Zeeuw schreef:Dat laatste zegt ook niemand. Mooi om te zien dat dat punt dan langzamerhand uit de lucht is.Jehan Cauvin schreef:Dan ben ik het vrijwel helemaal met je eens! Alleen schetst de Heere Jezus hier een omstandigheid/stand, inclusief de hoopvolle verwachting. Ik zie niet dat de Heere Jezus hier een groep apart zet/afscheidt/separeert.Ad Anker schreef:Dat doet niemand. De Heere Jezus spreekt wel over verschillende standen of omstandigheden in het leven. Treuren is niet hetzelfde als vertroost worden. Dus er wordt gesepareerd. Dat wilde ik zeggen. Beiden zijn wel zalig.Jehan Cauvin schreef:Uit voorgaand citaat van Boston blijkt overduidelijk dat, gebaseerd op Gods Woord, de mens behouden is als hij in Christus is ingelijfd. De tekst die hier genoemd wordt heeft niet zozeer de strekking dat hij gebruikt kan worden om het moment van bekering aan te wijzen.
Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.Maanenschijn schreef:Volgens mij niet. Paulus sprak meestal expliciet de gelovigen aan als aanhef in zijn brieven, niet gehele gemeenten.Ukkie schreef:Huh.....Maanenschijn schreef:Hij zou daar wat voorzichtiger kunnen zijn, maar zoals ik al aangaf, waarom zou hij veronderstellen dat het in de gastgemeente heel anders is dan de bij hem bekende gemeenten? Natuurlijk vind ik dat studenten/kandidaat predikant met meer voorzichtigheid over moeten spreken, gezien het ontbreken van ervaring in eigen gemeenten.Forummer schreef:
Het voorbeeld gaat over een vreemde predikant die de gemeente totaal niet kent.
Maar waar zit jouw weerstand? Wat is het negatieve effect als de predikant de gemeente als overwegend (in aantal, niet in preektijd) ongelovigen aanspreekt?
De gemeente aanspreken als overwegend ongelovigen?
Paulus sprak anders volgens mij.
Zie Romeinen 1:7, of 1 Korinthe 1:2, Efeze 1:1. De Galaten sprak hij anders aan.
Overigens kom ik in de boeken van de Puriteinen en oude schrijvers dat onderscheid ook nadrukkelijk tegen. Maar, als ik vragen mag, waar zit jouw weerstand, los of Paulus dat nu wel of niet deed?
Ik heb namelijk best wel weerstand hoor, vanbinnen, om als een ongelovige aangesproken te voelen. Het werpt me terug op mij zelf, om weer grond te zoeken in Christus. Ik vind het veel aangenamer om ‘er binnen gepreekt’ te worden. Begrijp me goed, dat kan voor jou of andere forummers heel anders liggen, vandaar dat ik vraag naar de weerstand, om niet mij zelf als maat der dingen te nemen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.Guy schreef:Een gemeente bestaat uit gelovigen en hypocrieten, toch?
En gelovigen zijn allemaal verschillend qua karakter, levenservaring enz. en ook geestelijk niet gelijk.
Al die mensen moeten geestelijk leiding krijgen. Tegenwoordig zouden we dat maatwerk kunnen noemen.
Dat is niet anders dan wat het woord 'separeren' bedoelt te zeggen. Ieder krijgt op grond van Gods Woord de boodschap die aansluit bij zijn of haar persoonlijke omstandigheden.
Separeren betekent niet zomaar scheiden of buiten de groep zetten maar vooral onderscheiden. Onderscheiden in de zin van aansluiten bij de diverse soorten hoorders en al die soorten op pastorale wijze waarschuwen en de juiste weg aanwijzen die past bij de toe(stand) van de hoorder.
De vroege kerkvaders deden dat al. Dat is echt niet nieuws van de laatste tijd.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Jij legt artikel 27 uit als dat iedere kerk volledig bestaat uit mensen die waarachtig in Christus geloven?Ukkie schreef: Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
- Maanenschijn
- Berichten: 4172
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Oei, ik interpreteer dat artikel heel anders dan. Ik zie dat als de Kerk (met hoofdletter) die van het begin er wereld tot het einde toe zal bestaan, over de hele wereld. De Kerk die ik tegenkwam in Wit-Rusland, of Kazachstan, of toen ik in Canada woonde. De Kerk die ik tegenkom bij de Evangelische gemeente in een naburig dorp, of bij de OGG in dat zelfde dorp. Ik betrek dat artikel niet op het instituut kerk als groep mensen, waar ik toevallig lid van ben.Ukkie schreef:Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.Maanenschijn schreef:Volgens mij niet. Paulus sprak meestal expliciet de gelovigen aan als aanhef in zijn brieven, niet gehele gemeenten.Ukkie schreef:Huh.....Maanenschijn schreef: Hij zou daar wat voorzichtiger kunnen zijn, maar zoals ik al aangaf, waarom zou hij veronderstellen dat het in de gastgemeente heel anders is dan de bij hem bekende gemeenten? Natuurlijk vind ik dat studenten/kandidaat predikant met meer voorzichtigheid over moeten spreken, gezien het ontbreken van ervaring in eigen gemeenten.
Maar waar zit jouw weerstand? Wat is het negatieve effect als de predikant de gemeente als overwegend (in aantal, niet in preektijd) ongelovigen aanspreekt?
De gemeente aanspreken als overwegend ongelovigen?
Paulus sprak anders volgens mij.
Zie Romeinen 1:7, of 1 Korinthe 1:2, Efeze 1:1. De Galaten sprak hij anders aan.
Overigens kom ik in de boeken van de Puriteinen en oude schrijvers dat onderscheid ook nadrukkelijk tegen. Maar, als ik vragen mag, waar zit jouw weerstand, los of Paulus dat nu wel of niet deed?
Ik heb namelijk best wel weerstand hoor, vanbinnen, om als een ongelovige aangesproken te voelen. Het werpt me terug op mij zelf, om weer grond te zoeken in Christus. Ik vind het veel aangenamer om ‘er binnen gepreekt’ te worden. Begrijp me goed, dat kan voor jou of andere forummers heel anders liggen, vandaar dat ik vraag naar de weerstand, om niet mij zelf als maat der dingen te nemen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Zodra een dominee of wie dan ook gaat suggereren dat hij het óók weet, is dat inderdaad fout.Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.Guy schreef:Een gemeente bestaat uit gelovigen en hypocrieten, toch?
En gelovigen zijn allemaal verschillend qua karakter, levenservaring enz. en ook geestelijk niet gelijk.
Al die mensen moeten geestelijk leiding krijgen. Tegenwoordig zouden we dat maatwerk kunnen noemen.
Dat is niet anders dan wat het woord 'separeren' bedoelt te zeggen. Ieder krijgt op grond van Gods Woord de boodschap die aansluit bij zijn of haar persoonlijke omstandigheden.
Separeren betekent niet zomaar scheiden of buiten de groep zetten maar vooral onderscheiden. Onderscheiden in de zin van aansluiten bij de diverse soorten hoorders en al die soorten op pastorale wijze waarschuwen en de juiste weg aanwijzen die past bij de toe(stand) van de hoorder.
De vroege kerkvaders deden dat al. Dat is echt niet nieuws van de laatste tijd.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Maar zolang een dominee vanaf de preekstoel oproept tot zelfonderzoek, is dat volstrekt Bijbels. En die scheidslijn loopt dóór de kerk, en dóór de Avondmaalstafel. Daarmee spreek je geen oordeel uit over een individuele persoon, maar geef je aan hoe scherp het ligt.
Of sprak Paulus ook een oordeel uit over de gemeente van Korinthe, toen hij schreef: "Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven?"
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
- Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
En we zeggen dus maar niet tegen de gemeente dat ook hypocrieten zijn als onderdeel van de gemeenschap ? Dat is toch niet zomaar een hypothese?Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Iemand die in levensgevaar is moet je toch waarschuwen en de weg naar de veiligheid wijzen?
Laatst gewijzigd door Guy op 05 feb 2021, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Daar gaat het natuurlijk ook over en in artikel 29 word ook over de hypocrieten gesproken.Maanenschijn schreef:Oei, ik interpreteer dat artikel heel anders dan. Ik zie dat als de Kerk (met hoofdletter) die van het begin er wereld tot het einde toe zal bestaan, over de hele wereld. De Kerk die ik tegenkwam in Wit-Rusland, of Kazachstan, of toen ik in Canada woonde. De Kerk die ik tegenkom bij de Evangelische gemeente in een naburig dorp, of bij de OGG in dat zelfde dorp. Ik betrek dat artikel niet op het instituut kerk als groep mensen, waar ik toevallig lid van ben.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Zie artikel 29 over het aanwezig zijn van hypocrieten in die gemeente.Zeeuw schreef:Jij legt artikel 27 uit als dat iedere kerk volledig bestaat uit mensen die waarachtig in Christus geloven?Ukkie schreef: Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Dat zeg ik niet!Guy schreef:En we zeggen dus maar niet tegen de gemeente dat ook hypocrieten zijn als onderdeel van de gemeenschap ? Dat is toch niet zomaar een hypothese?Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Iemand die in levensgevaar is moet je toch waarschuwen en de weg naar de veiligheid wijzen?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Dus hoe moet de kerk nu worden aangesproken? Volgens artikel 27 of 29? Of beide. Dan krijg je dus separatie en kom je op het feit dat het best kan dat een dominee aangeeft dat er verschillende categorieën in de kerk vertegenwoordigd zijn.Ukkie schreef:Zie artikel 29 over het aanwezig zijn van hypocrieten in die gemeente.Zeeuw schreef:Jij legt artikel 27 uit als dat iedere kerk volledig bestaat uit mensen die waarachtig in Christus geloven?Ukkie schreef: Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Hij kan dwars door de avondmaalstafel gaan maar wie en hoeveel dat komt mij niet toe. Oproep tot zelfonderzoek is wat anders als procenten of aantallen noemen van hen die Christus niet kennen.eilander schreef:Zodra een dominee of wie dan ook gaat suggereren dat hij het óók weet, is dat inderdaad fout.Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.Guy schreef:Een gemeente bestaat uit gelovigen en hypocrieten, toch?
En gelovigen zijn allemaal verschillend qua karakter, levenservaring enz. en ook geestelijk niet gelijk.
Al die mensen moeten geestelijk leiding krijgen. Tegenwoordig zouden we dat maatwerk kunnen noemen.
Dat is niet anders dan wat het woord 'separeren' bedoelt te zeggen. Ieder krijgt op grond van Gods Woord de boodschap die aansluit bij zijn of haar persoonlijke omstandigheden.
Separeren betekent niet zomaar scheiden of buiten de groep zetten maar vooral onderscheiden. Onderscheiden in de zin van aansluiten bij de diverse soorten hoorders en al die soorten op pastorale wijze waarschuwen en de juiste weg aanwijzen die past bij de toe(stand) van de hoorder.
De vroege kerkvaders deden dat al. Dat is echt niet nieuws van de laatste tijd.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Maar zolang een dominee vanaf de preekstoel oproept tot zelfonderzoek, is dat volstrekt Bijbels. En die scheidslijn loopt dóór de kerk, en dóór de Avondmaalstafel. Daarmee spreek je geen oordeel uit over een individuele persoon, maar geef je aan hoe scherp het ligt.
Of sprak Paulus ook een oordeel uit over de gemeente van Korinthe, toen hij schreef: "Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven?"
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Het punt is nog steeds belangrijk genoeg om er gedegen bij stil te staan. Maar laten we vooral kijken wat ons bindt en niet wat ons scheidt.Zeeuw schreef:Dat laatste zegt ook niemand. Mooi om te zien dat dat punt dan langzamerhand uit de lucht is.Jehan Cauvin schreef:Dan ben ik het vrijwel helemaal met je eens! Alleen schetst de Heere Jezus hier een omstandigheid/stand, inclusief de hoopvolle verwachting. Ik zie niet dat de Heere Jezus hier een groep apart zet/afscheidt/separeert.Ad Anker schreef:Dat doet niemand. De Heere Jezus spreekt wel over verschillende standen of omstandigheden in het leven. Treuren is niet hetzelfde als vertroost worden. Dus er wordt gesepareerd. Dat wilde ik zeggen. Beiden zijn wel zalig.Jehan Cauvin schreef:Uit voorgaand citaat van Boston blijkt overduidelijk dat, gebaseerd op Gods Woord, de mens behouden is als hij in Christus is ingelijfd. De tekst die hier genoemd wordt heeft niet zozeer de strekking dat hij gebruikt kan worden om het moment van bekering aan te wijzen.
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Als gemeente van Jezus Christus! Als er een zuivere prediking vanuit het Woord is dan komt dat inderdaad aan de orde.Zeeuw schreef:Dus hoe moet de kerk nu worden aangesproken? Volgens artikel 27 of 29? Of beide. Dan krijg je dus separatie en kom je op het feit dat het best kan dat een dominee aangeeft dat er verschillende categorieën in de kerk vertegenwoordigd zijn.Ukkie schreef:Zie artikel 29 over het aanwezig zijn van hypocrieten in die gemeente.Zeeuw schreef:Jij legt artikel 27 uit als dat iedere kerk volledig bestaat uit mensen die waarachtig in Christus geloven?Ukkie schreef: Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
- Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com
Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Het waarschuwen van mensen die in gevaar zijn is een voorbeeld van separeren! Je moet dan immers het gevaar benoemen en dan zullen er hoorders kunnen zijn die dat gevaar bij zichzelf herkennen.Ukkie schreef:Dat zeg ik niet!Guy schreef:En we zeggen dus maar niet tegen de gemeente dat ook hypocrieten zijn als onderdeel van de gemeenschap ? Dat is toch niet zomaar een hypothese?Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Iemand die in levensgevaar is moet je toch waarschuwen en de weg naar de veiligheid wijzen?
En een heel gereformeerd basisprincipe is dat mensen van nature dood in zonden en misdaden liggen. Alleen een wonder maakt dode mensen tot levende stenen van de gemeente. Dit reformatorische kernpunt zal zonder separeren nooit in de prediking tot uiting kunnen komen. Anders gezegd: de verschrikkelijke werkelijkheid van onze natuur vereist een bijbelgetrouwe pastorale methode om daaraan ontdekt te worden en om daaruit geleid te worden door de Weg van ontkoming te prediken. Samengevat: de prediking van wet en evangelie.
Mijn stelling is dat separeren niet anders is dan het praktisch vertalen van het geheel van de gereformeerde opvattingen die uitkomen in het later gebruikte anagram TULIP.
Zie https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... db8c5e36b4
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.