Refoschaamte

GerefGemeente-lid
Berichten: 7905
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Refoschaamte

Bericht door GerefGemeente-lid »

Martijn schreef: 18 jul 2024, 20:57
Ararat schreef: 18 jul 2024, 20:41
Orchidee schreef: 18 jul 2024, 20:32 Heb helaas héél nare herinneringen aan mannen in zwart pak.
Het is niet makkelijk om hier kies op te reageren.

Kan het zijn dat je nare herinneringen meer te maken hebben met de mannen dan met hun pakken?
Ook dan nog waren het mannen in zwarte pakken. Ik kan me wel indenken dat dat niet los van elkaar kan worden gezien.
Echt totale onzin.

En @Orchidee heeft er wel vaker een handje van om ongenuanceerde zinsnedes of kreten in een discussie te droppen, zonder dit op ook maar enige wijze te beargumenteren of te bewijzen. Er staat nog altijd een vraag van mij aan haar open, inmiddels al weer enige maanden. Maar daar komt dan weer geen inhoudelijke reactie op.

Ik daag haar daarom uit haar opmerkingen te beargumenteren of anders gewoon niets te zeggen. Met losse flodders zonder enige inhoud kun je geen normale discussie voeren. En dat vind ik jammer.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 18 jul 2024, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Berichten: 782
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Refoschaamte

Bericht door Martijn »

J.C. Philpot schreef: 18 jul 2024, 21:57 Ik denk er vast ook mensen zijn die nare ervaringen hebben met jongeren met vale spijkerbroeken, of mannen met politieuniformen. Ik ken hele liefdevolle personen met wat voor kleren dan ook (ook met zwarte pakken), en hele nare personen met wat voor kleren dan ook. Het heeft niets met de kleding te maken, maar met de persoon.

Ik denk niet dat het goed is om op basis van onze ervaringen met een bepaald soort kleding te gaan generaliseren. Voor je het weet zie je de persoon achter de vale spijkerbroek, politieuniform of het zwarte pak niet meer, en is die persoon al gediskwalificeerd voor hij nog maar 1 woord gesproken heeft. Een goed gesprek (als het kan van hart tot hart) is een beter middel om iemand te leren kennen.
Die zijn er ook. Sommigen worden direct opgefokt als ze een politie uniform zien. Anderen beoordelen/veroordelen direct iemand met een vale spijkerbroek.
En inderdaad we moeten niet generaliseren, maar dat was ook niet mijn bedoeling.
Ik kan @orchidee wel begrijpen. Ik heb ook geen positief beeld van zwarte pakken door negatieve ervaringen uit het verleden.
Heb het zelf een aantal jaren gedragen als ambtsdrager, maar dat was voor mij echt wel een lastig punt.

En ik ken ook veel liefdevolle en fijne mensen in zwarte kleding, absoluut.
Maar dat neemt je ervaringen niet weg.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7905
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Refoschaamte

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jaja, ik heb eens ruzie gehad met iemand in een rode polo en een donkerblauwe spijkerbroek.

Sindsdien kan ik geen rode polo's en donkerblauwe spijkerbroeken meer verdragen.


Zo komt je reactie op me over.

Echt, ik vind het erg overdreven.
Ambtenaar
Berichten: 9680
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Refoschaamte

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:45 Echt totale onzin.
Ik neem iemand echt niet serieuzer omdat hij een zwart pak draagt. Het gaat om het ambt, niet om het pak. Wijlen mijn vader was jaren ouderling in de voormalige NHK. Hij droeg ook nooit een zwart pak op huisbezoek mede omdat er veel kaartenbak leden waren. Dan creëer je juist afstand met een zwart pak..
Zeeuw
Berichten: 12210
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Refoschaamte

Bericht door Zeeuw »

Martijn schreef: 18 jul 2024, 22:48
J.C. Philpot schreef: 18 jul 2024, 21:57 Ik denk er vast ook mensen zijn die nare ervaringen hebben met jongeren met vale spijkerbroeken, of mannen met politieuniformen. Ik ken hele liefdevolle personen met wat voor kleren dan ook (ook met zwarte pakken), en hele nare personen met wat voor kleren dan ook. Het heeft niets met de kleding te maken, maar met de persoon.

Ik denk niet dat het goed is om op basis van onze ervaringen met een bepaald soort kleding te gaan generaliseren. Voor je het weet zie je de persoon achter de vale spijkerbroek, politieuniform of het zwarte pak niet meer, en is die persoon al gediskwalificeerd voor hij nog maar 1 woord gesproken heeft. Een goed gesprek (als het kan van hart tot hart) is een beter middel om iemand te leren kennen.
Die zijn er ook. Sommigen worden direct opgefokt als ze een politie uniform zien. Anderen beoordelen/veroordelen direct iemand met een vale spijkerbroek.
En inderdaad we moeten niet generaliseren, maar dat was ook niet mijn bedoeling.
Ik kan @orchidee wel begrijpen. Ik heb ook geen positief beeld van zwarte pakken door negatieve ervaringen uit het verleden.
Heb het zelf een aantal jaren gedragen als ambtsdrager, maar dat was voor mij echt wel een lastig punt.

En ik ken ook veel liefdevolle en fijne mensen in zwarte kleding, absoluut.
Maar dat neemt je ervaringen niet weg.
Ik begrijp je deels. Het legt vooral een verantwoordelijkheid bij die ‘mannen in zwarte pakken’, maar evenzeer bij hen die hen ontvangen. Ik heb erg slechte en erg goede ervaringen met dokters in witte jassen gehad, maar het lukt gelukkig nog steeds om iedere nieuwe ‘witte jas’ weer als een nieuw persoon te zien. Goede en slechte personen zitten verborgen in allerhande kledij.
Zeeuw
Berichten: 12210
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Refoschaamte

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:56 Jaja, ik heb eens ruzie gehad met iemand in een rode polo en een donkerblauwe spijkerbroek.

Sindsdien kan ik geen rode polo's en donkerblauwe spijkerbroeken meer verdragen.


Zo komt je reactie op me over.

Echt, ik vind het erg overdreven.
Het gaat niet om de kledij, maar om wat de personen erin vertegenwoordigen. Als je door vertegenwoordigers van de kerk en dus eigenlijk vertegenwoordigers van Hem heel slecht behandeld bent, heeft dat dubbel impact.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7905
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Refoschaamte

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 18 jul 2024, 23:07
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:56 Jaja, ik heb eens ruzie gehad met iemand in een rode polo en een donkerblauwe spijkerbroek.

Sindsdien kan ik geen rode polo's en donkerblauwe spijkerbroeken meer verdragen.


Zo komt je reactie op me over.

Echt, ik vind het erg overdreven.
Het gaat niet om de kledij, maar om wat de personen erin vertegenwoordigen. Als je door vertegenwoordigers van de kerk en dus eigenlijk vertegenwoordigers van Hem heel slecht behandeld bent, heeft dat dubbel impact.
Precies. Dus dan maakt het niet uit of die persoon wel of geen zwart pak aan had. Terwijl dat hier wel wordt ingebracht als argument. En dat is gewoon aantoonbaar onjuist.
Zeeuw
Berichten: 12210
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Refoschaamte

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 23:12
Zeeuw schreef: 18 jul 2024, 23:07
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:56 Jaja, ik heb eens ruzie gehad met iemand in een rode polo en een donkerblauwe spijkerbroek.

Sindsdien kan ik geen rode polo's en donkerblauwe spijkerbroeken meer verdragen.


Zo komt je reactie op me over.

Echt, ik vind het erg overdreven.
Het gaat niet om de kledij, maar om wat de personen erin vertegenwoordigen. Als je door vertegenwoordigers van de kerk en dus eigenlijk vertegenwoordigers van Hem heel slecht behandeld bent, heeft dat dubbel impact.
Precies. Dus dan maakt het niet uit of die persoon wel of geen zwart pak aan had. Terwijl dat hier wel wordt ingebracht als argument. En dat is gewoon aantoonbaar onjuist.
Toon het eens aan dan?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4576
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Refoschaamte

Bericht door Maanenschijn »

Het zou voor mij persoonlijk een hele grote stap zijn, als ambtsdrager bij allerlei gelegenheden een zwart pak aantrekken. Maar ik ontvang alle zwarte pakken met liefde.

Ik ben ook geen ambtsdrager, dus is het niet actueel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Martijn
Berichten: 782
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Refoschaamte

Bericht door Martijn »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:56 Jaja, ik heb eens ruzie gehad met iemand in een rode polo en een donkerblauwe spijkerbroek.

Sindsdien kan ik geen rode polo's en donkerblauwe spijkerbroeken meer verdragen.


Zo komt je reactie op me over.

Echt, ik vind het erg overdreven.
Wie zegt dat er ruzie is geweest?
Ik vind dit wel een kinderachtige reactie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9398
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Refoschaamte

Bericht door J.C. Philpot »

Dat het voor nieuwe ambtsdragers een drempel is om bij veel gelegenheden een zwart pak te gaan dragen, kan ik inkomen. Dat kan soms ook een kwestie van wennen zijn. En voor anderen went dat wellicht nooit.

Maar als mensen echt een allergie hebben tegen mannen in een zwart pak, plaats ik dat in dezelfde categorie als mensen die niet geloven dat iemand die geen zwart pak draagt bekeerd kan zijn. Beiden zijn voor mij bijzonder irreëel. Ik denk dan: als volwassenen moeten we toch een beetje meer relativeringsvermogen kunnen hebben.

Het is en blijft een traditie. Ik ben zelf nogal gehecht aan tradities, en zal me daar ook altijd aan aanpassen. Daarnaast waardeer ik de uniforme en serieuze uitstraling en de symboliek. Maar nogmaals: het is en blijft een traditie. Er is geen reden om dat te verheffen tot iets universeels, maar er is ook geen reden om daar denigrerend over te gaan doen of te gaan hyperventileren als je toevallig in gesprek komt met een vriendelijke broeder in een zwart pak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5822
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Refoschaamte

Bericht door ejvl »

GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 23:12
Zeeuw schreef: 18 jul 2024, 23:07
GerefGemeente-lid schreef: 18 jul 2024, 22:56 Jaja, ik heb eens ruzie gehad met iemand in een rode polo en een donkerblauwe spijkerbroek.

Sindsdien kan ik geen rode polo's en donkerblauwe spijkerbroeken meer verdragen.


Zo komt je reactie op me over.

Echt, ik vind het erg overdreven.
Het gaat niet om de kledij, maar om wat de personen erin vertegenwoordigen. Als je door vertegenwoordigers van de kerk en dus eigenlijk vertegenwoordigers van Hem heel slecht behandeld bent, heeft dat dubbel impact.
Precies. Dus dan maakt het niet uit of die persoon wel of geen zwart pak aan had. Terwijl dat hier wel wordt ingebracht als argument. En dat is gewoon aantoonbaar onjuist.
Je reageert als, omdat ik het mij niet kan indenken en omdat ik het onzin vind, is het onzin en aantoonbaar onjuist.
Je hebt echt geen idee....
Ik ken voorbeelden uit mijn zeer nauwe omgeving die getraumatiseerd zijn door mensen in een zwart pak en zeker gaat het om de mens en niet om het pak maar een zwart pak kan dan zeker associates en pijnlijke herinneringen oproepen en dan kan het wel zeker zo zijn dat bezoek van iemand in een zwart pak, bij voorbaat al angst oproept, iedere psycholoog zou je dat kunnen vertellen.
En ja, de oorzaak is niet het zwarte pak maar dat kan wel een onderdeel zijn van.

Of om deze oorzaak dan geen zwart pak aangetrokken moet worden is een andere vraag maar het is zeer zeker wel degelijk mogelijk dat een zwart pak negatieve associates kan oproepen.

Zie ook de eerdere reactie van @huisman
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 2180
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Refoschaamte

Bericht door Ararat »

Wat anders: Voor een zwartepakdrager zelf kan het dragen van het pak als uniform iets moois hebben: Bij het aantrekken het gebed om Gods hulp, de juiste woorden, gestalte, enz.

En bij het uittrekken (en het stinkende overhemd uithangen voordat het in de was kan) danken voor wat God gaf en de evt zorgen in Zijn hand leggen.
Zo kan hij er weer zijn voor zijn gezin.
Bertiel
Berichten: 5033
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Refoschaamte

Bericht door Bertiel »

dat kan ook als je je kostuum aantrekt voordat je ambtelijk werk doet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9398
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Refoschaamte

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef: 19 jul 2024, 09:42 Wat anders: Voor een zwartepakdrager zelf kan het dragen van het pak als uniform iets moois hebben: Bij het aantrekken het gebed om Gods hulp, de juiste woorden, gestalte, enz.

En bij het uittrekken (en het stinkende overhemd uithangen voordat het in de was kan) danken voor wat God gaf en de evt zorgen in Zijn hand leggen.
Zo kan hij er weer zijn voor zijn gezin.
Mooie posting!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie