Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?
Geplaatst: 01 apr 2022, 10:51
Wie beweert dat alhier Forummer?
Al eerder aangehaald: door de Dordtse Synode werd in de voorrede al genoemd, dat zij deze historie geschikt vonden om als spiegel te dienen van Gods werk in Zijn rijk der genade. En verder zit er best ook wel onderwijs in de kanttekeningen, waarvan de Dordtse vaderen het geschikt vonden om mee te geven.CvdW schreef:Hartelijk dank voor de reactie. Ik lees de de bijdragen en dan zie ik liefde tot Gods volk en wat bevindelijk geleerd is (ik noem dit horizontaal). Waar lees ik van God en Christus (ik noem dit verticaal)?
Dat zijn geen verschrijvingen, maar de vruchten.
Daar leggen zij uit:Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, en zie, uw tijd was de tijd der minne; zo breidde Ik Mijn vleugel over u uit en dekte uw naaktheid; ja, Ik zwoer u en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere HEERE, en gij werdt Mijne.
"De tijd der minne is, dat gij huwbaar waart, of bekwaam om ten huwelijk begeerd te worden. De Heere spreekt hier menselijkerwijze van het geestelijke huwelijk, hetwelk Hij uit enkel genade en liefde aangegaan heeft met het Joodse volk, als Hij hetzelve van alle andere volken der aarde heeft afgezonderd en daarmede een verbond der genade in den Messias opgericht." "Het uitbreiden Zijner vleugel is, Ik nam u in Mijn bewaring, om u tot Mijn bruid te nemen. Vgl. Ruth 3 op vers 9." "naaktheid is: schaamte" "een verbond: te weten van het geestelijke huwelijk, dat Ik uw God en gij Mijn volk zoudt wezen."
Het mag altijd persoonlijk worden, maar dat is doorgaans niet verstandig. CvdW maakt het wel persoonlijk, maar het is geen argument op de persoon.Refiosi schreef:Kan het wat minder persoonlijk worden? Ik vind dit echt verkeerd.
Zie conversatie tussen DIA en CvdW.pierre27 schreef:Wie beweert dat alhier Forummer?
Ja dat is altijd wel onze lijn inderdaad, maar dan zonder druk en zeker om argumenten in een discussie in te brengen.Herman schreef:Het mag altijd persoonlijk worden, maar dat is doorgaans niet verstandig. CvdW maakt het wel persoonlijk, maar het is geen argument op de persoon.Refiosi schreef:Kan het wat minder persoonlijk worden? Ik vind dit echt verkeerd.
Het is niet op de persoon in de zin dat een persoon wordt gediskwalificeerd om zijn argumenten te ontkrachten, maar dit is nog ernstiger: de persoonlijke integriteit wordt in diskrediet gebracht. DIA wordt verweten een horizontale godsdienst te hebben. Ik snap niet dat dit mag blijven staan.Tiberius schreef:Ja dat is altijd wel onze lijn inderdaad, maar dan zonder druk en zeker om argumenten in een discussie in te brengen.Herman schreef:Het mag altijd persoonlijk worden, maar dat is doorgaans niet verstandig. CvdW maakt het wel persoonlijk, maar het is geen argument op de persoon.Refiosi schreef:Kan het wat minder persoonlijk worden? Ik vind dit echt verkeerd.
Ik ben het met Refiosi eens, dat er hier toch wel (in ieder geval subtiele) druk wordt uitgeoefend.
Toch moet je daar mee uitkijken. Het forum is niet een plek om je diepste zieleroerselen te delen, en zeker DIA die nogal wat weerstand ervaart zal dat niet snel doen. Daarbij praat de een er ook makkelijker over dan de ander.CvdW schreef:Ik zal verder geen druk uitoefenen. Ik constateer alleen.
De vetgemaakte passages zijn de passages die m.i. echt getuigen van inlegkunde.KDD schreef:Voor de duidelijkheid:Ds. Moerkerken schreef:
Ruth en het genadeleven
We zeiden zojuist: Het boek Ruth geeft ons helder onderwijs over de standen in het genadeleven. Wij vinden in het eerste hoofdstuk een jonge vrouw, wonderlijk getrokken uit Moab, bestemd om één van de moeders van Christus te worden. Boaz kent zij niet, maar in haar hart is een onberouwelijke keuze gewerkt om de God van Israël te dienen en Zijn volk lief te hebben. In het tweede hoofdstuk wordt zij door 's Heeren voorzienigheid geleid op de akker van de man die eenmaal haar bruidegom zal worden. Ze mag stil rapen op de akker en veel verzamelen. Haar thuisblijven is weinig. Soms mag zij tot haar eigen verwondering door Boaz worden genodigd en de maaltijd gebruiken aan de zijde van de maaiers! In hoofdstuk 3 breekt een andere tijd aan: de planken raken leeg. Gerste- en tarweoogst raken voleind. Het moet naar Boaz heen - en wel in een weg waarin zij in volkomen overgave zichzelf prijs moet geven! Wonderlijk vriendelijk wordt zij op de dorsvloer behandeld: met zes maten gerst - niet geraapt, maar van Boaz zélf gekregen! - gaat zij naar huis. Maar... nog altijd is zij 'Ruth, de Moabitische' - levend voor eigen rekening, niet de vrouw van Boaz. Dat laatste komt tot stand in het vierde hoofdstuk, waar zij door haar aanstaande bruidegom wordt gelost in de poort. Zouden wij nu werkelijk de Schrift geweld aandoen door in dit alles heldere en onderwijzende analogieën te zien van het genadeleven? Niemand kan mij dat wijsmaken. De lijnen die hier liggen, zijn de lijnen die wij in héél de Schrift terug vinden! We moeten de zaak ook niet vertroebelen door te zeggen dat nergens staat beschreven hoeveel Ruth van Christus kende toen zij in Bethlehem aankwam. Wie dat zegt, vergeet dat we in dit bijbelboek te maken hebben met een analogie. Het gaat niet om de vraag of Ruth bij haar komen in Bethlehem iets van Christus kende - het gaat erom dat zij Boaz niet kende. Dat is juist de analogie met het genadeleven. En de voornaamste les van dit kleine bijbelboek - ja, van héél de Schrift! - is geen andere dan deze: het moet op Christus aan, buiten Wie geen leven is, maar een eeuwig zielsverderf.
Ik vind dat je nogal stellig bent in deze zaken. De werk van de Geest is niet te calculeren of te volgen. Het is een werk in het verborgene, tussen God en de ziel. Wat voor de een heilzaam onderwijs is, is voor een ander gewoon geschiedenis. Diegene ontvangt onderwijs misschien ergens anders en op een ander manier. In mijn eigen persoonlijk geestelijk leven kan ik deze lijnen goed volgen. Met de laatste zin van de ds is iedereen wel eens denk ik.Valcke schreef:De vetgemaakte passages zijn de passages die m.i. echt getuigen van inlegkunde.KDD schreef:Voor de duidelijkheid:Ds. Moerkerken schreef:
Ruth en het genadeleven
We zeiden zojuist: Het boek Ruth geeft ons helder onderwijs over de standen in het genadeleven. Wij vinden in het eerste hoofdstuk een jonge vrouw, wonderlijk getrokken uit Moab, bestemd om één van de moeders van Christus te worden. Boaz kent zij niet, maar in haar hart is een onberouwelijke keuze gewerkt om de God van Israël te dienen en Zijn volk lief te hebben. In het tweede hoofdstuk wordt zij door 's Heeren voorzienigheid geleid op de akker van de man die eenmaal haar bruidegom zal worden. Ze mag stil rapen op de akker en veel verzamelen. Haar thuisblijven is weinig. Soms mag zij tot haar eigen verwondering door Boaz worden genodigd en de maaltijd gebruiken aan de zijde van de maaiers! In hoofdstuk 3 breekt een andere tijd aan: de planken raken leeg. Gerste- en tarweoogst raken voleind. Het moet naar Boaz heen - en wel in een weg waarin zij in volkomen overgave zichzelf prijs moet geven! Wonderlijk vriendelijk wordt zij op de dorsvloer behandeld: met zes maten gerst - niet geraapt, maar van Boaz zélf gekregen! - gaat zij naar huis. Maar... nog altijd is zij 'Ruth, de Moabitische' - levend voor eigen rekening, niet de vrouw van Boaz. Dat laatste komt tot stand in het vierde hoofdstuk, waar zij door haar aanstaande bruidegom wordt gelost in de poort. Zouden wij nu werkelijk de Schrift geweld aandoen door in dit alles heldere en onderwijzende analogieën te zien van het genadeleven? Niemand kan mij dat wijsmaken. De lijnen die hier liggen, zijn de lijnen die wij in héél de Schrift terug vinden! We moeten de zaak ook niet vertroebelen door te zeggen dat nergens staat beschreven hoeveel Ruth van Christus kende toen zij in Bethlehem aankwam. Wie dat zegt, vergeet dat we in dit bijbelboek te maken hebben met een analogie. Het gaat niet om de vraag of Ruth bij haar komen in Bethlehem iets van Christus kende - het gaat erom dat zij Boaz niet kende. Dat is juist de analogie met het genadeleven. En de voornaamste les van dit kleine bijbelboek - ja, van héél de Schrift! - is geen andere dan deze: het moet op Christus aan, buiten Wie geen leven is, maar een eeuwig zielsverderf.
