Situatie Midden-Oosten

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17983
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 19 sep 2024, 21:33
huisman schreef: 19 sep 2024, 21:30 ….en Egypte. Die zien een onafhankelijke islamitische terroristenstaat aan hun grens het al helemaal niet zitten.
Nee. Maar jij en ook anderen vergeten dat het grootste Palestijnse gebied niet de Gazastrook is, maar de Westelijke Jordaanoever. En als je als bevolking al zo lang wordt geterroriseerd door een staat, in casu Israël, dan lijkt het me evident dat je dan in opstand komt en tot radicale ideeën komt. Vergeet niet dat Hamas pas bestaat sinds eind jaren '80 bestaat. En dat Egypte niet van Hamas houdt komt omdat Hamas is ontstaan uit de Egyptische Moslimbroederschap.
Het laatste klopt maar je vergeet dat voor Hamas de PLO ook een terreur organisatie was. Ze zijn onder druk van de VS salonfähig geworden. Ik ben o.a. in Jordanië geweest. Daar zitten ze ook niet te wachten op een Westbank met dezelfde onafhankelijke islamitische terroristenstaat als in Gaza..

Deze wond wordt in Jordanië na vijftig jaar nog steeds gevoeld . https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_ ... (conflict).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD
Berichten: 1670
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door KDD »

De Oslo-akkoorden van 1993 specificeren dat belangrijke kwesties onderwerp zijn van onderhandelingen tussen de twee partijen, en totdat er een definitieve overeenkomst is bereikt, zal Israël een militaire regering in de Westelijke Jordaanoever handhaven. De Oslo-akkoorden specificeren ook dat Palestijnse zelfbeschikking deels het product zou zijn van "directe, vrije en algemene politieke verkiezingen" - maar de president van de Palestijnse Autoriteit, Mahmoud Abbas, is in het 19e jaar van zijn vierjarige presidentiële termijn, en heeft de vredesonderhandelingen met Israël twaalf jaar geleden afgewezen.

Een grote probleem is dat de Palestijnen missen nooit een kans om een ​​kans te missen.

Hier is een link naar een document geschreven door een rechter van het Internationale Gerechtshof (Judge Julia Sebutinde) over de historische context van het conflict:
https://www.icj-cij.org/sites/default/f ... -02-en.pdf

Het is in engels dus ik zal een stuk vertalen en in long reads zetten.
-DIA-
Berichten: 33268
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door -DIA- »

KDD schreef: Gisteren, 02:10 De Oslo-akkoorden van 1993 specificeren dat belangrijke kwesties onderwerp zijn van onderhandelingen tussen de twee partijen, en totdat er een definitieve overeenkomst is bereikt, zal Israël een militaire regering in de Westelijke Jordaanoever handhaven. De Oslo-akkoorden specificeren ook dat Palestijnse zelfbeschikking deels het product zou zijn van "directe, vrije en algemene politieke verkiezingen" - maar de president van de Palestijnse Autoriteit, Mahmoud Abbas, is in het 19e jaar van zijn vierjarige presidentiële termijn, en heeft de vredesonderhandelingen met Israël twaalf jaar geleden afgewezen.

Een grote probleem is dat de Palestijnen missen nooit een kans om een ​​kans te missen.

Hier is een link naar een document geschreven door een rechter van het Internationale Gerechtshof (Judge Julia Sebutinde) over de historische context van het conflict:
https://www.icj-cij.org/sites/default/f ... -02-en.pdf

Het is in engels dus ik zal een stuk vertalen en in long reads zetten.
Inmiddels enkele toelichtende links geplaatst in Long Reads.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Ambtenaar
Berichten: 9715
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 19 sep 2024, 22:36 Het laatste klopt maar je vergeet dat voor Hamas de PLO ook een terreur organisatie was. Ze zijn onder druk van de VS salonfähig geworden.
En de PLO heeft het terrorisme afgezworen, mede dankzij de Oslo-akkoorden en de druk van buiten.
Daar zitten ze ook niet te wachten op een Westbank met dezelfde onafhankelijke islamitische terroristenstaat als in Gaza.
Als je mensen in staat stelt om welvarend te zijn en ervoor zorgt dat er geen repressie is, dan is er weinig reden tot het plegen van geweld. Ook op de Westelijke Jordaanoever hebben de mensen te maken met repressie. O.a. door controles. Ik ben ooit o.a. in Nablus geweest. Palestijnen werden auto voor auto gecontroleerd door het Israëlische leger. Dat betekende dat mensen in lange rijen stonden te wachten voordat ze hun eigen stad in konden. Daarnaast worden Palestijnen vaak geterroriseerd door kolonisten. Voorbeelden te over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12447
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Herman »

Dus het houden van een grenscontrole is repressie?
Ambtenaar
Berichten: 9715
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Gisteren, 09:16 Dus het houden van een grenscontrole is repressie?
Een grenscontrole houd je bij de grens. De toegang tot een stad controleren is wat anders. Het gaat er om dat het Israëlische leger de bewegingsvrijheid van de Palestijnen beperkt binnen het Palestijnse grondgebied.
elbert
Berichten: 1415
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 09:07Als je mensen in staat stelt om welvarend te zijn en ervoor zorgt dat er geen repressie is, dan is er weinig reden tot het plegen van geweld.
Daar zit wel wat in (denk aan de rijke oliestaten waar relatief weinig geweld voortkomt), maar het probleem is dat dat tijd kost. Tijd die ondertussen wordt gebruikt door extremisten om hun ideologie te verspreiden.
Misschien is de oplossing wel om elke Palestijn per direct miljonair te maken op voorwaarde dat ze geen geweld meer gebruiken tegen Israel. ;)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9577
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

elbert schreef: Gisteren, 10:01
Ambtenaar schreef: Gisteren, 09:07Als je mensen in staat stelt om welvarend te zijn en ervoor zorgt dat er geen repressie is, dan is er weinig reden tot het plegen van geweld.
Daar zit wel wat in (denk aan de rijke oliestaten waar relatief weinig geweld voortkomt), maar het probleem is dat dat tijd kost. Tijd die ondertussen wordt gebruikt door extremisten om hun ideologie te verspreiden.
Misschien is de oplossing wel om elke Palestijn per direct miljonair te maken op voorwaarde dat ze geen geweld meer gebruiken tegen Israel. ;)
En dan is er weer Japan in jaren 20 tot 40 van vorige eeuw. Het helpt wel natuurlijk, al denk ik dat ongelijkheid meer het probleem is dan gebrek aan welvaart op zichzelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9715
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Gisteren, 10:11 En dan is er weer Japan in jaren 20 tot 40 van vorige eeuw. Het helpt wel natuurlijk, al denk ik dat ongelijkheid meer het probleem is dan gebrek aan welvaart op zichzelf.
De gelijkenis met Japan, ik zie het niet.
KDD
Berichten: 1670
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door KDD »

De eerste tweestatenoplossing ging als volgende:

Eerste afwijzing in 1937: Op basis van de aanbevelingen van de Peel-commissie in 1937 bood de Britse regering de Palestijnse Arabieren 80 procent van het Mandaatgebied Palestina (Transjordanië) aan, en de Joden de resterende 20 procent (Palestina) in een voorgestelde splitsing die sterk in het voordeel van de eerste was. Ondanks de kleine omvang van hun voorgestelde staat stemden de Joden om dit aanbod te accepteren, maar de Arabieren verwierpen het en hervatten hun gewelddadige opstand tegen het Britse mandaat. In 1946 werd het gebied dat bekendstaat als Transjordanië echter op 25 mei 1946 onafhankelijk van Groot-Brittannië. Deze gebeurtenis markeerde het einde van het Britse mandaat over dat deel van het gebied en de oprichting van het Hasjemitisch Koninkrijk Transjordanië, waarbij emir Abdullah de eerste koning werd. Het land werd later omgedoopt tot het Koninkrijk Jordanië.

Dit zou nog een oplossing kunnen zijn. Alle Palestijnen moeten zich dan naar Jordanië verplaatsen.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 485
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

Lilian1975 schreef: 19 sep 2024, 17:48 Tass Saada: Een geest van terreur.
Het is uiteraard vanuit zijn perspectief. En niet het eind van alle tegenspraak 😉
Ik had zelf wat kanttekeningen bij dit boek. Maar heb het eerste boek ook niet gelezen.
Dank je wel! Ik ga eens kijken of ik het hier kan vinden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9577
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 13:47
parsifal schreef: Gisteren, 10:11 En dan is er weer Japan in jaren 20 tot 40 van vorige eeuw. Het helpt wel natuurlijk, al denk ik dat ongelijkheid meer het probleem is dan gebrek aan welvaart op zichzelf.
De gelijkenis met Japan, ik zie het niet.
Japan was niet zozeer arm en de repressie viel ook mee (zeker na oorlog met Rusland, waren ze zelf de onderdrukkers in Korea en Taiwan), maar werd wel super militaristisch, gedreven door een haast equivalent aan religie nationalisme, nadruk op eer (en visie op keizer). Dit is ook een mogelijke weg voor Palestina als ze meer welvaart en zelfbeschikking krijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie