Hoe was je zondag [2]?

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2563
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Johann Gottfried Walther schreef: 26 aug 2024, 17:32
Arja schreef: 26 aug 2024, 16:47

's-Avonds luisterde ik mee met de PKN en dat vond ik moeilijk, die preek.
Petrus 1: 1-11 Tekst: vers 10a
Thema: Vastmaken die twee…! https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 0340000759
Kun je aangeven wat je moeilijk aan die preek vond?
Sowieso dat ik de context miste. Het had mij geholpen als meer duidelijk werd gemaakt, dat het hier om Gods kinderen ging. Dat zij het even dierbaar geloof als Petrus verkregen hadden, door de rechtvaardigheid van onze God en Zaligmaker, Jezus Christus. (1). Dat hun zonden vergeven waren, maar dat als zij verachterden in de genade, zij hun roeping en verkiezing niet meer zo helder zouden kunnen zien, als zou moeten. Petrus zeg: "die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden." (vs 9)

Ik had meer willen horen over het grote wonder de Heere de Zijnen in Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd. (vers 3).

Dit heeft volgens mij alles te maken met roeping en verkiezing vastmaken en het "Godzalig wandelen". Het is niet dat ze over hun roeping of verkiezing twijfelden. Er was gevaar bij Gods kinderen voor geestelijke luiheid.

Ik vond het voorbeeld aan het eind van de eekhoorn in het verhaaltje van Spurgeon niet fijn. Ik miste hierin "het roepen" van God. Je kunt zeggen: Hij roept nu... maar dan moet er eigenlijk wel een "roepen" plaatsvinden in de prediking. Vooral vertellen waarom "de loopplank naar de ark" de komende zondaar zal houden. Ik heb er niks aan als de loopplank een olifant (een grote zondaar?) houdt. Mijn oog moet op Christus zijn, de overste Leidsman. Alleen dan zal ik durven komen omdat Hij me roept en trekt.

Er zaten ook mooie dingen in de preek.
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2563
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Ik kijk altijd uit naar jullie preekverslagen :love
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Martijn
Berichten: 782
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Martijn »

Een zeer aansprekende preek gistermorgen over HC 33.

Schriftlezing: Romeinen 7: 14 - 8:1
Preekstof: Zondag 33
Thema: Het leven van de bekering.

Verslag komt van de Facebookpagina van de gemeente.
Het zal je misschien wel eens overkomen zijn? Dat je ergens moet zijn maar je hebt de verkeerde afslag genomen. Je luisterde niet naar de navigatie. Dan kom je op een verkeerde weg. Een weg die jou niet naar je bestemming brengt maar je raakt steeds verder van je bestemming af! De navigatie roept steeds opnieuw: Keer om! Keer om!

Je moet terug naar de goede weg anders kom je niet op de plaats van bestemming. Dat is bekering. We hebben de verkeerde afslag genomen, we zijn God kwijt geraakt. We zijn onze levensbestemming kwijt geraakt. De Bijbel wijst ons de weg naar het leven en de Bijbel zegt om het leven te vinden moet je deze weg verlaten want deze weg brengt je niet op je bestemming. Deze weg leidt je naar de afgrond. Keer je om! Laat de weg van de zonde los en keer terug naar de weg van het leven. Dat is bekering.
Omkeren. Omdraaien. Terugkeren.

Hoe bekend het woord ook klinkt er is vaak wel verwarring over wat bekering nou precies is.
Een verwarring die al begint met de uitdrukking: je moet bekeerd worden.
Als je deze woorden legt naast de woorden in de Bijbel die over bekering spreken is er iets opvallends. Als de Bijbel het over het woord bekering heeft is het altijd een actief woord.
Jij wordt geroepen om je te bekeren. Jij wordt geroepen om je om te draaien. Jij wordt geroepen om de weg van de zonde te verlaten en op de weg van het leven te gaan wandelen. Met ander woorden bekering in de Bijbel spreekt je aan op je verantwoordelijkheid. Het is iets wat jij doen moet. De uitspraak ‘bekeerd worden’ is geen actief woord maar een passief woord. Iets wat je overkomt. Iets wat je gebeurd. Zonder dat jij dat misschien wil of om vraagt over komt het je. Maar ‘bekeerd woorden’ is geen Bijbelse uitdrukking. Wat we ermee bedoelen wel. Wat we ermee bedoelen is dat er iets moet veranderen. Wedergeboren worden.

Als je wedergeboren bent kom je in beweging. In geloof en bekering. Je gaat zien dat je op de verkeerde weg zit. En je keert je naar de Heere Jezus. Je gaat je vertrouwen stellen op Hem! Je keert je ook echt om.
.
Neem mijn leven, laat het Heer, toegewijd zijn aan Uw eer!
https://www.facebook.com/profile.php?id=100079567407799
Online
DDD
Berichten: 29929
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ik hoorde in de morgen een leesdienst van ds. P. van Ruitenburg over de Aaronitische zegen. Een bijzonder mooie preek.

De middagpreek was een catechismuspreek waar verder niet veel bijzonders over te melden was. Behalve dan dat we psalm 47 vers 5 zongen. Ik had een paar regels nodig voordat ik bedacht dat dat vast ziet op de Minister van Onderwijs. Die net vorige week een mooi interview gaf in het ND, maar dat had ik nog niet gelezen.

Heel spijtig dat hij de ChristenUnie moest verlaten. Dat zegt iets over de intolerante geest die er ook in de ChristenUnie is, helaas.
2e Hans
Berichten: 205
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door 2e Hans »

DDD schreef: 02 sep 2024, 19:14 Ik hoorde in de morgen een leesdienst van ds. P. van Ruitenburg over de Aaronitische zegen. Een bijzonder mooie preek.

De middagpreek was een catechismuspreek waar verder niet veel bijzonders over te melden was. Behalve dan dat we psalm 47 vers 5 zongen. Ik had een paar regels nodig voordat ik bedacht dat dat vast ziet op de Minister van Onderwijs. Die net vorige week een mooi interview gaf in het ND, maar dat had ik nog niet gelezen.

Heel spijtig dat hij de ChristenUnie moest verlaten. Dat zegt iets over de intolerante geest die er ook in de ChristenUnie is, helaas.
Wat jammer dat dit genoemd wordt in de rubriek “hoe was je zondag?”. Graag politiek en intolerantie ergens anders posten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8007
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

2e Hans schreef: 02 sep 2024, 19:19
DDD schreef: 02 sep 2024, 19:14 Ik hoorde in de morgen een leesdienst van ds. P. van Ruitenburg over de Aaronitische zegen. Een bijzonder mooie preek.

De middagpreek was een catechismuspreek waar verder niet veel bijzonders over te melden was. Behalve dan dat we psalm 47 vers 5 zongen. Ik had een paar regels nodig voordat ik bedacht dat dat vast ziet op de Minister van Onderwijs. Die net vorige week een mooi interview gaf in het ND, maar dat had ik nog niet gelezen.

Heel spijtig dat hij de ChristenUnie moest verlaten. Dat zegt iets over de intolerante geest die er ook in de ChristenUnie is, helaas.
Wat jammer dat dit genoemd wordt in de rubriek “hoe was je zondag?”. Graag politiek en intolerantie ergens anders posten.
Ik ben dusdanig blij met de eerste alinea, dat ik me daar niet aan stoor. Vorige week was @DDD ook al zo positief. Dat hoor ik graag.
Online
DDD
Berichten: 29929
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

2e Hans schreef: 02 sep 2024, 19:19
DDD schreef: 02 sep 2024, 19:14 Ik hoorde in de morgen een leesdienst van ds. P. van Ruitenburg over de Aaronitische zegen. Een bijzonder mooie preek.

De middagpreek was een catechismuspreek waar verder niet veel bijzonders over te melden was. Behalve dan dat we psalm 47 vers 5 zongen. Ik had een paar regels nodig voordat ik bedacht dat dat vast ziet op de Minister van Onderwijs. Die net vorige week een mooi interview gaf in het ND, maar dat had ik nog niet gelezen.

Heel spijtig dat hij de ChristenUnie moest verlaten. Dat zegt iets over de intolerante geest die er ook in de ChristenUnie is, helaas.
Wat jammer dat dit genoemd wordt in de rubriek “hoe was je zondag?”. Graag politiek en intolerantie ergens anders posten.
Waarom? Staat jouw politieke overtuiging los van de zondag? Dat lijkt me geen goede zaak, in ieder geval. Of beter gezegd: bijzonder zorgelijk.

Bovendien ging het nu om de vraag hoe mijn zondag was. Als je daarover in discussie wilt gaan, houd ik me aanbevolen, maar het was volstrekt on-topic.

@GG-lid: ik ben in het algemeen genomen een kritisch maar dankbaar mens.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8007
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 02 sep 2024, 19:23 @GG-lid: ik ben in het algemeen genomen een kritisch maar dankbaar mens.
Ik ook, als je het woordje 'in' vervangt door 'over'. ;)
Online
DDD
Berichten: 29929
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ik vrees inderdaad dat mij een contaminatie ontglipte.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8007
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 02 sep 2024, 19:26 Ik vrees inderdaad dat mij een contaminatie ontglipte.
Zeldzaam. Maar het kan de beste overkomen. :yahoo
Chrisje72
Berichten: 1544
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Chrisje72 »

Ik had een hele goede zondag. In onze CGK-gemeente was het jeugdzondag en 's morgens werd een preek van ds Ijsselstein gelezen over de genezing van Bartimeus, tussendoor was er een gezamenlijk samenzijn van onze jeugd met de jeugd van een nabij gelegen HHG, met oa vooruitdenken op het tekstgedeelte van de preek van 's middags, en 's middags was er een gezamenlijke dienst met deze gemeente over de roeping van Mattheus. Ik kan hier echt blij van worden, deze eenheid, en niet opgelegd van hogerhand.
Wij als kleine gemeentes in deze stadsregio hebben elkaar echt hard nodig en vooral de jeugd denk ik.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8007
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Chrisje72 schreef: 09 sep 2024, 07:26 Ik had een hele goede zondag. In onze CGK-gemeente was het jeugdzondag en 's morgens werd een preek van ds Ijsselstein gelezen over de genezing van Bartimeus, tussendoor was er een gezamenlijk samenzijn van onze jeugd met de jeugd van een nabij gelegen HHG, met oa vooruitdenken op het tekstgedeelte van de preek van 's middags, en 's middags was er een gezamenlijke dienst met deze gemeente over de roeping van Mattheus. Ik kan hier echt blij van worden, deze eenheid, en niet opgelegd van hogerhand.
Wij als kleine gemeentes in deze stadsregio hebben elkaar echt hard nodig en vooral de jeugd denk ik.
Prachtig!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10963
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Chrisje72 schreef: 09 sep 2024, 07:26 Ik had een hele goede zondag. In onze CGK-gemeente was het jeugdzondag en 's morgens werd een preek van ds Ijsselstein gelezen over de genezing van Bartimeus, tussendoor was er een gezamenlijk samenzijn van onze jeugd met de jeugd van een nabij gelegen HHG, met oa vooruitdenken op het tekstgedeelte van de preek van 's middags, en 's middags was er een gezamenlijke dienst met deze gemeente over de roeping van Mattheus. Ik kan hier echt blij van worden, deze eenheid, en niet opgelegd van hogerhand.
Wij als kleine gemeentes in deze stadsregio hebben elkaar echt hard nodig en vooral de jeugd denk ik.
Wat mooi zeg!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6714
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Wij hadden gisteravond ds. Zondag. Wel een mooie preek (over de bruiloft te Kana), maar voor mij niet altijd goed te volgen. Zijn voordracht past niet goed bij de akoestiek van ons gebouw en als je dan niet zo scherp van gehoor bent, is dat wel een uitdaging.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5682
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Prachtige leesdienstpreek van ds Koster over 2 Tim 4 en avonddienst bij ds A Simons over zondag 52. Goede zondag gehad.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie