De tandarts.....vind je het ook zo erg??

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24188
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De tandarts.....vind je het ook zo erg??

Bericht door refo »

Zita schreef:
refo schreef:
Zita schreef:Hoe zit het trouwens als een tandarts een fout moet herstellen? Ik heb het idee dat er ofwel ruimte zit onder de onlangs aangebrachte vulling, of dat hij het niet voldoende heeft uitgeboord, en dat er gewoon nog een gat zit te woekeren. Is dat des tandarts fout voor des tandarts rekening, of kan hij opnieuw aan het boren en metselen gaan, waarvoor ik dan mag kromliggen? Niet dat het me wat uitmaakt voor de behandelkeuze, hoogstens voor de ergernis.
Waarom heb je dat idee?
Als ik iets hards kauw, doet die kies zeer. De vulling lijkt dan ergens op te drukken. En bij warm en zoet doet het ook pijn. Nou ja, zodra ik weer genoeg energie heb, ga ik weer bij die snoes langs.
Ik lees het nu pas.

Blijkbaar wordt er van buitenaf toch invloed op de zenuw uitgeoefend. De tand of de vulling hebben zelf geen gevoel. Misschien is het laagje tand tussen vulling en zenuw toch te klein geworden. De tandarts zal andere maatregelen nemen, schat ik in. Maar daarna voel je nooit meer wat. Da's ook wat waard.
(Aldus de ervaringsdeskundige)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: De tandarts.....vind je het ook zo erg??

Bericht door Gijs83 »

Vanmorgen voor controle geweest. 1 gaatje was nog wel makkelijk bij te komen. Dus daar hoef ik volgende week dinsdagmorgen niet zo voor te vrezen als de behandeling gaat geschieden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10642
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De tandarts.....vind je het ook zo erg??

Bericht door Zita »

Een vraagje (aangezien mijn tandarts niet voor rede vatbaar lijkt te zijn): vijftien jaar geleden was ik klaar met beugelen en werd er een draadje achter mijn tanden geplakt om de nieuwe stand van de tanden te behouden. Voor een medisch onderzoek is het nu nodig dat het draadje wordt verwijderd. Na wat heen en weer gebel wilde de tandarts dat wel doen, al geloofde hij niet dat er een dergelijk onderzoek bestaat. Nu doet hij alsof het vreselijk urgent is dat het draadje weer wordt teruggeplaatst. Hij denkt dat heel mijn gebit weer verzakt als ik zonder draadje verder leef. Mij lijkt dat na vijftien jaar je tanden wel de nieuwe post-beugel-stand hebben aangenomen, en dat het draadje lekker weg kan blijven. Het scheelt me een jaarlijkse sessie tandsteenverwijderen, een lelijke laag thee-aanslag onder het draadje en een bezoekje aan de orthodontist (want de tandarts doet wel aan draadje-verwijderen, maar niet aan draadje-vastplakken).
Is het werkelijk zo dat je levenslang het draadje moet houden?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De tandarts.....vind je het ook zo erg??

Bericht door MarthaMartha »

Zita schreef:Een vraagje (aangezien mijn tandarts niet voor rede vatbaar lijkt te zijn): vijftien jaar geleden was ik klaar met beugelen en werd er een draadje achter mijn tanden geplakt om de nieuwe stand van de tanden te behouden. Voor een medisch onderzoek is het nu nodig dat het draadje wordt verwijderd. Na wat heen en weer gebel wilde de tandarts dat wel doen, al geloofde hij niet dat er een dergelijk onderzoek bestaat. Nu doet hij alsof het vreselijk urgent is dat het draadje weer wordt teruggeplaatst. Hij denkt dat heel mijn gebit weer verzakt als ik zonder draadje verder leef. Mij lijkt dat na vijftien jaar je tanden wel de nieuwe post-beugel-stand hebben aangenomen, en dat het draadje lekker weg kan blijven. Het scheelt me een jaarlijkse sessie tandsteenverwijderen, een lelijke laag thee-aanslag onder het draadje en een bezoekje aan de orthodontist (want de tandarts doet wel aan draadje-verwijderen, maar niet aan draadje-vastplakken).
Is het werkelijk zo dat je levenslang het draadje moet houden?
Ik zou het echt niet weten... mij lijkt jouw redenering wel goed eigenlijk. Misschien moet je bedenken hoe groot je het drama vindt als ze ietsiepietsie uit lijn gaan op den duur?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: De tandarts.....vind je het ook zo erg??

Bericht door vlinder »

Hoe erg dat is? 2500 eur ongeveer. Ik heb ook 15 jaar geleden met een beugel gelopen. 3 jaar lang, 7 beugels.
Nu heb ik weer een mond vol
blokjes en ellende. Alles stond weer scheef, bijna zoals 15 jaar geleden...

Er is 1 medisch onderzoek waar dit een probleem bij op kan leveren en dat is een MRI-scan. Hierrbij trekt de magnetische kracht alles van metaal aan. Op zich denk ik dat je hem evt. kan laten zitten, maar dat is dan geen prettig gevoel. (als het een MRI is tenminste). De aantrekkingskracht is behoorlijk sterk en dit kan echt een gevoel geven alsof iemand aan je tanden trekt.

Zelf ou ik kiezen voor verwijderen, gebit reinigen en terugplaatsen. Iemand anders zou he staafje laten zitten....je moet zelf beoordelen wat je wel of niet ziet zitten.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Arie
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:25

Re: De tandarts.....vind je het ook zo erg??

Bericht door Arie »

Zita schreef:Is het werkelijk zo dat je levenslang het draadje moet houden?
Ik heb 25 jaar geleden ook een beugel gehad, het draadje (alleen boven) ging vaak los, op een gegeven moment 'die ene' tand er maar vanaf gehaald en later het hele draadje. Ik denk dat ik het draadje nog geen 5 jaar gehad heb.
Mijn tanden zijn blijven staan, op die ene na, die is iets gedraaid, maar niet veel.
Conclusie, je kunt er niet veel van zeggen.
Ik kreeg toendertijd ook nog zo'n plastic geval mee voor 's nachts; die lag heel snel in de container..
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10642
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De tandarts.....vind je het ook zo erg??

Bericht door Zita »

Ik heb zusjelief gevraagd om het even uit te testen. :) Zij liep na tien jaar met draadje drie maanden zonder draadje. Dat leverde een flippende orthodontist en scheve tanden op. Ofwel: ik bel die snoes maar op en laat na het onderzoek weer een draadje plakken. ;(
Plaats reactie