Tienerzwangerschappen

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:8 jaar
Helaas komen ook onder 8-jarigen problemen op seksueel gebied voor. Expirimenteren omdat ze niet of niet goed zijn voorgelicht, of nog erger: misbruikt worden. Als bij een kind vragen rondom seksualiteit leven, kan je die maar beter serieus nemen.
Sjonge, wat heb ik dan een onbezorgde jeugd gehad. Laten we van de uitzondering maar geen regel maken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:8 jaar
Helaas komen ook onder 8-jarigen problemen op seksueel gebied voor. Expirimenteren omdat ze niet of niet goed zijn voorgelicht, of nog erger: misbruikt worden. Als bij een kind vragen rondom seksualiteit leven, kan je die maar beter serieus nemen.
Sjonge, wat heb ik dan een onbezorgde jeugd gehad. Laten we van de uitzondering maar geen regel maken.
Ik zie je probleem niet zo. Waarom niet vragen over seksualiteit serieus nemen, als een kind ermee komt? Wat is daar het probleem mee?

Een kind wat alleen nieuwsgierig is, kan je op zijn/haar niveau uitleggen waar het om vraagt. Reageerd een kind "apart" rondom deze onderwerpen, dan is het misschien eens goed hier verder over door te spreken. Het kan op school zich buitengesloten voelen omdat klasgenootjes meer weten dan hijzelf, er kan onder kinderen onderling "geëxpirmineerd" zijn, of er kan sprake zijn van aanranding of misbruik. Zoiets kan je maar beter bespreekbaar maken.

Maargoed, goede seksuele voorlichting vereist een open houding in het gezin. En betrokkenheid op elkaar. Ouders die meeleven met hun kinderen. Als een gezin de geborgen plek is, die het behoort te zijn, zijn vragen over seksualiteit veel minder eng, zowel voor kind als ouder. Omdat men gewend is open en eerlijk over intieme zaken te praten. Waar men in het gezin echter nooit de "hoe was je dag?" en andere meelevende vragen stelt, is praten over seksualiteit een erg grote stap.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:8 jaar
Helaas komen ook onder 8-jarigen problemen op seksueel gebied voor. Expirimenteren omdat ze niet of niet goed zijn voorgelicht, of nog erger: misbruikt worden. Als bij een kind vragen rondom seksualiteit leven, kan je die maar beter serieus nemen.
Sjonge, wat heb ik dan een onbezorgde jeugd gehad. Laten we van de uitzondering maar geen regel maken.
:quoi Uitzondering :quoi , het is maar goed dat jij die "uitzonderingen" de kost niet hoef te geven...wat een naieve reactie :fi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door henriët »

Erasmiaan schreef:8 jaar
Ik kan veel zeggen hierop, maar ik raad je aan het boekje 'blozen mag' te lezen. En begin dan niet gelijk met, jaaa. weer een boekje.. maar dit boekje heeft mijn ogen wel geopend zeg maar.
En ik maak het mee op school. Werkelijk je staat versteld. Je weet niet half wat er speelt.. ook onder kinderen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:8 jaar
Helaas komen ook onder 8-jarigen problemen op seksueel gebied voor. Expirimenteren omdat ze niet of niet goed zijn voorgelicht, of nog erger: misbruikt worden. Als bij een kind vragen rondom seksualiteit leven, kan je die maar beter serieus nemen.
Sjonge, wat heb ik dan een onbezorgde jeugd gehad. Laten we van de uitzondering maar geen regel maken.
Daar kan je niet dankbaar genoeg voor zijn...!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:8 jaar
Helaas komen ook onder 8-jarigen problemen op seksueel gebied voor. Expirimenteren omdat ze niet of niet goed zijn voorgelicht, of nog erger: misbruikt worden. Als bij een kind vragen rondom seksualiteit leven, kan je die maar beter serieus nemen.
Sjonge, wat heb ik dan een onbezorgde jeugd gehad. Laten we van de uitzondering maar geen regel maken.
Daar kan je niet dankbaar genoeg voor zijn...!
Inderdaad!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door albion »

henriët schreef:
Erasmiaan schreef:8 jaar
Ik kan veel zeggen hierop, maar ik raad je aan het boekje 'blozen mag' te lezen. En begin dan niet gelijk met, jaaa. weer een boekje.. maar dit boekje heeft mijn ogen wel geopend zeg maar.
En ik maak het mee op school. Werkelijk je staat versteld. Je weet niet half wat er speelt.. ook onder kinderen.

Juist. En dat geeft mij grote zorgen. Hoe vroeg ze al bezig zijn met zulke onderwerpen. Waar blijft de 'onschuld'? Ze worden zo vroegrijp gemaakt door de ouderen. Alles wordt ook tegenwoordig
'besmeurd' of in ieder geval wordt er vaak wat achter gezocht.
Vadertje en moedertje spelen. Doktertje spelen etc. wat je als kind in je onschuld gewoon speelt wordt tegenwoordig, zoals ik al zei, besmeurd. Waar houdt het eens een keer op? Nu is 8 jaar al normaal om voorlichting te geven. En anders ben je te laat..... Sorry hoor, maar ik vind de geladenheid die je aan dit 'probleem' geeft op die leeftijd veel funester.
(Zo komt dat bij me over) Sommige kinderen zijn rijper dan hun ouders...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Erasmiaan »

albion schreef:Juist. En dat geeft mij grote zorgen. Hoe vroeg ze al bezig zijn met zulke onderwerpen. Waar blijft de 'onschuld'? Ze worden zo vroegrijp gemaakt door de ouderen. Alles wordt ook tegenwoordig
'besmeurd' of in ieder geval wordt er vaak wat achter gezocht.
Vadertje en moedertje spelen. Doktertje spelen etc. wat je als kind in je onschuld gewoon speelt wordt tegenwoordig, zoals ik al zei, besmeurd. Waar houdt het eens een keer op? Nu is 8 jaar al normaal om voorlichting te geven. En anders ben je te laat..... Sorry hoor, maar ik vind de geladenheid die je aan dit 'probleem' geeft op die leeftijd veel funester.
(Zo komt dat bij me over) Sommige kinderen zijn rijper dan hun ouders...
Zo bedoel ik het ongeveer.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door vlinder »

In het boekje wat Henriëtte aanraadt, valt juist die beladenheid weg. Vragen van een kind op zijn/haar niveau beantwoorden, zonder de last erbij.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Orchidee »

Dus moet je het maar verdoezelen en er niet te veel over praten met elkaar en de kinderen :bobo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door vlinder »

Orchidee schreef:Dus moet je het maar verdoezelen en er niet te veel over praten met elkaar en de kinderen :bobo
Op wie reageer je nu?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:
Orchidee schreef:Dus moet je het maar verdoezelen en er niet te veel over praten met elkaar en de kinderen :bobo
Op wie reageer je nu?
Op mij. Maar ja, als je de voorgaande discussie niet leest begrijp je ook niets van wat ik wil zeggen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
Orchidee schreef:Dus moet je het maar verdoezelen en er niet te veel over praten met elkaar en de kinderen :bobo
Op wie reageer je nu?
Op mij. Maar ja, als je de voorgaande discussie niet leest begrijp je ook niets van wat ik wil zeggen.
Ik kan heel goed lezen hoor :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door albion »

Orchidee schreef:Dus moet je het maar verdoezelen en er niet te veel over praten met elkaar en de kinderen :bobo

Komen de kinderen uit jezelf naar je toe als ze 8 of jonger zijn om te vragen hoe het zit???? Of vinden de ouderen het wel belangrijk om
alvast te beginnen met de 'voorlichting', want, stel je voor, dat ze het via de straat, of vriendjes of weet ik wie horen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door memento »

albion schreef:
Orchidee schreef:Dus moet je het maar verdoezelen en er niet te veel over praten met elkaar en de kinderen :bobo

Komen de kinderen uit jezelf naar je toe als ze 8 of jonger zijn om te vragen hoe het zit???? Of vinden de ouderen het wel belangrijk om
alvast te beginnen met de 'voorlichting', want, stel je voor, dat ze het via de straat, of vriendjes of weet ik wie horen?
Ik zou zeggen: Het laatste. Als het goed is, leven ouders met hun kinderen mee en praten ze met hun kinderen. Dan hoor je snel genoeg, als voorlichting nodig wordt. Ik denk ook, dat dit bij elk kind op andere leeftijd zal zijn.
Plaats reactie