Hoed in eredienst?

merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 21 okt 2023, 22:45 Toch denk ik iets uit afgescheiden kring. Hervormd Ouddorp bijvoorbeeld was dat 60 jaar geleden tot heden niet het geval.
Ik weet alleen dat dit in de Ger Gem regelmatig gebeurt. Waarom is dat eigenlijk?
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Henk J »

merel schreef: 23 okt 2023, 08:01
Bertiel schreef: 21 okt 2023, 22:45 Toch denk ik iets uit afgescheiden kring. Hervormd Ouddorp bijvoorbeeld was dat 60 jaar geleden tot heden niet het geval.
Ik weet alleen dat dit in de Ger Gem regelmatig gebeurt. Waarom is dat eigenlijk?
Over de invulling van deze tekst zijn nogal wat meningsverschillen, in sommige Ger Gem kerken wordt het verder doorgetrokken dan alleen in de eredienst. Hier in de omgeving is het ook gebruikelijk binnen de GG, OGG en GGiN. Terwijl onze kerk het dan weer niet hanteert hoewel we tot de rechterflank van de HHK behoren.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Job »

merel schreef: 23 okt 2023, 08:01
Bertiel schreef: 21 okt 2023, 22:45 Toch denk ik iets uit afgescheiden kring. Hervormd Ouddorp bijvoorbeeld was dat 60 jaar geleden tot heden niet het geval.
Ik weet alleen dat dit in de Ger Gem regelmatig gebeurt. Waarom is dat eigenlijk?
Ik vind de catechisatieles er toegankelijk uitzien zo in een kleine kring en zonder tafels ervoor. Mooi dat er foto's van mochten worden gemaakt!

Over de hoofdbedekking tijdens cat: voor zover ik weet omdat catechetisch onderwijs ambtelijk onderwijs is en daarmee in het verlengde van de eredienst ligt.

Het heeft wel iets schrijnends op zo'n foto dat bij één van die meiden het hoofd wel bedekt is maar de benen dan weer niet. Dan schiet het alsnog alle doel voorbij.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

merel schreef: 23 okt 2023, 08:01
Bertiel schreef: 21 okt 2023, 22:45 Toch denk ik iets uit afgescheiden kring. Hervormd Ouddorp bijvoorbeeld was dat 60 jaar geleden tot heden niet het geval.
Ik weet alleen dat dit in de Ger Gem regelmatig gebeurt. Waarom is dat eigenlijk?
In de GG is het heel plaatselijk.
Ik ken maar een enkele GG waar het gebruikelijk is. De GG's die ik van dichtbij ken is het nooit de gewoonte geweest.
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mannetje »

Wat ik er pas over hoorde is dat in het verleden de catechisaties aansluitend aan de eredienst werden gehouden. De ouderen gingen naar huis, de jongeren bleven en kregen nog een stuk extra onderwijs in de leer. Om allerhande redenen is het tijdstip veranderd, maar de gedachte van het verlengstuk van de eredienst bleef, dus de hoofdbedekking ook.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Tot en met de belijdenis catechisatie droegen we in GG Scherpenzeel ook hoofdbedekking.
Was ik het vergeten stuurde mijn pa me naar huis om het te halen. Voorbeeldfunctie
Laatst gewijzigd door helma op 23 okt 2023, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Erskinees »

Ik ken maar weinig GG's waar dit nog de praktijk is. Mijns inziens ook niet Bijbels te onderbouwen i.t.t. de erediensten.
DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

In de gemeente van mijn jeugd is het al vóór mijn catechisatietijd ingevoerd door een spraakmakende predikant die de gemeente graag wat 'orthodoxer' zag en daarna heel lang niet afgeschaft (en misschien nog wel niet).
Laatst gewijzigd door DDD op 23 okt 2023, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK
Berichten: 2194
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GGotK »

HHR schreef: 23 okt 2023, 08:32
merel schreef: 23 okt 2023, 08:01
Bertiel schreef: 21 okt 2023, 22:45 Toch denk ik iets uit afgescheiden kring. Hervormd Ouddorp bijvoorbeeld was dat 60 jaar geleden tot heden niet het geval.
Ik weet alleen dat dit in de Ger Gem regelmatig gebeurt. Waarom is dat eigenlijk?
In de GG is het heel plaatselijk.
Ik ken maar een enkele GG waar het gebruikelijk is. De GG's die ik van dichtbij ken is het nooit de gewoonte geweest.
Ik schat in dat in minstens 50% van de GG's dit een gewoonte is.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door MGG »

Ik denk dat bij de OGG en GGiN in (bijna) alle gemeente de meiden tijdens catechisatie hoofdbedekking dragen. In de GG wisselt het per gemeente. Ik circa in 1/3e wel en 2/3e niet.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1558
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bourdon16 »

Bij de GG hier doen ze het ook bij de zondagsschool.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mistig »

In mijn gemeente was het heel vroeger niet. Begin jaren 80 is het ingevoerd (ten tijde van ds. P. Blok), maar eind jaren 90 is het weer afgeschaft. Hierna is het niet meer ingevoerd.

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat hoofdbedekking voor vrouwen tijdens kerkelijke gelegenheden niet gebruikelijk (meer) is. En dan bedoel ik eigenlijk een eenvoudig petje of hoofddoek ofzo. Hoewel je bij ons in de gemeente niet echt grote hoeden ziet (gelukkig), maar ik blijf de hoedentraditie iets bijzonders vinden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Barnabas »

De hoofdbedekking is een symbolische weergave van het erkennen van het gezag van de man over de vrouw door de vrouw, dat betreft zijn eigen vrouw. De bedekking is de lange haardracht door de vrouw. 1 Kor 11:2-16.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

Barnabas schreef: 23 okt 2023, 12:52 De hoofdbedekking is een symbolische weergave van het erkennen van het gezag van de man over de vrouw door de vrouw, dat betreft zijn eigen vrouw. De bedekking is de lange haardracht door de vrouw. 1 Kor 11:2-16.
Lees even het draadje door en zie de bijdragen van ds Klaassen en ds Brons
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef: 23 okt 2023, 12:56
Barnabas schreef: 23 okt 2023, 12:52 De hoofdbedekking is een symbolische weergave van het erkennen van het gezag van de man over de vrouw door de vrouw, dat betreft zijn eigen vrouw. De bedekking is de lange haardracht door de vrouw. 1 Kor 11:2-16.
Lees even het draadje door en zie de bijdragen van ds Klaassen en ds Brons
Inderdaad. De Bijbel zou niet kloppen als de haardracht de hoofdbedekking zou zijn.
Beide predikanten hebben daar evenwichtige en verstandige dingen over gezegd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie