Hoed in eredienst?

DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Wel. 22 jaar is in het licht van de kerkgeschiedenis een kleinigheid. Net zomin als Dia zijn vijftigjarige ervaring als de norm van alle dingen kan stellen, kun jij de 22-jarige ervaring als norm stellen.

Bovendien is het helemaal niet uitgesloten dat jij in een extremistische omgeving opgroeide.

Maar ik ben wel benieuwd waarom ik nu extremistisch zou zijn. Ik heb wel een neiging tot extremisme, in die zin dat ik de neiging heb mij helder een duidelijk uit te drukken, maar de meeste mensen in mijn omgeving vinden mij juist erg genuanceerd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

Simpel en alleen hoe je in dezen anderen weg zet als extremen. Dat doende vind ik pas extreem. Verder kun je lieflijk schrijven, dank!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mistig »

In onze omgeving wordt het echt alleen bij kerkdiensten gedragen. Vaak al niet eens (meer) bij rouwdiensten etc.

Ik vond de enkeling die bij een schoolopening, hervormingsavond, etc. hoofdbedekking droegen altijd bekrompen.
Omdat ik het niet gewend was en (nog steeds) bij mensen vind horen die over andere thema's vaak erg benauwd denken (in mijn optiek).
Ik voel me juist bij die mensen binnen onze gezindte zelf niet zo thuis.

De laatste tijd heb ik me wat in dit thema verdiept en dan denk ik dat we over hoofdbedekking toch wat te makkelijk zijn gaan denken.
Elke biddende vrouw zou toch standaard hoofdbedekking moeten dragen (of de directe mogelijkheid daartoe).
Juist omdat de Bijbel hier zulke mooie dingen over zegt.

Overigens, liever geen hoofdbedekking dan die vreselijke hoedencultuur.
Want als je de teksten over hoofdbedekking leest, dan heeft het alles met bescheidenheid en matigheid te maken.
Een lapje/hoofddoek/petje voldoet volgens mij meer aan de Bijbelse eis.
Laatst gewijzigd door Mistig op 23 okt 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef: 23 okt 2023, 22:56 In onze omgeving wordt het echt alleen bij kerkdiensten gedragen. Vaak al niet eens (meer) bij rouwdiensten etc.

Ik vond de enkeling die bij een schoolopening, hervormingsavond, etc. hoofdbedekking droegen altijd bekrompen.
Omdat ik het niet gewend was en (nog steeds) bij mensen vindt horen die over andere thema's vaak erg benauwd denken (in mijn optiek).
Ik voel me juist bij die mensen binnen onze gezindte zelf niet zo thuis.

De laatste tijd heb ik me wat in dit thema verdiept en dan denk ik dat we over hoofdbedekking toch wat te makkelijk zijn gaan denken.
Elke biddende vrouw zou toch standaard hoofdbedekking moeten dragen (of de directe mogelijkheid daartoe).
Juist omdat de Bijbel hier zulke mooie dingen over zegt.

Overigens, liever geen hoofdbedekking dan die vreselijke hoedencultuur.
Want als je de teksten over hoofdbedekking leest, dan heeft het alles met bescheidenheid en matigheid te maken.
Een lapje/hoofddoek/petje voldoet volgens mij meer aan de Bijbelse eis.
Met name het slot van jouw bijdrage vind ik mooi, maar de rest is ook sterk. Ik stoor me aan de onverdraagzaamheid die met name mensen die benauwd over onderwerpen denken ten deel valt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 23 okt 2023, 22:12

Eigenlijk vind ik jullie houding pas extremistisch. Al 22 jaar maak ik de openingen van het schooljaar niet anders mee dan nu en dan is dat opeens extreem. Dan kun je voor mij lekker de pot op met je geneuzel...
Men verheft het standpunt van de uiterst rechterflank tot norm voor allen. Als dat niet extreem is, dan weet ik het niet meer.

Het is te vergelijken met de Taliban die hun ideeën dwingend opleggen aan de hele Afghaanse samenleving, ook aan moslims die hun interpretatie van de Koran niet delen.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 23 okt 2023, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 23 okt 2023, 23:35
pierre27 schreef: 23 okt 2023, 22:12

Eigenlijk vind ik jullie houding pas extremistisch. Al 22 jaar maak ik de openingen van het schooljaar niet anders mee dan nu en dan is dat opeens extreem. Dan kun je voor mij lekker de pot op met je geneuzel...
Men verheft het standpunt van de uiterst rechterflank tot norm voor allen. Als dat niet extreem is, dan weet ik het niet meer.
Dat is onjuist want het is niet alleen het standpunt van de uiterst rechterflank. Dus je geframe is hiermee duidelijk geworden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 23 okt 2023, 23:40
Dat is onjuist want het is niet alleen het standpunt van de uiterst rechterflank. Dus je geframe is hiermee duidelijk geworden.
Het conservatieve deel van de GG behoort ook tot de uiterst rechterflank. Maar omdat jij daar ook toe behoort, ben je blijkbaar niet in staat om je eigen positie in perspectief te plaatsen.
DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 23 okt 2023, 23:40
Ambtenaar schreef: 23 okt 2023, 23:35
pierre27 schreef: 23 okt 2023, 22:12

Eigenlijk vind ik jullie houding pas extremistisch. Al 22 jaar maak ik de openingen van het schooljaar niet anders mee dan nu en dan is dat opeens extreem. Dan kun je voor mij lekker de pot op met je geneuzel...
Men verheft het standpunt van de uiterst rechterflank tot norm voor allen. Als dat niet extreem is, dan weet ik het niet meer.
Dat is onjuist want het is niet alleen het standpunt van de uiterst rechterflank. Dus je geframe is hiermee duidelijk geworden.
Ik denk dat je dan toch echt verkeerd kijkt. Er zijn enkele evangelicalen die altijd hoofdbedekking dragen, maar verder vind je dit gedrag alleen in de uiterste rechterflank.
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: 23 okt 2023, 23:35 Men verheft het standpunt van de uiterst rechterflank tot norm voor allen. Als dat niet extreem is, dan weet ik het niet meer.

Het is te vergelijken met de Taliban die hun ideeën dwingend opleggen aan de hele Afghaanse samenleving, ook aan moslims die hun interpretatie van de Koran niet delen.
Zou het niet extreem zijn om naar aanleiding van een hoed de rechterflank te vergelijken met een gewelddadige en moorddadige organisatie?
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Ik deel hierin de visie van @DDD en @ ambtenaar. Deze ongeschreven regels waren voor mij/ons o.a. een reden om niet te kiezen voor reformatorisch onderwijs. Het is een wereld die te ver van ons afstaat.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Ik ben online betrokken bij een gebedsgroep (internationaal) en het valt mij op dat het juist niet de (van) Nederlandse (afkomst) Refovrouwen zijn die hun hoofd bedekken tijdens het gebed maar de Evangelischen / Baptisten. Het zet me echt tot nadenken.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door MGG »

helma schreef: 24 okt 2023, 07:37 Ik ben online betrokken bij een gebedsgroep (internationaal) en het valt mij op dat het juist niet de (van) Nederlandse (afkomst) Refovrouwen zijn die hun hoofd bedekken tijdens het gebed maar de Evangelischen / Baptisten. Het zet me echt tot nadenken.
Het lijkt hip/geëmancipeerd te zijn om geen hoed meer te dragen. Zelfs bij rouw- en trouwdiensten ontbreekt bij ex refos regelmatig het fatsoen om een hoed op te doen.
Laatst gewijzigd door MGG op 24 okt 2023, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 24 okt 2023, 07:33 Ik deel hierin de visie van @DDD en @ ambtenaar. Deze ongeschreven regels waren voor mij/ons o.a. een reden om niet te kiezen voor reformatorisch onderwijs. Het is een wereld die te ver van ons afstaat.
Inderdaad, niet geschikt voor reformatorisch onderwijs!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Inwoner
Berichten: 411
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Inwoner »

MGG schreef: 24 okt 2023, 07:44 :nonnon
helma schreef: 24 okt 2023, 07:37 Ik ben online betrokken bij een gebedsgroep (internationaal) en het valt mij op dat het juist niet de (van) Nederlandse (afkomst) Refovrouwen zijn die hun hoofd bedekken tijdens het gebed maar de Evangelischen / Baptisten. Het zet me echt tot nadenken.
Het lijkt hip/geëmancipeerd te zijn om geen hoed meer te dragen. Zelfs bij rouw- en trouwdiensten ontbreekt bij ex refos regelmatig het fatsoen om een hoed op te doen.
Al met al zien we dat een standpunt over een bedekt hoofd (opnieuw) leidt tot 'aanstoot nemen aan elkaar'. Wederom: hete hoofden en koude harten. En dat naar aanleiding van een zogenoemde 'opiniebijdrage' in het RD...
Interessanter is de vraag hoe deze twee 'extreme uitersten' tot elkaar zouden kunnen komen c.q. elkaar zouden kunnen vinden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 24 okt 2023, 00:08
pierre27 schreef: 23 okt 2023, 23:40
Ambtenaar schreef: 23 okt 2023, 23:35
pierre27 schreef: 23 okt 2023, 22:12

Eigenlijk vind ik jullie houding pas extremistisch. Al 22 jaar maak ik de openingen van het schooljaar niet anders mee dan nu en dan is dat opeens extreem. Dan kun je voor mij lekker de pot op met je geneuzel...
Men verheft het standpunt van de uiterst rechterflank tot norm voor allen. Als dat niet extreem is, dan weet ik het niet meer.
Dat is onjuist want het is niet alleen het standpunt van de uiterst rechterflank. Dus je geframe is hiermee duidelijk geworden.
Ik denk dat je dan toch echt verkeerd kijkt. Er zijn enkele evangelicalen die altijd hoofdbedekking dragen, maar verder vind je dit gedrag alleen in de uiterste rechterflank.
Dat denk ik dus niet. Wellicht is het in jouw bubbeltje wel zo!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie