RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door TAF »

lees mijn verhaal, het komt van een ouder GERMAAANS feest.. daarnaast de zuidelijke nederlanden (belgie dus) waren rijker... met name antwerken en veel katholieker dan het andere deel..

bovendien was nederland een ZEEVAARDERS land... en deze sint is beschermheilige van de zeevaarders....

meng deze twee samen.. en ik kan snappen hoe dit onkruid heeft kunnen groeien....

overigens andere vraag.. sinterklaas is dus fout..
maar is er als rechtgeaarde gereformeerde wel een manier om van de lekkernijen als

kruidnootjes en speculaas te genieten zonder de paapse lading..
en ik moet zeggen ik kan erg genieten van een fraai gemaakte surprise met bijpassend gedicht.... is er een manier om dat te ontdoen van zijn paapse lading.

of moeten we gewoon rigoreus zijn en ook deze leuke dingen wegdoen?
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Schemerlichtje »

Germanicus schreef:
caprice schreef:Welke protestant is er ooit op het idee gekomen om deze heilige te vereren? :paladin
Hm, ik dacht dat de uitspraak dat 'van nature in ons hart een Paap schuilt' nogal gevleugelde woorden waren in refoland..
:yahoo
En dat leven we in deze tijd dus flink uit....
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

TAF schreef:lees mijn verhaal, het komt van een ouder GERMAAANS feest.. daarnaast de zuidelijke nederlanden (belgie dus) waren rijker... met name antwerken en veel katholieker dan het andere deel..

bovendien was nederland een ZEEVAARDERS land... en deze sint is beschermheilige van de zeevaarders....

meng deze twee samen.. en ik kan snappen hoe dit onkruid heeft kunnen groeien....

overigens andere vraag.. sinterklaas is dus fout..
maar is er als rechtgeaarde gereformeerde wel een manier om van de lekkernijen als

kruidnootjes en speculaas te genieten zonder de paapse lading..
en ik moet zeggen ik kan erg genieten van een fraai gemaakte surprise met bijpassend gedicht.... is er een manier om dat te ontdoen van zijn paapse lading.

of moeten we gewoon rigoreus zijn en ook deze leuke dingen wegdoen?
Er zijn verschillende versies van de oorsprong van deze persoon.
Zoals jij zegt, inderdaad germaans, en/of de verklaring welke staat op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Oorsprong
Om een pakjes avond te houden of om peper/kruid noten te eten, dat heeft toch niets te maken met verering van die persoon?
Ik kan me voorstellen dat er moeite is met het verhaal van Sinterklaas, over het grote boek en de leugens die de kinderen worden wijsgemaakt, daar het ik ook moeite mee, maar om een pakjes avond te houden heb ik geen enkele moeite mee zolang er nuchter mee word omgegaan.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Jongere »

Wat zegt de oorsprong ons als christenen nu precies?
Volgens mij heel weinig. In Paulus' tijd was zelfs vlees dat zijn oorsprong had in het vereren van de afgoden geen probleem om te nuttigen. Waarom? Volgens Paulus omdat er maar één God is. De rest bestaat niet, dus hoef je je ook geen zorgen over te maken.
Ik zou het rond de Sint fijn vinden als iedereen elkaar gewoon in de vrijheid liet. Als je het zelf niet kan 'vieren' vanwege het geweten, prima. Bovendien zal ik het niet van de daken schreeuwen of en hoe ik het dan wel vier als ik weet dat er moeite mee is.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door SecorDabar »

TAF schreef:@SecorDabar dank voor een goede reactie.

maar ik verwonder me dan nog wel ergens over... hoe weet je dat wat je kijkt veilig is.. als verwatering optreed..
uitzendinggemist, bioscoopjes, dvdtjes zelfs als je het heel braaf houd.. hoe voorkom je dat het verder afglijd? dat je steeds een klein stapje verder gaat.. en de behoudende gezinte daarmee niet een vast bolwerk ophoud, maar slechts 50 jaar later dezelfde beweging doormaakt als de wereld 50 jaar eerder doet.
(vertraagt afglijden is nog steeds afglijden)

en vanuit jouw uitleg snap ik al helemaal niet waarom internet WEL ok is.. want vraag rond.. is er maar 1 gereformeerde man die niet eens smeerlapperij op de pc heeft opgezocht... zelfs door filters heen? en hoeveel zijn er wel niet gameverslaafd... of social network verslaaft en spenderen zoveel uren aan het computeren, dat hun studie, werk, gezin, sociale leven, en belangrijker hun stille tijd, gebedstijd, en bijbelleestijd er schade onder lijden?

als dat de rede is.. zouden we dan niet beter tv EN internet weglaten.. en gewoon zoals voorheen het houden bij lezen, en een incidenteel bordspelletje met het gezin of vrienden? -> al zou ik me nog afvragen hoe dit praktisch invulling zou moeten hebben.
Beste TAF,
Ik denk dat ik je gelijk moet geven.
Internet is niet terug te dringen.
Wel wordt er in deze kringen onderscheid gemaakt tussen Privé gebruik en Zakelijk gebruik.
Maar ja, wat is zakelijk, en wat is privé gebruik.....??
Wat de beste remedie is ?
Hoewel een mens een dwalend geweten kan hebben, is het wel zo dat de consciëntie = het geweten, een stadhouder van God is.
Ik meen dat dat ergens in de Bijbel staat.
Dus als je geweten zegt dat je iets niet moet doen als het gaat om middelmatige zaken, dan is het inderdaad het beste om dat niet te doen.
Dat geldt dus niet alleen over TV en internet, maar over veel andere zaken.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
irmo
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jul 2011, 23:53
Locatie: Belgie

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door irmo »

TAF schreef:lees mijn verhaal, het komt van een ouder GERMAAANS feest.. daarnaast de zuidelijke nederlanden (belgie dus) waren rijker... met name antwerken en veel katholieker dan het andere deel..

bovendien was nederland een ZEEVAARDERS land... en deze sint is beschermheilige van de zeevaarders....

meng deze twee samen.. en ik kan snappen hoe dit onkruid heeft kunnen groeien....

overigens andere vraag.. sinterklaas is dus fout..
maar is er als rechtgeaarde gereformeerde wel een manier om van de lekkernijen als

kruidnootjes en speculaas te genieten zonder de paapse lading..
en ik moet zeggen ik kan erg genieten van een fraai gemaakte surprise met bijpassend gedicht.... is er een manier om dat te ontdoen van zijn paapse lading.

of moeten we gewoon rigoreus zijn en ook deze leuke dingen wegdoen?

Alle christelijke feesten hebben een heidense oorsprong anders, als je dat niet weet zou ik de geschiedenis van je geloof nog maar eens goed onderzoeken..... :jongle
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Jacobse »

Alle christelijke feesten hebben een heidense oorsprong anders, als je dat niet weet zou ik de geschiedenis van je geloof nog maar eens goed onderzoeken..... :jongle[/quote]

Wat hebben christelijke feesten van doen met Sinterklaas? Niets.
Het gaat om Kerst, om Witte Donderdag/Goede Vrijdag/Stille Zaterdag-PASEN,om Hemelvaart, om Pinksteren,en in die reeks ontbreekt nog het -aanstaande- grootste feest, dat we als christenen te wachten hebben: het feest van Christus wederkomst.
Dat alles heeft met heidense oorsprong niks van doen. Alleen de datum van Kerst houdt er enig verband mee; de missionarissen die in die tijd Europa kwamen kerstenen, kregen te maken met het heidense feest van de zonnewende/Joelfeest, en die data hebben ze toen kennelijk maar aangehouden voor het Kerstfeest om op die wijze "gemakkelijk "de toenmalige heidenen mee te krijgen in het nieuwe geloof met behoud van oud feestvermaak.
Jacobse.
irmo
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jul 2011, 23:53
Locatie: Belgie

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door irmo »

Wat hebben christelijke feesten van doen met Sinterklaas? Niets.
Het gaat om Kerst, om Witte Donderdag/Goede Vrijdag/Stille Zaterdag-PASEN,om Hemelvaart, om Pinksteren,en in die reeks ontbreekt nog het -aanstaande- grootste feest, dat we als christenen te wachten hebben: het feest van Christus wederkomst.
Dat alles heeft met heidense oorsprong niks van doen. Alleen de datum van Kerst houdt er enig verband mee; de missionarissen die in die tijd Europa kwamen kerstenen, kregen te maken met het heidense feest van de zonnewende/Joelfeest, en die data hebben ze toen kennelijk maar aangehouden voor het Kerstfeest om op die wijze "gemakkelijk "de toenmalige heidenen mee te krijgen in het nieuwe geloof met behoud van oud feestvermaak.
Jacobse.[/quote]

Sinterklaas niet idd maar veel andere christelijke feestdagen wel. Niet alleen kerstmis,maar zeker ook Pasen,Hemelvaart, Driekoningen,Biddag/dankdag,carnaval, en zo nog wat katholieke feestdagen. Komt min of meer rechtstreeks van de heidenen vandaan.Ook in kerstmis zit nog behoorlijk wat symboliek,en da's niet alleen de datum.

Als je wil zal ik wel eens wat links daarover plaatsen ,ik zal ze weer eens opzoeken om na te lezen.
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Simon »

irmo schreef:Wat hebben christelijke feesten van doen met Sinterklaas? Niets.
Het gaat om Kerst, om Witte Donderdag/Goede Vrijdag/Stille Zaterdag-PASEN,om Hemelvaart, om Pinksteren,en in die reeks ontbreekt nog het -aanstaande- grootste feest, dat we als christenen te wachten hebben: het feest van Christus wederkomst.
Dat alles heeft met heidense oorsprong niks van doen. Alleen de datum van Kerst houdt er enig verband mee; de missionarissen die in die tijd Europa kwamen kerstenen, kregen te maken met het heidense feest van de zonnewende/Joelfeest, en die data hebben ze toen kennelijk maar aangehouden voor het Kerstfeest om op die wijze "gemakkelijk "de toenmalige heidenen mee te krijgen in het nieuwe geloof met behoud van oud feestvermaak.
Jacobse.
Sinterklaas niet idd maar veel andere christelijke feestdagen wel. Niet alleen kerstmis,maar zeker ook Pasen,Hemelvaart, Driekoningen,Biddag/dankdag,carnaval, en zo nog wat katholieke feestdagen. Komt min of meer rechtstreeks van de heidenen vandaan.Ook in kerstmis zit nog behoorlijk wat symboliek,en da's niet alleen de datum.

Als je wil zal ik wel eens wat links daarover plaatsen ,ik zal ze weer eens opzoeken om na te lezen.[/quote]

Kijk, we leven natuurlijk onder de roomse tijdindeling van paus Gregorius, zijn kalender was ontworpen ten behoeve van de ''ontjoodsing'' van het christendom en draait niet om de door God ingestelde feesten , maar om de door mensen ingestelde feesten, welke allemaal Jezus herdenken naar het stoffelijke, lichamelijke in plaats van het geestelijke.
2Cor 5;16
verboden de puriteinen ook kerstmis niet?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door caprice »

Simon schreef:verboden de puriteinen ook kerstmis niet?
Terecht, want de mis is zo Rooms als de Paus en een vervloekte afgoderij.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:
Simon schreef:verboden de puriteinen ook kerstmis niet?
Terecht, want de mis is zo Rooms als de Paus en een vervloekte afgoderij.
Maar dat is natuurlijk wel heel wat anders als het gedenken dat Jezus de menselijke natuur heeft aangennomen....
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Geduld »

http://www.refoweb.nl/nieuws/899/poplez ... kanaal-ro/

Bijzonder, om het zacht uit te drukken.
let sin never hold true, that Love never broke through.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door -DIA- »

Geduld schreef:http://www.refoweb.nl/nieuws/899/poplez ... kanaal-ro/

Bijzonder, om het zacht uit te drukken.
Bijzonder?
Schokkend!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10515
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Geduld schreef:http://www.refoweb.nl/nieuws/899/poplez ... kanaal-ro/

Bijzonder, om het zacht uit te drukken.
Bijzonder?
Schokkend!
De lezing of het feit dat die uitgezonden wordt via de RO-TV?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Geduld schreef:http://www.refoweb.nl/nieuws/899/poplez ... kanaal-ro/

Bijzonder, om het zacht uit te drukken.
Bijzonder?
Schokkend!
De lezing of het feit dat die uitgezonden wordt via de RO-TV?
De videoclip van de dame gaga. Sorry, maar ik kreeg echt :deg neigingen. Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat er mensen en jongeren zijn die zondags inderdaad de psalmen beluisteren (en misschien wel meezingen) en door de weeks die troep luisteren.
Inderdaad, hinken op twee gedachten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie