De breedte van de Gereformeerde Bond

Refojongere

Bericht door Refojongere »

1. Welke leer heeft de GB?
De Gereformeerde Bond is een vereniging binnen de Nederlandse Hervormde Kerk die deze kerk wil herinneren aan haar eigen belijdenis en aan de noodzaak te leven uit de inhoud van deze belijdenis. De Drie Formulieren van Enigheid zijn geen documenten uit een ver verleden, maar levend bezit voor de kerk van onze dagen.
Kort gezegd: De leer naar Schrift en de Gereformeerde Belijdenisgeschriften.

2. En waarom is de GB opgericht in de Ned Herv Kerk?
De Gereformeerde Bond wil de kerk en de gemeenten vanuit deze verbondenheid met de belijdenis dienen. Zijn doelstelling heeft een positieve spits. Artikel 1 van de statuten noemt als officiële naam: "Gereformeerde Bond tot verbreiding en verdediging van de Waarheid in de Nederlandse Hervormde (Gereformeerde) Kerk".
"Zolang men geen binding aan de belijdenis wil, en niet die maatregelen neemt, welke uitzicht kunnen geven op een reformatie der Kerk in de zin van haar confessie, zolang heeft de Gereformeerde Bond nog de taak om voor de belijdenis der vaderen op te komen en te protesteren tegen alles, wat met de waarachtige geestelijke belangen der kerk en haar rechten in strijd is".
http://www.meetingpoint.org/gb/index.htm
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Admin,

De GB heeft geen leer, is ook geen kerk! Haar doel is verbreiding en verdediging van de Waarheid in de NHK.

Het is inderdaad zou dat vele predikanten geen lid van deze bond zijn, maar ook niet behoren tot de kring rondom het blad het gekrookte riet, zij betuigen met Ds. Tukker 'ik ben een vriend en een metgezel van diegene die Hem vrezen'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ndonselaar,

Was ds. W.L. Tukker dan geen voorzitter van de Gereformeerde Bond geweest?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik vraag me weleens af hoe een bijbelgetrouw christen in de Hervormde Kerk kan blijven. Dit bedoel ik niet hatelijk of dat jullie verkeerd doen, maar die gedachten speelt soms in mijn hoofd.

We kunnen altijd zeggen dat we GB zijn, maar je bent en blijf dan ook gewoon lid van de landelijke Hervormde Kerk. Een landelijke Hervormde Kerk die nu ook (voor de SOW) beslissingen neemt die recht tegen Gods Woord in gaan. En dan ben je gewoon lid van het landelijk verband. Hoe is dit te rijmen? Hoe zien jullie dit? Waarom gaan de bijbelgetrouwen christenen niet gewoon samen? Je kan jezelf in zo een situatie als een lichtend licht en een zoutend zout zien, maar kan je dat nu nog zo zien?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Beste Kridje,
Hoeveel haren kun je uit een paardestaart trekken, terwijl je toch nog kan zeggen dat het een paardestaart is?
Hoeveel verkeerde besluiten mag de Hervormde Kerk nemen, voordat de Heere er echt vertrekt?
Hoeveel rechtvaardigen zijn er nog in Sodom, voordat deze stad wordt verwoest?

Deze vragen komen bij mij boven n.a.v. jou reactie.
Als de Heere de Hervormde kerk nog niet opgeeft, mogen we dan wel weggaan?

En alle bijbelgetrouwe christenen samengaan? Lijkt me geweldig. Maar gaan we dan niet in de richting van de Dopersen (vraag maar aan Ndonselaar:%)?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wanneer is een kerk vals? De grondslag van de Nederlandse Hervormde Kerk is nog steeds de Heilige Schrift van God de Heere en de daarvan afgeleide belijdenis zoals beleden in de Drie Formulieren van Enigheid. Tja, er gaat inderdaad heel wat tegenin wat door de synode wordt besloten. Al in 1951 met de nieuwe kerkorde. Met de vrouw in het ambt. Er is inderdaad een dulden van valse winden van leer (vrijzinnig, midden-orthodox, evangelische geluiden). Zolang de grondslag de Schrift blijft, hebben wij ook te blijven.
Zouden we, omdat er bijvoorbeeld ergens in Friesland homo's getrouwd worden in een hervormde gemeente, ons hier in Barneveld of Amsterdam moeten afscheiden van de Hervormde Kerk?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Je bent en blijft lid van het landelijk verband. Als de synode een besluit neemt, stem je er eigenlijk mee in als je bij de Hervormde Kerk blijft. Of zie ik het verkeerd?
Als er besluiten worden genomen die tegen Gods Woord ingaan, mogen we dan blijven? Roepen we op deze wijze ook niet het oordeel over ons uit? Je gaat toch erin mee door lid te blijven.

En dan wordt er altijd gezegd dat een plaatselijke gemeente zelf mag beslissen. Gelukkig wel, maar de onroerende goederen zijn opeens wel van het landelijk verband! Is dit niet krom? Als het om de Bijbelse waarheid gaat maak men zich niet druk, maar als je aan het geld komt, dan............

Mogen we volgens de Bijbels valse winden gedogen?

Dit zijn een paar vragen/opmerkingen die in mij opkomen.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

O ja, er wordt ook vaak opgemerkt dat als SOW door gaat men bij de Hervormde Kerk weg gaat. Kan men dit wel zeggen? Volgens mij ben je dan helemaal verkeerd bezig. Nu kan je nog in de Hervormde Kerk zitten; ondanks de gigantische breedte en straks is het nog iets breder en dan kan het opeens niet! Deze gedachte kan ik niet rijmen of zie ik het verkeerd?
Senvol

Bericht door Senvol »

of zie ik het verkeerd?
Ja, dat zie je helemaal verkeerd.
Jelle

Bericht door Jelle »

Kridje er kan een punt komen waarop men zegt tot hiertoe en niet verder. En dat kon wel eens zijn het punt van homo huwelijken en noem maar op wat er allemaal aangepast gaat worden.
Dan komen we tot het punt wat Gerrie noemt wanneer is een paardenstaart nog een paardenstaart als men er steeds maar weer opnieuw haren uittrekt. Op den duur is het dan geen paardenstaart meer.
Eigenlijk is het ook net als bij een elastiekje men trekt en rekt net zolang tot het breekt.

[Veranderd op 2/7/02 door Jelle]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Bedankt, Jelle en Senvol, voor de steun.
Origineel geplaatst door kridje
Als er besluiten worden genomen die tegen Gods Woord ingaan, mogen we dan blijven? Roepen we op deze wijze ook niet het oordeel over ons uit? Je gaat toch erin mee door lid te blijven.
Kridje,
Als de synode van jouw kerk (is dat GG?) een verkeerde beslissing neemt, ga je dan ook weg? Ben je het eens met de behandeling van de heer B. (hier wel bekend)?
Mag ik dan zeggen dat het ook jouw schuld is, dat hij is weggegaan?
Kun je dan niet beter thuis gaan lezen, zoals een paar forummers hier doen?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tuurlijk vinden er in mijn kerkverband (GG) ook dingen plaats waar ik het niet mee eens ben. Maar de (meeste) punten gaan niet fel tegen Gods Woord in. Terwijl dit bij de Hervormde Kerk wel heel duidelijk is!

Verder vind ik de vergelijking (na een dag overdenken) met Sodom geen goede vergelijking. Sodom was een heidense stad terwijl de Hervormde Kerk helemaal de kerk van God hoort te zijn. Sodom was goddeloos terwijl de Hervormde Kerk helemaal christelijk hoort te zijn. Lot werd steeds meer door de greep van Sodom vastgegrepen. Op woonde eerste buiten de stad en dan binnen de stad. Hieruit kunnen we leren dat het ongelofelijk gevaarlijk is als je met de 'vijand' heult.
Jelle

Bericht door Jelle »

De Hervormde kerk heult niet met de vijand maar is een vijand van zichzelf aan het worden, hij gaat op den duur aan zichzelf ten gronde.
We zouden kunnen stellen dat onze moeder kerk ziek is, en op dit moment zelfs niet alleen maar ziek maar zeer ernstig ziek en als we niet oppassen dan zal zij sterven aan haar eigen ziektes.
En dan konden we jaren lang nog verdragen dat er veel mis was in de kerk maar zeker de laatste jaren met het hele SoW gebeuren gaat de Herv. kerk mee met zaken die tegen Gods Woord ingaan en tegen de Bijbel zijn en zelfs in die mate dat wij gedwongen worden om af te haken, omdat dit niet meer te verantwoorden is.
Dat is nu het verhaal van dat elastiekje men rekt het op, net als de Herv. Kerk, net zo lang tot het breekt, en dan spat de kerk uit elkaar.
Plaats reactie