Het zou wel grappig zijn, dan hebben de GG dominees na verloop van tijd gemiddeld genomen het hoogste opleidingsniveau.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Lang niet alle ds hebben de capaciteit om zo’n proefschrift te schrijven en te verdedigen tegen een groep opponenten. Het was alweer lang geleden dat ik de promotie van een van de paranimfen bijwoonde, maar ik kon me de lastige opponenten niet herinneren.refo schreef: Ze zouden het alleen beter kunnen doen voordat ze een gemeente gaan dienen.
Ds. Mulder gebruikte blijkbaar vooral de week voor zijn vrije zondag voor zijn werk aan zijn promotie.
Heb hem de laatste tijd een paar keer gehoord. Ik heb niet de indruk dat het promotiewerk de kwaliteit van zijn preken nadelig beïnvloedt.
-
Jammer, het lijkt alsof dit niet meer te zien is. Iemand anders nog een link om het terug te kijken?pierre27 schreef: ↑28 nov 2023, 16:39Het blijft aantrekkelijk he de GG-zaken;)HHR schreef: ↑28 nov 2023, 14:07 Promotie G.W.S. Mulder:
https://www.youtube.com/watch?v=7pHKZMD ... %27sOffice
Vertel...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
De "hobby's" van de predikant moet de kwaliteit van de prediking niet beïnvloeden. Hier zijn vandaag de dag best wel oplossingen voor te bedenken. Om tijd te besparen op preekvoorbereiding zou de GerGem een Chat GPT kunnen ontwikkelen die dit werk uit handen kan nemen. Ik zou dan graag alle theologen uit de vroege kerk, (nadere) reformatie en reformatorische traditie in het model stoppen. Uiteraard moet het model ook spelregels kennen; dat zouden de 3FvE kunnen zijn. Ik zie dan graag dr. G.A. van den Brink als ontwikkelaar van het model. Dan krijgen we in de GerGem gedegen gereformeerde preken.
- Delftenaar
Of eenmaal per zondag in de eigen gemeente voorgaan. Dan hoeft maar een preek voorbereid te worden waardoor daarin meer tijd gestoken kan worden. Dat komt de kwaliteit ten goede.
Vacante gemeenten hebben dan vaker een predikant.
Vacante gemeenten hebben dan vaker een predikant.
Als er dan toch een Theology GPT ontwikkeld wordt, laat dat dan het wetenschappelijk onderzoek maar doen. Laat Gods Geest alle ruimte maar krijgen in persoonlijke bemeditering van preekstof.Psalm schreef: ↑28 nov 2023, 22:04 De "hobby's" van de predikant moet de kwaliteit van de prediking niet beïnvloeden. Hier zijn vandaag de dag best wel oplossingen voor te bedenken. Om tijd te besparen op preekvoorbereiding zou de GerGem een Chat GPT kunnen ontwikkelen die dit werk uit handen kan nemen. Ik zou dan graag alle theologen uit de vroege kerk, (nadere) reformatie en reformatorische traditie in het model stoppen. Uiteraard moet het model ook spelregels kennen; dat zouden de 3FvE kunnen zijn. Ik zie dan graag dr. G.A. van den Brink als ontwikkelaar van het model. Dan krijgen we in de GerGem gedegen gereformeerde preken.
Was je nou weer op zoek naar reactie? Gefeliciteerd, die heb je dan....Psalm schreef: ↑28 nov 2023, 22:04 De "hobby's" van de predikant moet de kwaliteit van de prediking niet beïnvloeden. Hier zijn vandaag de dag best wel oplossingen voor te bedenken. Om tijd te besparen op preekvoorbereiding zou de GerGem een Chat GPT kunnen ontwikkelen die dit werk uit handen kan nemen. Ik zou dan graag alle theologen uit de vroege kerk, (nadere) reformatie en reformatorische traditie in het model stoppen. Uiteraard moet het model ook spelregels kennen; dat zouden de 3FvE kunnen zijn. Ik zie dan graag dr. G.A. van den Brink als ontwikkelaar van het model. Dan krijgen we in de GerGem gedegen gereformeerde preken.
Voordat ze de gemeente gaan dienen, oefenen de meesten een ander ambacht uit. GWS was geschiedenisleraar.
Dan misschien beter het Zondag-model? Eerst promoveren in een ander vak, en dan nog eens in de theologie?
~~Soli Deo Gloria~~
Studeren is ook dienst aan de kerk. En promoveren ook. Ik zou me kunnen voorstellen dat een dominee die promoveert een kleine gemeente dient. Dat scheelt het nodige werk. En één keer per zondag een nieuwe preek houden, scheelt ook weer een hoop tijd. Het zou inderdaad voor het geheel van de gemeenten een enorme verbetering zijn als predikanten maar éénmaal per zondag in hun eigen gemeente zouden preken.
Ik kan er niets aan doen maar ik vond het niveau van de vragen en antwoorden bij de promotie niet echt diepgaand en spannend. Had er wel meer van verwacht. Alleen de professor mevrouw op het laatst had wat kritische vragen.
Dat was dan ook de eigenlijke begeleider, neem ik aan. Ik ben wel een fan van haar.
Waarom zou de Ger Gem een preken chatgpt ontwikkelen gebaseerd op een model van van den Brink? Dat zou het einde zijn van de GEREFORMEERDE Gemeenten.Piet Puk schreef: ↑28 nov 2023, 22:47Was je nou weer op zoek naar reactie? Gefeliciteerd, die heb je dan....Psalm schreef: ↑28 nov 2023, 22:04 De "hobby's" van de predikant moet de kwaliteit van de prediking niet beïnvloeden. Hier zijn vandaag de dag best wel oplossingen voor te bedenken. Om tijd te besparen op preekvoorbereiding zou de GerGem een Chat GPT kunnen ontwikkelen die dit werk uit handen kan nemen. Ik zou dan graag alle theologen uit de vroege kerk, (nadere) reformatie en reformatorische traditie in het model stoppen. Uiteraard moet het model ook spelregels kennen; dat zouden de 3FvE kunnen zijn. Ik zie dan graag dr. G.A. van den Brink als ontwikkelaar van het model. Dan krijgen we in de GerGem gedegen gereformeerde preken.