Eerste liefde verlaten...

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door memento »

theoloog schreef:@ memento en avi

Het wordt lastig als tale Kanaäns invulling gaat geven aan bijbelse woorden. Je geeft het in je PS al aan memento. Zullen we het er gewoon bijbels bij houden dat iedere christen vanuit Gods liefde hoort te leven: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. Op het moment dat ik bij mezelf of bij een ander merk dat dit niet meer zo is, is er gebed en schuldbelijden nodig. Ik geloof namelijk dat God ons oproept om iedere dag uit Hem te leven. Op het moment dat je het denkt zelf te kunnen ga je onderuit.

Ik denk dat in gezelschapskringen teveel de mens centraal staat en niet Gods Geest van wie we allemaal afhankelijk zijn. En ik kan dus helemaal niets met een vrouw uit 1750 die zo'n beetje de enige is bij wie het dan voorkwam dat ze uit Gods liefde haar hele leven leefde. Dat suggereert dit nl. Misschien niet de bedoeling maar toch. Bijbels is het om niet te twijfelen en zoals het doopsformulier dat samenvat: als wij uit zwakheid in zonde vallen, moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, nog in de zonde blijven liggen, overmits de doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Dat is bijbels en dat hebben onze vaderen gewoon in navolging van de Schrift beleden.

Het hoort dus heel gewoon te zijn om dicht bij God te leven!!! Niet de ervaring van Gods kinderen is maatstaf, maar de Schrift.
Ik ben absoluut geen fan van gezelschaps-gedoe*, maar dat neemt niet weg dat je als je nuchter de verschillende verhalen van bekeringen van normale mensen vergelijkt (van verschillende liggingen, wereldwijd), je toch bepaalde overeenkomsten ziet. En die mogen best genoemd worden, toch?

Volgens mij is er geen waar geestelijk leven, dan een bevindelijk geestelijk leven. Lees bv de psalmen maar, en let dan ook op de psalmen uit de diepte. Het feit dat er op gezelschappen soms ongezond met bevinding is omgegaan, wil nog niet zeggen dat we daarom alle bevindelijk spreken maar overboord moeten kieperen...

---------
* In het gezelschapsleven stond veelal de mens centraal. Op gezelschappen waren het vaak maar een paar die echt het woord voerden, de rest luisterden. En deze mensen die het woord voerden zou ik eerder typeren als mensen die psychisch wat mankeerde. Want je hele leven openleggen aan een ieder die het maar horen wil (zowel aards als geestelijk) valt moeilijk te typeren als psychisch gezond gedrag. Om nog maar te zwijgen van de theologische dwalingen.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door theoloog »

memento schreef:
theoloog schreef:@ memento en avi

Het wordt lastig als tale Kanaäns invulling gaat geven aan bijbelse woorden. Je geeft het in je PS al aan memento. Zullen we het er gewoon bijbels bij houden dat iedere christen vanuit Gods liefde hoort te leven: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. Op het moment dat ik bij mezelf of bij een ander merk dat dit niet meer zo is, is er gebed en schuldbelijden nodig. Ik geloof namelijk dat God ons oproept om iedere dag uit Hem te leven. Op het moment dat je het denkt zelf te kunnen ga je onderuit.

Ik denk dat in gezelschapskringen teveel de mens centraal staat en niet Gods Geest van wie we allemaal afhankelijk zijn. En ik kan dus helemaal niets met een vrouw uit 1750 die zo'n beetje de enige is bij wie het dan voorkwam dat ze uit Gods liefde haar hele leven leefde. Dat suggereert dit nl. Misschien niet de bedoeling maar toch. Bijbels is het om niet te twijfelen en zoals het doopsformulier dat samenvat: als wij uit zwakheid in zonde vallen, moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, nog in de zonde blijven liggen, overmits de doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Dat is bijbels en dat hebben onze vaderen gewoon in navolging van de Schrift beleden.

