Ambtelijk gezag kringen

Hendrien
Berichten: 1344
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrien »

Ireneüs van Lyon schreef:Erg jammer dit stuk van ds. Schot. De teneur is erg negatief en ongenuanceerd. Het algemene beeld dat overheerst na bestudering van het artikel is dat hij in elk geval tegen kringen is en in de wilde weg wat algemene waarheden poneert, om deze vervolgens van toepassing te verklaren op het geconstateerde probleem/fenomeen: kringen. Tevens worden de bekende angstformules gehanteerd 'men legt elkaar de handen op' en 'praat elkaar aan'. Ook zou men elkaar opbouwen. Is dat overigens fout?

Daarnaast doet hij net alsof kringen alleen iets zijn van onze tijd. Wellicht is hij niet bekend met het feit dat al een paar honderd jaar geleden opwekkingspredikers zoals George Whitefield en John Wesley mensen aanmoedigden om wekelijks bij elkaar te komen in groepen van vier tot acht personen om daar te spreken over de omgang met God en het gebedsleven?

Tot slot vind ik het jammer dat er een soort kunstmatige wig wordt gedreven tussen de kerkenraad en de deelnemers aan een kring. Als het goed is participeren de kerkenraadsleden gewoon in deze kringen. In mijn context is dat in ieder geval wel zo en daar ben ik erg blij mee.
Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door refo »

De handen opleggen heeft te maken met de ambten.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Van Ewijk »

Simpele vraag: Indien de bijbel het fundament van samenkomst is hoe kunnen dergelijke bijeenkomsten dan onbijbels zijn?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door refo »

Dat komt door de theologie. En de bijbel is nu eenmaal geen theologieboek. Dus moet er een theoloog bij. Sola Scriptura is alweer een illusie geworden.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dat komt door de theologie. En de bijbel is nu eenmaal geen theologieboek. Dus moet er een theoloog bij. Sola Scriptura is alweer een illusie geworden.
???
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door samanthi »

Ik dacht nog aan de tekst waar twee of drie in mijn Naam vergadert zijn, ben Ik in het midden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Klavart »

Hendrikus schreef:
Luther schreef: De geschiedenis van de afgelopen 12 jaar heeft ons inmiddels duidelijk gemaakt dat ook de HHK alle trekken vertoond van een afgescheiden kerkverband.
Dat kun je wel stellen, ja. Maar dat is geen wonder, want het is ook een afscheiding. En inmiddels zie je dat het in de HHK ook op meerdere plaatsen rommelt.
Je kunt je wel afscheiden omdat je het ergens niet mee eens bent, maar de praktijk leert dat velen het dan op de nieuwe plek ook niet kunnen vinden, waarop ze zich ook daar weer afscheiden. De repeterende breuk.
Het is de gebrokenheid van het aardse. Hier beneden is het niet. Maar dat los je niet op door je af te scheiden en voor jezelf te beginnen.
Dat mag u vinden, maar de HHK is geen afscheiding.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Klavart »

refo schreef:Dat komt door de theologie. En de bijbel is nu eenmaal geen theologieboek. Dus moet er een theoloog bij. Sola Scriptura is alweer een illusie geworden.
Dus gelijk ook maar de ambten afschaffen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrikus »

Klavart schreef:
Hendrikus schreef:
Luther schreef: De geschiedenis van de afgelopen 12 jaar heeft ons inmiddels duidelijk gemaakt dat ook de HHK alle trekken vertoond van een afgescheiden kerkverband.
Dat kun je wel stellen, ja. Maar dat is geen wonder, want het is ook een afscheiding. En inmiddels zie je dat het in de HHK ook op meerdere plaatsen rommelt.
Je kunt je wel afscheiden omdat je het ergens niet mee eens bent, maar de praktijk leert dat velen het dan op de nieuwe plek ook niet kunnen vinden, waarop ze zich ook daar weer afscheiden. De repeterende breuk.
Het is de gebrokenheid van het aardse. Hier beneden is het niet. Maar dat los je niet op door je af te scheiden en voor jezelf te beginnen.
Dat mag u vinden, maar de HHK is geen afscheiding.
Die rotonde gaan we niet nogmaals doen. :baille
~~Soli Deo Gloria~~
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Erik »

Klavart schreef: Dat mag u vinden, maar de HHK is geen afscheiding.
feitelijk is dit juist, het is een nieuwe kerk.

Hoe wordt in de HHK tegen huiskringen aangekeken, ik ken ze nl. nog niet. Had idee dat alles in het georganiseerde kerkwerk was opgenomen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Curatorium »

Erik schreef: feitelijk is dit juist, het is een nieuwe kerk.
Elke afscheiding is feitelijk begonnen als nieuwe kerk. Wanneer een nieuwe kerk echter afkomstig is van een ander geheel of verband, dan is het ook feitelijk een afscheiding. Overigens leeft dit onder het gros van de HHK'ers ook niet meer, ze hebben gewoon geaccepteerd dat ze afgescheiden zijn en de hardheid en gebroken familierelaties van 2004 zijn gelukkig grotendeels verdwenen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Daar is toch wel een verschil in. Volgens gereformeerd kerkrecht mag een kerkenraad de gemeente bij een ander kerkverband aansluiten. Volgens de toenmalige hervormde kerkorde kon dat niet. De leden hebben zich dus individueel van de NHK of van de PKN afgescheiden, en vervolgens een nieuwe kerk gevormd, die bedoeld was als een hersteld hervormd kerkverband. Bij de VGKN was dat wel anders.

Overigens zie ik ook niet in waarom je hier jaarlijks over zou moeten discussiëren, maar ik doe er graag aan mee;-)

Overigens valt me bij herlezing op dat de dominee geen bezwaar maakt tegen bijbelstudie in gezinsverband. In de uiterste rechterflank van de GG is dat ook een verdachte bezigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Herman »

DDD schreef: In de uiterste rechterflank van de GG is dat ook een verdachte bezigheid.
Verklaar je nader, graag.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Ds. F. Mulder heeft er onlangs in een artikel nog voorzichtig iets over gezegd, ik weet alleen niet meer in welk verband het stond. Maar in de uiterste rechterflank van de GG is men er altijd bang voor geweest dat studie wel het hoofd maar niet het hart zou raken. Stille tijd en persoonlijk Bijbellezen waren dan ook voorbehouden aan mensen die al een kind van God zijn. Ik dacht niet dat dit nog in de GG voorkwam, maar het bleek dus uit het artikel van ds. F. Mulder, dat dit wel het geval is.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Daar is toch wel een verschil in. Volgens gereformeerd kerkrecht mag een kerkenraad de gemeente bij een ander kerkverband aansluiten. Volgens de toenmalige hervormde kerkorde kon dat niet. De leden hebben zich dus individueel van de NHK of van de PKN afgescheiden, en vervolgens een nieuwe kerk gevormd, die bedoeld was als een hersteld hervormd kerkverband. Bij de VGKN was dat wel anders.
De leden hebben zich niet afgescheiden van de NHK (ze wilden daar juist lid van blijven) en nog minder van de PKN (want daar zijn ze nooit lid van geweest). Het werd hun echter onmogelijk gemaakt om lid te blijven van de NHK.
Plaats reactie