Wist je dat...

Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ezen »

Ik denk niet dat je ze gelezen hebt.
Zo ja, dan ga ik voortaan jouw argumenten ook altijd als emotioneel aanmerken.
Spitten en niet moe worden.
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Marco »

Luther schreef:
parsifal schreef: Vind je ze niet sterk omdat je het niet met de conclusies eens bent of om andere redenen?
Nee, omdat er alleen emotionele argumenten worden ingebracht tegen het betoog van dr. Verboom.
Wat je maar 'alleen emotioneel' noemt.. :quoi
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Als ik de kans had zou ik er graag eens heengaan!
Je kan nu dus thuis lezingen meekijken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Ezen schreef:Ik denk niet dat je ze gelezen hebt.
Zo ja, dan ga ik voortaan jouw argumenten ook altijd als emotioneel aanmerken.
Leg uit...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Marco »

Luther schreef:
Ezen schreef:Ik denk niet dat je ze gelezen hebt.
Zo ja, dan ga ik voortaan jouw argumenten ook altijd als emotioneel aanmerken.
Leg uit...
Als je een betoog over wedergeboorte in engere zin vs. ruimere zin, voorzien van meerdere tekstplaatsen typeert als 'alleen maar emotioneel' heb je een apart idee van emotioneel of je hebt het betreffende stuk niet gelezen.

Simpel zat.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Marco schreef:
Luther schreef:
Ezen schreef:Ik denk niet dat je ze gelezen hebt.
Zo ja, dan ga ik voortaan jouw argumenten ook altijd als emotioneel aanmerken.
Leg uit...
Als je een betoog over wedergeboorte in engere zin vs. ruimere zin, voorzien van meerdere tekstplaatsen typeert als 'alleen maar emotioneel' heb je een apart idee van emotioneel of je hebt het betreffende stuk niet gelezen.

Simpel zat.
Ik heb beide artikelen gelezen, en natuurlijk komen er argumenten naar voren. Het hoofdbestanddeel bestaat uit emotionele weerleggingen: zo ervaar ik dat niet, zo moeten we dat niet zien, men zou in de GB meer, etc. De auteur erkent zelfs dat Romeinen 7 bij HCr voor het meerendeel wordt uitgelegd als zou het gaan om een ongelovige. Maar ook die dwaling wordt door hem als ondergeschikt aan de kant geschoven: 'ik ben het ook niet met alles eens, maar ook niet met alles binnen de GB.'
Sorry, ik vind het een emotioneel betoog dat de kern van de kritiek op HCr niet 'pakt'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

@Luther:

Misschien zou je het artikel van dr. Verboom eens serieus moeten bestuderen. Wellicht kom je dan precies op de positie van HeartCry uit. Dat zou wel ironisch zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

DDD schreef:@Luther:

Misschien zou je het artikel van dr. Verboom eens serieus moeten bestuderen. Wellicht kom je dan precies op de positie van HeartCry uit. Dat zou wel ironisch zijn.
Waar heb ik gezegd dat ik het eens ben met de positie die Verboom kiest?
Hij legt echter op de juiste zere plekken de vinger! Zijn oplossingen laat ik verder voor Verboom.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Marco »

Luther schreef:Ik heb beide artikelen gelezen, en natuurlijk komen er argumenten naar voren. Het hoofdbestanddeel bestaat uit emotionele weerleggingen: zo ervaar ik dat niet, zo moeten we dat niet zien, men zou in de GB meer, etc. De auteur erkent zelfs dat Romeinen 7 bij HCr voor het meerendeel wordt uitgelegd als zou het gaan om een ongelovige. Maar ook die dwaling wordt door hem als ondergeschikt aan de kant geschoven: 'ik ben het ook niet met alles eens, maar ook niet met alles binnen de GB.'
Sorry, ik vind het een emotioneel betoog dat de kern van de kritiek op HCr niet 'pakt'.
Voor één van de artikelen kan ik mij deze kritiek voorstellen, maar niet voor beide. Los van mijn of jouw mening over HeartCry (ik ben niet de persoon om daar een discussie over te gaan voeren) denk ik dat je je er iets te gemakkelijk vanaf maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Marco schreef:
Luther schreef:Ik heb beide artikelen gelezen, en natuurlijk komen er argumenten naar voren. Het hoofdbestanddeel bestaat uit emotionele weerleggingen: zo ervaar ik dat niet, zo moeten we dat niet zien, men zou in de GB meer, etc. De auteur erkent zelfs dat Romeinen 7 bij HCr voor het meerendeel wordt uitgelegd als zou het gaan om een ongelovige. Maar ook die dwaling wordt door hem als ondergeschikt aan de kant geschoven: 'ik ben het ook niet met alles eens, maar ook niet met alles binnen de GB.'
Sorry, ik vind het een emotioneel betoog dat de kern van de kritiek op HCr niet 'pakt'.
Voor één van de artikelen kan ik mij deze kritiek voorstellen, maar niet voor beide. Los van mijn of jouw mening over HeartCry (ik ben niet de persoon om daar een discussie over te gaan voeren) denk ik dat je je er iets te gemakkelijk vanaf maakt.
Bedoel je het andere artikel van L. Heijboer, die ook voorgaat in de vrije baptistengemeente te Emmeloord?
Opvallend in dat artikel is het feit dat hij 1 op 1 de lijn doortrekt van SRA naar HCr. Dan heb je toch wel gemist dat HCr echt een andere theologische richting is ingeslagen. Overigens werd dat ook al duidelijk door het andere arsenaal aan (veelal buitenlandse) sprekers dat men aanzocht.
Bovendien: ik kijk ook naar de gevolgen die het optreden van HCr in gezinnen, in families in gemeenten heeft teweeg gebracht. Jongeren en soms ouderen zijn losgepeld van gezonde gereformeerd theologie en zijn in een ander theologisch vaarwater terecht gekomen, vaak met afwijzing van alle kerkelijk denken. Er zit ook niet zelden een drammerigheid achter, die alle tegengeluiden wil wegzetten. Wie op die wijze met de traditie van de kerk en de Reformatie en Nadere Reformatie wil omgaan, heeft daardoor geen gesprek meer met de kerken die men zo graag zegt te willen wakker schudden.
Tot slot: als ik zie hoeveel mensen die zich door HCr hebben laten voeden, opeens ook aan de kinderdoop begonnen te twijfelen en sommigen zich ook hebben laten overdopen, ben ik dan onterecht huiverig? Als ik zie dat Arjan Baan ook voorgaat in de evangelische fonteingemeente in Emmeloord, en Jacques Brunt bij de Refobaptisten op Urk en andere plaatsen, als de voorgangers van die gemeenten ook mogen spreken bij HCr, dan is het mij bang te moede.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Luther schreef:
Marco schreef:
Luther schreef:Ik heb beide artikelen gelezen, en natuurlijk komen er argumenten naar voren. Het hoofdbestanddeel bestaat uit emotionele weerleggingen: zo ervaar ik dat niet, zo moeten we dat niet zien, men zou in de GB meer, etc. De auteur erkent zelfs dat Romeinen 7 bij HCr voor het meerendeel wordt uitgelegd als zou het gaan om een ongelovige. Maar ook die dwaling wordt door hem als ondergeschikt aan de kant geschoven: 'ik ben het ook niet met alles eens, maar ook niet met alles binnen de GB.'
Sorry, ik vind het een emotioneel betoog dat de kern van de kritiek op HCr niet 'pakt'.
Voor één van de artikelen kan ik mij deze kritiek voorstellen, maar niet voor beide. Los van mijn of jouw mening over HeartCry (ik ben niet de persoon om daar een discussie over te gaan voeren) denk ik dat je je er iets te gemakkelijk vanaf maakt.
Bedoel je het andere artikel van L. Heijboer, die ook voorgaat in de vrije baptistengemeente te Emmeloord?
Opvallend in dat artikel is het feit dat hij 1 op 1 de lijn doortrekt van SRA naar HCr. Dan heb je toch wel gemist dat HCr echt een andere theologische richting is ingeslagen. Overigens werd dat ook al duidelijk door het andere arsenaal aan (veelal buitenlandse) sprekers dat men aanzocht.
Bovendien: ik kijk ook naar de gevolgen die het optreden van HCr in gezinnen, in families in gemeenten heeft teweeg gebracht. Jongeren en soms ouderen zijn losgepeld van gezonde gereformeerd theologie en zijn in een ander theologisch vaarwater terecht gekomen, vaak met afwijzing van alle kerkelijk denken. Er zit ook niet zelden een drammerigheid achter, die alle tegengeluiden wil wegzetten. Wie op die wijze met de traditie van de kerk en de Reformatie en Nadere Reformatie wil omgaan, heeft daardoor geen gesprek meer met de kerken die men zo graag zegt te willen wakker schudden.
Tot slot: als ik zie hoeveel mensen die zich door HCr hebben laten voeden, opeens ook aan de kinderdoop begonnen te twijfelen en sommigen zich ook hebben laten overdopen, ben ik dan onterecht huiverig? Als ik zie dat Arjan Baan ook voorgaat in de evangelische fonteingemeente in Emmeloord, en Jacques Brunt bij de Refobaptisten op Urk en andere plaatsen, als de voorgangers van die gemeenten ook mogen spreken bij HCr, dan is het mij bang te moede.
Die ervaring heb ik ook, met een neef ging het binnen een kwartier over de kinderdoop.
Ja dat vond ik echt opmerkelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Marco »

Luther schreef:Bedoel je het andere artikel van L. Heijboer, die ook voorgaat in de vrije baptistengemeente te Emmeloord?
Opvallend in dat artikel is het feit dat hij 1 op 1 de lijn doortrekt van SRA naar HCr. Dan heb je toch wel gemist dat HCr echt een andere theologische richting is ingeslagen. Overigens werd dat ook al duidelijk door het andere arsenaal aan (veelal buitenlandse) sprekers dat men aanzocht.
Bovendien: ik kijk ook naar de gevolgen die het optreden van HCr in gezinnen, in families in gemeenten heeft teweeg gebracht. Jongeren en soms ouderen zijn losgepeld van gezonde gereformeerd theologie en zijn in een ander theologisch vaarwater terecht gekomen, vaak met afwijzing van alle kerkelijk denken. Er zit ook niet zelden een drammerigheid achter, die alle tegengeluiden wil wegzetten. Wie op die wijze met de traditie van de kerk en de Reformatie en Nadere Reformatie wil omgaan, heeft daardoor geen gesprek meer met de kerken die men zo graag zegt te willen wakker schudden.
Zo ken ik je weer, :hum al je nog steeds niet inhoudelijk in op die artikelen (wie reageert er hier emotioneel?).
Luther schreef:Tot slot: als ik zie hoeveel mensen die zich door HCr hebben laten voeden, opeens ook aan de kinderdoop begonnen te twijfelen en sommigen zich ook hebben laten overdopen, ben ik dan onterecht huiverig? Als ik zie dat Arjan Baan ook voorgaat in de evangelische fonteingemeente in Emmeloord, en Jacques Brunt bij de Refobaptisten op Urk en andere plaatsen, als de voorgangers van die gemeenten ook mogen spreken bij HCr, dan is het mij bang te moede.
Ik kan het mij ergens wel voorstellen: als je eenmaal aan het twijfelen bent gebracht (door welke club dan ook) is het risico erg groot dat je doorschiet. Zeker als je het gevoel hebt dat er met je kerk niet te praten valt (terecht of niet). Laten we eerlijk zijn: zo zitten mensen in elkaar, vooral jongeren..
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Marco schreef:Zo ken ik je weer, :hum al ben je nog steeds niet inhoudelijk in op die artikelen ingegaan (wie reageert er hier emotioneel?).
Wat een inhoudelijke reactie! Heb ik ongelijk?
Marco schreef:Ik kan het mij ergens wel voorstellen: als je eenmaal aan het twijfelen bent gebracht (door welke club dan ook) is het risico erg groot dat je doorschiet. Zeker als je het gevoel hebt dat er met je kerk niet te praten valt (terecht of niet). Laten we eerlijk zijn: zo zitten mensen in elkaar, vooral jongeren..
Precies. Men brengt aan het twijfelen, wijst andere richtingen en er is veel gekat op de kerk.
Ik weet dat er helaas kerkenraden en/of predikanten zijn met wie niet te praten valt. Ik weet helaas ook veel gevallen waarin er wél gepraat werd, maar waar de jongere niet het antwoord kreeg, dat hij wilde horen. In dat soort precaire processen is HCr funest voor enig kerkelijk besef en gevoel voor wat ambten en ambtsdragers zijn.
Het gesprek met en over HCr en haar theologie is op dit forum al vele malen gevoerd, dat hoef ik hier niet over te doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Panny »

In kringen rond personen als Jacques Brunt zie je ook steeds meer volwassenendoop, houden van de sabbat ipv de zondag, Joodse feestdagen...
Allemaal dingen die nu opeens erg in opkomst zijn lijken te zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Jammer dat ipv heling zoeken, er nu allerlei nieuwe splijtzwammen ontstaan.
Geloofsdoop
Joodse feesten
Sabbatsviering
De kerk waar zoveel kritiek op is zal zo alleen nog maar verder versnipperen.
Ik heb zo het idee dat deze zaken boven de dienst der verzoening gaan staan, de werken belangrijker worden dan de bekering en het geloof in de Heere Jezus Christus.

In de ene kerk wordt er gekonkeld over SV to HSV
In de andere over de Bijbel met uitleg to de kanttekeningen
twee verbonden to drie verbonden
nu komt erbij
de sabbat to de zondag
volwassenendoop to kinderdoop

De Heere Jezus klaagt: waar zal Ik nog geloof vinden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie