Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17964
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: 15 aug 2024, 18:19 Dat is zeker stevig nieuws. Het is goed dat dit in de media komt. Dat zal er hopelijk voor zorgen dat dit niet (langer) onder het tapijt geveegd kan worden. Het is schandelijk en absurd dat een natie die vele miljarden aan hulp ontvangt zo haar weldoeners "bedankt", en hier zo mee weg denkt te komen.
1. Deze pijplijnen gebruikte Poetin om het westen onder druk te zetten. Hij had voor de aanslag de kraan al dichtgedraaid en de tweede is nooit in gebruik genomen.
2. In de VS was er vreugde na de aanslag want zij vonden al veel langer dat deze pijpleidingen geen goed idee waren. De grootste ‘weldoener’ vond het dus prima.


Ik blijf dus voorstander van het grootschalig blijven steunen van Oekraïne.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 29930
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

In Duitsland was de steun voor deze leidingen ook niet unaniem. Er zijn altijd mensen geweest die voor de risico's hebben gewaarschuwd. Merkel wilde daar met haar verzoeningspolitiek niet naar luisteren, maar was naïef. Ik ben geen voorstander van terroristische aanslagen, maar als ik dat wel zou zijn, dan zou dit zeker geen verkeerde zijn geweest.
CvD
Berichten: 299
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door CvD »

Wim Anker schreef: 15 aug 2024, 18:33
DDD schreef: 15 aug 2024, 18:28 Het is niet door Oekraïne, maar door een aantal militairen en ondernemers uit Oekraïne gebeurd.

De effecten zijn toch voornamelijk positief geweest? Er is weliswaar een probleem met de elektrificatie, maar dat is oplosbaar. De ontwikkelingen gaan de goede kant op. Wellicht dat Oekraïne de toevoer aan Hongarije ook nog kan stopzetten, in overleg met de EU. Dat zou ik persoonlijk wel een passende maatregel vinden. Dan is het snel klaar met het gemierel van de Hongaarse regering.

Duitsland had ook nooit zo afhankelijk moeten zijn van Russisch gas, mijns inziens.
Natuurlijk. En Rusland aanspreken op het neerhalen van de MH17 is dan ook onzin.
Tijd dat de steun ophoudt. Ik ben wel klaar met een bondgenoot die infrastructuur sloopt van zijn ondersteuners.
Helemaal met je eens Wim ,ook met J.C Philpot.
ZWP
Berichten: 1840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door ZWP »

CvD schreef: 15 aug 2024, 19:14
Wim Anker schreef: 15 aug 2024, 18:33
DDD schreef: 15 aug 2024, 18:28 Het is niet door Oekraïne, maar door een aantal militairen en ondernemers uit Oekraïne gebeurd.

De effecten zijn toch voornamelijk positief geweest? Er is weliswaar een probleem met de elektrificatie, maar dat is oplosbaar. De ontwikkelingen gaan de goede kant op. Wellicht dat Oekraïne de toevoer aan Hongarije ook nog kan stopzetten, in overleg met de EU. Dat zou ik persoonlijk wel een passende maatregel vinden. Dan is het snel klaar met het gemierel van de Hongaarse regering.

Duitsland had ook nooit zo afhankelijk moeten zijn van Russisch gas, mijns inziens.
Natuurlijk. En Rusland aanspreken op het neerhalen van de MH17 is dan ook onzin.
Tijd dat de steun ophoudt. Ik ben wel klaar met een bondgenoot die infrastructuur sloopt van zijn ondersteuners.
Helemaal met je eens Wim ,ook met J.C Philpot.
Hebben jullie dan echt niet door dat het op z'n minst wat genuanceerder ligt dan dit? Überhaupt het artikel wel gelezen? Of waren de koppen genoeg om een toch al aanwezige mening maar weer eens duidelijk naar voren te brengen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9401
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

Het is toch volkomen ongeloofwaardig dat Zaloezjny het bevel van Zelensky genegeerd zou hebben. Zelenski heeft Zaloezjny notabene dit jaar benoemd als ambassadeur in Londen. Dat doe je niet met iemand die tegen het bevel van een president in een pijpleiding van een bevriende natie tot ontploffing brengt.

Een adviseur van Zelenski wijst notabene ondanks de bewijzen nog steeds naar Rusland. Geen transparantie naar hun weldoeners dus, maar in de doofpot proberen ze het te doen. Er is maar 1 conclusie: there is something rotten in the state of Ukraine.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 aug 2024, 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvD
Berichten: 299
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door CvD »

ZWP schreef: 15 aug 2024, 19:20
CvD schreef: 15 aug 2024, 19:14
Wim Anker schreef: 15 aug 2024, 18:33
DDD schreef: 15 aug 2024, 18:28 Het is niet door Oekraïne, maar door een aantal militairen en ondernemers uit Oekraïne gebeurd.

De effecten zijn toch voornamelijk positief geweest? Er is weliswaar een probleem met de elektrificatie, maar dat is oplosbaar. De ontwikkelingen gaan de goede kant op. Wellicht dat Oekraïne de toevoer aan Hongarije ook nog kan stopzetten, in overleg met de EU. Dat zou ik persoonlijk wel een passende maatregel vinden. Dan is het snel klaar met het gemierel van de Hongaarse regering.

Duitsland had ook nooit zo afhankelijk moeten zijn van Russisch gas, mijns inziens.
Natuurlijk. En Rusland aanspreken op het neerhalen van de MH17 is dan ook onzin.
Tijd dat de steun ophoudt. Ik ben wel klaar met een bondgenoot die infrastructuur sloopt van zijn ondersteuners.
Helemaal met je eens Wim ,ook met J.C Philpot.
Hebben jullie dan echt niet door dat het op z'n minst wat genuanceerder ligt dan dit? Überhaupt het artikel wel gelezen? Of waren de koppen genoeg om een toch al aanwezige mening maar weer eens duidelijk naar voren te brengen?
Ik neem aan dat jij ook wel weet dat er volop naar de Russen werd gewezen. Ook door de Nederlandse overheid een de heer Rutte voorop. Wat nu dus blijkt dat het gewoon een leugen was. En dat zij het wel degelijk zelf gedaan hebben. Een ja het kwam Amerika zeker goed uit met de export van vloeibaar gas.
Online
DDD
Berichten: 29930
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Het is toch volkomen ongeloofwaardig dat Zaloezjny het bevel van Zelensky genegeerd zou hebben. Zelenski heeft Zaloezjny notabene dit jaar benoemd als ambassadeur in Londen. Dat doe je niet met iemand die tegen het bevel van een president in een pijpleiding van een bevriende natie tot ontploffing brengt.

Een adviseur van Zelenski wijst notabene ondanks de bewijzen nog steeds naar Rusland. Geen transparantie naar hun weldoeners dus, maar in de doofpot proberen ze het te doen. Er is maar 1 conclusie: there is something rotten in the state of Ukraine.
Jij weet helemaal niet wat er vertrouwelijk wel en niet wordt gedeeld. En een ambassadeurschap in Londen is natuurlijk niet echt een promotie voor een generaal van het leger.
Bertiel
Berichten: 5050
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bertiel »

Oekraïne neemt in behoorlijk scherpe bewoording afstand van dit artikel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9401
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: 15 aug 2024, 20:09En een ambassadeurschap in Londen is natuurlijk niet echt een promotie voor een generaal van het leger.
Een ambassadeurschap in een Afrikaans land is mogelijk een afgang. Een ambassadeurschap in Londen is een belangrijke diplomatieke functie.

Afgezien daarvan: een oorlogshandeling tegen een bevriende natie tegen het bevel van de president in, is een doodzonde. Daarvoor wordt iemand normaliter minstens ontslagen, en volgen er andere consequenties. Dat meneer gewoon door kon gaan als generaal en nu een belangrijke diplomatieke positie krijgt, ontkracht het verhaal dat hij tegen de zin van Zelenski deze oorlogshandeling zou hebben doorgezet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9401
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 15 aug 2024, 20:33 Oekraïne neemt in behoorlijk scherpe bewoording afstand van dit artikel
Ik vermoed dat men behoorlijk bang is voor wat dit met het draagvlak voor miljardensteun in westerse landen doet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker
Berichten: 4356
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 15 aug 2024, 18:37
J.C. Philpot schreef: 15 aug 2024, 18:19 Dat is zeker stevig nieuws. Het is goed dat dit in de media komt. Dat zal er hopelijk voor zorgen dat dit niet (langer) onder het tapijt geveegd kan worden. Het is schandelijk en absurd dat een natie die vele miljarden aan hulp ontvangt zo haar weldoeners "bedankt", en hier zo mee weg denkt te komen.
1. Deze pijplijnen gebruikte Poetin om het westen onder druk te zetten. Hij had voor de aanslag de kraan al dichtgedraaid en de tweede is nooit in gebruik genomen.
2. In de VS was er vreugde na de aanslag want zij vonden al veel langer dat deze pijpleidingen geen goed idee waren. De grootste ‘weldoener’ vond het dus prima.


Ik blijf dus voorstander van het grootschalig blijven steunen van Oekraïne.
Gaan we het nog hebben over hoe Oekraïne Nordstream-pijpleidingen heeft opgeblazen, zowel Nederland als Amerika hiervan wisten en iedereen ALSNOG Rusland beschuldigde?

Of is dat irrelevant?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17964
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 15 aug 2024, 20:33 Oekraïne neemt in behoorlijk scherpe bewoording afstand van dit artikel
Precies. Wie er verantwoordelijk is zal de eerste decennia niet bekent worden. Ik vind het ook niet zo belangrijk. Er is een land (Rusland) een ander soeverein land met alle middelen binnengevallen. Met de bedoeling het hele land te bezetten en een marionettenregime te installeren. Dat is gelukkig jammerlijk mislukt. De mars naar Kiev heeft duizenden Russische militairen het leven gekost en het materiële verlies was gigantisch.
Rusland misbruikte deze pijpleidingen om Europa te bedreigen door de kraan dicht te draaien met smoesjes van onderhoud enz.
31 augustus 2022 draaide Gazprom de kraan dicht met de smoes van een driedaagse onderhoud. Op 2 september 2022 maakte Gazprom bekent voorlopig niet meer op te starten vanwege een kapotte pomp die door de westerse sancties niet gerepareerd kon worden. Rusland gebruikte dus Nord stream voor oorlogsdoeleinden.
Denk dat verschillende partijen belang hadden bij het opblazen van Nord stream 1 en 2. Vooral de VS en de Oekraïne.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 29930
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 15 aug 2024, 20:40
huisman schreef: 15 aug 2024, 18:37
J.C. Philpot schreef: 15 aug 2024, 18:19 Dat is zeker stevig nieuws. Het is goed dat dit in de media komt. Dat zal er hopelijk voor zorgen dat dit niet (langer) onder het tapijt geveegd kan worden. Het is schandelijk en absurd dat een natie die vele miljarden aan hulp ontvangt zo haar weldoeners "bedankt", en hier zo mee weg denkt te komen.
1. Deze pijplijnen gebruikte Poetin om het westen onder druk te zetten. Hij had voor de aanslag de kraan al dichtgedraaid en de tweede is nooit in gebruik genomen.
2. In de VS was er vreugde na de aanslag want zij vonden al veel langer dat deze pijpleidingen geen goed idee waren. De grootste ‘weldoener’ vond het dus prima.


Ik blijf dus voorstander van het grootschalig blijven steunen van Oekraïne.
Gaan we het nog hebben over hoe Oekraïne Nordstream-pijpleidingen heeft opgeblazen, zowel Nederland als Amerika hiervan wisten en iedereen ALSNOG Rusland beschuldigde?

Of is dat irrelevant?
Dat lijkt me irrelevant, maar laat je dat niet storen. Je gaat over je eigen bijdragen. Maar vragen waar 'we het over gaan hebben' is wellicht wat ingewikkeld.
Ambtenaar
Berichten: 9690
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 15 aug 2024, 20:54 Precies. Wie er verantwoordelijk is zal de eerste decennia niet bekent worden.
Dat betwijfel ik. In Duitsland is men behoorlijk hiermee bezig.
Ik vind het ook niet zo belangrijk.
Nord Stream 1 was voor bijna 50% in handen van Duitse en Nederlandse bedrijven. Het doet er wel degelijk toe, omdat met de explosie voor miljarden in rook is opgegaan. Of je er consequenties aan moet verbinden jegens de dader, is een tweede. Zal mede afhangen wie verantwoordelijk wordt gehouden.
Rusland misbruikte deze pijpleidingen om Europa te bedreigen door de kraan dicht te draaien met smoesjes van onderhoud enz.
Zeker, maar dat geeft een derde nog niet het recht om deze pijpleiding dan maar op te blazen.
elbert
Berichten: 1411
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door elbert »

Bertiel schreef:Oekraïne neemt in behoorlijk scherpe bewoording afstand van dit artikel.
Even aangenomen dat Oekraïne er toch daadwerkelijk achter zit (dat denk ik nl. wel), is mijn inschatting: Oekraïne ontkent formele betrokkenheid, zal de daders als "rogue" bestempelen die het op eigen houtje deden (niet aannemelijk natuurlijk) en deze daders worden niet gevonden, ook al zijn de namen grotendeels bekend. Daarmee zal de zaak politiek gezien stilletjes worden afgedaan, al zal er juridisch misschien wat meer deining zijn. Het is voor meerdere Europese regeringen politiek gezien niet wenselijk om het heel groot te maken.

Daarbij: als ik president van Oekraïne was (en dat ben ik gelukkig niet), had ik mogelijk ook toestemming gegeven voor deze operatie. Als je land met de ondergang bedreigd wordt, staan alle opties open. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met de vernietiging van de Franse vloot in Mers-el-Kébir door de Britten in juli 1940, hoewel bij Nordstream gelukkig geen doden vielen. Een vuile operatie die soms noodzakelijk is als het voortbestaan van je land op het spel staat.
Ambtenaar schreef:Nord Stream 1 was voor bijna 50% in handen van Duitse en Nederlandse bedrijven. Het doet er wel degelijk toe, omdat met de explosie voor miljarden in rook is opgegaan.
Nou ja, dat is geld. Politiek-strategisch gezien was het een enorme blunder van voornamelijk de Duitsers om zich afhankelijk te maken van Rusland. Wat je verder ook van deze operatie vindt, hoop ik wel dat het een les zal zijn voor landen en bedrijven om in het vervolg beter na te denken over de militair-strategische gevolgen van dit soort avonturen. Nu krijgt men het lid op de neus en dat naïviteit wordt afgestraft, is niet verwonderlijk.
huisman schreef:Denk dat verschillende partijen belang hadden bij het opblazen van Nord stream 1 en 2. Vooral de VS en de Oekraïne.
Klopt, alleen voor Duitsland is er geen motief te verzinnen om deze pijpleidingen op te blazen. Voor de andere landen valt soms met enige fantasie wel een motief te bedenken.
Plaats reactie