Met een dergelijke vraag kan je alle kanten op. In het rijtje van 'te mogen' lezen theologen kan je dan ook met gemak andere 'dwalenden' lezen. Dan zou je zelfs Remonstranten kunnen gaan lezen. Nee we moeten waken voor dwalingen en ketterijen. Niet bij de achterdeur, dan zijn we te laat, maar bij de voordeur. Want de meeste dwalingen komen de kerk binnen via slinkse wegen. Heel subtiel begiftigen ze steeds meer de kerken.Martijn schreef:Ingezonden brief hierover in het RD met de vraag waaruit de "ontelbare menigte uit alle natie, alle geslachten, alle volken en alle talen" (Openbaring 7:9) dan vandaan komen?Martijn schreef:Ja en Bonhoeffer en Lewis...keesjanm schreef:Begreep ik goed dat men in voorwoord aangeeft zorgen te hebben dat er boeken van Keller etc. worden gelezen?
Jaarboek 15 GG
Re: RE: Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG
Als je het hebt over genoemde schrijvers durf je wel ferme uitspraken te doen.Leerling schreef:Met een dergelijke vraag kan je alle kanten op. In het rijtje van 'te mogen' lezen theologen kan je dan ook met gemak andere 'dwalenden' lezen. Dan zou je zelfs Remonstranten kunnen gaan lezen. Nee we moeten waken voor dwalingen en ketterijen. Niet bij de achterdeur, dan zijn we te laat, maar bij de voordeur. Want de meeste dwalingen komen de kerk binnen via slinkse wegen. Heel subtiel begiftigen ze steeds meer de kerken.Martijn schreef:Ingezonden brief hierover in het RD met de vraag waaruit de "ontelbare menigte uit alle natie, alle geslachten, alle volken en alle talen" (Openbaring 7:9) dan vandaan komen?Martijn schreef:Ja en Bonhoeffer en Lewis...keesjanm schreef:Begreep ik goed dat men in voorwoord aangeeft zorgen te hebben dat er boeken van Keller etc. worden gelezen?
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG
Precies. Ze hebben ook hele goede dingen geschreven.Martijn schreef:Als je het hebt over genoemde schrijvers durf je wel ferme uitspraken te doen.Leerling schreef: Met een dergelijke vraag kan je alle kanten op. In het rijtje van 'te mogen' lezen theologen kan je dan ook met gemak andere 'dwalenden' lezen. Dan zou je zelfs Remonstranten kunnen gaan lezen. Nee we moeten waken voor dwalingen en ketterijen. Niet bij de achterdeur, dan zijn we te laat, maar bij de voordeur. Want de meeste dwalingen komen de kerk binnen via slinkse wegen. Heel subtiel begiftigen ze steeds meer de kerken.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar Bonhoeffer, die had echt een leven met Christus.
We moeten de theologen mijns inziens wel lezen, maar zeker kritisch.
En die theologen waren ook echt ruim en mild.
Veel meer dan veel Gereformeerde Gezindte predikanten nu
Jaarboek 15 GG
Ik denk dat de volgende gedachten heel goed naast elkaar kunnen bestaan:
- over de personen Bonhoeffer etc. gaat het hier uiteraard niet;
- over hun geschriften zijn veel goede dingen te zeggen: die kunnen we gewoon benoemen;
- er zijn over hun geschriften ook kritische dingen te zeggen, die van wezenlijk belang zijn: ook die kunnen we gewoon benoemen;
- de slotsom van goede/minder goede dingen zou heel goed kunnen zijn: je kunt beter andere dingen lezen, omdat niet iedereen het goede en minder goede van elkaar kan onderscheiden. Voor mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan, kan dat een gevaar zijn.
- over de personen Bonhoeffer etc. gaat het hier uiteraard niet;
- over hun geschriften zijn veel goede dingen te zeggen: die kunnen we gewoon benoemen;
- er zijn over hun geschriften ook kritische dingen te zeggen, die van wezenlijk belang zijn: ook die kunnen we gewoon benoemen;
- de slotsom van goede/minder goede dingen zou heel goed kunnen zijn: je kunt beter andere dingen lezen, omdat niet iedereen het goede en minder goede van elkaar kan onderscheiden. Voor mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan, kan dat een gevaar zijn.
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG
Als dat jouw interpretatie is van mijn woorden, dan weet je blijkbaar waar ik het over heb.Als je het hebt over genoemde schrijvers durf je wel ferme uitspraken te doen.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG
Ruim ruim .. je kan ze allemaal binnen preken, maar als het de Eeuwigheid niet verduren kan, dan had je het nog zo ruim in het leven, maar als het niet gegrond is in de Waarheid dan kan je God er niet mee ontmoeten. Het moet erom gaan of het naar Gods Woord is. Of het terug te vinden is in het Woord. Waarheid moet er in het binnenste te vinden zijn. Daar gaat het om!Forummer schreef:Precies. Ze hebben ook hele goede dingen geschreven.Martijn schreef:Als je het hebt over genoemde schrijvers durf je wel ferme uitspraken te doen.Leerling schreef: Met een dergelijke vraag kan je alle kanten op. In het rijtje van 'te mogen' lezen theologen kan je dan ook met gemak andere 'dwalenden' lezen. Dan zou je zelfs Remonstranten kunnen gaan lezen. Nee we moeten waken voor dwalingen en ketterijen. Niet bij de achterdeur, dan zijn we te laat, maar bij de voordeur. Want de meeste dwalingen komen de kerk binnen via slinkse wegen. Heel subtiel begiftigen ze steeds meer de kerken.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar Bonhoeffer, die had echt een leven met Christus.
We moeten de theologen mijns inziens wel lezen, maar zeker kritisch.
En die theologen waren ook echt ruim en mild.
Veel meer dan veel Gereformeerde Gezindte predikanten nu
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Re: Jaarboek 15 GG
O nee?eilander schreef: - over de personen Bonhoeffer etc. gaat het hier uiteraard niet;
Leerling heeft het over 'andere dwalenden'
Dat 'dwalenden' moet wel over Bonhoeffer etc. gaan, want in de berichten die hij geciteerd heeft worden alleen maar Boenhoeffer, Lewis en Keller genoemd.
Re: Jaarboek 15 GG
O, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel alleen maar: daar hóórt het niet over te gaan.Forummer schreef:O nee?eilander schreef: - over de personen Bonhoeffer etc. gaat het hier uiteraard niet;
Leerling heeft het over 'andere dwalenden'
Dat 'dwalenden' moet wel over Bonhoeffer etc. gaan, want in de berichten die hij geciteerd heeft worden alleen maar Boenhoeffer, Lewis en Keller genoemd.
Re: Jaarboek 15 GG
Als ze net zo oud zijn als Luther mag je ze vast wel lezen.
Re: RE: Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG
Die vraag beantwoorden we liever niet. Wij refo's uit Nederland kunnen de schare namelijk met gemak tellen.Martijn schreef:Ingezonden brief hierover in het RD met de vraag waaruit de "ontelbare menigte uit alle natie, alle geslachten, alle volken en alle talen" (Openbaring 7:9) dan vandaan komen?Martijn schreef:Ja en Bonhoeffer en Lewis...keesjanm schreef:Begreep ik goed dat men in voorwoord aangeeft zorgen te hebben dat er boeken van Keller etc. worden gelezen?
We nemen in onze eigen gezindten al niet alles wat zich ware gelovig acht serieus, laat staan uit ons niet verwante gezindten.
In het buitenland treft men sowieso geen ware gelovigen aan.
We weten dat we ons kunnen vergissen en dat er hier en daar toch nog wel één kan zijn, als een Ruth, een Melchizedek en een Lydia, maar dat blijven uitzonderingen.
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG
Ja, Gods Woord is ruim. En dat heeft niks, en dan ook totaal niks met binnenpreken te maken. Volgens mij weet u dat drommels goed, maar u loopt altijd zwaar en doorgezakt te doen, maar volgens mij vergeet u voor het gemak even dat God liefde is.Leerling schreef:Ruim ruim .. je kan ze allemaal binnen preken, maar als het de Eeuwigheid niet verduren kan, dan had je het nog zo ruim in het leven, maar als het niet gegrond is in de Waarheid dan kan je God er niet mee ontmoeten. Het moet erom gaan of het naar Gods Woord is. Of het terug te vinden is in het Woord. Waarheid moet er in het binnenste te vinden zijn. Daar gaat het om!Forummer schreef:Precies. Ze hebben ook hele goede dingen geschreven.Martijn schreef:Als je het hebt over genoemde schrijvers durf je wel ferme uitspraken te doen.Leerling schreef: Met een dergelijke vraag kan je alle kanten op. In het rijtje van 'te mogen' lezen theologen kan je dan ook met gemak andere 'dwalenden' lezen. Dan zou je zelfs Remonstranten kunnen gaan lezen. Nee we moeten waken voor dwalingen en ketterijen. Niet bij de achterdeur, dan zijn we te laat, maar bij de voordeur. Want de meeste dwalingen komen de kerk binnen via slinkse wegen. Heel subtiel begiftigen ze steeds meer de kerken.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar Bonhoeffer, die had echt een leven met Christus.
We moeten de theologen mijns inziens wel lezen, maar zeker kritisch.
En die theologen waren ook echt ruim en mild.
Veel meer dan veel Gereformeerde Gezindte predikanten nu
Psalm 81:12
Opent uwen mond
Eist van Mij vrijmoedig
Op Mijn trouwverbond
Al wat u ontbreekt
Schenk Ik zo gij 't smeekt
Mild en overvloedig
En u doet daar vanaf. U denkt daar nooit aan. U denkt alleen maar aan ellende, aan de zwarte kant van de mens en aan de schuld die de mens heeft. En ja, dat is belangrijk en daar kunnen we nooit om heen.
Maar iedereen kan zalig worden door het door Jezus gebrachte offer. En dat kunnen we niet ruim genoeg brengen. Tegelijkertijd sluit dit de schuld van de mens niet uit, want hoe zwarter we de schuld van de mensen schetsen, hoe ruimer we Jezus Christus aan kunnen prijzen. Maar dat vergeet u voor het gemak.
Altijd zwaar en doorgezakt en je mag dit niet en dat niet, maar u vergeet dat Christus in al Zijn liefde aan het kruis is gestorven. En daar walg ik van.
Het gaat er om of we Jezus kennen. En alle zware termen en zelfbedachte kenmerken vallen dan in stukken. Gelukkig wel.
Psalm 145:6
De Heer is recht in al Zijn weg en werk
Zijn goedheid kent in 't gans heelal geen perk
Hij is nabij de ziel die tot Hem zucht
Hij troost het hart dat schreiend tot hem vlucht
Dat ongeveinsd in 't midden der ellenden
Zich naar Gods troon met Zijn gebeen blijft wenden
Hij geeft den wens van allen die Hem vrezen
Hun bede heeft Hij nimmer afgewezen
Misschien ben ik te persoonlijk of te heftig geweest en wordt dit bericht geknipt, maar dat kan me totaal niks schelen, want ik meen voor de volle 100 procent wat ik zeg.
Ik wens mezelf en u en iedereen die dit leest Christus' liefde toe.
Re: Jaarboek 15 GG
Hoe bedoelt u dat?eilander schreef:O, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel alleen maar: daar hóórt het niet over te gaan.Forummer schreef:O nee?eilander schreef: - over de personen Bonhoeffer etc. gaat het hier uiteraard niet;
Leerling heeft het over 'andere dwalenden'
Dat 'dwalenden' moet wel over Bonhoeffer etc. gaan, want in de berichten die hij geciteerd heeft worden alleen maar Boenhoeffer, Lewis en Keller genoemd.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4926
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Jaarboek 15 GG
Ik hoop dat hier niet lichtvaardig even een paar theologen worden verketterd. Maar als men zich uitspreek over theologen en ze onbijbels of dwaalleraren noemt, werk van hun gelezen heeft of preken van hen beluisterd.
Bonhoeffer is niet helemaal zuiver heb ik gemerkt ja.
Maar daar heb ik dan ook dingen van gelezen.
Bonhoeffer is niet helemaal zuiver heb ik gemerkt ja.
Maar daar heb ik dan ook dingen van gelezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG
Ik zou graag willen dat dit niet geknipt wordt, want hier wil ik graag over in gesprek. Gezien de tijd begin ik daar niet aan, dus dat moet even wachten.Forummer schreef:Ja, Gods Woord is ruim. En dat heeft niks, en dan ook totaal niks met binnenpreken te maken. Volgens mij weet u dat drommels goed, maar u loopt altijd zwaar en doorgezakt te doen, maar volgens mij vergeet u voor het gemak even dat God liefde is.Leerling schreef: Ruim ruim .. je kan ze allemaal binnen preken, maar als het de Eeuwigheid niet verduren kan, dan had je het nog zo ruim in het leven, maar als het niet gegrond is in de Waarheid dan kan je God er niet mee ontmoeten. Het moet erom gaan of het naar Gods Woord is. Of het terug te vinden is in het Woord. Waarheid moet er in het binnenste te vinden zijn. Daar gaat het om!
Psalm 81:12
Opent uwen mond
Eist van Mij vrijmoedig
Op Mijn trouwverbond
Al wat u ontbreekt
Schenk Ik zo gij 't smeekt
Mild en overvloedig
En u doet daar vanaf. U denkt daar nooit aan. U denkt alleen maar aan ellende, aan de zwarte kant van de mens en aan de schuld die de mens heeft. En ja, dat is belangrijk en daar kunnen we nooit om heen.
Maar iedereen kan zalig worden door het door Jezus gebrachte offer. En dat kunnen we niet ruim genoeg brengen. Tegelijkertijd sluit dit de schuld van de mens niet uit, want hoe zwarter we de schuld van de mensen schetsen, hoe ruimer we Jezus Christus aan kunnen prijzen. Maar dat vergeet u voor het gemak.
Altijd zwaar en doorgezakt en je mag dit niet en dat niet, maar u vergeet dat Christus in al Zijn liefde aan het kruis is gestorven. En daar walg ik van.
Het gaat er om of we Jezus kennen. En alle zware termen en zelfbedachte kenmerken vallen dan in stukken. Gelukkig wel.
Psalm 145:6
De Heer is recht in al Zijn weg en werk
Zijn goedheid kent in 't gans heelal geen perk
Hij is nabij de ziel die tot Hem zucht
Hij troost het hart dat schreiend tot hem vlucht
Dat ongeveinsd in 't midden der ellenden
Zich naar Gods troon met Zijn gebeen blijft wenden
Hij geeft den wens van allen die Hem vrezen
Hun bede heeft Hij nimmer afgewezen
Misschien ben ik te persoonlijk of te heftig geweest en wordt dit bericht geknipt, maar dat kan me totaal niks schelen, want ik meen voor de volle 100 procent wat ik zeg.
Ik wens mezelf en u en iedereen die dit leest Christus' liefde toe.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Jaarboek 15 GG
Ik vind dat je heel bekrompen denkt, refo.refo schreef:Die vraag beantwoorden we liever niet. Wij refo's uit Nederland kunnen de schare namelijk met gemak tellen.
We nemen in onze eigen gezindten al niet alles wat zich ware gelovig acht serieus, laat staan uit ons niet verwante gezindten.
In het buitenland treft men sowieso geen ware gelovigen aan.
We weten dat we ons kunnen vergissen en dat er hier en daar toch nog wel één kan zijn, als een Ruth, een Melchizedek en een Lydia, maar dat blijven uitzonderingen.
Sorry, soms kan ik cynisme moeilijk onderdrukken. Heb jij daar ook wel eens last van?