Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3095
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Ze hebben m.i. na 2004 in rap tempo zich als een 'nieuw' kerkverband gedragen en niet als dolerende Nederlands Hervormden. Alle structuren moesten zo snel mogelijk zelfstandig opereren. Dat leek veel meer op een afscheiding dan op een voortzetting. Dat had ik niet verwacht. Dat ze dit zelfs in de belijdenisvragen hebben doorgetrokken is veelzeggend.
De zorgen die jij benoemd zijn herkenbaar. Sprak laatst een oude broeder uit de HHK . Hij herkende zijn gemeente en zijn kerkenraad niet meer. Zeer snelle groei (voornamelijk uit de GG). Veel nieuwe ambtsdragers die (volgens hem) vrij snel hun GG achtergrond waren vergeten en behoorlijk modern waren geworden.
Gelukkig zijn er ook plaatsen waar dat laatste een stuk minder is. Maar snelle instroom is best een ingewikkelde taak om te 'managen'. Ik denk dat dit overal het geval zou zijn.

Mij gaat het dus om wat ik schreef en nu heb vetgedrukt. Het verdriet hebben van de teloorgang van de NHK ging wel heel snel over in het organiseren van eigen structuren. Er werden in rap tempo prachtige nieuwe kerken gebouwd en men nam al heel snel een trotse identiteit aan van een zelfbewust kerkverband. Doleren is treuren en klagen over het verval van de kerk. Dat doleren heb ik gemist.

Nogmaals het lijkt of ik zeer kritisch ben op de HHK maar het is het kerkverband wat ik zeker in vele opzichten waardeer. Maar wel met zorgen die mij als CGK’er binnen mijn eigen kerkverband natuurlijk niet onbekend zijn.
Of het trots en zelfbewust is kunnen beter diegenen beoordelen die er vanaf het begin bij betrokken zijn. Ik ben wel benieuwd naar hun mening.
Niet trots. Doet nog steeds pijn. En zelfbewust? Grote woorden. Heb het zo niet ervaren. En nee wij zitten inmiddels wel in een eigen kerkgebouw.maar dat is een omgebouwde loods. Zo zijn er meerdere gemeenten die met zoveel mogelijk eigen mankracht kerkgebouwen neergezet hebben omdat er ruimte nodig was. En ja er zijn er die ook voor mij er luxe uitzien. Gedaan omdat ze niet konden blijven in ruimtes waar ze tijdelijk gebruik van mochten maken. Netjes maar sober en met eigen mankracht om de kosten te drukken. Op dit moment bouwt de cgk in onze woonplaats ook een pracht van een kerk. En als ik kijk naar de nieuwe gergem hier. Tja. Weet je het gras bij de buren lijkt vaak groener. Hhjo is niet van dag 1 ontstaan. En al snel ook in samenwerking met LCJ. Had Huisman dan liever gezien dat er geen landelijke aansturing jeugdwerk was met alle gevolgen van dien?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erik1960 »

Lilian1975 schreef:Niet trots. Doet nog steeds pijn. En nee wij zitten inmiddels wel in een eigen kerkgebouw.maar dat is een omgebouwde loods. Zo zijn er meerdere gemeenten die met zoveel mogelijk eigen mankracht kerkgebouwen neergezet hebben omdat er ruimte nodig was. Ze niet konden blijven in ruimtes waar ze tijdelijk gebruik van mochten maken. Netjes maar sober en met eigen mankracht om de kosten te drukken. Op dit moment bouwt de cgk ook een kerk. En als ik kijk naar de nieuwe gergem hier. Tja. Weet je het gras bij de buren lijkt vaak groener. Hhjo is niet van dag 1 ontstaan. En al snel ook in samenwerking met LCJ. Had Huisman dan liever gezien dat er geen landelijke aansturing jeugdwerk was met alle gevolgen van dien?
Deze week op een kalender gelezen: ‘als het gras aan de overkant groener is: hou op met jammeren en begin je eigen gras eens wat water te geven’.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door helma »

Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Ik heb een keer iemand horen zeggen: hoor je graag jouw hart verklaren of Gods hart.
Gaat het om onze ervaringen of gaat het om wie God is in Christus.
Wel eerlijk de knuppel bekijken voor je hem in een hoenderhok gooit. Een karikatuur is gauw gemaakt.
Zeeuw
Berichten: 11796
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:
Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Ik heb een keer iemand horen zeggen: hoor je graag jouw hart verklaren of Gods hart.
Gaat het om onze ervaringen of gaat het om wie God is in Christus.
Wel eerlijk de knuppel bekijken voor je hem in een hoenderhok gooit. Een karikatuur is gauw gemaakt.
Dat ja. Bevinding kan ook snel erg veel emotie zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:

Mij gaat het dus om wat ik schreef en nu heb vetgedrukt. Het verdriet hebben van de teloorgang van de NHK ging wel heel snel over in het organiseren van eigen structuren. Er werden in rap tempo prachtige nieuwe kerken gebouwd en men nam al heel snel een trotse identiteit aan van een zelfbewust kerkverband. Doleren is treuren en klagen over het verval van de kerk. Dat doleren heb ik gemist.

Nogmaals het lijkt of ik zeer kritisch ben op de HHK maar het is het kerkverband wat ik zeker in vele opzichten waardeer. Maar wel met zorgen die mij als CGK’er binnen mijn eigen kerkverband natuurlijk niet onbekend zijn.
Of het trots en zelfbewust is kunnen beter diegenen beoordelen die er vanaf het begin bij betrokken zijn. Ik ben wel benieuwd naar hun mening.
Niet trots. Doet nog steeds pijn. En zelfbewust? Grote woorden. Heb het zo niet ervaren. En nee wij zitten inmiddels wel in een eigen kerkgebouw.maar dat is een omgebouwde loods. Zo zijn er meerdere gemeenten die met zoveel mogelijk eigen mankracht kerkgebouwen neergezet hebben omdat er ruimte nodig was. En ja er zijn er die ook voor mij er luxe uitzien. Gedaan omdat ze niet konden blijven in ruimtes waar ze tijdelijk gebruik van mochten maken. Netjes maar sober en met eigen mankracht om de kosten te drukken. Op dit moment bouwt de cgk in onze woonplaats ook een pracht van een kerk. En als ik kijk naar de nieuwe gergem hier. Tja. Weet je het gras bij de buren lijkt vaak groener. Hhjo is niet van dag 1 ontstaan. En al snel ook in samenwerking met LCJ. Had Huisman dan liever gezien dat er geen landelijke aansturing jeugdwerk was met alle gevolgen van dien?
Je ziet mijn opmerkingen als een aanval op de HHK . Dat begrijp ik maar zo zijn mijn opmerkingen niet bedoeld. Dolerend Hervormd zijn was m.i. het meest passend geweest na de breuk. Dus inderdaad terughoudend zijn met opbouw van organisaties en meer als ‘schuurkerken’ verder gaan.
Ik stond en sta nog steeds achter het besluit van hen die niet meekonden met de PKN. Alleen ik had gehoopt dat er iets anders zou gebeuren dan het zoveelste afgescheiden kerkverband.
Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld.

Toen ik over prachtige nieuwe kerkgebouwen sprak had ik o.a. HHK Lunteren, HHK Barneveld en HHK Gameren in gedachten. Dat zijn geen schuurtjes te noemen toch…..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11796
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:

Mij gaat het dus om wat ik schreef en nu heb vetgedrukt. Het verdriet hebben van de teloorgang van de NHK ging wel heel snel over in het organiseren van eigen structuren. Er werden in rap tempo prachtige nieuwe kerken gebouwd en men nam al heel snel een trotse identiteit aan van een zelfbewust kerkverband. Doleren is treuren en klagen over het verval van de kerk. Dat doleren heb ik gemist.

Nogmaals het lijkt of ik zeer kritisch ben op de HHK maar het is het kerkverband wat ik zeker in vele opzichten waardeer. Maar wel met zorgen die mij als CGK’er binnen mijn eigen kerkverband natuurlijk niet onbekend zijn.
Of het trots en zelfbewust is kunnen beter diegenen beoordelen die er vanaf het begin bij betrokken zijn. Ik ben wel benieuwd naar hun mening.
Niet trots. Doet nog steeds pijn. En zelfbewust? Grote woorden. Heb het zo niet ervaren. En nee wij zitten inmiddels wel in een eigen kerkgebouw.maar dat is een omgebouwde loods. Zo zijn er meerdere gemeenten die met zoveel mogelijk eigen mankracht kerkgebouwen neergezet hebben omdat er ruimte nodig was. En ja er zijn er die ook voor mij er luxe uitzien. Gedaan omdat ze niet konden blijven in ruimtes waar ze tijdelijk gebruik van mochten maken. Netjes maar sober en met eigen mankracht om de kosten te drukken. Op dit moment bouwt de cgk in onze woonplaats ook een pracht van een kerk. En als ik kijk naar de nieuwe gergem hier. Tja. Weet je het gras bij de buren lijkt vaak groener. Hhjo is niet van dag 1 ontstaan. En al snel ook in samenwerking met LCJ. Had Huisman dan liever gezien dat er geen landelijke aansturing jeugdwerk was met alle gevolgen van dien?
Je ziet mijn opmerkingen als een aanval op de HHK . Dat begrijp ik maar zo zijn mijn opmerkingen niet bedoeld. Dolerend Hervormd zijn was m.i. het meest passend geweest na de breuk. Dus inderdaad terughoudend zijn met opbouw van organisaties en meer als ‘schuurkerken’ verder gaan.
Ik stond en sta nog steeds achter het besluit van hen die niet meekonden met de PKN. Alleen ik had gehoopt dat er iets anders zou gebeuren dan het zoveelste afgescheiden kerkverband.
Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld.

Toen ik over prachtige nieuwe kerkgebouwen sprak had ik o.a. HHK Lunteren, HHK Barneveld en HHK Gameren in gedachten. Dat zijn geen schuurtjes te noemen toch…..
En hoe lang had zoiets dan moeten duren? Onze gemeente is nog erg recent. Begonnen in een school. Op een bepaald moment wordt er door een andere gemeente een kerkgebouw als het ware aangeboden tegen een heel lage prijs. Zou dat dan een moment zijn om nee te zeggen?
Bertiel
Berichten: 4738
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

huisman schreef:
Je ziet mijn opmerkingen als een aanval op de HHK . Dat begrijp ik maar zo zijn mijn opmerkingen niet bedoeld. Dolerend Hervormd zijn was m.i. het meest passend geweest na de breuk. Dus inderdaad terughoudend zijn met opbouw van organisaties en meer als ‘schuurkerken’ verder gaan.
Ik stond en sta nog steeds achter het besluit van hen die niet meekonden met de PKN. Alleen ik had gehoopt dat er iets anders zou gebeuren dan het zoveelste afgescheiden kerkverband.
Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld.

Toen ik over prachtige nieuwe kerkgebouwen sprak had ik o.a. HHK Lunteren, HHK Barneveld en HHK Gameren in gedachten. Dat zijn geen schuurtjes te noemen toch…..
wij zitten in een schuur :slurp
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1597
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Bertiel schreef:
huisman schreef:
Je ziet mijn opmerkingen als een aanval op de HHK . Dat begrijp ik maar zo zijn mijn opmerkingen niet bedoeld. Dolerend Hervormd zijn was m.i. het meest passend geweest na de breuk. Dus inderdaad terughoudend zijn met opbouw van organisaties en meer als ‘schuurkerken’ verder gaan.
Ik stond en sta nog steeds achter het besluit van hen die niet meekonden met de PKN. Alleen ik had gehoopt dat er iets anders zou gebeuren dan het zoveelste afgescheiden kerkverband.
Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld.

Toen ik over prachtige nieuwe kerkgebouwen sprak had ik o.a. HHK Lunteren, HHK Barneveld en HHK Gameren in gedachten. Dat zijn geen schuurtjes te noemen toch…..
wij zitten in een schuur :slurp
Hopelijk zo'n mooi gebouwtje als bijvoorbeeld de VOGG te Aalburg waarvan nog wat heimwee uitgaat..
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Thea »

Waarom ik het zo noem ( knuppel/hoenderhok) is natuurlijk ook, omdat er veel pijn zit bij de achterblijvers in de gg. Ik begrijp, dat het niet sympathiek klinkt, dus excuses daarvoor. En ik geloof, dat er ook veel overeenstemming is in beleving bij mensen van hhk en gg. Maar zie het als een pleidooi voor het waarderen van 'bevindelijke' preken, waarbij ik inderdaad schriftuurlijk- bevindelijk bedoel.
MGG
Berichten: 3720
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Thea schreef:Waarom ik het zo noem ( knuppel/hoenderhok) is natuurlijk ook, omdat er veel pijn zit bij de achterblijvers in de gg. Ik begrijp, dat het niet sympathiek klinkt, dus excuses daarvoor. En ik geloof, dat er ook veel overeenstemming is in beleving bij mensen van hhk en gg. Maar zie het als een pleidooi voor het waarderen van 'bevindelijke' preken, waarbij ik inderdaad schriftuurlijk- bevindelijk bedoel.
Ik denk dat het per plaats/persoon afhangt of er veel pijn is bij de achterblijvers. Er zijn genoeg situaties waarin de achterblijvers de vertrokken leden missen als kiespijn. Als het vertrek van enkele leden het gevolg heeft dat de ledenvergaderingen weer gebroederlijk verlopen, dan kan ik het tot op zekere hoogte begrijpen.
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef:
Thea schreef:Waarom ik het zo noem ( knuppel/hoenderhok) is natuurlijk ook, omdat er veel pijn zit bij de achterblijvers in de gg. Ik begrijp, dat het niet sympathiek klinkt, dus excuses daarvoor. En ik geloof, dat er ook veel overeenstemming is in beleving bij mensen van hhk en gg. Maar zie het als een pleidooi voor het waarderen van 'bevindelijke' preken, waarbij ik inderdaad schriftuurlijk- bevindelijk bedoel.
Ik denk dat het per plaats/persoon afhangt of er veel pijn is bij de achterblijvers. Er zijn genoeg situaties waarin de achterblijvers de vertrokken leden missen als kiespijn. Als het vertrek van enkele leden het gevolg heeft dat de ledenvergaderingen weer gebroederlijk verlopen, dan kan ik het tot op zekere hoogte begrijpen.
Meestal blijven rotte appels zitten toch? Ben blij dat ik het nog nooit meegemaakt hebt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Lilian1975 schreef: Niet trots. Doet nog steeds pijn. En zelfbewust? Grote woorden. Heb het zo niet ervaren. En nee wij zitten inmiddels wel in een eigen kerkgebouw.maar dat is een omgebouwde loods. Zo zijn er meerdere gemeenten die met zoveel mogelijk eigen mankracht kerkgebouwen neergezet hebben omdat er ruimte nodig was. En ja er zijn er die ook voor mij er luxe uitzien. Gedaan omdat ze niet konden blijven in ruimtes waar ze tijdelijk gebruik van mochten maken. Netjes maar sober en met eigen mankracht om de kosten te drukken. Op dit moment bouwt de cgk in onze woonplaats ook een pracht van een kerk. En als ik kijk naar de nieuwe gergem hier. Tja. Weet je het gras bij de buren lijkt vaak groener. Hhjo is niet van dag 1 ontstaan. En al snel ook in samenwerking met LCJ. Had Huisman dan liever gezien dat er geen landelijke aansturing jeugdwerk was met alle gevolgen van dien?
Je ziet mijn opmerkingen als een aanval op de HHK . Dat begrijp ik maar zo zijn mijn opmerkingen niet bedoeld. Dolerend Hervormd zijn was m.i. het meest passend geweest na de breuk. Dus inderdaad terughoudend zijn met opbouw van organisaties en meer als ‘schuurkerken’ verder gaan.
Ik stond en sta nog steeds achter het besluit van hen die niet meekonden met de PKN. Alleen ik had gehoopt dat er iets anders zou gebeuren dan het zoveelste afgescheiden kerkverband.
Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld.

Toen ik over prachtige nieuwe kerkgebouwen sprak had ik o.a. HHK Lunteren, HHK Barneveld en HHK Gameren in gedachten. Dat zijn geen schuurtjes te noemen toch…..
En hoe lang had zoiets dan moeten duren? Onze gemeente is nog erg recent. Begonnen in een school. Op een bepaald moment wordt er door een andere gemeente een kerkgebouw als het ware aangeboden tegen een heel lage prijs. Zou dat dan een moment zijn om nee te zeggen?

Ik heb het over de eerste jaren van het ontstaan. Toen had er een andere afslag genomen kunnen worden. Nu is de HHK gewoon een afgescheiden kerk mer haar instituties en gebouwen. Fijn dat jullie zo snel een eigen kerkgebouw mogen hebben.

Maar de NHK vind je niet in de HHK. De HHK heeft m.i, een wat flets profiel. Neemt niet weg dat ik in diverse HHK’s prima zou kunnen kerken. Ook in diverse niet trouwens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11796
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Lilian1975 schreef: Niet trots. Doet nog steeds pijn. En zelfbewust? Grote woorden. Heb het zo niet ervaren. En nee wij zitten inmiddels wel in een eigen kerkgebouw.maar dat is een omgebouwde loods. Zo zijn er meerdere gemeenten die met zoveel mogelijk eigen mankracht kerkgebouwen neergezet hebben omdat er ruimte nodig was. En ja er zijn er die ook voor mij er luxe uitzien. Gedaan omdat ze niet konden blijven in ruimtes waar ze tijdelijk gebruik van mochten maken. Netjes maar sober en met eigen mankracht om de kosten te drukken. Op dit moment bouwt de cgk in onze woonplaats ook een pracht van een kerk. En als ik kijk naar de nieuwe gergem hier. Tja. Weet je het gras bij de buren lijkt vaak groener. Hhjo is niet van dag 1 ontstaan. En al snel ook in samenwerking met LCJ. Had Huisman dan liever gezien dat er geen landelijke aansturing jeugdwerk was met alle gevolgen van dien?
Je ziet mijn opmerkingen als een aanval op de HHK . Dat begrijp ik maar zo zijn mijn opmerkingen niet bedoeld. Dolerend Hervormd zijn was m.i. het meest passend geweest na de breuk. Dus inderdaad terughoudend zijn met opbouw van organisaties en meer als ‘schuurkerken’ verder gaan.
Ik stond en sta nog steeds achter het besluit van hen die niet meekonden met de PKN. Alleen ik had gehoopt dat er iets anders zou gebeuren dan het zoveelste afgescheiden kerkverband.
Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld.

Toen ik over prachtige nieuwe kerkgebouwen sprak had ik o.a. HHK Lunteren, HHK Barneveld en HHK Gameren in gedachten. Dat zijn geen schuurtjes te noemen toch…..
En hoe lang had zoiets dan moeten duren? Onze gemeente is nog erg recent. Begonnen in een school. Op een bepaald moment wordt er door een andere gemeente een kerkgebouw als het ware aangeboden tegen een heel lage prijs. Zou dat dan een moment zijn om nee te zeggen?

Ik heb het over de eerste jaren van het ontstaan. Toen had er een andere afslag genomen kunnen worden. Nu is de HHK gewoon een afgescheiden kerk mer haar instituties en gebouwen. Fijn dat jullie zo snel een eigen kerkgebouw mogen hebben.

Maar de NHK vind je niet in de HHK. De HHK heeft m.i, een wat flets profiel. Neemt niet weg dat ik in diverse HHK’s prima zou kunnen kerken. Ook in diverse niet trouwens.
Ik denk dat dat laatste voor veel kerkverbanden geldt. Op het eerste ben ik nog steeds benieuwd naar een reactie van een persoon die daar destijds bij betrokken was.
Refojongere
Berichten: 391
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Ik kan de reactie van huisman niet goed begrijpen. In de HHK vind je de gewone GB prediking met haar schakeringen (Van de Weg, Diepenbroek, Van Binsbergen, Krooneman, Den Ouden, Van Vlastuin, etc.) en Gekrookte Riet (Lassche, Vlietstra, Zweistra, Van Olst, etc). Dus flets profiel? Niet anders dan de hervormd-gereformeerde stroming.

Dat HHK Lunteren een prachtgebouw heeft net als Ridderkerk is ook omdat je als hervormden een klassiek gebouw wilt. Liefst in de historische kerk (Maartensdijk, Garderen, Spijk, Opheusden etc). Doleren is het niet. Voortzetten is het wel. Dat geldt dus ook de instituties en gebouwen. Dat is niet meer dan logisch.

Bij een ding moet ik huisman gelijk geven, hoeveel hersteld Hervormden reiken uit naar hun broeders in de PKN? Hoeveel huilen om de verbrokkeldheid? Maar dit geldt alle kerken.
Laatst gewijzigd door Refojongere op 02 sep 2022, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Refojongere
Berichten: 391
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Uit een ND interview:
VanKooten: Ook in mijn familie is verschillend gekozen. Het maakt uit hoe je er zelf instaat. Met mijn zwager Jan Hoek (hoogleraar vanwege de Gereformeerde Bond, red.) is het niet tot een breuk gekomen. Ik heb een zoon die in de PKN zit. Binnenkort wordt hij ouderling, daar hoop ik bij te zijn. Wat mij diep pijn heeft gedaan, is wat iemand zei op een gemeenteavond: dat degenen die niet mee gingen er altijd al uit wilden. Er lag voor 12 december geen plan klaar! Pas na het synodebesluit zijn we actief begonnen iets te organiseren voor na 1 mei 2004 als de Protestantse Kerk een feit zou zijn. Dat zeg ik in al mijn argeloosheid.

DeFijter: Dat geloof ik. In jouw argeloosheid. Als je echter de feiten op een rijtje zet, waren de plannen er allang. Niet van jou kennelijk, maar van anderen.

VanKooten: Ik ben tot het einde positief voor de oplossing gegaan. Ook na die tijd heb ik het vuurtje volgens mij niet opgestookt. Ja, bij het NOS Journaal gaf ik na het besluit tot vereniging een emotionele reactie. Ik liet diep in mijn hart kijken.

DeFijter: Wat zei je ook alweer?

VanKooten: Dat er euthanasie op mijn moeder, de kerk, was gepleegd. Het was de emotie na vijftien jaar zoeken naar een oplossing. Terwijl die oplossing er lag: een fusie en daarnaast een federatie met degenen die gereformeerd wilden blijven!

DeFijter: Kom op, we hadden toen een proces van 43 jaar achter de rug. Grote delen van de kerk waren helemaal naar elkaar toegegroeid. Zon oplossing kon niet meer. Dan zou het ook tot een scheuring gekomen zijn. Maar nu moeten we weer in gesprek.

VanKooten: We kunnen het nu over gesprekken hebben, maar ik kan niet eens gesprekspartner zijn. Ik ben met andere hersteld-hervormd geworden broeders uit al mijn ambtelijke bevoegdheden ontheven. De synode heeft daarna niet meer naar mij omgekeken. Dat is het eerste dat de PKN moet doen: die tuchtmaatregel terugdraaien.

DeFijter: Weet je, wij zijn mensen van een voorbije generatie. We moeten ons druk maken om de generaties na ons. Dat er nog geloof gevonden wordt als onze kleinkinderen volwassen zijn. Wat daarbij helpt, is dat niet alleen de Protestantse Kerk en de Hersteld Hervormde Kerk met elkaar praten, maar samen met andere kerken. Dan ontstaat er een andere geestelijke cultuur. Ik denk organisatorisch aan het Duitse kerkmodel van de EKD, een soort grote federatie van protestantse kerken. Geen fusie. Dat moment is voorbij. De respectievelijke synodes houden elk hun eigen kerkverband. Tegelijk praten we met elkaar over wat we geloven, over wie Christus voor ons is. Stel je voor: Eén Protestants-Katholieke Kerk (PKK) in Nederland.

VanKooten, aarzelend: Weet je wat pijn doet? Dat een federatie nu blijkbaar wel kan. Wat zou dat tien jaar geleden een leed bespaard hebben! Ik vind de plannen niet zo realistisch. Het beeld van Christus laten zien, begint voor mij in het persoonlijke leven. Ik heb nog heel veel contacten. Ik zou er een lief ding voor over hebben om mijn vrienden uit de Protestantse Kerk bij mij te laten preken. Dat we elkaar weer spreken zoals het was.

DeFijter: Ik wil graag met je afspreken om door te praten.

VanKooten: Ik heb vanwege mijn dubbelfunctie als predikant en docent weinig tijd voor sociale contacten, maar laten we dat doen.

DeFijter: We hebben elkaar heel hard nodig om het getuigenis van het evangelie verder te dragen tegenover de voortgaande secularisatie.

VanKooten: Eigenlijk zijn wij allemaal verliezers. Door de scheuring is in veel gemeenten het evenwicht eruit. Ze hellen over naar de ene of naar de andere zijde. Dat zie ik in beide kerken.
Plaats reactie