1. 'Boaz kent zij niet', maar wel een onberouwelijke keuze. Daaruit concludeert ds. Moerkerken dat hier sprake is van een analogie met het genadeleven. Hoezo is het hier relevant dat zij Boaz niet kende? Zeker: Boaz is een type van Christus, maar Ruth is hier geen type van een zondaar die Christus niet kent.
2. 'nog altijd is zij Ruth, de Moabitische, levend voor eigen rekening'. Hier hetzelfde. Dit gaat zelfs nog verder. Hier wordt van Ruth als persoon gezegd dat zij nog leefde voor eigen rekening. Haar belijdenis: 'uw God is mijn God' was kennelijk niet waarachtig! Iemand moet maar durven...
3. Zouden wij de Schrift geweld aandoen...? Ja zeker: hiermee wordt de Schrift geweld aangedaan. Laat mij ook eens één uitlegger zien uit de Reformatie of Nadere Reformatie die Ruth op deze manier geweld heeft aangedaan. Zo'n predikant of exegeet is niet te vinden.
4. 'Het gaat erom dat zij Boaz niet kende. Dat is juist de analogie met het genadeleven.' In het boek Ruth wordt nergens het 'kennen van Boaz' benadrukt als een geestelijke weldaad. De analogie is dat Boaz als losser een type van Christus is. En er was een andere losser die naderbij was (de wet) - Ruth kende die andere losser trouwens evenmin zoals de geschiedenis uitwijst. Dit heeft alles dan ook niets met het genadeleven van Ruth te maken.
M.i. moeten we hier helder over zijn. Dit is een leer die niet gegrond is op de Schrift, evenmin op de gereformeerde theologie en belijdenis.
Ik zeg niet dat iemand die hierin opgevoed is, niet onderwezen kan worden door een verkeerde leer. Ik zeg ook niet dat er geen standen in de genade zijn - deze zijn echter een VRUCHT van de vereniging met Christus en gaan daar niet aan vooraf.KDD schreef:Ik vind dat je nogal stellig bent in deze zaken. De werk van de Geest is niet te calculeren of te volgen. Het is een werk in het verborgene, tussen God en de ziel. Wat voor de een heilzaam onderwijs is, is voor een ander gewoon geschiedenis. Diegene ontvangt onderwijs misschien ergens anders en op een ander manier. In mijn eigen persoonlijk geestelijk leven kan ik deze lijnen goed volgen.Valcke schreef:M.i. moeten we hier helder over zijn. Dit is een leer die niet gegrond is op de Schrift, evenmin op de gereformeerde theologie en belijdenis.
Binnen de GG heb ik gehoord dat 'uw God mijn God' een wens is door Ruth gezegd.KDD schreef:Ik vind dat je nogal stellig bent in deze zaken. De werk van de Geest is niet te calculeren of te volgen. Het is een werk in het verborgene, tussen God en de ziel. Wat voor de een heilzaam onderwijs is, is voor een ander gewoon geschiedenis. Diegene ontvangt onderwijs misschien ergens anders en op een ander manier. In mijn eigen persoonlijk geestelijk leven kan ik deze lijnen goed volgen. Met de laatste zin van de ds is iedereen wel eens denk ik.Valcke schreef:De vetgemaakte passages zijn de passages die m.i. echt getuigen van inlegkunde.KDD schreef:Voor de duidelijkheid:Ds. Moerkerken schreef:
Ruth en het genadeleven
We zeiden zojuist: Het boek Ruth geeft ons helder onderwijs over de standen in het genadeleven. Wij vinden in het eerste hoofdstuk een jonge vrouw, wonderlijk getrokken uit Moab, bestemd om één van de moeders van Christus te worden. Boaz kent zij niet, maar in haar hart is een onberouwelijke keuze gewerkt om de God van Israël te dienen en Zijn volk lief te hebben. In het tweede hoofdstuk wordt zij door 's Heeren voorzienigheid geleid op de akker van de man die eenmaal haar bruidegom zal worden. Ze mag stil rapen op de akker en veel verzamelen. Haar thuisblijven is weinig. Soms mag zij tot haar eigen verwondering door Boaz worden genodigd en de maaltijd gebruiken aan de zijde van de maaiers! In hoofdstuk 3 breekt een andere tijd aan: de planken raken leeg. Gerste- en tarweoogst raken voleind. Het moet naar Boaz heen - en wel in een weg waarin zij in volkomen overgave zichzelf prijs moet geven! Wonderlijk vriendelijk wordt zij op de dorsvloer behandeld: met zes maten gerst - niet geraapt, maar van Boaz zélf gekregen! - gaat zij naar huis. Maar... nog altijd is zij 'Ruth, de Moabitische' - levend voor eigen rekening, niet de vrouw van Boaz. Dat laatste komt tot stand in het vierde hoofdstuk, waar zij door haar aanstaande bruidegom wordt gelost in de poort. Zouden wij nu werkelijk de Schrift geweld aandoen door in dit alles heldere en onderwijzende analogieën te zien van het genadeleven? Niemand kan mij dat wijsmaken. De lijnen die hier liggen, zijn de lijnen die wij in héél de Schrift terug vinden! We moeten de zaak ook niet vertroebelen door te zeggen dat nergens staat beschreven hoeveel Ruth van Christus kende toen zij in Bethlehem aankwam. Wie dat zegt, vergeet dat we in dit bijbelboek te maken hebben met een analogie. Het gaat niet om de vraag of Ruth bij haar komen in Bethlehem iets van Christus kende - het gaat erom dat zij Boaz niet kende. Dat is juist de analogie met het genadeleven. En de voornaamste les van dit kleine bijbelboek - ja, van héél de Schrift! - is geen andere dan deze: het moet op Christus aan, buiten Wie geen leven is, maar een eeuwig zielsverderf.
1. 'Boaz kent zij niet', maar wel een onberouwelijke keuze. Daaruit concludeert ds. Moerkerken dat hier sprake is van een analogie met het genadeleven. Hoezo is het hier relevant dat zij Boaz niet kende? Zeker: Boaz is een type van Christus, maar Ruth is hier geen type van een zondaar die Christus niet kent.
2. 'nog altijd is zij Ruth, de Moabitische, levend voor eigen rekening'. Hier hetzelfde. Dit gaat zelfs nog verder. Hier wordt van Ruth als persoon gezegd dat zij nog leefde voor eigen rekening. Haar belijdenis: 'uw God is mijn God' was kennelijk niet waarachtig! Iemand moet maar durven...
3. Zouden wij de Schrift geweld aandoen...? Ja zeker: hiermee wordt de Schrift geweld aangedaan. Laat mij ook eens één uitlegger zien uit de Reformatie of Nadere Reformatie die Ruth op deze manier geweld heeft aangedaan. Zo'n predikant of exegeet is niet te vinden.
4. 'Het gaat erom dat zij Boaz niet kende. Dat is juist de analogie met het genadeleven.' In het boek Ruth wordt nergens het 'kennen van Boaz' benadrukt als een geestelijke weldaad. De analogie is dat Boaz als losser een type van Christus is. En er was een andere losser die naderbij was (de wet) - Ruth kende die andere losser trouwens evenmin zoals de geschiedenis uitwijst. Dit heeft alles dan ook niets met het genadeleven van Ruth te maken.
M.i. moeten we hier helder over zijn. Dit is een leer die niet gegrond is op de Schrift, evenmin op de gereformeerde theologie en belijdenis.