Huwelijk en sexualiteit.

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:En dat mensen goed zijn in het verkeerd uitleggen van Bijbelteksten is iets wat je vaker ziet en ik in het voorbeeld heb aangekaart.
Waarvan je akte geeft in dit topic, inderdaad!

Overigens zeg ik deze zaken alleen maar voor je eigen bestwil. Als jij de Bijbel naast je neer wil blijven leggen en je eigen zin doen, is dat je eigen verantwoording.
Ik heb enkel de laatste pagina van deze discussie gelezen, maar dit lijkt me toch wel wat overdreven.
In 1 Kor 7 zie ik niet staan dat mensen zich niet, voor een bepaalde tijd, mogen onthouden van het krijgen van kinderen.
De tekst over het bidden en vasten zou heel goed passen in het uitstellen van de mogelijkheid om kinderen te krijgen.
Je kan bijvoorbeeld op biologische manieren weten wanneer een vrouw zwanger kan raken. Als je je dan onttrekt en in die tijd vast en bidt dan volg je de toelating van 1 Kor 7 op. En omdat je buiten die periode wel tot elkaar komt wapen je je tegen verzoeking van de satan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:En dat mensen goed zijn in het verkeerd uitleggen van Bijbelteksten is iets wat je vaker ziet en ik in het voorbeeld heb aangekaart.
Waarvan je akte geeft in dit topic, inderdaad!

Overigens zeg ik deze zaken alleen maar voor je eigen bestwil. Als jij de Bijbel naast je neer wil blijven leggen en je eigen zin doen, is dat je eigen verantwoording.
Hehe tja, zo blijven we bezig. Jij roept: Het staat in de Bijbel en jij legt dat naast je neer. Ik zeg: Het staat er helemaal niet, het wordt er hoogstens door mensen "ingelegd". En zo kunnen we nog wel een paar dagen doorgaan. Ik leg slechts dat ingelegde naast me neer. Niet de Bijbel zelf want als je leest wat er staat (en niet in teksten leest wat je wilt dat er staat wordt wat we doen niet verboden.

Maar goed, misschien moeten we stoppen met dit welles/nietus-spelletje.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Fjodor »

Marnix schreef: Maar goed, misschien moeten we stoppen met dit welles/nietus-spelletje.
Jep, gewoon de tekst erbij pakken en kijken of er staat wat we denken dat er staat.

5 Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Rijssen »

elbert schreef:
eilander schreef:1. Er is m.i. wel verschil tussen onthouding en het gebruik van voorbehoedsmiddelen.
2. Als we de hele tekst bezien, staat er:
Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
Het wordt dus gekoppeld aan vasten en bidden. Dat is niet iets om jarenlang achter elkaar te doen, denk ik.
Het is zeker zo dat de apostel hier over een andere situatie spreekt dan over voorbehoedsmiddelen.
Het gaat hier om het hebben van gemeenschap en over onthouding. Dat heeft indirect wel consequenties voor waar we het in dit topic over hebben.
1. Het is niet goed als gehuwden voor langere tijd geen gemeenschap hebben, dit i.v.m. de verzoekingen van de duivel.
2. Het krijgen van kinderen is daarbij dus lang niet altijd het hoofddoel, maar de bestendiging van de huwelijksrelatie in onderlinge liefde.
3. Die bestendiging van de huwelijksrelatie kan alleen plaats hebben als beide echtelieden in onderlinge overeenstemming en bereidwilligheid leven.

Concreet aansluitend bij punt 3: als beide echtelieden nog geen verlangen naar de kinderzegen voelen, moeten ze dan wel aangespoord worden te proberen om zwanger te raken?
Moet er, als na een jaar of wat na de huwelijksdatum, de vrouw nog niet in verwachting is, er een ouderling op bezoek komen met de vraag waarom ze nog niet zwanger is?
Mijns inziens is dit verkeerd: het gevaar bestaat dat er dan een zwangerschap komt, met een kind dat niet uit liefde verwekt is.
Al wat niet uit liefde geschiedt, is zonde.
Het is dan beter om te wachten tot dit verlangen er wel is.

