Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het goed dat het nog eens zo wordt gezegd.
Dat maakt dat de zaak nog niet zomaar afgedaan is.
Ik geloof ook dat er een tijd aanstaande is waarin de beproeving
van Gods volk echt in de smeltkroes zal komen.
Het schuim moet verwijderd worden.
En dat zal gaan makkelijke weg zijn voor de Kerk.
Er staat ook niet voor niets. En weet dit dat in het laatste der
dagen zware tijden ontstaan zullen. Het zullen tijden zijn
waarin de Kerk gelouterd moet worden als door vuur.
Denk er niet te licht over. Want wie zal staande blijven als
God de kerk in de beproeving brengt?
God zal Zelf Zijn werk openbaren, en Zijn vijanden beschaamd
doen worden.
Het oordeel is ook niet aan ons, de Heere is Rechter over
de hele aarde en zal ook met name waken over Zijn Kerk,
die zal blijven (al schijnt die tot niets geworden te zijn) tot
de voleinding der wereld.
Laten we allen bij onszelf blijven: Mijn ziel, doorziet gij uw
lot? Hoe zult gij rectvaardig verschijnen voor God?
Beste DIA,
U schreef: Misschien is het goed dat het nog eens zo wordt gezegd.
Dat maakt dat de zaak nog niet zomaar afgedaan is.

Is dit een reactie op de voorgaande reactie van Edmund
over wat Kandidaat E. Van Ittersum heeft geschreven??

Voor de rest wel een mooi stukje ter bezinning, wat u schreef.
Nee, het waren zo wat persoonlijke gedachten, omdat het naar
mijn gevoelen de zaak niet juist weerlegd is.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23922
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door refo »

ejvl schreef:
huisman schreef: Van welke kerk is deze mij onbekende kandidaat?
Eerste hit op Google. HHK.
Iedereen heeft zijn eigen Google. Dat is echt niet bij iedereen hetzelfde.

Heet kandidaat Van Ittersum misschien Edmund? ;)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door SecorDabar »

refo schreef:
ejvl schreef:
huisman schreef: Van welke kerk is deze mij onbekende kandidaat?
Eerste hit op Google. HHK.
Iedereen heeft zijn eigen Google. Dat is echt niet bij iedereen hetzelfde.

Heet kandidaat Van Ittersum misschien Edmund? ;)
Kandidaat E. van Ittersum van de Herv.Evangelisatie van Ter Aar
heb ik weleens beluisterd via Kerkomroep.nl.
Het is een wat oudere kandidaat qua leeftijd.

Deze heeft vriendschappelijke banden met Ds.K.Veldman
die in de Herv.Evangelisatie van Ter Aar, elke
eerste zaterdag van de maand voor ambtsdragers voorgaat
in lezingen over de rechtvaardigingsleer van Luther
aan de hand van diens boek over de Galaten.

Inderdaad gaat het dan over het onderwerp
Wedergeboorte of Schijngeboorte.

De lezingen zijn terug te luisteren op de website dewoesteweg.nl
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Marieke »

edmund schreef:Opnieuw Onrust

Ds. A. Kort heeft met de apologetische inhoud van zijn boek “Wedergeboorte of Schijngeboorte” reformatorisch kerkelijk Nederland doen schudden. Vooral voorgangers en anderen uit de kringen van de Ger. Gem (in Ned) voelden zich aangesproken. Hun theologie wordt aangetast. Het is opmerkelijk met welk een ijver de voormannen van deze kerken hun leer trachten te verdedigen en geloofwaardig te maken. Het is des te meer opmerkelijk waar te moeten nemen dat men hun leer nauw verbind met in hun ogen “zeer achtenswaardige voorvaders” Kersten, Steenblok, Mallan, etc. Jammer, dat men zo hoog op geeft van de mens. Men grond de waarheid niet uitsluitend op de leer der Schrift, maar meer op de (filosofische) inzichten van mensen. Des te meer jammer, dat men zo ver weg is van wat eens Johannes de Doper antwoorde op de vraag “Wie zijt gij? Hij zeide: ik ben de stem des roepende in de woestijn” (Joh. 1:22-23). De mens is wat geworden, hij is in het middelpunt gaan staan. Christus is opzij gezet.

Is het teveel gezegd als we zeggen dat we Christus Zijn kerk hebben ontfutseld. De mens is over de kerk gaan heersen, hij heeft de kerk naar zich toegetrokken. Voornoemde kerkverbanden hebben een eigen leer ontwikkeld, dwalingen zijn fundamentele leerstukken geworden. Het is net als ten dage van de Richters. Een ieder heeft zijn eigen hoogten en heiligdommen opgeworpen. We noemen dat “eigenwillige godsdienst”. O wee, wanneer er aan die heilige huisjes geschut wordt. De nazaten van Kersten, Kuiper, Steenblok, Mallan, enz. tappen allemaal uit het zelfde vaatje. Met hun leer zijn ze in de mens teruggekeerd. De leer der bekering is mens centrisch geworden. De mens gelooft zoveel hij gevoeld heeft. Hiermee verondersteld hij, dat hij geestelijk leeft. De veronderstellingsleer heeft zijn ingang gevonden.

Eens zei een predikant “De gereformeerden hebben een veronderstelde wedergeboorte, Hervormden hebben een verondersteld geloof, Oud Ger. Gem., Ger. Gem. (in Ned) zijn verondersteld gereformeerd. Allemaal hebben ze wat waarmee ze het op de been houden. Het ergste is dat dit gepredikt wordt en mensen dit gaan geloven. Kortom, afscheiding heeft verwoestend gewerkt, een ieder is met het zijne aan de haal gegaan. De schuld als gevolg van de dwaalleer en gebrokenheid der kerk is vele malen groter dan de schuld van de wereld. De gewetens van de mensen worden aan de kerk en aan z.g. achtenswaardige dominees gebonden.

Het onderscheid tussen de Bijbelse heilsleer en de bevindelijke heils weg is weggeleerd. De zaligmakende verzekerende geloofsleer heeft plaats gemaakt voor de bedrieglijk gevoelsleer. De eenvoud des geloofs is ingeruild voor de wispelturigheid van het gevoel. Ware geestelijke bevinding is verwisseld voor de oppervlakkigheid van de menselijke emotie.

De radicaliteit van de afsnijding in Adam en de overzetting in Christus is veranderd in de bedrieglijk stappen leer; “het op weg zijn”. Alles buiten Christus is geen schijn meer. De Schriftuurlijke leer dat alles buiten Christus verdoemd ligt wordt verdraait tot een leer waarin een mens buiten Christus toch enige hoop mag hebben. De leer, dat vanuit Christus alleen de verborgenheid Gods gekend kan worden is veranderd in een leer van Gods kennis buiten Christus en Christen kennis buiten God om. Zo wordt de triniteit van het Wezen Gods aangerand.

Wat heeft of wat werkt het boek van ds. Kort uit? Het ware te wensen dat de inhoud van zijn boek als een zuiverende noorderwind door onze kerkelijke gezindte zou gaan stormen waardoor al de heilige huisjes omver geblazen zouden mogen worden. Dominees en deputaten proberen in de verschillende kerkelijke bladen de onrust weer te stillen en de aangebrachte schade weer te herstellen. Sommigen noemen wat ds. Kort schreef accent verschillen. Daarmee worden fundamentele leerverschillen ontkracht. Het lijkt weer stil te worden, de kerkelijke rijen worden weer gesloten. De kerkelijke trein moet weer voort.

Het ware te wensen dat het God mocht behagen om geheel ons z.g. reformatorische bolwerk eens omver te blazen en dat Hij ons weer terug zou willen brengen tot het zuivere erfgoed der Reformatie. Dat is, de rechtvaardiging van de goddeloze om niet. Het lijkt dat het weer stil is geworden, de waarheid wordt weer ten onder gehouden. Slaap zacht en slaap je dood. Gods eer gekrenkt, Chr. verloochend, de kerk verdwaald. Bedroevend voor hen die door genade in de waarheid mochten blijven staan, toch berustend in de wil van God.


Kandidaat E. Van Ittersum - Ter Aar
Hebben we smiley's van "hoog van de toren blazen"?
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door ejvl »

refo schreef: Iedereen heeft zijn eigen Google. Dat is echt niet bij iedereen hetzelfde.
Zo dan :slurp
http://lmgtfy.com/?q=Kandidaat+E.+Van+Ittersum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17571
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
refo schreef: Iedereen heeft zijn eigen Google. Dat is echt niet bij iedereen hetzelfde.
Zo dan :slurp
http://lmgtfy.com/?q=Kandidaat+E.+Van+Ittersum

:super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Hebben we smiley's van "hoog van de toren blazen"?
:rules
Zoiets?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Hebben we smiley's van "hoog van de toren blazen"?
:rules
Zoiets?
Ja dat kan ook. Hij zou iets beter moeten lezen.
Als hij dat gedaan had, blies hij niet zo hoog van de toren.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Julian Brasser »

Het boek van ds. Kort heeft alles te maken met hoe er gepredikt moet worden. Voor een ieder die een duidelijke mening heeft over hoe er gepredikt moet worden:
1. Neem in gedachten de wereldkaart voor je
2. Kleur de gebieden in waar er wordt gepredikt volgens jouw eisen
3. Ik ben bang dat er dan nog een heel stuk wit blijft...
4. Laat dat op je inwerken
5. Niettemin...
Als je de gebieden inkleurt waar Gods kinderen zitten worden de contouren van alle werelddelen zichtbaar. Dat betekent dat God overal zijn kinderen heeft zitten, onder alle soorten prediking.

Geloven is eigenlijk niet méér voorbereiden, en niet méér piekeren, dan tot je dagelijks brood is dienende, want je gelooft dat God zal voorzien. Lukt iets, dan zie je dat als Gods leiding, faal je, dan zie je dat ook als Gods leiding.
Zulk soort mensen zitten in alle soorten kerken, van Rooms-Katholiek tot Protestants. Ze zijn als het ware ingeënt in Christus, die de absolute toorn over de zonde gedragen heeft, ondergedompelt in de zonde is geweest, ook in volkomen Godsverlating.

Het minimale wat de gemeente/parochie leden moeten meekrijgen, is dat ze moeten geloven, en dan geloven zoals dat is gedefiniëerd hierboven. Als een dominee dan gaat zitten te foeteren op een bepaalde prediking, bijvoorbeeld bij "waar er maar wat in de handen wordt gestopt". Trekt zo'n dominee je mee naar het horizontale, en dat strookt niet met het geloof, die juist verticaal gericht is, "hetwelk is Christus van boven afbrengen".
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door -DIA- »

Julian Brasser schreef:Het boek van ds. Kort heeft alles te maken met hoe er gepredikt moet worden. Voor een ieder die een duidelijke mening heeft over hoe er gepredikt moet worden:
1. Neem in gedachten de wereldkaart voor je
2. Kleur de gebieden in waar er wordt gepredikt volgens jouw eisen
3. Ik ben bang dat er dan nog een heel stuk wit blijft...
4. Laat dat op je inwerken
5. Niettemin...
Als je de gebieden inkleurt waar Gods kinderen zitten worden de contouren van alle werelddelen zichtbaar. Dat betekent dat God overal zijn kinderen heeft zitten, onder alle soorten prediking.

Geloven is eigenlijk niet méér voorbereiden, en niet méér piekeren, dan tot je dagelijks brood is dienende, want je gelooft dat God zal voorzien. Lukt iets, dan zie je dat als Gods leiding, faal je, dan zie je dat ook als Gods leiding.
Zulk soort mensen zitten in alle soorten kerken, van Rooms-Katholiek tot Protestants. Ze zijn als het ware ingeënt in Christus, die de absolute toorn over de zonde gedragen heeft, ondergedompelt in de zonde is geweest, ook in volkomen Godsverlating.

Het minimale wat de gemeente/parochie leden moeten meekrijgen, is dat ze moeten geloven, en dan geloven zoals dat is gedefiniëerd hierboven. Als een dominee dan gaat zitten te foeteren op een bepaalde prediking, bijvoorbeeld bij "waar er maar wat in de handen wordt gestopt". Trekt zo'n dominee je mee naar het horizontale, en dat strookt niet met het geloof, die juist verticaal gericht is, "hetwelk is Christus van boven afbrengen".
Maar wie kán van zichzelf geloven? Het geloof is een Gave van God. En zeker, dan ben ik het met je eens dat je je moet voorbereiden: Dat is: De middelen die God Zelf ons gegeven heeft naarstig waarnemen. Maar niet om er iets mee te verdienen. Wat we zijn allen verloren en derven de heerlijkheid Gods. Daar zal een Godswonder moeten plaats vinden als een mens op de plaats mag komen. Dat is naar het soevereine van Gods welbehagen. Wie zal kunnen zeggen: Ik ben ombekeerd, en ik ben niet uitverkoren, dus
daar kan ik in feite niets aan doen... Dat is goddeloos spreken, want op die manier wordt God de Schuldige als Hij me niet uitverkoren heeft, alsof ik daar enig recht op zou hebben.

Nee! De Bijbel spoort ons wel aan: Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is, roept Hem aam terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en hij bekere zich tot God. Dat is onze plicht, ja onze dure plicht. En wat werkt de ontdekking dan? Dat ik me gewillig tot God ga bekeren? Ja je probeert wel hier een zonde te laten en dat na te laten, maar verdient dat? Nee toch? Want wat zie je dan? Dat je van nature niet WILT.

En dat is een ontdekking waar je steeds dieper achter komt. Dan wordt het niet meer mogelijk om God de schuld te geven. Maar vanuit een trekking wordt er een bétrekking geboren op die God tegen wie ik gezondigd heb. Ben ik er dan? Nee. want dan moet ik sterven, en daar vlucht de mens van weg. Ook al weet je waar het komen moet: Met Jona onvoorwaardelijk overboord. En dan zijn we juist daar waar de vierschaar gespannen wordt. Ik wil er niet teveel van zeggen, ik bedoel alleen maar te zeggen dat wij mensen zulke lievertjes niet zijn. En het is ook in de praktijk: Geen lieve aangename of vrome mensen worden met God verzoend. Nee, een mens moet eerst worden wat hij is: Vijanden worden met God verzoend.

Ik denk dat ik me maar meer stil moet houden, want ik ben zo geneigd te snel te veel te zeggen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door GGBeroopingswerk »

Gisteravond even in Rhenen geweest, voorganger ds. A. Kort. Zo klein als het kerkje is, toch een galerij. Daarvandaan goed zicht op het opgekomen kerkvolk. Opvallend veel Oud Gereformeerde kerkenraadsleden uit de omgeving: Lienden, Doorn, Elst, Ederveen (compleet). Ook veel OGG-leden van elders, tot uit Barneveld toe. Maar, zo zei een lid van de gemeente, we missen best wel wat leden van de Gereformeerde Gemeente in Nederland die er anders wel zijn. Mogelijk vanwege het geschrijf over ds. Kort in de desbetreffende kerkbladen? Als er dan gelezen wordt: ‘De ganse dag verdraaien zij mijn woorden’, dan ben je even bang dat het een verdediging van zijn boek wordt. Maar nee, het gaat over het zwerversleven hier op aarde, aan de hand van Psalm 56. De reis van een pelgrim, wat de pelgrim bij zich heeft (brood en water om te leven, een stok en een staf om te steunen, symbool voor Gods Woord en Zijn beloften, waarop gesteund mag worden). En als 3e punt de Reisgenoten van de pelgrim.

Maar kom, de kerk was nog niet aan en toen viel mij wat op. Een in keurig zwart geklede vrouw zat voor in de kerk achter het orgel. Schitterend, gevoelig orgelspel. En wat speelde ze: Waar liefde woont, gebiedt den Heer’ den zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn heil verkregen. En het leven tot in eeuwigheid. Of in Datheen, maar die ken ik niet.

Voor het hoofdstuk werd gelezen uit de Dorste Leerregels. Hoofdstuk 3/4, de artikelen 12 en 13 over de wedergeboorte. Vooropgezet? Nee, gewoon aan de beurt, zei het gemeentelid dat ik sprak. Het was vervolgens een echte Christus-in-het-middelpunt preek. Als laatste gedachte, zoals gezegd, de Reisgenoten van de pelgrim, Vader, Zoon en Heilige Geest. Wat een troost ervaart Gods volk, dat God altijd bij hen is. ‘Ik ben met u, tot de voleinding der wereld.’ En daar kwam toch het boek nog even naar voren: ‘Verbrand moeten je boeken, lelijke ketter, en jij in de gevangenis’. En dan zegt het Woord: Ik ben met u! Dan wil je in bed blijven, geheel moedeloos. En dan zegt Christus: Ik ben met u, Ik zal nooit uw val gedogen’. En dan spring je uit bed, krijg je nieuwe kracht. En als de reis aan het eind komt? Dan zeg je: Dáág wereld, je zwaait een keer als afscheid naar de wereld, want daar boven wachten je Reisgenoten op je, met het krachtigste wapen, de liefde, die als een zachte doek de tranen (Psalm 56) van je ogen afwissen. Drie-enig God, U alleen de eer!

Als laatste zongen we dan ook Psalm 75:1, in de berijming van Datheen, zoals alles. Als voorspel speelde datzelfde vrouwtje de laatste twee regels van Psalm 43:4: 'Die na kortstondig ongeneucht, mij eindeloos verheugd'. Of in Datheen: Dies zal ik vro(lijk) de harpe slaan, en zingen nu voortaan.

Dan wordt je echt jaloers op Gods volk!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Hendrikus »

GGBeroopingswerk schreef:Schitterend, gevoelig orgelspel. En wat speelde ze: Waar liefde woont, gebiedt den Heer’ den zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn heil verkregen. En het leven tot in eeuwigheid. Of in Datheen, maar die ken ik niet.

Als laatste zongen we dan ook Psalm 75:1, in de berijming van Datheen, zoals alles. Als voorspel speelde datzelfde vrouwtje de laatste twee regels van Psalm 43:4: 'Die na kortstondig ongeneucht, mij eindeloos verheugd'. Of in Datheen: Dies zal ik vro(lijk) de harpe slaan, en zingen nu voortaan.
Mooi dat jij dat zo interpreteert, maar, met alle respect, als jij op het orgel een psalm hoort spelen kun jij niet weten welk vers de organist in gedachten had.
En wie speelt er nou als voorspel voor Psalm 75 een paar regels uit Psalm 43? Het voorspel is toch bedoeld om te laten horen welke psalm we gaan zingen?
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Schitterend, gevoelig orgelspel. En wat speelde ze: Waar liefde woont, gebiedt den Heer’ den zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn heil verkregen. En het leven tot in eeuwigheid. Of in Datheen, maar die ken ik niet.

Als laatste zongen we dan ook Psalm 75:1, in de berijming van Datheen, zoals alles. Als voorspel speelde datzelfde vrouwtje de laatste twee regels van Psalm 43:4: 'Die na kortstondig ongeneucht, mij eindeloos verheugd'. Of in Datheen: Dies zal ik vro(lijk) de harpe slaan, en zingen nu voortaan.
Mooi dat jij dat zo interpreteert, maar, met alle respect, als jij op het orgel een psalm hoort spelen kun jij niet weten welk vers de organist in gedachten had.
?
Wel bij psalm 133:3 ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Schitterend, gevoelig orgelspel. En wat speelde ze: Waar liefde woont, gebiedt den Heer’ den zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn heil verkregen. En het leven tot in eeuwigheid. Of in Datheen, maar die ken ik niet.

Als laatste zongen we dan ook Psalm 75:1, in de berijming van Datheen, zoals alles. Als voorspel speelde datzelfde vrouwtje de laatste twee regels van Psalm 43:4: 'Die na kortstondig ongeneucht, mij eindeloos verheugd'. Of in Datheen: Dies zal ik vro(lijk) de harpe slaan, en zingen nu voortaan.
Mooi dat jij dat zo interpreteert, maar, met alle respect, als jij op het orgel een psalm hoort spelen kun jij niet weten welk vers de organist in gedachten had.
En wie speelt er nou als voorspel voor Psalm 75 een paar regels uit Psalm 43? Het voorspel is toch bedoeld om te laten horen welke psalm we gaan zingen?
Als je Psalm 75:1 gaat zingen en je wilt als organist in je voorspel een paar regels van Psalm 43 verwerken, zou ik me daarvan niet laten weerhouden. Kom nou, wie is er nu de organist?

De keus voor juist deze regels uit Psalm 43 ligt bij Psalm 75 wel erg voor de hand. Iets minder duidelijk dan Psalm 133:3 (daar is maar één mogelijkheid voor), maar als je de verzen van Psalm 43 bekijkt, wordt het toch wel erg logisch.
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door ejvl »

Toch is het voor de etiquette van het kerkelijk orgelspel nagenoeg onmogelijk om 2 verschillende melodieën in één te verweven, of een organist moet ontzettend goed zijn in harmonisaties, nu verwacht ik niet dat ze in Rhenen exact gebruik maken van de kerktoon soorten en de muzikale regels van kerkmuziek, dus dan is het geen probleem.
Ik doe het zelf ook wel eens omdat ik het mooi vind, maar eigenlijk is het tegen de regels in.
Plaats reactie