Kinderdoop onbijbels?

Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Tiberius schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Dan heb ik nog een andere vraag?

Op basis van de verbondsleer zijn wij binnengehaald in het volk Israel en delen we de beloften die God hen gegeven heeft.
Zo is dus als ik het goed begrijp volgens deze leer de besnijdenis verander door de kinderdoop maar de beloften blijven het zelfde.
Je bent dus nog steeds verbondskind door geboorte mits de ouders of ouder geloofsbelijdenis gedaan heeft.
En toch zeggen we dat je niet automatisch in het verbond komt.

Maar later ben je wel min of meer verplicht om beleijdenis te doen want je moet wel nog zelf gaan geloven.
En anders mag je ook niet aan het avondmaal.

Houd het verbond dan ergens op?

Ben ik als verbondskind dan niet geborgen in de handen van Vader?

Ben ik dan niet verzekerd dat niets of iemand mij kan scheiden van de liefde van God welke is in Christus Jezus zoals Paulus schreef in Rom 8?

Dus kan iemand een tweederangs of half kind van God zijn?

Want deze leer zorgt alleen maar voor meer vragen en dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd.
Je hoefd alleen maar op dit forum te kijken en je komt een aantal vraag stukken al tegen

- Wat gebeurt er met iemand die gen belijdenis doet?

- Hoe zit is als de ouders de kerk verlaten terwijl het kind nog onvolwassen is en geen belijdenis geeft gedaan?
Houd het kind dan op verbondskind te zijn

- En wat doen we als een meisje die nog geen belijdenis gedaan heeft een kind krijgt?
Het kindje mag niet gedoopt worden
( Maar haar moedere is toch een verbondskind????? )

- En wat moeten we met geadopteerde kinderen want op basis van de joodse wet verbondsleer zijn zij geen verbondskinderen door geboorte


Er zullen nu wel allerlei antwoorden in elkaar gezet worden want het zijn grote vragen die volgens mij in de Bijbel niet voor komen. Ze hebben wel voor veel kerk scheuringen en andere ruzies gezorgd.
Veel van deze vragen zijn elders op het forum al behandeld.
Wel wil ik het volgende nog hierover samenvatten. Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds; lees daarvoor 1 Kor 10.
Zelf geloof ik dat er kinderen zijn die wezenlijk en anderen die niet wezenlijk in het verbond zijn ingeplant.
Anderen menen dat ze allen ingeplant zijn, maar dat de verbondswraak hen kan treffen als ze hun verplichting tot een nieuwe gehoorzaamheid niet nakomen.
Het gebed bij de doop is dan ook, of de kinderen van de gemeente, waarvan we in de eerste doopvraag belijden, dat ze in Christus geheiligd (= apart gezet) zijn, door de Heilige Geest in Christus ingelijfd mogen worden.

De doop is geen teken en zegel van de menselijke belijdenis, maar van Gods eeuwige Verbond. Daarom wordt het aan de kinderen bediend en in dat opzicht is het ook in de plaats van de besnijdenis gekomen.
Het teken en zegen van het nieuwe verbond is het bloed van Jezus en als we dat geloven beantwoorden we dat met de doop.

De kinderdoop is inplaats van de besnijdenis gekomen voor het oude verbond en dat is niet meer van kracht als je in Christus bent.

Je mag het volgens PAulus wel met het oude verbond doen maar dan gelden ook de wetten Mozes want die horen ook bij dit oude verbond en dat zijn niet alleen de 10 geboden maar ook alle andere ruim 600 wetten die in de wet van Mozes staan.

Het een kun je niet zonder het ander gaan zien
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Tiberius »

Geborenomvrijtezijn schreef:Het teken en zegen van het nieuwe verbond is het bloed van Jezus en als we dat geloven beantwoorden we dat met de doop.
Nee, dat is de betekende zaak. Oftewel hetgeen waarnaar zowel de besnijdenis als het doopwater heenwijst.
We beantwoorden helemaal niets met de doop. Hoe kom je daar nou bij? De doop is een teken en zegel dat we in het verbond zijn.
Dat is juist de grove dwaling van sommigen (niet allen, dat weet ik) van hen die de kinderdoop verwerpen: dat ze de gelovende mens in het middelpunt stellen in plaats van het verbond van God.
Geborenomvrijtezijn schreef:De kinderdoop is inplaats van de besnijdenis gekomen voor het oude verbond en dat is niet meer van kracht als je in Christus bent.
Het oude verbond betekent de oude bedeling. Het verbond zelf is van eeuwigheid, alleen heeft het in de tijd verschillende bedelingen gekend.
Geborenomvrijtezijn schreef:Je mag het volgens PAulus wel met het oude verbond doen maar dan gelden ook de wetten Mozes want die horen ook bij dit oude verbond en dat zijn niet alleen de 10 geboden maar ook alle andere ruim 600 wetten die in de wet van Mozes staan.

Het een kun je niet zonder het ander gaan zien
Nogmaals: het gaat om de oude bedeling. Die is inderdaad oud geworden en nabij de verdwijning (in Paulus' tijd).
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door mayflower »

Tiberius schreef:. Hoe kom je daar nou bij? De doop is een teken en zegel dat we in het verbond zijn.

Dat is een misvattting, want de doop is geen zegel, de Heilige Geest is de zegel !
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:
Tiberius schreef:. Hoe kom je daar nou bij? De doop is een teken en zegel dat we in het verbond zijn.

Dat is een misvattting, want de doop is geen zegel, de Heilige Geest is de zegel !
De Heilige Geest is de Verzegelaar: En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.

De sacramenten en de belofte (Ef 1,13) zijn de zegelen:
De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door mayflower »

Tiberius schreef: De Heilige Geest is de Verzegelaar: En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.

De sacramenten en de belofte (Ef 1,13) zijn de zegelen:
De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt.
Je kunt de sacramenten dan wel een zegel noemen, maar nergens wordt er in het Schrift de doop als een zegel genoemd, omdat de Heilige Geest de zegel is, zoals het ook geschreven staat in Efeze 1:13

In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;......

Volgens dit gedeelte gedeelte spreekt Paulus tot de gemeente te Efeze, en spreekt hen aan als gelovige christenen, die die tot geloof zijn gekomen van de zaligheid van het evangelie, en zijn daardoor verzegeld met de Heilige Geest.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Zonderling »

mayflower schreef:Je kunt de sacramenten dan wel een zegel noemen, maar nergens wordt er in het Schrift de doop als een zegel genoemd, omdat de Heilige Geest de zegel is, zoals het ook geschreven staat in Efeze 1:13

In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;......

Volgens dit gedeelte gedeelte spreekt Paulus tot de gemeente te Efeze, en spreekt hen aan als gelovige christenen, die die tot geloof zijn gekomen van de zaligheid van het evangelie, en zijn daardoor verzegeld met de Heilige Geest.
Het een sluit het ander niet uit.
De besnijdenis - toch zeker een sacrament - wordt een zegel genoemd in Romeinen 4:11:
11 En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend ; opdat hij zou zijn een vader van allen die geloven in de voorhuid zijnde, teneinde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde,
We moeten de verzegeling door de Heilige Geest dan ook niet stellen tegenover de functie van het sacrament als teken en zegel.

Ik neem aan dat je erkent dat:
- de besnijdenis een sacrament is
- de doop dat eveneens is
- de besnijdenis een 'zegel' genoemd wordt van de rechtvaardigheid des geloofs (Rom. 4:11)
- je instemt dat ook in de doop de rechtvaardigheid des geloofs verzegeld wordt (of ben je dat niet met mij eens?), hoewel op een uitwendige wijze (zoals ook de besnijdenis dat uitwendig doet).

Indien je dat alles toestemt, dan zul je toch ook moeten toestemmen, dat de doop een zegel mag worden genoemd, niet minder dan dat gezegd wordt van de besnijdenis.

Met dit alles is niet strijdig dat de Heilige Geest eveneens verzegelt. Wat de besnijdenis en doop uitwendig verzegelen, gebeurt door de Heilige Geest inwendig.

Z.
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

In 1 Pet 3 ver 21 staat De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus,

Hoe kan een baby bewust zijn van zijn zonden en God vragen om een zuiver geweten. Zijn geweten is immers nog niet vervuild door het doen van domme dingen zonden zeg maar.

Wederom een bewijs dat dopen gedaan werd door mensen die op een leeftijd gekomen zijn dat ze weten waar ze het over hebben.

Overal waar de doop ter sprake komt staat het woord "laat" of een vervoeging daar van. Het is werk, dus een vraag die je stelt aan een andere persoon om iets met jou te doen. Dopen in dit geval.

Bekeert u en laat u dopen
Maak alle volken tot mijn discipelen en doopt hen

Overal is duidelijk te lezen dat degene die zich moet laten dopen over een bepaalde mate van kennis moet beschikken of moet weten waar hij/ zij mee bezig is. Door te geloven.

Het is ook geen kennis in de zin van veel dingen weten. Je moet weten en beseffen wat Jezus voor je gedaan heeft en als antwoordt daarop laat je je dopen.

Dit heeft dus niets te maken dat je op de mens gericht bent welke andere afzwakkende opmerkingen ik zoal gelezen heb.

Je laat je dopen omdat je ten volle bezeft dat je wedergeboren moet worden en dat Jezus aanneemt als je enige redder.
En dat met het water graf samen met Jezus wilt sterven aan je oude natuur en dat je met Hem een weder geboren mens wilt zijn. Dat zijn bloed je gereinigd heeft van alle zonden en dat je rein voor God staat.

Ik ben geen zondaar meer ik mag me een zoon van God weten een erfgename een wedergeboren mens. Dat is wat ik heb laten zien met de doop. Ik zeg hier niet dat geen domme dingen meer doe.

Als God naar mij kijkt dat ziet hij Jezus en dat Hij voor al mijn zonden betaald heeft voor al mijn zonden die ik gedaan heb en die ik misschien nog ga doen. Prijs God voor dit grote wonder en deze geweldige genade. En daarom mag ik altijd vrijmoedig naar God gaan. Halleluja

En dat is wat de doop voor mij betekend
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Afgewezen »

Geborenomvrijtezijn schreef:In 1 Pet 3 ver 21 staat De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus,

Hoe kan een baby bewust zijn van zijn zonden en God vragen om een zuiver geweten. Zijn geweten is immers nog niet vervuild door het doen van domme dingen zonden zeg maar.

Wederom een bewijs dat dopen gedaan werd door mensen die op een leeftijd gekomen zijn dat ze weten waar ze het over hebben.

Overal waar de doop ter sprake komt staat het woord "laat" of een vervoeging daar van. Het is werk, dus een vraag die je stelt aan een andere persoon om iets met jou te doen. Dopen in dit geval.

Bekeert u en laat u dopen
Maak alle volken tot mijn discipelen en doopt hen

Overal is duidelijk te lezen dat degene die zich moet laten dopen over een bepaalde mate van kennis moet beschikken of moet weten waar hij/ zij mee bezig is. Door te geloven.

Het is ook geen kennis in de zin van veel dingen weten. Je moet weten en beseffen wat Jezus voor je gedaan heeft en als antwoordt daarop laat je je dopen.

Dit heeft dus niets te maken dat je op de mens gericht bent welke andere afzwakkende opmerkingen ik zoal gelezen heb.

Je laat je dopen omdat je ten volle bezeft dat je wedergeboren moet worden en dat Jezus aanneemt als je enige redder.
En dat met het water graf samen met Jezus wilt sterven aan je oude natuur en dat je met Hem een weder geboren mens wilt zijn. Dat zijn bloed je gereinigd heeft van alle zonden en dat je rein voor God staat.

Ik ben geen zondaar meer ik mag me een zoon van God weten een erfgename een wedergeboren mens. Dat is wat ik heb laten zien met de doop. Ik zeg hier niet dat geen domme dingen meer doe.

Als God naar mij kijkt dat ziet hij Jezus en dat Hij voor al mijn zonden betaald heeft voor al mijn zonden die ik gedaan heb en die ik misschien nog ga doen. Prijs God voor dit grote wonder en deze geweldige genade. En daarom mag ik altijd vrijmoedig naar God gaan. Halleluja

En dat is wat de doop voor mij betekend
Maar dat betekent de besnijdenis ook! Het is een teken en zegel van de rechtvaardigheid des geloofs! Kan een baby door het geloof gerechtvaardigd zijn? Toch werden mannelijke baby's besneden.
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Lieve broeder of zuster Afgewezen.

Zou je Galaten 3 eens willen lezen en vul dan voor besnijdenis het woord kinderdoop eens in.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:Maar dat betekent de besnijdenis ook! Het is een teken en zegel van de rechtvaardigheid des geloofs!
Inderdaad, volgens Romeinen 4:11 was de besnijdenis een 'geloofs-besnijdenis' om het zo uit te drukken.
Abraham ontving de besnijdenis OP zijn geloof en het VERZEGELDE zijn geloof.
Daarom mag wat mij betreft de doop gerust een 'geloofsdoop' genoemd te worden.
Als dat maar niet betekent dat daarmee de kinderdoop overboord gezet worden.

Z.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Afgewezen »

Geborenomvrijtezijn schreef:Lieve broeder of zuster Afgewezen.

Zou je Galaten 3 eens willen lezen en vul dan voor besnijdenis het woord kinderdoop eens in.
Dat is geen antwoord. :)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Zonderling »

Geborenomvrijtezijn schreef:Lieve broeder of zuster Afgewezen.

Zou je Galaten 3 eens willen lezen en vul dan voor besnijdenis het woord kinderdoop eens in.
De besnijdenis is afgeschaft onder het Nieuwe Verbond. Dat zijn we allemaal eens.
Daarom snijdt dit argument geen hout.
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Het is ook geen antwoord het is een verzoek.

Een advies of zou 2 Cor 3 vers 12 - 16 sommige van ons in de weg kunnen staan?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Afgewezen »

Geborenomvrijtezijn schreef:Het is ook geen antwoord het is een verzoek.

Een advies of zou 2 Cor 3 vers 12 - 16 sommige van ons in de weg kunnen staan?
Ik hou niet van die huiswerkopdrachten. Zie verder het antwoord van Zonderling.
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Afgewezen schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Het is ook geen antwoord het is een verzoek.

Een advies of zou 2 Cor 3 vers 12 - 16 sommige van ons in de weg kunnen staan?
Ik hou niet van die huiswerkopdrachten. Zie verder het antwoord van Zonderling.
Dan zal ik het hier voor je neer zetten als het dan niet teveel moeite is om te lezen


Dewijl wij dan zodanige hoop hebben, zo gebruiken wij vele vrijmoedigheid in het spreken;
13 En doen niet gelijkerwijs Mozes, die een deksel op zijn aangezicht legde, opdat de kinderen Israëls niet zouden sterk zien op het einde van hetgeen te niet gedaan wordt.
14 Maar hun zinnen zijn verhard geworden; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus te niet gedaan wordt.
15 Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
16 Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen.
17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.
Gesloten