Overigens legt de Heere naar Zijn scheppingsordening bij verreweg de meeste echtparen (gelovig of ongelovig) het verlangen naar de kinderwens in het hart, dus dit verlangen van buitenaf proberen op te wekken, lijkt me ook lang niet altijd de juiste weg en ook niet nodig.
Heb inderdaad ook wel eens gehoord, dat daar met huisbezoek naar werd gevraagd.
Heb dit zelf nooit meegemaakt, maar had ze beleeft doch dringend gevraagd om de voordeur maar eens op te gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Tiberius »

elbert schreef:Moet er, als na een jaar of wat na de huwelijksdatum, de vrouw nog niet in verwachting is, er een ouderling op bezoek komen met de vraag waarom ze nog niet zwanger is?
Dat denk ik niet, nee. Zulke dingen liggen voor het echtpaar zelf, tussen elkaar en God.
Als er nood is, dat ze geen kinderen kunnen krijgen, zouden ze wel om pastoraal begeleiding of voorbede kunnen vragen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Overigens zeg ik deze zaken alleen maar voor je eigen bestwil. Als jij de Bijbel naast je neer wil blijven leggen en je eigen zin doen, is dat je eigen verantwoording.
Dank je! Overigens geldt voor mij hetzelfde :).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:Overigens zeg ik deze zaken alleen maar voor je eigen bestwil. Als jij de Bijbel naast je neer wil blijven leggen en je eigen zin doen, is dat je eigen verantwoording.
Dank je! Overigens geldt voor mij hetzelfde :).
Mooi, dan strijd ik niet alleen tegen deze onbijbelse opvattingen.
elbert
Berichten: 1348
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door elbert »

Marnix schreef:
elbert schreef:Mijns inziens is dit verkeerd: het gevaar bestaat dat er dan een zwangerschap komt, met een kind dat niet uit liefde verwekt is.
Nou, als je getrouwd bent, in verwachting raakt en het is niet uit liefde, is er wat anders mis. Als het goed is trouw je uit liefde dus dat lijkt me niet zozeer een probleem.
Het ging me om liefde voor het kind dat verwekt wordt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door JolandaOudshoorn »

elbert schreef:
Marnix schreef:
elbert schreef:Mijns inziens is dit verkeerd: het gevaar bestaat dat er dan een zwangerschap komt, met een kind dat niet uit liefde verwekt is.
Nou, als je getrouwd bent, in verwachting raakt en het is niet uit liefde, is er wat anders mis. Als het goed is trouw je uit liefde dus dat lijkt me niet zozeer een probleem.
Het ging me om liefde voor het kind dat verwekt wordt.
Dat komt vanzelf! Je bent nooit 100% klaar voor het ouderschap, je kan altijd wel iets bedenken om het uit te stellen. Bovendien heb je nog altijd 9 maanden voordat je het kind daadwerkelijk in je handen houdt!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Bloempje28 »

Wij hebben de eerste 2 jaar van ons huwelijk bewust gekozen om niet zwanger te raken en we zijn nog alle dagen blij dat we dit gedaan hebben. We zijn in die eerste twee jaar zo gericht geweest op elkaar dat we daar nu nog de vruchten van plukken. Je bent getrouwd met elkaar om elkaar en niet om gelijk kinderen te krijgen. wij zijn van mening dat je eerst moet werken aan een goede basis. Die basis kan niet in de verkeringstijd gelegd worden. Dan ben je niet dag en nacht met elkaar en je ziet niet alles van elkaar. Seksueel gezien moet je elkaar ook leren kennen. Ik vind het verstandig als stellen eerst aan de band met elkaar werken en dan is er ook ruimte voor kinderen.
Kinderen zijn een zegen maar het eist ontzettend veel tijd op en dat kan een aanslag op je huwelijk zijn. Stel dat je gelijk zwanger raakt in de huwelijksnacht (wat je nog wel eens hoort), dan ben je als vrouw gelijk anders. Je staat bol van de hormonen waardoor je echt anders kan zijn. dat lijkt me nou niet echt een goede start van je huwelijk. En dan moet alles klaar gemaakt worden... alle aandacht gaat ook in de zwangerschap al uit naar het kindje. En als het kindje er is, heb je al helemaal niet meer genoeg tijd om elkaar goed te leren kennen.
Wij hebben nu 2 kinderen, waarvan de jongste 6 weken is. En we merken het opnieuw: je bent er zo druk mee, je nachten zijn gebroken waardoor je doodmoe bent en dus gehumeurd, gespannen... maar omdat we weten wat we aan elkaar hebben weten we ook dat het allemaal wel weer goed komt.
natuurlijk kan het goed gaan, gelijk kinderen te krijgen, maar mijn schoonzusje zei tegen me (zij was gelijk zwanger): J wist niet wat m overkwam, ik was zo'n feeks en we hebben het de eerste 2 jaar heel zwaar en moeilijk gehad. Er zijn denk ik weinig stellen die dat durven toegeven.
ook hoor ik regelmatig van stellen die net getrouwd zijn en vlot zwanger: "Nu al? Ik moest er zo aan wennen de eerste weken. Ik was er eerst helemaal niet echt blij mee!' Lijkt me ook niet echt gezond als het krijgen van kinderen op deze manier moet.

En we kunnen wel zeggen: het groeit vanzelf, de liefde voor een kind en waar er 2 zijn kan er ook een derde komen... maar geloof me: we denken wel goed na over het kopen van een huis, maar over het krijgen van kinderen mag in sommige gezinnen niet nagedacht worden. waar ligt onze verantwoording?? het krijgen van kinderen moet geen hoosbui worden, maar een heerlijke verkwikkende regen.... het kan zo mooi zijn, maar als er geen einde aan komt kunnen we er onder gaan lijden.

Periodieke onthouding is mooi, als het werkt!! want het werkt niet bij iedereen. als het niet werkt, ben je dus al weer zwanger. Dus ja... wanneer het niet werkt, mag je mijns inziens echt wel kiezen voor een betrouwbaarder middel.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Mister »

Je verwoordt het heel duidelijk:
wij zijn van mening dat...
Heeft Gods Woord hierin ons ook nog wat te zeggen?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Marnix »

Volgens mij zijn die twee hier niet in strijd. (Je mag je mening geven en als je die laat baseren op Gods Woord en dan toch zeggen: "We zijn van mening dat...")
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Auto »

Marnix schreef:Volgens mij zijn die twee hier niet in strijd. (Je mag je mening geven en als je die laat baseren op Gods Woord en dan toch zeggen: "We zijn van mening dat...")
Ja, alleen in dat stuk staat wel het laatste en niet het eerste en dat vind ik armoedig.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Marnix »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 jun 2011, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Auto »

Marnix schreef:Het gebeurt hier heel vaak dat iemand zegt: Ik ben van mening dat. Zowel linkse als rechtse mensen.... Dat is toch geen reden om zo iemand, na een open en eerlijke reactie, gelijk zo hard neer te sabelen en te veroordelen. We zijn hier als christenen en ik mag toch aannemen dat we onze mening op de Bijbel baseren. Bloempje wil helemaal niet zeggen: We hebben een eigen mening en wat de Bijbel zegt doet er voor ons helemaal niet toe. Ze geeft haar mening, als christen.
Dat kan zijn, maar ik ga er wel vanuit dat iemand die hier post ook de moeite neemt om alle postings door te lezen en dan hebben we gelijk een crux te pakken. Dat heeft Tiberius meerdere malen aangegeven dat in deze zaken er wel vaak zelf besluiten wordt maar waar de Heere niet centraal in staat. En deze posting komt ook zo op mij over en mag ik het dan armoedig vinden? (Lijkt me toch wel netjes dat ik ook een mening hier mag neerzetten)
Plaats reactie