Welke muziek beluister je nu?

Henk J
Berichten: 2834
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 11:25
Herman schreef: 15 jun 2024, 10:58 Wel is de halve goegemeente een verhoging gewend ni de 5e/6e regel en daar zit een behoorlijke dissonant (maar niet bij de organist).
In vers 1 speelt Sander een g terwijl de "gemeente" een gis zingt, later past de organist zich maar aan aan de gemeente.
Sander speelt wel vaker verhogingen, hij is niet zo streng in de leer ;) .
Mannetje
Berichten: 8191
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef: 15 jun 2024, 13:58
Bourdon16 schreef: 15 jun 2024, 12:16 Ik hoop dat zijn vader weet dat hij een gezegend man is als zijn kinderen zich met deze muziek bezig houden. Het kan een stuk erger en nauwelijks beter.
Zouden we dan mogen aannemen dat het een zoon van ds. vB is?
Dat is hij.
-
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4871
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Preludium en Toccata: Psalm 68 vers 10 door Peter Eilander,
nu maar hopen dat hij volgende de kenners, zijn eigen koraalbewerking goed speelt.

https://www.youtube.com/watch?v=HJWpcsQiCH0
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4576
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:Ik hoop dat zijn vader weet dat hij een gezegend man is als zijn kinderen zich met deze muziek bezig houden. Het kan een stuk erger en nauwelijks beter.
Juist, de spijker op z'n kop. Tijdens een interview heeft hij er iets over gezegd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7905
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 15 jun 2024, 16:37
Bourdon16 schreef:Ik hoop dat zijn vader weet dat hij een gezegend man is als zijn kinderen zich met deze muziek bezig houden. Het kan een stuk erger en nauwelijks beter.
Juist, de spijker op z'n kop. Tijdens een interview heeft hij er iets over gezegd.
Welk interview?
Inwoner
Berichten: 506
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 11:23
Bourdon16 schreef: 14 jun 2024, 16:55 Psalm 47 van Samen zingen in lijn met Calvijn.

https://youtu.be/I1LpYKLAA70?si=vYjdHBOkzE6MfYuI

Is telkens een tussenspel tussen de verzen ook in lijn met Calvijn?
Geenszins. In de Lutherse traditie kent men wel het orgelvers, dan wordt bijvoorbeeld vers 1, 3 en 5 gezongen en de verzen 2 en 4 worden door de organist vertolkt.
Maar hier zingen ze gewoon opeenvolgende verzen, met lange tussenspelen. Misschien leuk voor sommige orgelliefhebbers, maar je creëert dan wel een soort mengvorm tussen samenzangavond en orgelconcert. Met de lijn van Calvijn heeft het in elk geval niet veel van doen.

Overigens wel een voortreffelijk organist, een fraai orgel en een geweldige ruimte.
Bijna geheel mee eens, alleen een 'voortreffelijk' organist'...(?) ik zou graag het niveau wat hoger wensen en minder slordig spel. Ook op concerten gaat Sander vaak mank aan slordigheidsfoutjes. Jammer.
Inwoner
Berichten: 506
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 12:09
GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 11:36
Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 11:32
GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 00:35

Ik mis het gevoel. Ik ben benieuwd wat de vader van de filmmaker hier nu eigenlijk van vindt. Geef mij maar een mooie bovenstemsamenzang.
Is dat belangrijk dan, wat de vader of de buurvrouw of de loodgieter van de filmmaker ervan vindt?
In dit geval wel. Ik heb het over de vader van Job van Boven, voor alle duidelijkheid. Misschien begrijp je dan mijn opmerking wat beter.
Die had ik wel begrepen hoor. Maar maakt dat enig verschil? De muziek wordt er niet anders van.
Ds. van Boven is muzikaal breder georiënteerd dan menigeen denkt. Heb 'm vorig jaar nog gespot bij Geerten van de Wetering in de Kloosterkerk!
Henk J
Berichten: 2834
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 00:35 De inzet en de losse manier van spelen.

Ik mis het gevoel. Ik ben benieuwd wat de vader van de filmmaker hier nu eigenlijk van vindt. Geef mij maar een mooie bovenstemsamenzang.
Dus jij vind samenzang waarbij de zang achter het orgel aansleept, wat gewoon een teken is van onkunde, mooier?
Betreffende los spel kan ik ergens inkomen, Sander speelt ook wel eens anders maar nu past hij zich aan aan het barokke orgel en deze Psalm leent zich ook heel goed voor zo'n feestelijke barokke aanpak. Verder vind ik dit wel een gevoelvolle wijze van begeleiden, passend bij de tekst ook.
Henk J
Berichten: 2834
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Inwoner schreef: 15 jun 2024, 16:40 Bijna geheel mee eens, alleen een 'voortreffelijk' organist'...(?) ik zou graag het niveau wat hoger wensen en minder slordig spel. Ook op concerten gaat Sander vaak mank aan slordigheidsfoutjes. Jammer.
Foutloos spelen op een concert is heel wat anders dan goed begeleiden. En ik heb regelmatig gezongen terwijl Sander organist was en die kan echt wel goed begeleiden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16879
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 15 jun 2024, 16:40
Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 11:23
Bourdon16 schreef: 14 jun 2024, 16:55 Psalm 47 van Samen zingen in lijn met Calvijn.

https://youtu.be/I1LpYKLAA70?si=vYjdHBOkzE6MfYuI

Is telkens een tussenspel tussen de verzen ook in lijn met Calvijn?
Geenszins. In de Lutherse traditie kent men wel het orgelvers, dan wordt bijvoorbeeld vers 1, 3 en 5 gezongen en de verzen 2 en 4 worden door de organist vertolkt.
Maar hier zingen ze gewoon opeenvolgende verzen, met lange tussenspelen. Misschien leuk voor sommige orgelliefhebbers, maar je creëert dan wel een soort mengvorm tussen samenzangavond en orgelconcert. Met de lijn van Calvijn heeft het in elk geval niet veel van doen.

Overigens wel een voortreffelijk organist, een fraai orgel en een geweldige ruimte.
Bijna geheel mee eens, alleen een 'voortreffelijk' organist'...(?) ik zou graag het niveau wat hoger wensen en minder slordig spel. Ook op concerten gaat Sander vaak mank aan slordigheidsfoutjes. Jammer.
"Eine falsche Note zu spielen ist unbedeutend; Ohne Leidenschaft zu spielen ist unentschuldbar", aldus de heer L. van Beethoven. En die had er verstand van, al hoorde hij op 't laatst niet meer zoveel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4871
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dat heeft weinig met slordig orgelspel en onzorgvuldige uitvoering te maken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16879
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: 15 jun 2024, 17:43 Dat heeft weinig met slordig orgelspel en onzorgvuldige uitvoering te maken.
Het is zelfs voor professionele musici lang niet altijd mogelijk om te duiden of de steekjes die een collega laat vallen nu een incidenteel ongelukje zijn, een oeps-momentje, dan wel te maken hebben met stress of het gevolg zijn van slordigheid en/of onzorgvuldige voorbereiding.
Het lijkt me daarom wijs dat amateurs zéér terughoudend zijn om vakmusici van slordigheid te betichten.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9398
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door J.C. Philpot »

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4576
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef: 15 jun 2024, 16:37
Bourdon16 schreef:Ik hoop dat zijn vader weet dat hij een gezegend man is als zijn kinderen zich met deze muziek bezig houden. Het kan een stuk erger en nauwelijks beter.
Juist, de spijker op z'n kop. Tijdens een interview heeft hij er iets over gezegd.
Welk interview?
Aan het begin van het project is Job van Boven ook de vraag gesteld wat zijn vader er van vindt.

Ik heb geen link, maar ongetwijfeld weet DigiBron meer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16879
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: 15 jun 2024, 19:53
GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef: 15 jun 2024, 16:37
Bourdon16 schreef:Ik hoop dat zijn vader weet dat hij een gezegend man is als zijn kinderen zich met deze muziek bezig houden. Het kan een stuk erger en nauwelijks beter.
Juist, de spijker op z'n kop. Tijdens een interview heeft hij er iets over gezegd.
Welk interview?
Aan het begin van het project is Job van Boven ook de vraag gesteld wat zijn vader er van vindt.

Ik heb geen link, maar ongetwijfeld weet DigiBron meer.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr19733905

In dit artikel wordt Job niet gevraagd wat pa ervan vindt. En andere interviews vind ik niet in Digibron
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie