Hoe was je zondag [2]?

Bertiel
Berichten: 5050
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

bij ons ook, fijn dat ze er zijn, anders was het midden in de vakantie wel heel leeg.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JvW
Berichten: 814
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef: 01 aug 2024, 08:58
Job schreef: 01 aug 2024, 08:48 Gedragen vakantiegasten zich over het algemeen wel als gasten of is men rechthebbend? Dat laatste meende ik weleens te bespeuren, de enkele keer dat we in een refogebied op vakantie waren.

Ik vind dat de ontvangende gemeenten niets anders dan heel erg veel respect en dankbaarheid verdienen van alle vakantiegangers. Het is nogal wat.
Bij ons gedragen ze zich wel als gasten hoor. Maar wij hebben dan ook vrije plaatsen.
Dat is bij ons ook het geval. Er waren afgelopen zondag behoorlijk wat vakantiegasten, maar de zalen hoefden niet open. Er was plaats genoeg. Vroeger was dat wel anders, toen was het soms vergelijkbaar met de taferelen die hierboven beschreven zijn.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10963
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

https://m.youtube.com/watch?v=0euVYuUKznE
Deze dienst bezochten we vorige week in Fort William. Goed om daar te zijn.
Afgelopen zondag Oudemirdum bezocht. Ds. A. Schot is daar al jarenlange vaste dominee. En dat is een waar genoegen.
De gastvrijheid van Oudemirdum is enorm. Respect voor deze gemeente in het noorden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8008
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef: 01 aug 2024, 09:06
GerefGemeente-lid schreef: 01 aug 2024, 08:58
Job schreef: 01 aug 2024, 08:48 Gedragen vakantiegasten zich over het algemeen wel als gasten of is men rechthebbend? Dat laatste meende ik weleens te bespeuren, de enkele keer dat we in een refogebied op vakantie waren.

Ik vind dat de ontvangende gemeenten niets anders dan heel erg veel respect en dankbaarheid verdienen van alle vakantiegangers. Het is nogal wat.
Bij ons gedragen ze zich wel als gasten hoor. Maar wij hebben dan ook vrije plaatsen.
Dat is bij ons ook het geval. Er waren afgelopen zondag behoorlijk wat vakantiegasten, maar de zalen hoefden niet open. Er was plaats genoeg. Vroeger was dat wel anders, toen was het soms vergelijkbaar met de taferelen die hierboven beschreven zijn.
Die taferelen van @Ararat gebeuren dus op Walcheren nog steeds, al zijn er bij ons geen opstoppingen, omdat iedereen zo kan gaan zitten, al is het wel zo dat de kosters de plaatsen geeft.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10963
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef: 01 aug 2024, 08:19
Chrisje72 schreef: 01 aug 2024, 07:38
GerefGemeente-lid schreef:Ik had ook een goede zondag. Beide diensten zat de kerk stampvol, in de morgendienst kon deze de schare zelfs niet bevatten.
Worden de mensen dan weer naar huis gestuurd met de link naar de uitzending?
Lijkt me vervelend voor de eigen leden, of komen die bij voorbaat al een half uur eerder om maar een plekje te hebben?
Ik herinner me nog van lang geleden bij een Walcherse gemeente dat de gemeenteleden door een haag van lijdzaam wachtende vakantiegasten liepen. De nabij gelegen camping moet welhaast leeg zijn geweest op het moment dat de gemeenteleden begonnen aan het ontbijt.

Het 'popcornmoment' was wanneer het lampje ging branden. Er ontstond een ware wedloop. Men jaagde naar stoel of stukje bank. Dat leverde hilarische, dan wel haast hartverscheurende beelden op. Zelfs verse campingstelletjes raakten van elkander gescheiden.

Als de koster met lachrimpels, doch ernstig gezicht op de microfoon van het spreekgestoelte tikte wist je hoe laat het was: onder zijn toeziend oog verplicht gastvrij inschuiven. Dan wist je zeker dat je het warm zou krijgen: broederlijk en zusterlijk links tegen Walcherse, rechts tegen Veluwse schouders en dijen geplakt. Met dan nog ruim 1,5 uur voor de boeg. O, wee als iemand halverwege naar de wc moest. Die paste eigenlijk niet meer omdat de buren door de vrijgekomen ruimte wat opgezwollen bleken.

En dan de lúcht... die we samen produceerden! Tijdens het zingen leek deze in beweging te komen, dat was fijn, maar de kingetjes hadden beter vlak voor de activiteit ingenomen kunnen worden.

Wie niet paste was dus haast gelukkig. Dezen waren weliswaar verstoken van beeld, men werd namelijk in zalen, gangpaden, of hallen geparkeerd.Tot in de consistorie toe. De allerlaatsten kwamen ook op die plekken terecht, maar dan zonder stoel. Er was alleen kerktelefoon. Dus niks geen heenzenden met beeld.
Vroeger... Dat waren nog eens tijden!

Sinds die tijd denk ik dat een goede zondag niet bepaald wordt door het aantal bezoekers, maar door het spreken van God. Maar dat zal GerefGemeente-lid vast bedoelen.
Wat een geweldige beschrijving. Ik ruik, voel en ervaar tijdens het lezen.
Job
Berichten: 3255
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Fijn om te horen zeg, dat het over het algemeen in zo'n goeie harmonie gaat! Zo hoort het.
Zeeuw
Berichten: 12262
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 01 aug 2024, 08:21
Chrisje72 schreef: 01 aug 2024, 07:38
GerefGemeente-lid schreef:Ik had ook een goede zondag. Beide diensten zat de kerk stampvol, in de morgendienst kon deze de schare zelfs niet bevatten.
Worden de mensen dan weer naar huis gestuurd met de link naar de uitzending?
Lijkt me vervelend voor de eigen leden, of komen die bij voorbaat al een half uur eerder om maar een plekje te hebben?
Je moet wel iets eerder gaan in deze tijd van het jaar. Anders zit je in de zaal. En als dat helemaal vanachter is, zie je ook weinig. Er waren ook eigen gemeenteleden die er niet meer in konden. Eerlijk gezegd vind ik dat wel dom als je dan zo laat komt, want het is altijd al druk geweest in de zomer. Overigens was het nu nog drukker omdat er een Koerskamp aanwezig was én een naburige gemeente driemaal leesdienst had. En het scheelt ook behoorlijk welke predikant er voorgaat.

De meesten zullen wel thuis via beeld hebben meegekeken. Dat is live altijd mogelijk zonder in te loggen.

@Ararat, bij ons zijn de plaatsen altijd vrij. Daarom zit de kerkzaal zelf 10 minuten voor tijd helemaal vol.
Ach, als je dan weinig ziet, denk dan eens aan hen die aan huis gekluisterd zitten zonder beelduitzending.
Geytenbeekje
Berichten: 8532
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef: 01 aug 2024, 13:51
Ach, als je dan weinig ziet, denk dan eens aan hen die aan huis gekluisterd zitten zonder beelduitzending.
Pre corona-tijd zou je dit niet zielig gevonden hebben waarom nu wel?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5682
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef: 01 aug 2024, 23:35
Zeeuw schreef: 01 aug 2024, 13:51
Ach, als je dan weinig ziet, denk dan eens aan hen die aan huis gekluisterd zitten zonder beelduitzending.
Pre corona-tijd zou je dit niet zielig gevonden hebben waarom nu wel?
Ik maak niet uit zijn woorden op dat hij het zielig vindt. Of ik moet het verkeerd begrijpen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8532
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef: 01 aug 2024, 23:41
Geytenbeekje schreef: 01 aug 2024, 23:35
Zeeuw schreef: 01 aug 2024, 13:51
Ach, als je dan weinig ziet, denk dan eens aan hen die aan huis gekluisterd zitten zonder beelduitzending.
Pre corona-tijd zou je dit niet zielig gevonden hebben waarom nu wel?
Ik maak niet uit zijn woorden op dat hij het zielig vindt. Of ik moet het verkeerd begrijpen.
Als je vind dat iemand ergens aan een groep moet denken heb je wel een bepaalde medelijden ermee
Zeeuw
Berichten: 12262
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: 01 aug 2024, 23:35
Zeeuw schreef: 01 aug 2024, 13:51
Ach, als je dan weinig ziet, denk dan eens aan hen die aan huis gekluisterd zitten zonder beelduitzending.
Pre corona-tijd zou je dit niet zielig gevonden hebben waarom nu wel?
Je denk dat je weet wat ik in welk tijdperk zou vinden?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2563
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

In de kerk hier in V. is het juist heel leeg in de vakantie. Veel mensen zijn op vakantie. In tegenstelling tot jullie kerk dan @GerefGemeente-lid. Ligt ook wel aan de plek, wie gaat er nu op vakantie naar de Utrechtse Heuvelrug?
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Online
DDD
Berichten: 29930
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ik vind dat anders helemaal geen rare plaats om op vakantie heen te gaan. Ik heb er gewoond, en het is er erg mooi, vooral aan de andere kant van de heuvelrug;-)
GerefGemeente-lid
Berichten: 8008
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Arja schreef: 03 aug 2024, 12:46 In de kerk hier in V. is het juist heel leeg in de vakantie. Veel mensen zijn op vakantie. In tegenstelling tot jullie kerk dan @GerefGemeente-lid. Ligt ook wel aan de plek, wie gaat er nu op vakantie naar de Utrechtse Heuvelrug?
Het komt vooral door de bekende reformatorische camping, een dorpje verderop en het feit dat de plaatselijke GG aldaar een hele zondag leesdienst had.

En hier zijn er al weer 4 weken van de zomervakantie om. Dus een gedeelte is ook al weer terug.

Morgen zal het ongetwijfeld weer erg druk zijn.
Martijn
Berichten: 782
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Martijn »

Arja schreef: 03 aug 2024, 12:46 In de kerk hier in V. is het juist heel leeg in de vakantie. Veel mensen zijn op vakantie. In tegenstelling tot jullie kerk dan @GerefGemeente-lid. Ligt ook wel aan de plek, wie gaat er nu op vakantie naar de Utrechtse Heuvelrug?
Vorig jaar een weekend naar de Utrechtse Heuvelrug geweest. We zaten toen aan de rand van Veenendaal, als dat V. is?
Dat gaan we zeker nog een keer doen.
Als vlak en open polderland aan het water je woonomgeving is dan is de Utrechtse Heuvelrug echt wel een verschil.
Plaats reactie