Welke muziek beluister je nu?

DDD
Berichten: 29960
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Laten we zeggen de de auteur een stevig standpunt niet schuwt. Maar de onderbouwing ontbreekt nogal.

Dat gaat vaak samen.

Hier bijvoorbeeld:
GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 19:59
Maar dat neemt niet weg dat de band Abba gewoon ordinaire popmuziek is die een christen niet betaamt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2572
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Arja »

Konijntje schreef: 26 aug 2024, 18:39
Arja schreef: 08 aug 2024, 10:53 Is jullie "muzieksmaak" anders geworden in de loop der jaren?
Ik werd overigens door mijn oma op jonge leeftijd meegenomen naar een uitvoering van de Mattheus Passion. Dat was de eerste kennismaking met klassieke muziek. Ik ben benieuwd of andere forumleden ook als kind in aanraking kwamen met klassieke muziek.

Overigens was dit best bijzonder: wij waren (en zijn) lid van de Ger. Gem. Ik weet nog dat ds. Meeuwse waarschuwde om naar deze uitvoeringen te gaan.
Nee, ik werd niet in aanraking gebracht met klassieke muziek door LP's :) Ik vond het niet mooi, behalve de muziek van de componist van de Moldau. Ik was helemaal fan van hem. Smetana? Door jou luister ik het nu opnieuw: https://www.youtube.com/watch?v=DiX0srZI0OY

Lang geleden.
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4193
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 19:59
DDD schreef: 26 aug 2024, 19:16 Ik ben redelijk op de hoogte van de gevoeligheden, maar daar moet je je mijns inziens niet teveel van aantrekken. Ook niet te weinig, natuurlijk. Het is fijn als je vriendelijkheid bij iedereen bekend is, en sommige mensen trekken zich een broek van de verkeerde soort al persoonlijk aan.

Los daarvan: de gevoeligheden in de Gereformeerde Gemeenten zijn meer een vorm van groupthink dan van bijbels onderscheidingsvermogen, naar mijn idee. Nog los daarvan dat het met de gevoeligheden in mijn kerkelijke gemeente wel meevalt.
Maar dat neemt niet weg dat de band Abba gewoon ordinaire popmuziek is die een christen niet betaamt.
Abba muziek heeft er juweeltjes tussen zitten, erg mooie muziek. Het oordeel ordinair vind ik niet passend.
Muziek en muzikant koppel ik (meestal) los, ben nooit van de idolen geweest.
Ik ervaar veel muziek als een rechtstreekse gift van God en daar gebruikt Hij mensen voor die Hij gaven gegeven heeft.
Charles
Berichten: 1575
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Charles »

Thuis was er geen muziek omdat mn pa daar niet van hield. In de puberteit de klassieke muziek ontdekt via m'n Walkman met radio (voor popmuziek was ik ongevoelig). Ik kreeg toen de oude lp-speler en speakers van mn moeder met haar collectie platen van haar en die van een overleden tante. Waar ik voorheen met die matige jaren 90 Walkman-koptelefoon muziek moest beluisteren stroomde nu Beethovens 3e pianoconcert m'n kamertje in. Alsof de wereld van zwart-wit opeens kleur werd. De gordijnen naar een nieuwe wereld werden opengeschoven. Beethoven was mijn beste vriend in de puberteit. Van daaruit werd de kring steeds groter; van Hildegard von Bingen tot en met Shostakovich. Waar ik vroeger een hele zaterdag moest werken om één cd te kunnen kopen (waar je dan ook heel goed over na moest denken - nu liggen diezelfde cd's voor een euro bij de kringloop met soms de originele prijssticker er nog op: f 49.95) heb ik nu via Spotify alles in m'n broekzak. Ik ben nog steeds verbaasd. Luister echter nog steeds veel cd's en lp's - ik wil niet weten hoe groot mijn collectie is. Daar val ik jullie niet mee lastig. kBen actief op een Engelstalig klassieke muziek forum. Daarnaast eens in de zoveel tijd met paar andere melomanen een luisterkring.
Christen
Berichten: 804
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Christen »

:)
Laatst gewijzigd door Christen op 27 aug 2024, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 29960
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Charles schreef: 27 aug 2024, 11:10 Thuis was er geen muziek omdat mn pa daar niet van hield. In de puberteit de klassieke muziek ontdekt via m'n Walkman met radio (voor popmuziek was ik ongevoelig). Ik kreeg toen de oude lp-speler en speakers van mn moeder met haar collectie platen van haar en die van een overleden tante. Waar ik voorheen met die matige jaren 90 Walkman-koptelefoon muziek moest beluisteren stroomde nu Beethovens 3e pianoconcert m'n kamertje in. Alsof de wereld van zwart-wit opeens kleur werd. De gordijnen naar een nieuwe wereld werden opengeschoven. Beethoven was mijn beste vriend in de puberteit. Van daaruit werd de kring steeds groter; van Hildegard von Bingen tot en met Shostakovich. Waar ik vroeger een hele zaterdag moest werken om één cd te kunnen kopen (waar je dan ook heel goed over na moest denken - nu liggen diezelfde cd's voor een euro bij de kringloop met soms de originele prijssticker er nog op: f 49.95) heb ik nu via Spotify alles in m'n broekzak. Ik ben nog steeds verbaasd. Luister echter nog steeds veel cd's en lp's - ik wil niet weten hoe groot mijn collectie is. Daar val ik jullie niet mee lastig. kBen actief op een Engelstalig klassieke muziek forum. Daarnaast eens in de zoveel tijd met paar andere melomanen een luisterkring.
Mooi! Dank voor het delen.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 485
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Edelweiss »

Wat omschrijf je dat prachtig, Charles.

Arja schreef: 08 aug 2024, 10:53 Is jullie "muzieksmaak" anders geworden in de loop der jaren?
Het is breder geworden, denk ik. Mijn buitenlandse avonturen hebben daar ook zeker aan bij gedragen, en met dank aan de roots van mijn man heb ik ook Russische muziek ontdekt.

Er was vroeger bij ons thuis veel klassieke muziek, maar mijn moeder voegde daar ook Ekseption aan toe, wat mijn interesse naar andere instrumenten en stijlen prikkelde.
De fascinatie voor gitaar bracht mij naar flamenco, maar ook naar The Shadows en Jimi Hendrix, die laatste vooral omdat hij linkshandig was. Ik heb het instrument echter nooit kunnen masteren. Ik luister dat overigens uitsluitend op LP, omdat ik dat het mooist vind. Voor The Shadows heb ik eenmalig een uitzondering gemaakt en een online playlist gemaakt, die ik afspeelde tijdens het rijden door de woestijn in Nevada. De tumble weeds rolden over de weg, en de muziek maakte het wel erg treffend qua sfeer.

Ik heb overigens ook jaren piano gespeeld maar ben dat volledig kwijtgeraakt. De liefde is er nog wel en ik mag graag naar concerten gaan. De broertjes Jussen waren bijvoorbeeld vorig jaar in CH voor een concert in de prachtige Sankt Johannkirche in Schaffhausen, pràchtig was het.
Thomas Tallis mag ik overigens ook graag naar luisteren, dat is voortgevloeid uit mijn bovenmatige interesse voor de Tudors.

Interesses, mensen, locaties, het kan je qua muziek overal brengen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4645
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Bij ons thuis was regelmatig muziek. Maar dan vooral het Mannborg harmonium waar Worp en Johannes de Heer klonken.

We hadden geen platenspeler beneden, boven op de kamers van mijzelf en andere kinderen wel. Beneden hadden we een bandrecorder. Waar een handige Harry (ik weet niet wie) platen op had opgenomen van Nana Mouskouri en de Zangers Zonder Naam. De muziek van Nana Mouskouri is een beetje blijven haken, ik heb nog een enkel album in Spotify bij mijn favorieten staan.

Naast dat ik zelf altijd orgel heb gespeeld en klassieke muziek heb beluisterd is in mijn middelbare schoolleeftijd ook interesse ontstaan voor ‘gitaren’. Ik was een behoorlijke fan van Bon Jovi en heb verschillende concerten bezocht. Ook andere muziek als van Queen, Abba, S&G, The Scorpions, Dire Straits etc heb ik CD’s gehad. En natuurlijk de Top-40, waar ik het een sport vond om de nummer 1 te kunnen spelen op orgel of piano. Maar altijd naast klassiek. Op een gegeven ogenblik ben ik in popmuziek een leegte gaan ervaren en kon steeds minder met de teksten overweg. Uiteindelijk heeft er dat toe geleid dat ik vrijwel alle CD’s heb weggegooid. Waar ik geen spijt van heb. Zelfs nu nog merk ik hoeveel popmuziek ik ken, als ik bijvoorbeeld in een winkel loop.

De liefde voor de klassieke muziek heeft zich verdiept. Van de wat ‘lichtere’ muziek van Strauss en Vivaldi heeft zich dat verdiept naar Bach, Dvorak, Rossini. Maar ook Pärt, Messiaen, de Russische componisten, Stainer, Telemann, Händel. Bijna te veel om op te noemen.

