Langzaam maar zeker...

backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door backtobasic »

Tiberius schreef:Ik draai niets om; jij vroeg of ik wel eens man in een legging gezien had. Antwoord: ja; zie artikel.
Niet meer en niet minder.
ok, ik snap het.
maar goed, deze man zou ook de kerk niet in komen, want het is m.i. een man in vrouwenkleren.
misschien moeten we de legging onzijdig verklaren, een ranzig kledingstuk, wat voor beide sexen teveel vormen laat zien.
Sola Scriptura
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Bureaucraat »

Het is een kwestie van smaak, en over smaak valt niet te twisten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Marnix »

Juist, zalig worden door je aan allerlei wetjes te houden.... dat gevaar wordt juist voor gewaarschuwd... zie de post van Memento hierboven. Die bekering kan niet echt zijn want een ouderling droeg een korte broek. Dat soort taferelen. Daarnaast, dat Paulus mensen oproept hun voorgangers te gehoorzamen, is dat niet blindelings... of ze nou Bijbelse dingen roepen of niet. Paulus roept de opzichters ook op om allerlei verzinsels te vermijden.

In 1 Kol 2 gaat het niet alleen over oude wetten maar ook over bedenksels.

18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Dus of men moet gehoorzamen is 1 vraag, de andere vraag is of men dit soort regeltjes waar de Bijbel geen enkele grond voor geeft, ik heb nog geen enkele goede onderbouwing gezien, aan mensen moet opleggen. Je legt nu het probleem bij de mensen: De regels zijn er nou eenmaal en aangezien je moet gehoorzamen moet je die regels ook opvolgen.... maar als we een stapje terug gaan is de vraag of die regels er uberhaupt mogen zijn. En daar gaat de discussie nu over. Daar ging Jezus dus ook tegenin, want waar hij oproep tot gehoorzaamheid ging Hij tegelijkertijd ook tegen die regeltjes in.

Maar helaas is de traditie vaak zo geliefd dat men liever teruggaat naar een Farizeese situatie dan tradities die niet Bijbels zijn, aan te passen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Marnix »

backtobasic schreef:
Tiberius schreef:Ik draai niets om; jij vroeg of ik wel eens man in een legging gezien had. Antwoord: ja; zie artikel.
Niet meer en niet minder.
ok, ik snap het.
maar goed, deze man zou ook de kerk niet in komen, want het is m.i. een man in vrouwenkleren.
misschien moeten we de legging onzijdig verklaren, een ranzig kledingstuk, wat voor beide sexen teveel vormen laat zien.
Ligt er aan... als je er een rok overheen draagt zie je helemaal niet teveel vormen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Luther »

Marnix schreef:
backtobasic schreef:
Tiberius schreef:Ik draai niets om; jij vroeg of ik wel eens man in een legging gezien had. Antwoord: ja; zie artikel.
Niet meer en niet minder.
ok, ik snap het.
maar goed, deze man zou ook de kerk niet in komen, want het is m.i. een man in vrouwenkleren.
misschien moeten we de legging onzijdig verklaren, een ranzig kledingstuk, wat voor beide sexen teveel vormen laat zien.
Ligt er aan... als je er een rok overheen draagt zie je helemaal niet teveel vormen.
Precies marnix!
Daarom zei ik ook tegen mijn vrouw: Doe rustig een legging aan, maar zorg dat de rok die je er overheen draagt, langer is dan die legging... :slurp
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Juist, zalig worden door je aan allerlei wetjes te houden.... blablabla
Marnix, lees even het hele topic, voordat je zomaar wat roept en je stokpaardjes bestijgt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Marnix »

Had ik al gedaan en het heeft mijn mening niet veranderd. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Tiberius »

Ik doelde eigenlijk op de door jouw gecreëerde karikaturen die nergens op gebaseerd zijn en die je vervolgens bestrijdt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Marnix »

Ik heb er genoeg voorbeelden van gehoord in het afgelopen jaar... daarnaast komt Memento ook met een voorbeelden. Dat ze dus nergens op gebaseerd zijn is helaas niet zo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Tiberius »

Mogelijk, alhoewel ik me de relevantie daarvan afvraag.

Maar laten we ons in dit topic maar houden aan het onderwerp, waarover we aan het discussiëren zijn. Zomaar wat ongefundeerd rondroepen schiet niemand mee op.
En dan stel ik vast, dat niemand hier beweert dat iemand zalig kan worden door wetjes te houden. Of jij wel?
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door barjan »

Ik ben het met memento eens en als ik vorige week mensen geergerd heb spijt me dat. Ik was wat verdrietig en daarom te fel omdat er gezegd werd dat het vijandschap tegen schriftuurlijk-bevindelijk is als je de traditie niet belangrijk vind. Niet iedereen komt uit de traditie en een traditie over moeten nemen onder druk van deze vijandschap-constatering voelt niet liefdevol aan.
Ik ben de enige refo in mijn familie dus dan komt dat best wel vervelend over zo'n stuk in de saambinder.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Tiberius »

barjan schreef:Ik ben de enige refo in mijn familie dus dan komt dat best wel vervelend over zo'n stuk in de saambinder.
Dan is het artikel niet voor jouw familie bedoeld.
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door barjan »

Tiberius schreef:
barjan schreef:Ik ben de enige refo in mijn familie dus dan komt dat best wel vervelend over zo'n stuk in de saambinder.
Dan is het artikel niet voor jouw familie bedoeld.
Dat is raar want wat voor ons belangrijk is is dat ook voor andere mensen anders is het de moeite niet waard om daar over te twisten en moet je ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd laten.
Laatst gewijzigd door barjan op 13 jul 2009, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Mogelijk, alhoewel ik me de relevantie daarvan afvraag.

Maar laten we ons in dit topic maar houden aan het onderwerp, waarover we aan het discussiëren zijn. Zomaar wat ongefundeerd rondroepen schiet niemand mee op.
En dan stel ik vast, dat niemand hier beweert dat iemand zalig kan worden door wetjes te houden. Of jij wel?
Nee. Dat stelt niemand. Maar ondertussen... denken veel mensen dat je of iemand zalig is of niet, wel uit dit soort zaken kan afleiden. En dat is gevaarlijk. Laat daar eens tegen gewaarschuwd worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door Erasmiaan »

Bla, bla, bla, enz., enz., enz., zucht, zucht, zucht...
Gesloten