Kerkelijke eenheid / Kanselruil

GerefGemeente-lid
Berichten: 8270
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 25 okt 2024, 14:55
GerefGemeente-lid schreef: 25 okt 2024, 14:49
Inwoner schreef: 25 okt 2024, 14:11
Simon0612 schreef: 25 okt 2024, 14:01
Hmm, nog nooit van gehoord gelukkig. Lijkt me niet helemaal juist nee. Maarja, je hebt je ouders ook niet voor het uitkiezen. Hopelijk is het kind dan zo slim om de ouders te corrigeren!
Simon, het is wel bijzonder dat je daar nog nooit van hebt gehoord. Tot op de dag van vandaag hoor je dat in zeer veel GGN in het land. Daarbij komt dat kinderen hun ouders niet mogen corrigeren, vanuit het vijfde gebod. Wel is het zo dat binnen de GGn plaatselijk en ook zelfs per predikant dit soort uitwassen behoorlijk kunnen verschillen. Maar ik ken genoeg GGN die nooit van hun leven een stap in de GG zullen zetten of in de OGGN. Zie redenen als bovengenoemd. Zeker herkenbaar. En nee, het gaat mij er zeker ook niet om me af te zetten tegen de GGN. Daar heb ik geen behoefte aan en het is ook niet nuttig. Maar we moeten wel eerlijk zaken benoemen!
Jullie schetsen met z'n allen een karikatuur van zaken die in de jaren '70 zo waren. Het raakt me dat jij daar ook aan meedoet, @Inwoner.

Het tegendeel is vandaag de dag waar. Als er hier een weekdienst is in de omgeving, zitten er kerkenraadsleden uit de GGiN onder het gehoor, en op zomerse zondagen trouwens ook. Aanstaande donderdag is er in de GGiN van Arnemuiden zelfs een gezamenlijke Hervormingsavond met de plaatselijke PKN en HHG.

Verder zijn er de laatste jaren regelmatig bevestigingsdiensten van predikanten geweest in de BhP-hoek en in de GGiN waar men vice versa bij elkaar aanwezig was.

Jullie opmerkingen zijn dus een karikatuur van wat er in het verre verleden plaatsvond, toen belangrijke personen die de scheuring bewust hebben meegemaakt, nog in leven waren.
Was het maar waar dat wij (wij??) een karikatuur schetsen uit de jaren '70. Zeker ben ik het er mee eens dat het toen anders was dan nu, maar er zijn genoeg plaatsen, GG-lid, waar dit soort praktijken helaas nog aanwezig is. En dan heb ik het over anno 2024. Dat jij er niet van weet, is een zegen, maar dat wil niet zeggen dat het niet meer bestaat. Helaas wel.
Ik wens me niet in te laten met karikaturen. Het is praktijk, ook vandaag. Ik zeg zeker niet dat predikanten daar aanleiding toe geven, integendeel. Maar dat neemt niet weg dat de praktijk weerbarstiger is dan dat jij schetst. En een enkele interkerkelijke bijeenkomst is een wolkje als eens mans hand, maar heft de praktijk niet op!
Ho even, het maakt wel een verschil of dit overal zo is, of dat er plaatsen zijn waar dit nog steeds gebeurt. @Scheepsbel lijkt te suggereren dat zijn beeld van de GGiN een algemeen beeld is wat voor het hele kerkverband zou gelden. Maar dat doet geen recht aan hetgeen ik persoonlijk van dichtbij ervaar. Er zijn genoeg mensen, ook binnen de GGiN, die helemaal niet zo denken als in het beeld dat door @Scheepsbel en jou wordt neergezet. Het beeld is een karikatuur en een onjuiste weergave. Er zijn genoeg plaatsen waar men juist heel broederlijk met elkaar omgaat en elkaar zonder vijandigheid, maar met liefde bejegent.

En ik heb het niet alleen over een enkele interkerkelijke bijeenkomst, integendeel. Het gaat om bevestiging en intrede van predikanten binnen de CGK/GGiN/GG waar men elkaars broeder is. Dat gaat dus nog wel een paar stappen verder. Maar dat deel verzwijg je dan weer in je antwoord...!
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 25 okt 2024, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612
Berichten: 2206
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Scheepsbel schreef: 25 okt 2024, 15:00
Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 25 okt 2024, 14:38
Simon0612 schreef: Kun je een voorbeeld geven dan van een predikant die dat verkondigd? Ik ken ze niet, en hoor ze vrij vaak. En zulke ouders ken ik ook niet. Dus kan ik helemaal niets met dit verhaal. Wel zo opmerkelijk dat dit soort zaken komen van mensen buiten het verband. Blijkbaar zijn GGiN vrienden gewild. :haha
Eerder heb ik je verteld dat ik GGin behoor en de hele familie en schoonfamilie, dit soort zaken zijn wel degelijk een feit, dat je dit niet weet is zeer merkwaardig of je wil het niet horen of zien, het is zeer droevig en niet Christelijk. Er zijn familieleden die elkaar mijden omdat ze in een andere kerk zitten, of niet op een bruiloft komen of begrafenis, dit is niet schoppen dit is de praktijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je behoort er wel maar je zit er niet? :langue
Het is zeer droevig en niet christelijk dat ik dit niet weet of niet wil horen of zien? Ik ervaar het als een zegen dat ik zulke grote onzin niet hoor of zie.
Wat is er niet duidelijk? Ik zit er, en het is geen onzin maar praktijk van alle dag, dus of jij zit er zelf niet of je steekt je hoofd in het zand en wil het niet zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoor het anders nooit, van geen enkel predikant. Van de kerkenraad niet, in onze gemeente niet, bij naburige gemeenten hoor ik er ook niets over. Andere kennissen verspreid over het land hoor ik niet. Dus of het is geen groot onderwerp, of het speelt veel minder dan je doet voorkomen. Ik krijg het idee n.a.v. van jouw reacties hier en in andere topics dat jouw focus compleet op dit onderwerp ligt.
Simon0612
Berichten: 2206
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Scheepsbel schreef: 25 okt 2024, 15:03
Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 25 okt 2024, 14:52
GerefGemeente-lid schreef:Jullie schetsen met z'n allen een karikatuur van zaken die in de jaren '70 zo waren. Het raakt me dat jij daar ook aan meedoet, @Inwoner.

Het tegendeel is vandaag de dag waar. Als er hier een weekdienst is in de omgeving, zitten er kerkenraadsleden uit de GGiN onder het gehoor, en op zomerse zondagen trouwens ook. Aanstaande donderdag is er in de GGiN van Arnemuiden zelfs een gezamenlijke Hervormingsavond met de plaatselijke PKN en HHG.

Verder zijn er de laatste jaren regelmatig bevestigingsdiensten van predikanten geweest in de BhP-hoek en in de GGiN waar men vice versa bij elkaar aanwezig was.

Jullie opmerkingen zijn dus een karikatuur van wat er in het verre verleden plaatsvond, toen belangrijke personen die de scheuring bewust hebben meegemaakt, nog in leven waren.
Waarom zou ik in het verleden praten als het heden speelt? Het gebeurt niet openlijk maar wel binnenshuis, en in kerkraadkamers. De GGIn gaan nooit en te nimmer de leer van Dr Steenblok opgeven om zich te voegen bij een ander kerkverband en een groot gedeelte van de GG laat ds Kersten niet los om zich te voegen tot eenheid met de hervormden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoe weet jij wat er in kerkeraadskamers gebeurd en gezegd wordt? Of binnenhuis bij anderen? Wat is de leer van dr. Steenblok? Waarom moeten ze samengaan met een ander? Dat hoeft voor mij niet hoor.
Ja hoe zou ik dat weten? Laat je hersentjes eens kraken kerel, en als jij lid bent van de GGIN weet je dat de leer van Dr Steenblok leidend is, er is zelfs een goed bewaarde bibliotheek van hem die gebruikt word tijdens de opleiding van de nieuwe predikanten, hierbij gevoegd alle uitspraken en boeken van wijlen ds Malan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vertel mij dan even in een paar korte zinnen de hoofdpunten van die leer? En hoe die in de prediking naar voren komt.

En de vraag hoe je weet wat er in kerkeraadskamers gebeurd?
Bobber
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jul 2024, 21:00

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bobber »

quote="Groot Blankenstein" post_id=1161345 time=1725959833 user_id=9427]
Mooi bericht: GG Oosterland neemt initiatief voor bidstond kerkelijke eenheid. Dominee Hoogerland gaat in de dienst voor.

https://www.rd.nl/artikel/1076858-nieuw ... oosterland
[/quote]

Hier deden GGiN en OGGiN aan mee.
Bertiel
Berichten: 5180
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bertiel »

wel bijzonder dat de HHK en de CGK van Kerkwerve niet werden uitgenodigd.
welke éénheid zoek je dan eigenlijk?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8270
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 25 okt 2024, 15:16 wel bijzonder dat de HHK en de CGK van Kerkwerve niet werden uitgenodigd.
welke éénheid zoek je dan eigenlijk?
Misschien wilden ze zelf wel niet meewerken?
Bertiel
Berichten: 5180
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bertiel »

neen, dat was niet de case
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Scheepsbel
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Scheepsbel »

Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 25 okt 2024, 15:00
Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 25 okt 2024, 14:38 Eerder heb ik je verteld dat ik GGin behoor en de hele familie en schoonfamilie, dit soort zaken zijn wel degelijk een feit, dat je dit niet weet is zeer merkwaardig of je wil het niet horen of zien, het is zeer droevig en niet Christelijk. Er zijn familieleden die elkaar mijden omdat ze in een andere kerk zitten, of niet op een bruiloft komen of begrafenis, dit is niet schoppen dit is de praktijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je behoort er wel maar je zit er niet? :langue
Het is zeer droevig en niet christelijk dat ik dit niet weet of niet wil horen of zien? Ik ervaar het als een zegen dat ik zulke grote onzin niet hoor of zie.
Wat is er niet duidelijk? Ik zit er, en het is geen onzin maar praktijk van alle dag, dus of jij zit er zelf niet of je steekt je hoofd in het zand en wil het niet zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoor het anders nooit, van geen enkel predikant. Van de kerkenraad niet, in onze gemeente niet, bij naburige gemeenten hoor ik er ook niets over. Andere kennissen verspreid over het land hoor ik niet. Dus of het is geen groot onderwerp, of het speelt veel minder dan je doet voorkomen. Ik krijg het idee n.a.v. van jouw reacties hier en in andere topics dat jouw focus compleet op dit onderwerp ligt.
Je wil mij in een hoekje drukken om de boel te ontkennen, gaat niet gebeuren het is zoals het is als het mooier was zou ik dat met alle plezier zeggen maar met groot verdriet zeg ik je dat het toch is zoals het is. Je andere vraag over de kerkenraad mag jezelf invullen ik ga jouw geen gelegenheid geven om achter indentiteiten te komen.

De leer weet jij zelf heel erg goed,

Het aanbod der genade is alleen voor de uitverkorenen.
De levendmaking begint bij de ellendekennis en noemt men wedergeboorte.
In Christus komt bijna niemand.
De rechtvaardigmaking hoef je niet mee te maken dat is voor een enkeling weggelegd.
Men moet alle heilsfeiten meegemaakt hebben.
Van Elke Persoon moet je apart kennis hebben gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Inwoner
Berichten: 581
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 25 okt 2024, 15:05
Inwoner schreef: 25 okt 2024, 14:55
GerefGemeente-lid schreef: 25 okt 2024, 14:49
Inwoner schreef: 25 okt 2024, 14:11

Simon, het is wel bijzonder dat je daar nog nooit van hebt gehoord. Tot op de dag van vandaag hoor je dat in zeer veel GGN in het land. Daarbij komt dat kinderen hun ouders niet mogen corrigeren, vanuit het vijfde gebod. Wel is het zo dat binnen de GGn plaatselijk en ook zelfs per predikant dit soort uitwassen behoorlijk kunnen verschillen. Maar ik ken genoeg GGN die nooit van hun leven een stap in de GG zullen zetten of in de OGGN. Zie redenen als bovengenoemd. Zeker herkenbaar. En nee, het gaat mij er zeker ook niet om me af te zetten tegen de GGN. Daar heb ik geen behoefte aan en het is ook niet nuttig. Maar we moeten wel eerlijk zaken benoemen!
Jullie schetsen met z'n allen een karikatuur van zaken die in de jaren '70 zo waren. Het raakt me dat jij daar ook aan meedoet, @Inwoner.

Het tegendeel is vandaag de dag waar. Als er hier een weekdienst is in de omgeving, zitten er kerkenraadsleden uit de GGiN onder het gehoor, en op zomerse zondagen trouwens ook. Aanstaande donderdag is er in de GGiN van Arnemuiden zelfs een gezamenlijke Hervormingsavond met de plaatselijke PKN en HHG.

Verder zijn er de laatste jaren regelmatig bevestigingsdiensten van predikanten geweest in de BhP-hoek en in de GGiN waar men vice versa bij elkaar aanwezig was.

Jullie opmerkingen zijn dus een karikatuur van wat er in het verre verleden plaatsvond, toen belangrijke personen die de scheuring bewust hebben meegemaakt, nog in leven waren.
Was het maar waar dat wij (wij??) een karikatuur schetsen uit de jaren '70. Zeker ben ik het er mee eens dat het toen anders was dan nu, maar er zijn genoeg plaatsen, GG-lid, waar dit soort praktijken helaas nog aanwezig is. En dan heb ik het over anno 2024. Dat jij er niet van weet, is een zegen, maar dat wil niet zeggen dat het niet meer bestaat. Helaas wel.
Ik wens me niet in te laten met karikaturen. Het is praktijk, ook vandaag. Ik zeg zeker niet dat predikanten daar aanleiding toe geven, integendeel. Maar dat neemt niet weg dat de praktijk weerbarstiger is dan dat jij schetst. En een enkele interkerkelijke bijeenkomst is een wolkje als eens mans hand, maar heft de praktijk niet op!
Ho even, het maakt wel een verschil of dit overal zo is, of dat er plaatsen zijn waar dit nog steeds gebeurt. @Scheepsbel lijkt te suggereren dat zijn beeld van de GGiN een algemeen beeld is wat voor het hele kerkverband zou gelden. Maar dat doet geen recht aan hetgeen ik persoonlijk van dichtbij ervaar. Er zijn genoeg mensen, ook binnen de GGiN, die helemaal niet zo denken als in het beeld dat door @Scheepsbel en jou wordt neergezet. Het beeld is een karikatuur en een onjuiste weergave. Er zijn genoeg plaatsen waar men juist heel broederlijk met elkaar omgaat en elkaar zonder vijandigheid, maar met liefde bejegent.

En ik heb het niet alleen over een enkele interkerkelijke bijeenkomst, integendeel. Het gaat om bevestiging en intrede van predikanten binnen de CGK/GGiN/GG waar men elkaars broeder is. Dat gaat dus nog wel een paar stappen verder. Maar dat deel verzwijg je dan weer in je antwoord...!
Ik neem nadrukkelijk afstand van je onterechte beschuldigingen, GG-lid. Probeer eens inhoudelijk te discussiëren, zonder te jij-bakken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4754
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

Welkom in wereld van de schoolbesturen, kiesverenigingen, plaatselijke interkerkelijke overleggen (of het ontbreken daarvan). Ongetwijfeld gaat het op de meeste plaatsen zeer eensgezind. Ook op diverse plaatsen volstrekt niet. Want ja, we zijn wel allen van dezelfde lap gescheurd, maar er is wel verschil in welk stukje je bent.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Inwoner
Berichten: 581
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Inwoner »

Maanenschijn schreef: 25 okt 2024, 15:35 Welkom in wereld van de schoolbesturen, kiesverenigingen, plaatselijke interkerkelijke overleggen (of het ontbreken daarvan). Ongetwijfeld gaat het op de meeste plaatsen zeer eensgezind. Ook op diverse plaatsen volstrekt niet. Want ja, we zijn wel allen van dezelfde lap gescheurd, maar er is wel verschil in welk stukje je bent.
Waarmee duidelijk is dat GG-lid hier geen kennis van heeft...
Simon0612
Berichten: 2206
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Inwoner schreef: 25 okt 2024, 15:38
Maanenschijn schreef: 25 okt 2024, 15:35 Welkom in wereld van de schoolbesturen, kiesverenigingen, plaatselijke interkerkelijke overleggen (of het ontbreken daarvan). Ongetwijfeld gaat het op de meeste plaatsen zeer eensgezind. Ook op diverse plaatsen volstrekt niet. Want ja, we zijn wel allen van dezelfde lap gescheurd, maar er is wel verschil in welk stukje je bent.
Waarmee duidelijk is dat GG-lid hier geen kennis van heeft...
Je leest over een zin heen waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33980
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

Inwoner schreef: 25 okt 2024, 14:11
Simon0612 schreef: 25 okt 2024, 14:01
Scheepsbel schreef: 25 okt 2024, 13:51
Simon0612 schreef: Oeps, en je werd er niet door je ouders op gecorrigeerd? Dat is wel een onvolkomenheid in de opvoeding dan. Zulke zaken mogen ouders best bij de kinderen corrigeren. Of werd dat thuis juist gepromoot? Misschien is dat meer iets voor het opvoedtopic? Gelukkig herken ik dit dan weer totaal niet. Wij gingen gewoon naar de jeugdvereniging van de andere gemeenten.
Dat deden en doen ouders juist. En ja dat is vreselijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hmm, nog nooit van gehoord gelukkig. Lijkt me niet helemaal juist nee. Maarja, je hebt je ouders ook niet voor het uitkiezen. Hopelijk is het kind dan zo slim om de ouders te corrigeren!
Simon, het is wel bijzonder dat je daar nog nooit van hebt gehoord. Tot op de dag van vandaag hoor je dat in zeer veel GGN in het land. Daarbij komt dat kinderen hun ouders niet mogen corrigeren, vanuit het vijfde gebod. Wel is het zo dat binnen de GGn plaatselijk en ook zelfs per predikant dit soort uitwassen behoorlijk kunnen verschillen. Maar ik ken genoeg GGN die nooit van hun leven een stap in de GG zullen zetten of in de OGGN. Zie redenen als bovengenoemd. Zeker herkenbaar. En nee, het gaat mij er zeker ook niet om me af te zetten tegen de GGN. Daar heb ik geen behoefte aan en het is ook niet nuttig. Maar we moeten wel eerlijk zaken benoemen!
Klopt hoor; zo als JanRap het verteld, wordt ook op catechisatie nog steeds zo benoemd.
Ik denk dat Simon een beetje zit te trollen.
En als je het niet gelooft de volgende challenge: probeer maar eens als GG'er, CGK'er of HHK'er een artikel in een GGiN (jongeren-)blaadje te zetten.
MGG
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 25 okt 2024, 15:35 Welkom in wereld van de schoolbesturen, kiesverenigingen, plaatselijke interkerkelijke overleggen (of het ontbreken daarvan). Ongetwijfeld gaat het op de meeste plaatsen zeer eensgezind. Ook op diverse plaatsen volstrekt niet. Want ja, we zijn wel allen van dezelfde lap gescheurd, maar er is wel verschil in welk stukje je bent.
Waarbij de eensgezindheid als sneeuw voor de zon kan verdwijnen als er een lastig vraagstuk op tafel ligt. Bijvoorbeeld zetten wij een vrouw op de kieslijst van de SGP?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4754
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 25 okt 2024, 15:35 Welkom in wereld van de schoolbesturen, kiesverenigingen, plaatselijke interkerkelijke overleggen (of het ontbreken daarvan). Ongetwijfeld gaat het op de meeste plaatsen zeer eensgezind. Ook op diverse plaatsen volstrekt niet. Want ja, we zijn wel allen van dezelfde lap gescheurd, maar er is wel verschil in welk stukje je bent.
Waarbij de eensgezindheid als sneeuw voor de zon kan verdwijnen als er een lastig vraagstuk op tafel ligt. Bijvoorbeeld zetten wij een vrouw op de kieslijst van de SGP?
Dat vraagstuk valt best mee. Daar is het beginselprogramma duidelijk over en behoeft derhalve op lokaal niveau geen discussie.

Andere thema’s zoals zondagsrust, sport, asielbeleid, (jeugd)zorg zijn lastiger.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie