Hoed in eredienst?

-DIA-
Berichten: 33264
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 19 jun 2024, 00:35 Waar leid je dat uit af en wat is daarvan de logische conclusie?
Het is in de praktijk, ik zeg let er op, dat men sneller een vooruit doet dan dat men op zijn/haar schreden terugkeert. Wat kan hier meespelen? Het niet onlogisch zijn als een vorm van schaamte meespeelt. Net als bepaalde mensen die het woordje 'sorry' niet kunnen uitspreken, want zouden ze dat doen dan lijden ze gezichtsverlies. En deze dingen maak ik van heel nabij mee. Het ook wel een interessant om je wat te verdiepen in de psychologie. Ook daaruit kan men dit vaak verklaren.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Online
Bertiel
Berichten: 5058
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

over hoofdbedekking is iets in de bijbel te vinden wat leidend kan zijn.
Over een bijbelvertaling niets!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR
Berichten: 1273
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

-DIA- schreef: 19 jun 2024, 00:02 Degenen die eenmaal 'over' zijn zijn heel moeilijk te overtuigen. Zo gaat het ook net het gebruik van bv. een Bijbelvertaling. Wie eenmaal ergens overheen is, kan vaak heel moeilijk terug. Overtuigen is dan vaak nutteloos.
Daar zit wel verschil in.
Net als wat Bertiel zegt.

Ik zie juist dat er kerkbreed een herontdekking is van hoofdbedekking.
Zeker in Bijbelgetrouw wat meer Evangelischere kring, waar het weer meer gebeurd. Jonge vrouwen die weer hoofdbedekking gaan dragen. Als een heel bewuste bijbelse keuze.
Zeeuw
Berichten: 12281
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 19 jun 2024, 01:32
DDD schreef: 19 jun 2024, 00:35 Waar leid je dat uit af en wat is daarvan de logische conclusie?
Het is in de praktijk, ik zeg let er op, dat men sneller een vooruit doet dan dat men op zijn/haar schreden terugkeert. Wat kan hier meespelen? Het niet onlogisch zijn als een vorm van schaamte meespeelt. Net als bepaalde mensen die het woordje 'sorry' niet kunnen uitspreken, want zouden ze dat doen dan lijden ze gezichtsverlies. En deze dingen maak ik van heel nabij mee. Het ook wel een interessant om je wat te verdiepen in de psychologie. Ook daaruit kan men dit vaak verklaren.
Daar heb jij ook wel veel moeite mee he?
GerefGemeente-lid
Berichten: 8046
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 19 jun 2024, 08:25 over hoofdbedekking is iets in de bijbel te vinden wat leidend kan zijn.
Over een bijbelvertaling niets!
Dat laatste ben ik dus niet met je eens. Zie het laatste Bijbelhoofdstuk.
Online
Bertiel
Berichten: 5058
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

gaat dat over welke vertaling te gebruiken? Dat gaat over de verkondiging, dingen achter houden, of het evenwicht niet houden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8046
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 19 jun 2024, 09:44 gaat dat over welke vertaling te gebruiken? Dat gaat over de verkondiging, dingen achter houden, of het evenwicht niet houden
Inderdaad. En daar valt het nodeloos veranderen van bepaalde woorden of zinnen ook onder. Het tast de heiligheid van Gods Woord aan.
Nuance
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 sep 2023, 10:16

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Nuance »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jun 2024, 09:51
Bertiel schreef: 19 jun 2024, 09:44 gaat dat over welke vertaling te gebruiken? Dat gaat over de verkondiging, dingen achter houden, of het evenwicht niet houden
Inderdaad. En daar valt het nodeloos veranderen van bepaalde woorden of zinnen ook onder. Het tast de heiligheid van Gods Woord aan.
Dus jij leest alleen de bijbel in de grondtalen?
Mannetje
Berichten: 8217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jun 2024, 09:51
Bertiel schreef: 19 jun 2024, 09:44 gaat dat over welke vertaling te gebruiken? Dat gaat over de verkondiging, dingen achter houden, of het evenwicht niet houden
Inderdaad. En daar valt het nodeloos veranderen van bepaalde woorden of zinnen ook onder. Het tast de heiligheid van Gods Woord aan.
Daar waar het veranderen van woorden de inhoud verandert, moet je heel goed oppassen of het nog getrouw weergeeft wat er in de grondtaal staat.
Daar waar het echt een meer hedendaags synoniem is, kun je de tekst uit Openbaring niet toepassen.
-
merel
Berichten: 10719
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Ik denk dat wij als christenen momenteel groteren uitdagingen hebben dan het wel/niet dragen van hoofdbedekking.
HHR
Berichten: 1273
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

merel schreef: 19 jun 2024, 10:22 Ik denk dat wij als christenen momenteel groteren uitdagingen hebben dan het wel/niet dragen van hoofdbedekking.
Ik denk juist dat het momenteel een heel belangrijk punt is.
Het heeft alles te maken met de scheppingsorde, de man - vrouw verhouding. Iets waar de satan heel druk mee bezig is om over hoop te gooien, met ogenschijnlijk veel succes. Zie hele gender discussies. Dus blijkbaar vindt de duivel het wel van belang.
merel
Berichten: 10719
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

HHR schreef: 19 jun 2024, 10:31
merel schreef: 19 jun 2024, 10:22 Ik denk dat wij als christenen momenteel groteren uitdagingen hebben dan het wel/niet dragen van hoofdbedekking.
Ik denk juist dat het momenteel een heel belangrijk punt is.
Het heeft alles te maken met de scheppingsorde, de man - vrouw verhouding. Iets waar de satan heel druk mee bezig is om over hoop te gooien, met ogenschijnlijk veel succes. Zie hele gender discussies. Dus blijkbaar vindt de duivel het wel van belang.
Nu zet je wel hele grote stappen; van hoed naar gender. Ik zie het verband niet.

Ik heb trouwens nooit een hoed gedragen. In mijn familie droegen alleen mijn oma's nog een hoed en daarna niemand meer.
HHR
Berichten: 1273
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

merel schreef: 19 jun 2024, 10:39
HHR schreef: 19 jun 2024, 10:31
merel schreef: 19 jun 2024, 10:22 Ik denk dat wij als christenen momenteel groteren uitdagingen hebben dan het wel/niet dragen van hoofdbedekking.
Ik denk juist dat het momenteel een heel belangrijk punt is.
Het heeft alles te maken met de scheppingsorde, de man - vrouw verhouding. Iets waar de satan heel druk mee bezig is om over hoop te gooien, met ogenschijnlijk veel succes. Zie hele gender discussies. Dus blijkbaar vindt de duivel het wel van belang.
Nu zet je wel hele grote stappen; van hoed naar gender. Ik zie het verband niet.

Ik heb trouwens nooit een hoed gedragen. In mijn familie droegen alleen mijn oma's nog een hoed en daarna niemand meer.
Toch is dat verband er wel.
Via de verhouding Christus - man - vrouw met ieder zijn eigenheid.
Heb je deze boekjes wel eens gelezen?

https://www.hertog.nl/artikel/978949243 ... n-de-rand/

https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... ls-signaal
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door FlyingEagle »

Ik zou het liever over hoofdbedekking hebben dan over een hoed. Dan spreken we bijbelser.
Christen
Berichten: 804
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Christen »

merel schreef: 19 jun 2024, 10:22 Ik denk dat wij als christenen momenteel groteren uitdagingen hebben dan het wel/niet dragen van hoofdbedekking.
Ik vind de persoon onder die hoed, hoofddoek of paars haar veel belangrijker dan dat allemaal. Daarom heb ik ook niet zoveel met dit soort discussies. Sorry.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie