Psalm 55 niet één keer gezongen

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door albion »

Letstalk schreef:Wat ik vroeger regelmatig meemaakte is: we zingen de eerste helft van psalm 68:4 en de tweede helft van psalm 68:7 :nananere
Dit vind ik wel enigzins wel vreemd, maar ook onlogisch. Nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt![/quote]


De ouderling kon waarschijnlijk niet goed kiezen welk couplet en twee vond hij waarschijnlijk te veel/te lang.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Rochus »

Ik heb ook wel eens gehad dat we de eerste helft van een couplet van psalm A zongen en vervolgens was het tweede deel van psalm B. Waar bij de tweede helft van psalm B dus werd gezongen op de melodie van psalm A. (istie duidelijk?)
In ieder geval was dat een creatieve dominee.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4824
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

We kunnen wel alle Psalmen zingen, maar dan blijven er vaak toch nog wel veel verzen liggen, want als je ze allemaal voorbij laat komen wil het bij die onbekende Psalmen vaak toch weer het bekendste vers zijn, of steeds het eerste alleen.

Denk dat we als we naar de verzen gaan kijken, misschien 20-25 % van het hele (berijmde) Psalmboek zingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door jvdg »

Johann Gottfried Walther schreef:We kunnen wel alle Psalmen zingen, maar dan blijven er vaak toch nog wel veel verzen liggen, want als je ze allemaal voorbij laat komen wil het bij die onbekende Psalmen vaak toch weer het bekendste vers zijn, of steeds het eerste alleen.

Denk dat we als we naar de verzen gaan kijken, misschien 20-25 % van het hele (berijmde) Psalmboek zingen.
Ik denk dat het percentage wel wat, maar niet veel, hoger zal liggen.

Heel jammer, want er zijn heel wat "juweeltjes" die worden "overgeslagen".
Maar goed die kunnen we desgewenst ook thuis zingen en/of lezen.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Jongere »

Hendrikus heeft wel eens een berichtje geplaatst over bepaalde schema's of iets dergelijks waarbij meerdere psalmen/gezangen volgens dat schema waren gemaakt. Dus al die psalmen zouden dan op elkaars melodie te zingen zijn (bijv. 80 & 105).
Maar ik heb me suf gezocht en kan het niet vinden. En Hendrikus is met de noorderzon op vakantie gegaan. :fouet
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door albion »

Jongere schreef:Hendrikus heeft wel eens een berichtje geplaatst over bepaalde schema's of iets dergelijks waarbij meerdere psalmen/gezangen volgens dat schema waren gemaakt. Dus al die psalmen zouden dan op elkaars melodie te zingen zijn (bijv. 80 & 105).
Maar ik heb me suf gezocht en kan het niet vinden. En Hendrikus is met de noorderzon op vakantie gegaan. :fouet
Vakantie :quoi :quoi Was het geen 'zakenreis' dan? Nou ja, ik denk dat zijn werk zijn hobbie is dus is hij altijd met vakantie. :)

En met de noorderzon?? Vlgs mij heeft hij het netjes gemeld :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16804
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Hendrikus heeft wel eens een berichtje geplaatst over bepaalde schema's of iets dergelijks waarbij meerdere psalmen/gezangen volgens dat schema waren gemaakt. Dus al die psalmen zouden dan op elkaars melodie te zingen zijn (bijv. 80 & 105).
Maar ik heb me suf gezocht en kan het niet vinden. En Hendrikus is met de noorderzon op vakantie gegaan. :fouet
't Is maar wat je vakantie noemt :bobo
Ik kan jullie ook geen dag in de steek laten hè :langue
Nou, morgen verder ::bye
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door eilander »

eilander schreef: Maar hoe kun je ooit Psalm 7 zingen op de wijs van 45??? Zie voorbeeld. Hetzelfde geldt voor Psalm 59.
Aha, in de originele GezinsGids staat: psalm 7 en 59 zingen op de wijs van psalm 46. Dat zal beter lukken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16804
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Hendrikus heeft wel eens een berichtje geplaatst over bepaalde schema's of iets dergelijks waarbij meerdere psalmen/gezangen volgens dat schema waren gemaakt. Dus al die psalmen zouden dan op elkaars melodie te zingen zijn (bijv. 80 & 105).
Dit was het schema waarnaar ik verwees:
http://juichtaarde.downfire.com/index.p ... p=articles

Zelf heb ik éénmaal meegemaakt dat een predikant (zonder overleg vooraf) opeens aankondigde dat we de Avondzang zouden zingen op de melodie van Psalm 134. Jammer, want de Avondzang heeft zo'n prachtige melodie, met zéér oude papieren: een echt voorreformatorisch kerklied.

En helaas maak ik nog wel eens mee dat organisten bij Psalm 146 eigener beweging de Joh. de Heer-wijs kiezen. Mijns inziens geeft de predikant wel op dat we Joh. de Heer 446 gaan zingen als hij dié wijs bedoelt; wordt Psalm 146 aangekondigd, dan verwacht ik de melodie die in m'n psalmboekje staat.
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Erasmiaan »

Bij ons, en misschien kunnen de kenners onder ons hier duidelijkheid over geven, wordt weleens een bepaalde noot van een psalm (ik vermoed een kruis of een mol of hoe die dingen ook mogen heten) als een gewone noot gespeeld. En in de kerk zingt men dat ook zo. Terwijl ik uit een gemeente kom waar men dat niet doet. Heel apart! (ik heb even geen voorbeelden, 'k zal de psalm eens onthouden waarbij we dat doen)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10543
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Zita »

Erasmiaan schreef:Bij ons, en misschien kunnen de kenners onder ons hier duidelijkheid over geven, wordt weleens een bepaalde noot van een psalm (ik vermoed een kruis of een mol of hoe die dingen ook mogen heten) als een gewone noot gespeeld. En in de kerk zingt men dat ook zo. Terwijl ik uit een gemeente kom waar men dat niet doet. Heel apart! (ik heb even geen voorbeelden, 'k zal de psalm eens onthouden waarbij we dat doen)
Bij ons kondigde de dominee pas aan dat we een psalm zonder de verhogingen zouden zingen. Organist, speelt u het even voor? 't Werd uiteraard alsnog een zootje. :bobo
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16804
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Bij ons, en misschien kunnen de kenners onder ons hier duidelijkheid over geven, wordt weleens een bepaalde noot van een psalm (ik vermoed een kruis of een mol of hoe die dingen ook mogen heten) als een gewone noot gespeeld. En in de kerk zingt men dat ook zo. Terwijl ik uit een gemeente kom waar men dat niet doet. Heel apart! (ik heb even geen voorbeelden, 'k zal de psalm eens onthouden waarbij we dat doen)
Ja, bekend probleem. De psalmmelodieën zijn gecomponeerd in de zgn kerktoonsoorten of modi, toonreeksen die afwijken van de toonstelsels majeur en mineur waar onze oren aan gewend zijn. Vóór de 16e eeuw vormden die kerktoonsoorten het normale basismateriaal voor alle muziek, maar in in de 16e eeuw kwamen daar de nieuwe majeur- en mineurstelsels voor in de plaats. De psalmmelodieën zijn bewust gecomponeerd in toonstelsels die op dat moment al ouderwets waren, om daarmee te onderstrepen dat muziek voor de kerk echt anders is dan muziek van de wereld.
Door het langzame niet-ritmische zingen én omdat de oortjes inmiddels helemaal op majeur en mineur stonden afgestemd, zijn mensen al zingen aanpassingen gaan maken in de psalmmelodieën, waardoor ze meer overeenkwamen met majeur/mineur. We spreken dan van ingeslopen verhogingen.
Omdat die echt samenhangen met langzaam en niet-ritmisch zingen, kan ik me voorstellen dat die verhogingen worden gehandhaafd waar men niet-ritmisch zingt. Maar waar ritmisch wordt gezongen, is het heel goed mogelijk om terug te gaan naar de oorspronkelijke versie.

Een bekend voorbeeld: de eerste regel van Psalm 68 of 150, voorlaatste noot.
Waarom zouden we een verhoging zingen op "Looft God, looft zijn naam alom", als we in "Vader Jakob, slaapt gij nog" precies hetzelfde patroon zingen, maar dan zónder verhoging?
Als we 't in Vader Jakob zónder kunnen, kunnen we het in die psalmen toch ook?

Erasmiaan, ik denk dus dat je 't nu goed doet, en dat je vorige gemeente die ingeslopen verhogingen zong, die er dus eigenlijk niet horen te staan.
GBS-psalmboekjes hebben die verhogingen gewoon ingevoegd, alsof het zo hoort. Zoals ze ook het ritme hebben gewijzigd in niet-ritmisch. :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Erasmiaan »

Oh, ik had het idee van precies andersom, omdat in mijn vorige gemeente erg kundige organisten waren (o.a. fulltime musicus) en het in deze gemeente wat meer klavarskribo-broeders zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16804
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Oh, ik had het idee van precies andersom, omdat in mijn vorige gemeente erg kundige organisten waren (o.a. fulltime musicus) en het in deze gemeente wat meer klavarskribo-broeders zijn.
Ik ging uit van jouw formulering:
Bij ons, en misschien kunnen de kenners onder ons hier duidelijkheid over geven, wordt weleens een bepaalde noot van een psalm (ik vermoed een kruis of een mol of hoe die dingen ook mogen heten) als een gewone noot gespeeld.
Maar het zou dus ook zo kunnen zijn dat in je vorige gemeente de verhogingen wél werden gespeeld en in je huidige gemeente niet.
Als er diensten online staan, geef je maar een linkje, dan weten we 't snel genoeg.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:Oh, ik had het idee van precies andersom, omdat in mijn vorige gemeente erg kundige organisten waren (o.a. fulltime musicus) en het in deze gemeente wat meer klavarskribo-broeders zijn.
Inderdaad, je hebt erg kundige organisten, en je hebt klavarskribo-broeders. :banghead
Plaats reactie