Het hoort dus heel gewoon te zijn om dicht bij God te leven!!! Niet de ervaring van Gods kinderen is maatstaf, maar de Schrift.
Ik ben absoluut geen fan van gezelschaps-gedoe*, maar dat neemt niet weg dat je als je nuchter de verschillende verhalen van bekeringen van normale mensen vergelijkt (van verschillende liggingen, wereldwijd), je toch bepaalde overeenkomsten ziet. En die mogen best genoemd worden, toch?
Ja dat mag wel genoemd worden natuurlijk, maar dan direct getoetst door de Schrift. En ik meende dat het daar een beetje scheef ging. Dus ik ging ff uit de boot hangen ;)
Volgens mij is er geen waar geestelijk leven, dan een bevindelijk geestelijk leven. Lees bv de psalmen maar, en let dan ook op de psalmen uit de diepte. Het feit dat er op gezelschappen soms ongezond met bevinding is omgegaan, wil nog niet zeggen dat we daarom alle bevindelijk spreken maar overboord moeten kieperen...

---------
* In het gezelschapsleven stond veelal de mens centraal. Op gezelschappen waren het vaak maar een paar die echt het woord voerden, de rest luisterden. En deze mensen die het woord voerden zou ik eerder typeren als mensen die psychisch wat mankeerde. Want je hele leven openleggen aan een ieder die het maar horen wil (zowel aards als geestelijk) valt moeilijk te typeren als psychisch gezond gedrag. Om nog maar te zwijgen van de theologische dwalingen.
Je bent me d'r eentje ;) Ik zou het net iets genuanceerder gezegd hebben. Leuk om je weer terug te zien: nuchter als altijd.
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Duuk »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Avi schreef:Wat is dat eigenlijk?

Ze zeggen wel eens: Ja, jij leeft nog in je eerste liefde. Dat neemt de Heere nog wel eens van je af want je vloeit door.
Het gaat in Openbaring 2 vers 4 duidelijk over een zonde, zie vers 5 bekeert u!
Het niet meer leven bij/in de eerste liefde, is zonde, en zou God zonde werken?
Dat zij verre, als een mens niet meer in zijn eerst liefde leeft is dat schuld voor God.
Het zal waar zijn, maar echt, het zijn zeer grote zeldzaamheden als een kind van God
zijn/haar hele leven in de eerste liefde blijft. Ik heb er nogal veel over mogen horen,
maar slechts een enkeling viel het te beurt om in de eerste liefde te blijven. Een van
die zeldzaamhedem mag zeker Geesjen Pamans genoemd worden. Ze leefde in het
2e deel van de 18e eeuw, en woonde net over de grens in Duisland (Neuenhaus),
maar was bekend en geliefd door het volk in Nederland en (toen nog) in Duitsland.

Lees eens haar boek met de volgende lange titel:


Gods Genade Verheerlijkt
of echt verhaal van geestelijke zielsbevindingen
enz.
tot eer van God en stichting van de medemens

uitgegeven naar de Bentheimse kerkorde
door
Geesjen Pamnans

in leven lidmate der Gereformeerde Kerk te
Nienhuis (Neuenhaus) in het Graafschap Benheim.
Ben jij een kenner van alle christenen? Zo nee, hoe weet jij dan dat het zelden voorkomt? Dat zijn grote uitspraken, die ons niet toekomen.

Wat betreft die bekeringsgeschiedenis: enigzins vreemd om te melden dat het tot Gods eer is bedoeld. Het lijkt eerder op de eer van mensen.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Avi »

Staat er niet so'n bedreiging achter: Als je je niet bekeer zal ik je haastelijk bijkomen ofzoiets?
Komt de Heere dan met allerlei straffen? Ziektes in je gezin, ongelukken...
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33472
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Tiberius »

Avi schreef:Staat er niet so'n bedreiging achter: Als je je niet bekeer zal ik je haastelijk bijkomen ofzoiets?
Komt de Heere dan met allerlei straffen? Ziektes in je gezin, ongelukken...
Er staat dit:
Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.

Kanttekening bij "haastelijk bijkomen":
Namelijk met Mijn straffingen en kastijdingen.

En bij "uw kandelaar weren":
Dat is, uw gemeente, gelijk hiervoor Openb. 1:20 is verklaard. Waaruit blijkt dat ook de gemeente in dezelve verslapping was vervallen, die Christus door dit dreigement tot haar eersten ijver wil verwekken. Want hoewel Christus' gemeente nimmermeer vergaat, Matth. 16:18, zo wordt zij nochtans wel van de ene plaats genomen en op een andere geplant, gelijk Christus den Joden dreigt, Matth. 21:43.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
Avi schreef:Wat is dat eigenlijk?

Ze zeggen wel eens: Ja, jij leeft nog in je eerste liefde. Dat neemt de Heere nog wel eens van je af want je vloeit door.
Dit moet doorleefd en persoonlijk gekend worden om daar iets van te zeggen.
Als je er iets met je onverlichte verstand over zegt zal je vast struiken, aangezien
je dan de bevinding niet kent...

Er zijn tegenwoordig nog wel vragen...
Vragen die best inhoud hebbem...
Vragen die beslist niet onbelangrijk zijn...

Alleen... De armoede van deze tijd is dat de goedertierene gaat ontbreken,
en dat de getrouwen zijn weinig geworden onder de mensenkinderen.

Ook in Jeremia's tijd was het droevig wat dat betreft.
In Jeremia 57 zegt hij:
De rechtvaardige komt om, en er is niemand, die het ter harte neemt;
en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let,
dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad.

Ik hoop dat er nog mensen zijn die het antwoord recht kunnen geven!
Je moest eens weten hoeveel bekeringen er nog plaats vinden, de wereld is gelukkig groter dan nederland.
Vanmiddag was ik in een bouwmarkt, waar een bord aan de muur hing, "Het ijdel gebruik van de naam van de Heere, wordt niet geaccepteerd"
En daar werd ik toch weer helemaal blij van.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door -DIA- »

Joannah schreef:
-DIA- schreef:
Avi schreef:Wat is dat eigenlijk?

Ze zeggen wel eens: Ja, jij leeft nog in je eerste liefde. Dat neemt de Heere nog wel eens van je af want je vloeit door.
Dit moet doorleefd en persoonlijk gekend worden om daar iets van te zeggen.
Als je er iets met je onverlichte verstand over zegt zal je vast struiken, aangezien
je dan de bevinding niet kent...

Er zijn tegenwoordig nog wel vragen...
Vragen die best inhoud hebbem...
Vragen die beslist niet onbelangrijk zijn...

Alleen... De armoede van deze tijd is dat de goedertierene gaat ontbreken,
en dat de getrouwen zijn weinig geworden onder de mensenkinderen.

Ook in Jeremia's tijd was het droevig wat dat betreft.
In Jeremia 57 zegt hij:
De rechtvaardige komt om, en er is niemand, die het ter harte neemt;
en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let,
dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad.

Ik hoop dat er nog mensen zijn die het antwoord recht kunnen geven!
Je moest eens weten hoeveel bekeringen er nog plaats vinden, de wereld is gelukkig groter dan nederland.
Vanmiddag was ik in een bouwmarkt, waar een bord aan de muur hing, "Het ijdel gebruik van de naam van de Heere, wordt niet geaccepteerd"
En daar werd ik toch weer helemaal blij van.
God werkt zeker nog wel. En dat zal doorgaan tot de laatste dag.
Toch, wie het leest merke daarop, dat zovelen in de kindergeboorte blijven staan...

Maar weinig doorbrekend werk als in de tijden van vroeger.
Het is een droevige constatering, en niet alleen naar een ander kijken,
maar sla het oog een naar binnen.
Dan zie je toch genoeg, of niet?

Maar nogmaals, Gods werk gaat zeker door.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
Joannah schreef:
-DIA- schreef:
Avi schreef:Wat is dat eigenlijk?

Ze zeggen wel eens: Ja, jij leeft nog in je eerste liefde. Dat neemt de Heere nog wel eens van je af want je vloeit door.
Dit moet doorleefd en persoonlijk gekend worden om daar iets van te zeggen.
Als je er iets met je onverlichte verstand over zegt zal je vast struiken, aangezien
je dan de bevinding niet kent...

Er zijn tegenwoordig nog wel vragen...
Vragen die best inhoud hebbem...
Vragen die beslist niet onbelangrijk zijn...

Alleen... De armoede van deze tijd is dat de goedertierene gaat ontbreken,
en dat de getrouwen zijn weinig geworden onder de mensenkinderen.

Ook in Jeremia's tijd was het droevig wat dat betreft.
In Jeremia 57 zegt hij:
De rechtvaardige komt om, en er is niemand, die het ter harte neemt;
en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let,
dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad.

Ik hoop dat er nog mensen zijn die het antwoord recht kunnen geven!
Je moest eens weten hoeveel bekeringen er nog plaats vinden, de wereld is gelukkig groter dan nederland.
Vanmiddag was ik in een bouwmarkt, waar een bord aan de muur hing, "Het ijdel gebruik van de naam van de Heere, wordt niet geaccepteerd"
En daar werd ik toch weer helemaal blij van.
God werkt zeker nog wel. En dat zal doorgaan tot de laatste dag.
Toch, wie het leest merke daarop, dat zovelen in de kindergeboorte blijven staan...

Maar weinig doorbrekend werk als in de tijden van vroeger.
Het is een droevige constatering, en niet alleen naar een ander kijken,
maar sla het oog een naar binnen.
Dan zie je toch genoeg, of niet?

Maar nogmaals, Gods werk gaat zeker door.
Hou nou toch s op met je droevige constateringen.
Het werk van God gaat door.
Punt uit.
De Geest is Dezelfde als eertijds!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
Joannah schreef:
-DIA- schreef:
Dit moet doorleefd en persoonlijk gekend worden om daar iets van te zeggen.
Als je er iets met je onverlichte verstand over zegt zal je vast struiken, aangezien
je dan de bevinding niet kent...

Er zijn tegenwoordig nog wel vragen...
Vragen die best inhoud hebbem...
Vragen die beslist niet onbelangrijk zijn...

Alleen... De armoede van deze tijd is dat de goedertierene gaat ontbreken,
en dat de getrouwen zijn weinig geworden onder de mensenkinderen.

Ook in Jeremia's tijd was het droevig wat dat betreft.
In Jeremia 57 zegt hij:
De rechtvaardige komt om, en er is niemand, die het ter harte neemt;
en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let,
dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad.

Ik hoop dat er nog mensen zijn die het antwoord recht kunnen geven!
Je moest eens weten hoeveel bekeringen er nog plaats vinden, de wereld is gelukkig groter dan nederland.
Vanmiddag was ik in een bouwmarkt, waar een bord aan de muur hing, "Het ijdel gebruik van de naam van de Heere, wordt niet geaccepteerd"
En daar werd ik toch weer helemaal blij van.
God werkt zeker nog wel. En dat zal doorgaan tot de laatste dag.
Toch, wie het leest merke daarop, dat zovelen in de kindergeboorte blijven staan...

Maar weinig doorbrekend werk als in de tijden van vroeger.
Het is een droevige constatering, en niet alleen naar een ander kijken,
maar sla het oog een naar binnen.
Dan zie je toch genoeg, of niet?

Maar nogmaals, Gods werk gaat zeker door.
Hou nou toch s op met je droevige constateringen.
Het werk van God gaat door.
Punt uit.
De Geest is Dezelfde als eertijds!
Leert Gods Geest je deze wantrouwende/verwijtende toon?
Ik dacht echt dat dat iets anders was.
Maar ergeren is iets wat van alle tijden is, en dat
is niet mijn bedoeling.
Je mag wel eens ondewijzend/verwijtend zijn: O gij onverstandigen en dwazen van hart.
Dan zal niemand die zichzelt een beetje kent het je kwalijk nemen.

David bad ook: „De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn;
en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd niet breken;
want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden.”
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door memento »

Ach DIA, je lokt het zelf uit, want je klaagt veel, en roemt weinig in God. Ik ben liever blij en dankbaar met hetgeen God doet en werkt (en laat wie ogen heeft, het zien!).

Klagen is niet zo moeilijk. Waar mensen zijn, zijn altijd fouten, zonden, afmakingen. En de duivel lacht, als wij daarop zien, en aan het klagen gaan, een geen oog meer hebben voor Gods daden in het heden. Maar het stilstaan bij Gods daden, even afzien van al dat menselijke gepruts, en zien wat God nu allemaal nog doet, letten op Zijn werk, dat maakt een mens stil, verwonderd, om zoveel onverdiende genade. Dan gaat de ziel zingen: Komt maakt God met mij groot!
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door -DIA- »

memento schreef:Ach DIA, je lokt het zelf uit, want je klaagt veel, en roemt weinig in God. Ik ben liever blij en dankbaar met hetgeen God doet en werkt (en laat wie ogen heeft, het zien!).

Klagen is niet zo moeilijk. Waar mensen zijn, zijn altijd fouten, zonden, afmakingen. En de duivel lacht, als wij daarop zien, en aan het klagen gaan, een geen oog meer hebben voor Gods daden in het heden. Maar het stilstaan bij Gods daden, even afzien van al dat menselijke gepruts, en zien wat God nu allemaal nog doet, letten op Zijn werk, dat maakt een mens stil, verwonderd, om zoveel onverdiende genade. Dan gaat de ziel zingen: Komt maakt God met mij groot!
Ja klagen... Weet je, ik vind wel eens troost in de Klaagliederen van Jeremia.
Het spreekt me soms zo aan... En dan hoor ik toch liever een levende klacht dan een dode jubel.
Wie het vatten kan vatte het. Doch niet allen zullen dit vatten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
memento schreef:Ach DIA, je lokt het zelf uit, want je klaagt veel, en roemt weinig in God. Ik ben liever blij en dankbaar met hetgeen God doet en werkt (en laat wie ogen heeft, het zien!).

Klagen is niet zo moeilijk. Waar mensen zijn, zijn altijd fouten, zonden, afmakingen. En de duivel lacht, als wij daarop zien, en aan het klagen gaan, een geen oog meer hebben voor Gods daden in het heden. Maar het stilstaan bij Gods daden, even afzien van al dat menselijke gepruts, en zien wat God nu allemaal nog doet, letten op Zijn werk, dat maakt een mens stil, verwonderd, om zoveel onverdiende genade. Dan gaat de ziel zingen: Komt maakt God met mij groot!
Ja klagen... Weet je, ik vind wel eens troost in de Klaagliederen van Jeremia.
Het spreekt me soms zo aan... En dan hoor ik toch liever een levende klacht dan een dode jubel.
Wie het vatten kan vatte het. Doch niet allen zullen dit vatten.
Ach, ik hoor liever een levende, of hij nu klaagt of jubelt. Een dode brengt enkel stank en ongerechtigheid voort...

Het gaat er om, of we de Heere kennen. Anders kunnen we jubelen of klagen, zingen of somberen, maar dan is het al den Heere een gruwel.
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:Ach DIA, je lokt het zelf uit, want je klaagt veel, en roemt weinig in God. Ik ben liever blij en dankbaar met hetgeen God doet en werkt (en laat wie ogen heeft, het zien!).

Klagen is niet zo moeilijk. Waar mensen zijn, zijn altijd fouten, zonden, afmakingen. En de duivel lacht, als wij daarop zien, en aan het klagen gaan, een geen oog meer hebben voor Gods daden in het heden. Maar het stilstaan bij Gods daden, even afzien van al dat menselijke gepruts, en zien wat God nu allemaal nog doet, letten op Zijn werk, dat maakt een mens stil, verwonderd, om zoveel onverdiende genade. Dan gaat de ziel zingen: Komt maakt God met mij groot!
Ja klagen... Weet je, ik vind wel eens troost in de Klaagliederen van Jeremia.
Het spreekt me soms zo aan... En dan hoor ik toch liever een levende klacht dan een dode jubel.
Wie het vatten kan vatte het. Doch niet allen zullen dit vatten.
Ach, ik hoor liever een levende, of hij nu klaagt of jubelt. Een dode brengt enkel stank en ongerechtigheid voort...

Het gaat er om, of we de Heere kennen. Anders kunnen we jubelen of klagen, zingen of somberen, maar dan is het al den Heere een gruwel.
10 Ik zeide: Vanwege de afsnijding mijner dagen, zal ik tot de poorten des grafs heengaan, ik word beroofd van het overige mijner jaren.
11 Ik zeide: Ik zal den HEERE niet meer zien, den HEERE, in het land der levenden; ik zal de mensen niet meer aanschouwen met de inwoners der wereld.
12 Mijn levenstijd is weggetogen, en van mij weggevoerd gelijk eens herders hut; ik heb mijn leven afgesneden, gelijk een wever zijn web; Hij zal mij afsnijden, als van den drom; van den dag tot den nacht zult Gij mij ten einde gebracht hebben.
13 Ik stelde mij voor tot den morgenstond toe; gelijk een leeuw, alzo zal Hij al mijn beenderen breken; van den dag tot den nacht zult Gij mij ten einde gebracht hebben.
14 Gelijk een kraan of zwaluw, alzo piepte ik; ik kirde als een duif; mijn ogen verhieven zich omhoog; o HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg.
15 Wat zal ik spreken? Gelijk Hij het mij heeft toegezegd, alzo heeft Hij het gedaan; ik zal nu al zoetjes voorttreden al mijn jaren, vanwege de bitterheid mijner ziel.
16 Heere, bij deze dingen leeft men, en in dit alles is het leven van mijn geest; want Gij hebt mij gezond gemaakt en mij genezen.
17 Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest; maar Gij hebt mijn ziel liefelijk omhelsd, dat zij in de groeve der vertering niet kwame; want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen.
18 Want het graf zal U niet loven, de dood zal U niet prijzen; die in den kuil nederdalen, zullen op Uw waarheid niet hopen.
19 De levende, de levende, die zal U loven, gelijk ik heden doe; de vader zal den kinderen Uw waarheid bekend maken.
20 De HEERE was gereed om mij te verlossen; daarom zullen wij op mijn snarenspel spelen; al de dagen onzes levens, in het huis des HEEREN.

Dan zullen de stenen eerder spreken! Lof betaamt de oprechten!
Wie ooit God eens mocht bedoelen weet wat het is om zelf helemaal weg te vallen.
Dan ben ik niets, en behoef ik ook niets meer te zijn,
Dan mag het wel eens waar zijn:
Zalig! zalig! niets te wezen,
in ons eigen oog voor God.

Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, zijn heiligen naam!

1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!
2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!
3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!
6 Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door vogeltje »

-DIA- schreef:
memento schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:Ach DIA, je lokt het zelf uit, want je klaagt veel, en roemt weinig in God. Ik ben liever blij en dankbaar met hetgeen God doet en werkt (en laat wie ogen heeft, het zien!).

Klagen is niet zo moeilijk. Waar mensen zijn, zijn altijd fouten, zonden, afmakingen. En de duivel lacht, als wij daarop zien, en aan het klagen gaan, een geen oog meer hebben voor Gods daden in het heden. Maar het stilstaan bij Gods daden, even afzien van al dat menselijke gepruts, en zien wat God nu allemaal nog doet, letten op Zijn werk, dat maakt een mens stil, verwonderd, om zoveel onverdiende genade. Dan gaat de ziel zingen: Komt maakt God met mij groot!
Ja klagen... Weet je, ik vind wel eens troost in de Klaagliederen van Jeremia.
Het spreekt me soms zo aan... En dan hoor ik toch liever een levende klacht dan een dode jubel.
Wie het vatten kan vatte het. Doch niet allen zullen dit vatten.
Ach, ik hoor liever een levende, of hij nu klaagt of jubelt. Een dode brengt enkel stank en ongerechtigheid voort...

Het gaat er om, of we de Heere kennen. Anders kunnen we jubelen of klagen, zingen of somberen, maar dan is het al den Heere een gruwel.
10 Ik zeide: Vanwege de afsnijding mijner dagen, zal ik tot de poorten des grafs heengaan, ik word beroofd van het overige mijner jaren.
11 Ik zeide: Ik zal den HEERE niet meer zien, den HEERE, in het land der levenden; ik zal de mensen niet meer aanschouwen met de inwoners der wereld.
12 Mijn levenstijd is weggetogen, en van mij weggevoerd gelijk eens herders hut; ik heb mijn leven afgesneden, gelijk een wever zijn web; Hij zal mij afsnijden, als van den drom; van den dag tot den nacht zult Gij mij ten einde gebracht hebben.
13 Ik stelde mij voor tot den morgenstond toe; gelijk een leeuw, alzo zal Hij al mijn beenderen breken; van den dag tot den nacht zult Gij mij ten einde gebracht hebben.
14 Gelijk een kraan of zwaluw, alzo piepte ik; ik kirde als een duif; mijn ogen verhieven zich omhoog; o HEERE! ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg.
15 Wat zal ik spreken? Gelijk Hij het mij heeft toegezegd, alzo heeft Hij het gedaan; ik zal nu al zoetjes voorttreden al mijn jaren, vanwege de bitterheid mijner ziel.
16 Heere, bij deze dingen leeft men, en in dit alles is het leven van mijn geest; want Gij hebt mij gezond gemaakt en mij genezen.
17 Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest; maar Gij hebt mijn ziel liefelijk omhelsd, dat zij in de groeve der vertering niet kwame; want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen.
18 Want het graf zal U niet loven, de dood zal U niet prijzen; die in den kuil nederdalen, zullen op Uw waarheid niet hopen.
19 De levende, de levende, die zal U loven, gelijk ik heden doe; de vader zal den kinderen Uw waarheid bekend maken.
20 De HEERE was gereed om mij te verlossen; daarom zullen wij op mijn snarenspel spelen; al de dagen onzes levens, in het huis des HEEREN.

Dan zullen de stenen eerder spreken! Lof betaamt de oprechten!
Wie ooit God eens mocht bedoelen weet wat het is om zelf helemaal weg te vallen.
Dan ben ik niets, en behoef ik ook niets meer te zijn,
Dan mag het wel eens waar zijn:
Zalig! zalig! niets te wezen,
in ons eigen oog voor God.

Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, zijn heiligen naam!

1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!
2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!
3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!
6 Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!
Prachtig toch, als je zo God mag loven?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door vogeltje »

-DIA- schreef:
Avi schreef:Wat is dat eigenlijk?

Ze zeggen wel eens: Ja, jij leeft nog in je eerste liefde. Dat neemt de Heere nog wel eens van je af want je vloeit door.
Dit moet doorleefd en persoonlijk gekend worden om daar iets van te zeggen.
Als je er iets met je onverlichte verstand over zegt zal je vast struiken, aangezien
je dan de bevinding niet kent...

Er zijn tegenwoordig nog wel vragen...
Vragen die best inhoud hebbem...
Vragen die beslist niet onbelangrijk zijn...

Alleen... De armoede van deze tijd is dat de goedertierene gaat ontbreken,
en dat de getrouwen zijn weinig geworden onder de mensenkinderen.

Ook in Jeremia's tijd was het droevig wat dat betreft.
In Jeremia 57 zegt hij:
De rechtvaardige komt om, en er is niemand, die het ter harte neemt;
en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let,
dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad.

Ik hoop dat er nog mensen zijn die het antwoord recht kunnen geven!
Volgens mij komt doorvloeien alleen op deze manier in de Bijbel voor: 'Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien...'
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Plaats reactie