Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Ad Anker schreef:
Jehan Cauvin schreef:Uit voorgaand citaat van Boston blijkt overduidelijk dat, gebaseerd op Gods Woord, de mens behouden is als hij in Christus is ingelijfd. De tekst die hier genoemd wordt heeft niet zozeer de strekking dat hij gebruikt kan worden om het moment van bekering aan te wijzen.
Dat doet niemand. De Heere Jezus spreekt wel over verschillende standen of omstandigheden in het leven. Treuren is niet hetzelfde als vertroost worden. Dus er wordt gesepareerd. Dat wilde ik zeggen. Beiden zijn wel zalig.
Dan ben ik het vrijwel helemaal met je eens! Alleen schetst de Heere Jezus hier een omstandigheid/stand, inclusief de hoopvolle verwachting. Ik zie niet dat de Heere Jezus hier een groep apart zet/afscheidt/separeert.
Dat laatste zegt ook niemand. Mooi om te zien dat dat punt dan langzamerhand uit de lucht is.
:super
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Maanenschijn schreef:
Ukkie schreef:
Maanenschijn schreef:
Forummer schreef:
Het voorbeeld gaat over een vreemde predikant die de gemeente totaal niet kent.
Hij zou daar wat voorzichtiger kunnen zijn, maar zoals ik al aangaf, waarom zou hij veronderstellen dat het in de gastgemeente heel anders is dan de bij hem bekende gemeenten? Natuurlijk vind ik dat studenten/kandidaat predikant met meer voorzichtigheid over moeten spreken, gezien het ontbreken van ervaring in eigen gemeenten.

Maar waar zit jouw weerstand? Wat is het negatieve effect als de predikant de gemeente als overwegend (in aantal, niet in preektijd) ongelovigen aanspreekt?
Huh.....
De gemeente aanspreken als overwegend ongelovigen?
Paulus sprak anders volgens mij.
Volgens mij niet. Paulus sprak meestal expliciet de gelovigen aan als aanhef in zijn brieven, niet gehele gemeenten.

Zie Romeinen 1:7, of 1 Korinthe 1:2, Efeze 1:1. De Galaten sprak hij anders aan.

Overigens kom ik in de boeken van de Puriteinen en oude schrijvers dat onderscheid ook nadrukkelijk tegen. Maar, als ik vragen mag, waar zit jouw weerstand, los of Paulus dat nu wel of niet deed?

Ik heb namelijk best wel weerstand hoor, vanbinnen, om als een ongelovige aangesproken te voelen. Het werpt me terug op mij zelf, om weer grond te zoeken in Christus. Ik vind het veel aangenamer om ‘er binnen gepreekt’ te worden. Begrijp me goed, dat kan voor jou of andere forummers heel anders liggen, vandaar dat ik vraag naar de weerstand, om niet mij zelf als maat der dingen te nemen.
Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Guy schreef:Een gemeente bestaat uit gelovigen en hypocrieten, toch?
En gelovigen zijn allemaal verschillend qua karakter, levenservaring enz. en ook geestelijk niet gelijk.
Al die mensen moeten geestelijk leiding krijgen. Tegenwoordig zouden we dat maatwerk kunnen noemen.
Dat is niet anders dan wat het woord 'separeren' bedoelt te zeggen. Ieder krijgt op grond van Gods Woord de boodschap die aansluit bij zijn of haar persoonlijke omstandigheden.
Separeren betekent niet zomaar scheiden of buiten de groep zetten maar vooral onderscheiden. Onderscheiden in de zin van aansluiten bij de diverse soorten hoorders en al die soorten op pastorale wijze waarschuwen en de juiste weg aanwijzen die past bij de toe(stand) van de hoorder.
De vroege kerkvaders deden dat al. Dat is echt niet nieuws van de laatste tijd.
Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw
Berichten: 11766
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Ukkie schreef: Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Jij legt artikel 27 uit als dat iedere kerk volledig bestaat uit mensen die waarachtig in Christus geloven?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4172
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Maanenschijn »

