Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3839
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 08 sep 2023, 10:34 Wat betreft transparantie (kan HHK nog wat leren van GG en GGiN :langue ):
Protestantse Kerk in Nederland - PKN

Landelijke vergadering: generale synode.
Frequentie: twee keer per jaar meerdere dagen.
Laatste preses: ds. M. C. Batenburg.
Het moderamen (bestuur) geeft aan dat de scriba inhoudelijk leidinggeeft aan de PKN, dat is dr. R. de Reuver.
Openheid: open, op comitézaken na. De vergadering is te volgen via een livestream, er gelden geen voorwaarden voor verslaggeving, synodestukken staan online.

Hersteld Hervormde Kerk - HHK

Landelijke vergadering: generale synode.
Frequentie: meerdere keren per jaar.
Laatste preses: ds. R. W. Mulder.
Openheid: gesloten. Verslaggevers worden niet toegelaten. Na de vergadering verstuurt de scriba van de synode een persbericht met een samenvatting van de belangrijkste agendapunten, de opening en eventuele benoemingen.

Christelijke Gereformeerde Kerken - CGK

Landelijke vergadering: generale synode.
Frequentie: elke drie jaar meerdere dagen.
Laatste preses: ds. J. G. Schenau.
Openheid: open, op comitézaken na. Sinds de laatste synode zijn openbare zittingen te volgen via een livestream. Synodestukken worden voorafgaand aan de zittingen online geplaatst. Media kunnen accreditatie krijgen om vrij verslag te doen.

Gereformeerde Gemeenten - GG

Landelijke vergadering: generale synode.
Frequentie: elke drie jaar meerdere dagen.
Laatste preses: ds. P. Mulder.
Openheid: halfopen. Vergaderingen zijn openbaar voor leden van de Gereformeerde Gemeenten, comitézaken alleen voor ambtsdragers. RD-verslaggevers zijn na toestemming welkom, verslagen worden door het moderamen vooraf ingezien en eventueel aangepast.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland - GGiN

Landelijke vergadering: synode.
Frequentie: eens per jaar.
Laatste preses: ds. A. van Voorden.
Openheid: halfopen, op comitézaken na. Een RD-verslaggever die lid is van het kerkverband, is na toestemming welkom. Het verslag wordt vooraf ingezien en eventueel aangepast door het moderamen.

Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland - OGGIN

Landelijke vergadering: synode.
Frequentie: elke twee jaar.
Laatste preses: ds. G. Gerritsen.
Openheid: gesloten. Verslaggevers zijn niet welkom. De algemeen secretaris van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland verstuurt na de synodevergadering een verslag aan de pers.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr18142319

P.s.: Ook de GGiN synode is open voor de mannelijke leden op comitézaken na.
De HHK is wat synodes betreft nogal krampachtig. Zowel het weigeren van pers als van leden vind ik bijzonder. Dat de GG(iN) het verslag eerst beoordelen kan misstanden voorkomen, maar ook de objectiviteit van het artikel verminderen.
HHR
Berichten: 1093
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Al denk ik dat je de huidige geslotenheid van de HHK nog wel moet zien in het licht dat de HHK nog een relatief jong kerkverband is.
En men niet alle 'beginners' discussies op straat wil hebben.

Maar het zou goed zijn als men nu, na zo'n 20 jaar, ook wat meer openheid gaan bieden.
Mannetje
Berichten: 7956
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:04
Tiberius schreef: 08 sep 2023, 14:00
pierre27 schreef: 08 sep 2023, 13:56
Tiberius schreef: 08 sep 2023, 10:08 Jij bent dankbaar dat je niet bent zoals al die andere kerkverlaters? ;)
Dat moet je er juist niet uit halen, kun je nog een ander soort vraag bedenken;)?
Jazeker. Waarom ga je zelden naar verjaardagen?
Dat is off-topic.
Niet als de reden daarvan ligt in de sfeer van de Gereformeerde Gemeenten ;)
-
Online
Bertiel
Berichten: 4781
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

wel bijzonder dat je er geen HHK-er over hoort en dat de GG-ers en aanverwanten zich er druk om maken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5501
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:04
Tiberius schreef: 08 sep 2023, 14:00
pierre27 schreef: 08 sep 2023, 13:56
Tiberius schreef: 08 sep 2023, 10:08 Jij bent dankbaar dat je niet bent zoals al die andere kerkverlaters? ;)
Dat moet je er juist niet uit halen, kun je nog een ander soort vraag bedenken;)?
Jazeker. Waarom ga je zelden naar verjaardagen?
Dat is off-topic.
Vind ik niet dus geef er even antwoord op. Meeste verjaardagen zijn saai of het is oppervlakkig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5501
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 14:33 wel bijzonder dat je er geen HHK-er over hoort en dat de GG-ers en aanverwanten zich er druk om maken
Nou je bent anders vaak maar druk met gg en aanverwante zaken, bijzonder ja;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33517
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef: 08 sep 2023, 14:55
GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:04Dat is off-topic.
Vind ik niet dus geef er even antwoord op. Meeste verjaardagen zijn saai of het is oppervlakkig.
Trek je niets van nepmoderators aan.
MGG
Berichten: 3839
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 14:33 wel bijzonder dat je er geen HHK-er over hoort en dat de GG-ers en aanverwanten zich er druk om maken
Is iets benoemen je er druk om maken? Jij maakt je behoorlijk veel drukker om de GG, dan andere om de HHK.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 14:33 wel bijzonder dat je er geen HHK-er over hoort en dat de GG-ers en aanverwanten zich er druk om maken
Dan heb je verkeerd gelezen of je bent het draadje kwijt geraakt. Er was een reactie van een hhk lid die stelde dat de GGiN en OGG helemaal niet transparant zijn.
Vandaar dat ik een voorbeeld opzocht waar juist het tegendeel werd bewezen, een transparante GGiN en een niet transparante HHK. Druk ga ik me er niet over maken, daar hebben we jou voor :langue
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
Bertiel
Berichten: 4781
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

maak ik me druk om de GG?
Heb er geen binding mee, ben geen ex GG-er, ik bemerk wel de dingen op die me opvallen, dat wel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7008
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 15:02 maak ik me druk om de GG?
Heb er geen binding mee, ben geen ex GG-er, ik bemerk wel de dingen op die me opvallen, dat wel
Ik heb wél binding met de HHK, ben geen ex-HHK-er. Ik zie ook dingen die me opvallen. Namelijk dat er HHK-gemeenten zijn waar dezelfde prediking klinkt als in de GG en waar ik me ook thuis zou voelen. En dat vind ik een grote blijdschap.
Online
Bertiel
Berichten: 4781
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Simon0612 schreef: 08 sep 2023, 15:02
Bertiel schreef: 08 sep 2023, 14:33 wel bijzonder dat je er geen HHK-er over hoort en dat de GG-ers en aanverwanten zich er druk om maken
Dan heb je verkeerd gelezen of je bent het draadje kwijt geraakt. Er was een reactie van een hhk lid die stelde dat de GGiN en OGG helemaal niet transparant zijn.
Vandaar dat ik een voorbeeld opzocht waar juist het tegendeel werd bewezen, een transparante GGiN en een niet transparante HHK. Druk ga ik me er niet over maken, daar hebben we jou voor :langue
hahaha, tuurlijk. nee hoor, ik kan me best druk maken, maar dan over echt wezelijke zaken dan geneuzel in de marge / rand- en/of bijzaken.

Ben er nog niet achter wie over de transparantie op de synodes is begonnen trouwens
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3839
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 15:02 maak ik me druk om de GG?
Heb er geen binding mee, ben geen ex GG-er, ik bemerk wel de dingen op die me opvallen, dat wel
Als een paar relevante berichten over de HHk onder 'druk maken om' vallen, dan maak jij je zeker druk om de GG. Zie het aantal berichten dat jij aan de GG wijdt.
Online
Bertiel
Berichten: 4781
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 15:07
Bertiel schreef: 08 sep 2023, 15:02 maak ik me druk om de GG?
Heb er geen binding mee, ben geen ex GG-er, ik bemerk wel de dingen op die me opvallen, dat wel
Ik heb wél binding met de HHK, ben geen ex-HHK-er. Ik zie ook dingen die me opvallen. Namelijk dat er HHK-gemeenten zijn waar dezelfde prediking klinkt als in de GG en waar ik me ook thuis zou voelen. En dat vind ik een grote blijdschap.
o dat zie ik ook zeker wel in en dat verblijd me.
Zou best wel eens een GG-er op de preekstoel willen hebben, ben wederom zeer verblijdt met de CGK-ers die bij ons komen en oud predikanten die nu in de PKN dienen zouden van mij ook gerust mogen komen.
andere kerkverbanden ken ik wat minder.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Bertiel
Berichten: 4781
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 08 sep 2023, 15:09
Bertiel schreef: 08 sep 2023, 15:02 maak ik me druk om de GG?
Heb er geen binding mee, ben geen ex GG-er, ik bemerk wel de dingen op die me opvallen, dat wel
Als een paar relevante berichten over de HHk onder 'druk maken om' vallen, dan maak jij je zeker druk om de GG. Zie het aantal berichten dat jij aan de GG wijdt.
Hallo zeg , er is hier geen topic dat niet vervuild wordt met GG informatie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie