Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Wilma van den Berg »

JolandaOudshoorn schreef:Nou, idd die bezinningsmoeheid, soms wordt ik het ook goed zat. Kunnen wij niet beter wat doen aan de bron van de zonde, dan aan symptoonbestrijding?
JUIST!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Wilma van den Berg »

Hendrikus schreef:
MarthaMartha schreef:ik heb geen mobieltje...... :super
en ben van plan dat voorlopig nog vol te houden.
hoewel ik me realiseer dat ik één van de zéér weinigen geworden ben :haha .
ik heb ook geen magnetron.
idem, zeldzaam ras, tegenwoordig :tilt
:yahoo Wel een beetje herkenbaar hoor. We hebben wel een oven, een frituurpan etc.etc. maar geen magnetron. Enneh...ik mis er ook niets aan. Mobieltjes zijn hier in overvloed (nog te tellen hoor - maak je geen zorgen- :) )
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23974
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door refo »

freek schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:Tja, jongeren bij elkaar krijgen om na te denken over bezinnend onderwerp kost de laatste tijd steeds meer hoofdbrekens. Ik wens dan ook kerkenraden en verenigingsleiders veel wijsheid in het nadenken hierover. Heeft er iemand misschien een goed idee waar refo-jongeren op af komen en verantwoord is :quoi
Probeer een "eigen" gebouw voor de jeugd te realiseren. Wij hebben "het stoplicht" een eigen gebouw voor de jongeren. Een aantal jaar gelden hebben de jongeren het zelf opgeknapt, het is heel gezellig geworden. Met een barretje, bijbehorende krukken, muziek installatie, beamer, kookvoorzieningen (voor de bitterballen ed) diepvries (voor ijs) koelkast (voor de frisdrank) tennistafel, spelletjes, dartborden, knutsellokaal met goede voorzieningen. Werkt al veel beter dan het zaaltje van de kerk!
Daarnaast, zorg voor een tijd van ontspanning. Het hoeft niet iedere keer zo zwaar te zijn. Laat ze gewoon lekker hangen en spelletjes doen. Zorg dat ze in de eerste plaats zich veilig voelen bij de jeugdclub. En daarnaast, veel variatie. Niet iedere keer een inleiding en dan discussie, maar durf dat eens los te laten. Geef eens ruimte aan alleen een inleiding, of alleen een discussie. Het is lastig om de jeugd bij de kerk te houden, maar ze verdienen toch ook wel onze inspanning?!
Hier pleit ik ook voor. We moeten volgens mij accepteren dat minstens de helft van alle jongeren gewoonweg geen zin heeft in bezinnende activiteiten. Dus die komen niet naar een suffe JV, maar wel naar een 'hangplek'. Je staat er ook versteld van hoe vaak serieuze gesprekken ontstaan in informele setting, bijvoorbeeld op een kamp of iets dergelijks, vaak ook van mensen waar je het helemaal niet van verwachtte. Maar al die avonden over mediagebruik, consumptiemaatschappij en popmuziek, sorry ik zie daar geen heil in. Alleen de jongeren die er toch al verantwoord mee omgaan komen opdagen; de rest zie je niet.
De keerzijde is dat de jongeren, die tot op het moment dat het 'eigen honk'' daar is, thuis bleven, dan ook uithuizig worden. Er is dan immers een verantwoorde plek? En zo zit er niemand meer thuis. Voor de doelgroep is zo'n honk vaak te suf: rantsoen van x pilsjes of zelfs geen alcohol. En de tot-dan-thuiszitters worden ook hangjongere.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3626
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Marco »

Ik denk dat er helemaal geen bezinningsmoeheid is. Waar (met name) pubers niet tegen kunnen is dat alles wat nieuw is, elke verandering bij voorbaat als negatief wordt voorgesteld. Waarbij een mobieltje ineens geen apparaat met ook vervelende eigenschappen is, maar een gesel.

Jongeren willen dat niet horen. Vooral niet als ze de negatieve conclusie van tevoren al weten. En ze zitten er ook niet op te wachten dat iemand die bij wijze van spreken nog geen muis kan vasthouden ze gaat vertellen waarom het internet slecht is. Vertel dus niet, wat er allemaal niet moet, maar laat zien in theorie en praktijk hoe het wel kan. En dan is een mobieltje ineens een heel handig apparaat dat aan vriendschappen, maar ook aan kerkwerk een positieve bijdrage kan hebben.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door JALP »

Tja... dan bij ons in de gemeente.... Daar werd een openingsavond van het catechisatieseizoen gehouden... Men had een spreker uitgenodigd die van half 8 tot een uur of half 11 (misschien iets vroeger... was i.i.g. erg lang) een lezing heeft gehouden hoe de oudvaders (!!!!!!!!!) tegenover moderne media staan.

Ik dacht PFFFFFFF.... gelukkig dat ik niet geweest ben... maar de hele lezing werd ook nog eens in een heleboel stukjes geknipt en afgedrukt in het kerkblad!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:
freek schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Probeer een "eigen" gebouw voor de jeugd te realiseren. Wij hebben "het stoplicht" een eigen gebouw voor de jongeren. Een aantal jaar gelden hebben de jongeren het zelf opgeknapt, het is heel gezellig geworden. Met een barretje, bijbehorende krukken, muziek installatie, beamer, kookvoorzieningen (voor de bitterballen ed) diepvries (voor ijs) koelkast (voor de frisdrank) tennistafel, spelletjes, dartborden, knutsellokaal met goede voorzieningen. Werkt al veel beter dan het zaaltje van de kerk!
Daarnaast, zorg voor een tijd van ontspanning. Het hoeft niet iedere keer zo zwaar te zijn. Laat ze gewoon lekker hangen en spelletjes doen. Zorg dat ze in de eerste plaats zich veilig voelen bij de jeugdclub. En daarnaast, veel variatie. Niet iedere keer een inleiding en dan discussie, maar durf dat eens los te laten. Geef eens ruimte aan alleen een inleiding, of alleen een discussie. Het is lastig om de jeugd bij de kerk te houden, maar ze verdienen toch ook wel onze inspanning?!
Hier pleit ik ook voor. We moeten volgens mij accepteren dat minstens de helft van alle jongeren gewoonweg geen zin heeft in bezinnende activiteiten. Dus die komen niet naar een suffe JV, maar wel naar een 'hangplek'. Je staat er ook versteld van hoe vaak serieuze gesprekken ontstaan in informele setting, bijvoorbeeld op een kamp of iets dergelijks, vaak ook van mensen waar je het helemaal niet van verwachtte. Maar al die avonden over mediagebruik, consumptiemaatschappij en popmuziek, sorry ik zie daar geen heil in. Alleen de jongeren die er toch al verantwoord mee omgaan komen opdagen; de rest zie je niet.
De keerzijde is dat de jongeren, die tot op het moment dat het 'eigen honk'' daar is, thuis bleven, dan ook uithuizig worden. Er is dan immers een verantwoorde plek? En zo zit er niemand meer thuis. Voor de doelgroep is zo'n honk vaak te suf: rantsoen van x pilsjes of zelfs geen alcohol. En de tot-dan-thuiszitters worden ook hangjongere.
Geen herkenning, Refo, in die keerzijde van jou. Maar ja, dat ligt misschien ook wel aan het soort woonplaats waar je woont. En idd, in ons stoplicht is er een geen-alcohol beleid, wat ik overigens heel goed vind. En het is ook geen hangplek,, want er worden wel degelijk activiteiten gedaan, zoals bijbelstudie ed. Maar in een heel ongedwongen sfeer!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door JALP »

Overigens over bezinningsmoeheid... ik denk dat we ons nooit genoeg kunnen bezinnen.

Het 'probleem' van deze tijd is dat jongeren zich niet meer zo maar iets laten gezeggen en daar ligt een probleem... Vooral idd. voor de babyboom generatie. Die namen alles voor zoete koek en kunnen dus de jeugd minder begrijpen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11465
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Mister »

JALP schreef:Tja... dan bij ons in de gemeente.... Daar werd een openingsavond van het catechisatieseizoen gehouden... Men had een spreker uitgenodigd die van half 8 tot een uur of half 11 (misschien iets vroeger... was i.i.g. erg lang) een lezing heeft gehouden hoe de oudvaders (!!!!!!!!!) tegenover moderne media staan.

Ik dacht PFFFFFFF.... gelukkig dat ik niet geweest ben... maar de hele lezing werd ook nog eens in een heleboel stukjes geknipt en afgedrukt in het kerkblad!
Precies de reactie van een 'modale gg-jongere' op het thema 'bezinning op den moderne media', ben ik bang...
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door JALP »

Mister schreef:
JALP schreef:Tja... dan bij ons in de gemeente.... Daar werd een openingsavond van het catechisatieseizoen gehouden... Men had een spreker uitgenodigd die van half 8 tot een uur of half 11 (misschien iets vroeger... was i.i.g. erg lang) een lezing heeft gehouden hoe de oudvaders (!!!!!!!!!) tegenover moderne media staan.

Ik dacht PFFFFFFF.... gelukkig dat ik niet geweest ben... maar de hele lezing werd ook nog eens in een heleboel stukjes geknipt en afgedrukt in het kerkblad!
Precies de reactie van een 'modale gg-jongere' op het thema 'bezinning op den moderne media', ben ik bang...
Hoezo? Vertel?
1. Ik ben geen GG
2. Jongere... tja weet niet tot welke leeftijd je jongere ben... (ben i.i.g. boven de 20)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11465
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Mister »

@ Jalp: is bedoel het niet als een persoonlijke aanval, maar als een ondersteunend voorbeeld.
Verder is gg hier gereformeerde gezindte... ;)
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door JALP »

Mister schreef:@ Jalp: is bedoel het niet als een persoonlijke aanval, maar als een ondersteunend voorbeeld.
Verder is gg hier gereformeerde gezindte... ;)
Ok, maar is toch logisch... hoe kan je nou vanuit de oudvaders een visie vormen op moderne media..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33525
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Tiberius »

JALP schreef:
Mister schreef:@ Jalp: is bedoel het niet als een persoonlijke aanval, maar als een ondersteunend voorbeeld.
Verder is gg hier gereformeerde gezindte... ;)
Ok, maar is toch logisch... hoe kan je nou vanuit de oudvaders een visie vormen op moderne media..
Dan had je maar naar die avond moeten gaan; had je het geweten. ;)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Afgewezen »

JALP schreef:
Mister schreef:@ Jalp: is bedoel het niet als een persoonlijke aanval, maar als een ondersteunend voorbeeld.
Verder is gg hier gereformeerde gezindte... ;)
Ok, maar is toch logisch... hoe kan je nou vanuit de oudvaders een visie vormen op moderne media..
Kan het dan wel vanuit de Bijbel??
Marco
Berichten: 3626
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Marco »

En wat is het nut van de visie van de oudvaders, reformatoren of kerkvaders op de moderne media? Wat hebben we er aan als we 'weten' dat Boston tegen was, maar dat Luther waarschijnlijk mobiel internet had gehad, als hij nu had geleefd (en dat Calvijn een gps-kaartsysteem voor zeilboten had gehad)?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Jongere »

Je moet altijd oppassen om zonden niet in apparaten of voorwerpen te stoppen. Maar ik denk dat we het wel een feit kunnen noemen dat moderne media een ontzettend sterk wapen van de duivel kunnen zijn. Er is geen ding op de wereld waarachter ik zo ontzettend veel nutteloze tijd kan doorbrengen dan achter mijn pc. Geen reden om dan mijn pc maar in de prullenbak te doen, maar als ik al die uren per dag (!) aan geestelijke dingen zou spenderen zou mijn leven heel anders zijn. En ik weet heel erg zeker dat ik niet de enige ben op dit gebied.

In dit artikel gaat het daar ook (zijdelings) over, worden wel rake en leerzame dingen in gezegd:
http://www.webkey.nl/hc7/images2/Mijn%2 ... 20Carr.doc
Plaats reactie