Ukkie schreef:
Maanenschijn schreef:
Ukkie schreef:
Maanenschijn schreef: Hij zou daar wat voorzichtiger kunnen zijn, maar zoals ik al aangaf, waarom zou hij veronderstellen dat het in de gastgemeente heel anders is dan de bij hem bekende gemeenten? Natuurlijk vind ik dat studenten/kandidaat predikant met meer voorzichtigheid over moeten spreken, gezien het ontbreken van ervaring in eigen gemeenten.

Maar waar zit jouw weerstand? Wat is het negatieve effect als de predikant de gemeente als overwegend (in aantal, niet in preektijd) ongelovigen aanspreekt?
Huh.....
De gemeente aanspreken als overwegend ongelovigen?
Paulus sprak anders volgens mij.
Volgens mij niet. Paulus sprak meestal expliciet de gelovigen aan als aanhef in zijn brieven, niet gehele gemeenten.

Zie Romeinen 1:7, of 1 Korinthe 1:2, Efeze 1:1. De Galaten sprak hij anders aan.

Overigens kom ik in de boeken van de Puriteinen en oude schrijvers dat onderscheid ook nadrukkelijk tegen. Maar, als ik vragen mag, waar zit jouw weerstand, los of Paulus dat nu wel of niet deed?

Ik heb namelijk best wel weerstand hoor, vanbinnen, om als een ongelovige aangesproken te voelen. Het werpt me terug op mij zelf, om weer grond te zoeken in Christus. Ik vind het veel aangenamer om ‘er binnen gepreekt’ te worden. Begrijp me goed, dat kan voor jou of andere forummers heel anders liggen, vandaar dat ik vraag naar de weerstand, om niet mij zelf als maat der dingen te nemen.
Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Oei, ik interpreteer dat artikel heel anders dan. Ik zie dat als de Kerk (met hoofdletter) die van het begin er wereld tot het einde toe zal bestaan, over de hele wereld. De Kerk die ik tegenkwam in Wit-Rusland, of Kazachstan, of toen ik in Canada woonde. De Kerk die ik tegenkom bij de Evangelische gemeente in een naburig dorp, of bij de OGG in dat zelfde dorp. Ik betrek dat artikel niet op het instituut kerk als groep mensen, waar ik toevallig lid van ben.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door eilander »

Ukkie schreef:
Guy schreef:Een gemeente bestaat uit gelovigen en hypocrieten, toch?
En gelovigen zijn allemaal verschillend qua karakter, levenservaring enz. en ook geestelijk niet gelijk.
Al die mensen moeten geestelijk leiding krijgen. Tegenwoordig zouden we dat maatwerk kunnen noemen.
Dat is niet anders dan wat het woord 'separeren' bedoelt te zeggen. Ieder krijgt op grond van Gods Woord de boodschap die aansluit bij zijn of haar persoonlijke omstandigheden.
Separeren betekent niet zomaar scheiden of buiten de groep zetten maar vooral onderscheiden. Onderscheiden in de zin van aansluiten bij de diverse soorten hoorders en al die soorten op pastorale wijze waarschuwen en de juiste weg aanwijzen die past bij de toe(stand) van de hoorder.
De vroege kerkvaders deden dat al. Dat is echt niet nieuws van de laatste tijd.
Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Zodra een dominee of wie dan ook gaat suggereren dat hij het óók weet, is dat inderdaad fout.
Maar zolang een dominee vanaf de preekstoel oproept tot zelfonderzoek, is dat volstrekt Bijbels. En die scheidslijn loopt dóór de kerk, en dóór de Avondmaalstafel. Daarmee spreek je geen oordeel uit over een individuele persoon, maar geef je aan hoe scherp het ligt.
Of sprak Paulus ook een oordeel uit over de gemeente van Korinthe, toen hij schreef: "Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven?"
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Guy »

Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
En we zeggen dus maar niet tegen de gemeente dat ook hypocrieten zijn als onderdeel van de gemeenschap ? Dat is toch niet zomaar een hypothese?
Iemand die in levensgevaar is moet je toch waarschuwen en de weg naar de veiligheid wijzen?
Laatst gewijzigd door Guy op 05 feb 2021, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Maanenschijn schreef:Oei, ik interpreteer dat artikel heel anders dan. Ik zie dat als de Kerk (met hoofdletter) die van het begin er wereld tot het einde toe zal bestaan, over de hele wereld. De Kerk die ik tegenkwam in Wit-Rusland, of Kazachstan, of toen ik in Canada woonde. De Kerk die ik tegenkom bij de Evangelische gemeente in een naburig dorp, of bij de OGG in dat zelfde dorp. Ik betrek dat artikel niet op het instituut kerk als groep mensen, waar ik toevallig lid van ben.
Daar gaat het natuurlijk ook over en in artikel 29 word ook over de hypocrieten gesproken.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Zeeuw schreef:
Ukkie schreef: Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Jij legt artikel 27 uit als dat iedere kerk volledig bestaat uit mensen die waarachtig in Christus geloven?
Zie artikel 29 over het aanwezig zijn van hypocrieten in die gemeente.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Guy schreef:
Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
En we zeggen dus maar niet tegen de gemeente dat ook hypocrieten zijn als onderdeel van de gemeenschap ? Dat is toch niet zomaar een hypothese?
Iemand die in levensgevaar is moet je toch waarschuwen en de weg naar de veiligheid wijzen?
Dat zeg ik niet!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw
Berichten: 11766
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Ukkie schreef:
Zeeuw schreef:
Ukkie schreef: Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Jij legt artikel 27 uit als dat iedere kerk volledig bestaat uit mensen die waarachtig in Christus geloven?
Zie artikel 29 over het aanwezig zijn van hypocrieten in die gemeente.
Dus hoe moet de kerk nu worden aangesproken? Volgens artikel 27 of 29? Of beide. Dan krijg je dus separatie en kom je op het feit dat het best kan dat een dominee aangeeft dat er verschillende categorieën in de kerk vertegenwoordigd zijn.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

eilander schreef:
Ukkie schreef:
Guy schreef:Een gemeente bestaat uit gelovigen en hypocrieten, toch?
En gelovigen zijn allemaal verschillend qua karakter, levenservaring enz. en ook geestelijk niet gelijk.
Al die mensen moeten geestelijk leiding krijgen. Tegenwoordig zouden we dat maatwerk kunnen noemen.
Dat is niet anders dan wat het woord 'separeren' bedoelt te zeggen. Ieder krijgt op grond van Gods Woord de boodschap die aansluit bij zijn of haar persoonlijke omstandigheden.
Separeren betekent niet zomaar scheiden of buiten de groep zetten maar vooral onderscheiden. Onderscheiden in de zin van aansluiten bij de diverse soorten hoorders en al die soorten op pastorale wijze waarschuwen en de juiste weg aanwijzen die past bij de toe(stand) van de hoorder.
De vroege kerkvaders deden dat al. Dat is echt niet nieuws van de laatste tijd.
Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
Zodra een dominee of wie dan ook gaat suggereren dat hij het óók weet, is dat inderdaad fout.
Maar zolang een dominee vanaf de preekstoel oproept tot zelfonderzoek, is dat volstrekt Bijbels. En die scheidslijn loopt dóór de kerk, en dóór de Avondmaalstafel. Daarmee spreek je geen oordeel uit over een individuele persoon, maar geef je aan hoe scherp het ligt.
Of sprak Paulus ook een oordeel uit over de gemeente van Korinthe, toen hij schreef: "Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven?"
Hij kan dwars door de avondmaalstafel gaan maar wie en hoeveel dat komt mij niet toe. Oproep tot zelfonderzoek is wat anders als procenten of aantallen noemen van hen die Christus niet kennen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jehan Cauvin »

Zeeuw schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Ad Anker schreef:
Jehan Cauvin schreef:Uit voorgaand citaat van Boston blijkt overduidelijk dat, gebaseerd op Gods Woord, de mens behouden is als hij in Christus is ingelijfd. De tekst die hier genoemd wordt heeft niet zozeer de strekking dat hij gebruikt kan worden om het moment van bekering aan te wijzen.
Dat doet niemand. De Heere Jezus spreekt wel over verschillende standen of omstandigheden in het leven. Treuren is niet hetzelfde als vertroost worden. Dus er wordt gesepareerd. Dat wilde ik zeggen. Beiden zijn wel zalig.
Dan ben ik het vrijwel helemaal met je eens! Alleen schetst de Heere Jezus hier een omstandigheid/stand, inclusief de hoopvolle verwachting. Ik zie niet dat de Heere Jezus hier een groep apart zet/afscheidt/separeert.
Dat laatste zegt ook niemand. Mooi om te zien dat dat punt dan langzamerhand uit de lucht is.
Het punt is nog steeds belangrijk genoeg om er gedegen bij stil te staan. Maar laten we vooral kijken wat ons bindt en niet wat ons scheidt.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Zeeuw schreef:
Ukkie schreef:
Zeeuw schreef:
Ukkie schreef: Ook in je aangehaalde teksten zie ik niet echt het onderscheid hoor. Mijn weerstand is, dat de kerk volgens artikel 27 van de NGB een heilige vergadering is van mensen die waarachtig in Christus geloven, en daarom als gemeente van Christus moet worden aangesproken.
Jij legt artikel 27 uit als dat iedere kerk volledig bestaat uit mensen die waarachtig in Christus geloven?
Zie artikel 29 over het aanwezig zijn van hypocrieten in die gemeente.
Dus hoe moet de kerk nu worden aangesproken? Volgens artikel 27 of 29? Of beide. Dan krijg je dus separatie en kom je op het feit dat het best kan dat een dominee aangeeft dat er verschillende categorieën in de kerk vertegenwoordigd zijn.
Als gemeente van Jezus Christus! Als er een zuivere prediking vanuit het Woord is dan komt dat inderdaad aan de orde.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Guy »

Ukkie schreef:
Guy schreef:
Ukkie schreef:Gelovigen en hypocrieten, klopt ja.
Wij dat zijn weet niemand dan God alleen!
En we zeggen dus maar niet tegen de gemeente dat ook hypocrieten zijn als onderdeel van de gemeenschap ? Dat is toch niet zomaar een hypothese?
Iemand die in levensgevaar is moet je toch waarschuwen en de weg naar de veiligheid wijzen?
Dat zeg ik niet!
Het waarschuwen van mensen die in gevaar zijn is een voorbeeld van separeren! Je moet dan immers het gevaar benoemen en dan zullen er hoorders kunnen zijn die dat gevaar bij zichzelf herkennen.
En een heel gereformeerd basisprincipe is dat mensen van nature dood in zonden en misdaden liggen. Alleen een wonder maakt dode mensen tot levende stenen van de gemeente. Dit reformatorische kernpunt zal zonder separeren nooit in de prediking tot uiting kunnen komen. Anders gezegd: de verschrikkelijke werkelijkheid van onze natuur vereist een bijbelgetrouwe pastorale methode om daaraan ontdekt te worden en om daaruit geleid te worden door de Weg van ontkoming te prediken. Samengevat: de prediking van wet en evangelie.
Mijn stelling is dat separeren niet anders is dan het praktisch vertalen van het geheel van de gereformeerde opvattingen die uitkomen in het later gebruikte anagram TULIP.
Zie https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... db8c5e36b4
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Plaats reactie