In huis klink nu vaak die muziek, onze kinderen groeien er mee op.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Konijntje
Berichten: 311
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

Maanenschijn schreef: 27 aug 2024, 14:48 Bij ons thuis was regelmatig muziek. Maar dan vooral het Mannborg harmonium waar Worp en Johannes de Heer klonken.

We hadden geen platenspeler beneden, boven op de kamers van mijzelf en andere kinderen wel. Beneden hadden we een bandrecorder. Waar een handige Harry (ik weet niet wie) platen op had opgenomen van Nana Mouskouri en de Zangers Zonder Naam. De muziek van Nana Mouskouri is een beetje blijven haken, ik heb nog een enkel album in Spotify bij mijn favorieten staan.

Naast dat ik zelf altijd orgel heb gespeeld en klassieke muziek heb beluisterd is in mijn middelbare schoolleeftijd ook interesse ontstaan voor ‘gitaren’. Ik was een behoorlijke fan van Bon Jovi en heb verschillende concerten bezocht. Ook andere muziek als van Queen, Abba, S&G, The Scorpions, Dire Straits etc heb ik CD’s gehad. En natuurlijk de Top-40, waar ik het een sport vond om de nummer 1 te kunnen spelen op orgel of piano. Maar altijd naast klassiek. Op een gegeven ogenblik ben ik in popmuziek een leegte gaan ervaren en kon steeds minder met de teksten overweg. Uiteindelijk heeft er dat toe geleid dat ik vrijwel alle CD’s heb weggegooid. Waar ik geen spijt van heb. Zelfs nu nog merk ik hoeveel popmuziek ik ken, als ik bijvoorbeeld in een winkel loop.

De liefde voor de klassieke muziek heeft zich verdiept. Van de wat ‘lichtere’ muziek van Strauss en Vivaldi heeft zich dat verdiept naar Bach, Dvorak, Rossini. Maar ook Pärt, Messiaen, de Russische componisten, Stainer, Telemann, Händel. Bijna te veel om op te noemen.

In huis klink nu vaak die muziek, onze kinderen groeien er mee op.
Leuk om al die nostalgische verhalen te lezen. Soms ook herkenbaar. Nu heb ik nooit interesse gehad voor popmuziek, maar af en toe een top-10 nummer proberen na te spelen op orgel, dat deed ik ook :D Verder vond ik het leuk om het Feyenoord lied (Hand in hand, kameraden) met alle registers open te spelen. Dan volgde uiteraard wel een vermaning van moeders :fouet

Kennen jullie de boekenzaak Linderberg nog? Deze zat aan de Slaak in Rotterdam. Later is deze zaak nog verhuisd naar het Oostplein, maar ging toen vrij snel failliet. Als kind was het een feestje om naar de Slaak te gaan: al die prachtige boeken en cd's...en in de kelder had je nog de tweedehands boeken. De medewerkers van Lindenberg werkten er vaak al vele jaren, hadden veel kennis en zorgden voor een gemoedelijke sfeer. Ik blijf het jammer vinden dat deze zaak niet meer bestaat.
Henk J
Berichten: 2852
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Heb eigenlijk altijd wel orgelmuziek geluisterd, wel een zekere ontwikkeling meegemaakt en die is nog niet voorbij. Uiteindelijk via Karl Richter bij Bach gekomen en de laatste jaren erg gestuurd door een goede vriend die professioneel organist is. Nu luister ik een stuk breder met wel een focus op orgel maar ook wel andere instrumenten of vocale muziek. Qua breedte luister ik alles waarbij je altijd weer uitkomt bij Bach.
Gisteravond dit indrukwekkende werk weer eens geluisterd waarbij Messiaen de verschijning van de eeuwige kerk in klank probeert te vatten, zoiets wil ik ooit eens live meemaken in een grote Franse kerk met een goed orgel als de Saint Sulpice of Rouen (en dan de abdijkerk natuurlijk). https://www.youtube.com/watch?v=NPpS5QxqGT0
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Heidebloem »

Hier geen liefde voor klassieke muziek, nooit gehad ook. Nooit in verdiept eerlijk gezegd 🤭
Opgegroeid met cassettebandjes van Boney M en ABBA van mijn vader. Als kind mocht ik Willemijn op urk luisteren en het Urker mannenkoor.
In pubertijd en later veel top 40 geluisterd. Daarna verschoof dat naar allerlei Worship muziek, vooral van Hillsong, Bethel, Brandon Lake.
Sinds een jaar ben ik een stuk kritischer geworden en en probeer ik ook meer naar achtergronden te kijken (doe ik nog niet altijd). Luister nu heel divers, Soli deo Gloria vind ik erg mooi maar ook nummers als Still Waters van Leanna Crawford, Psalm 139 van Ellie Holcomb of muziek van deze familie,:
https://youtube.com/@trevordrudge?si=Pn8B366CREm9d2Tr
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10552
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Orchidee »

Konijntje schreef:
Maanenschijn schreef: 27 aug 2024, 14:48 Bij ons thuis was regelmatig muziek. Maar dan vooral het Mannborg harmonium waar Worp en Johannes de Heer klonken.

We hadden geen platenspeler beneden, boven op de kamers van mijzelf en andere kinderen wel. Beneden hadden we een bandrecorder. Waar een handige Harry (ik weet niet wie) platen op had opgenomen van Nana Mouskouri en de Zangers Zonder Naam. De muziek van Nana Mouskouri is een beetje blijven haken, ik heb nog een enkel album in Spotify bij mijn favorieten staan.

Naast dat ik zelf altijd orgel heb gespeeld en klassieke muziek heb beluisterd is in mijn middelbare schoolleeftijd ook interesse ontstaan voor ‘gitaren’. Ik was een behoorlijke fan van Bon Jovi en heb verschillende concerten bezocht. Ook andere muziek als van Queen, Abba, S&G, The Scorpions, Dire Straits etc heb ik CD’s gehad. En natuurlijk de Top-40, waar ik het een sport vond om de nummer 1 te kunnen spelen op orgel of piano. Maar altijd naast klassiek. Op een gegeven ogenblik ben ik in popmuziek een leegte gaan ervaren en kon steeds minder met de teksten overweg. Uiteindelijk heeft er dat toe geleid dat ik vrijwel alle CD’s heb weggegooid. Waar ik geen spijt van heb. Zelfs nu nog merk ik hoeveel popmuziek ik ken, als ik bijvoorbeeld in een winkel loop.

De liefde voor de klassieke muziek heeft zich verdiept. Van de wat ‘lichtere’ muziek van Strauss en Vivaldi heeft zich dat verdiept naar Bach, Dvorak, Rossini. Maar ook Pärt, Messiaen, de Russische componisten, Stainer, Telemann, Händel. Bijna te veel om op te noemen.

In huis klink nu vaak die muziek, onze kinderen groeien er mee op.
Leuk om al die nostalgische verhalen te lezen. Soms ook herkenbaar. Nu heb ik nooit interesse gehad voor popmuziek, maar af en toe een top-10 nummer proberen na te spelen op orgel, dat deed ik ook :D Verder vond ik het leuk om het Feyenoord lied (Hand in hand, kameraden) met alle registers open te spelen. Dan volgde uiteraard wel een vermaning van moeders :fouet

Kennen jullie de boekenzaak Linderberg nog? Deze zat aan de Slaak in Rotterdam. Later is deze zaak nog verhuisd naar het Oostplein, maar ging toen vrij snel failliet. Als kind was het een feestje om naar de Slaak te gaan: al die prachtige boeken en cd's...en in de kelder had je nog de tweedehands boeken. De medewerkers van Lindenberg werkten er vaak al vele jaren, hadden veel kennis en zorgden voor een gemoedelijke sfeer. Ik blijf het jammer vinden dat deze zaak niet meer bestaat.
Oostplein?
Slaak is bij het Oostplein.
Zat hij nog ergens anders dan op de Slaak?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jongere
Berichten: 7758
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Jongere »

Lindenberg heeft na de Slaak nog aan het Oostplein gezeten en ook nog aan de Kipstraat dacht ik, allemaal binnen een paar honderd meter afstand van elkaar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16886
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef: 28 aug 2024, 12:43
Maanenschijn schreef: 27 aug 2024, 14:48

Kennen jullie de boekenzaak Linderberg nog? Deze zat aan de Slaak in Rotterdam. Later is deze zaak nog verhuisd naar het Oostplein, maar ging toen vrij snel failliet. Als kind was het een feestje om naar de Slaak te gaan: al die prachtige boeken en cd's...en in de kelder had je nog de tweedehands boeken. De medewerkers van Lindenberg werkten er vaak al vele jaren, hadden veel kennis en zorgden voor een gemoedelijke sfeer. Ik blijf het jammer vinden dat deze zaak niet meer bestaat.
Oostplein?
Slaak is bij het Oostplein.
Zat hij nog ergens anders dan op de Slaak?
Zeker, heel wat geld achtergelaten aan de Slaak ;)
In 2004 verhuisde de winkel naar het Oostplein, maar in 2005 ging Lindenberg Boeken en Muziek failliet. Met hulp van een investeerder werd nog een doorstart gemaakt, maar in 2008 werd de stekker er definitief uitgetrokken
Ds. C.J. Droger van CGK Vlaardingen werkte er jarenlang in de winkel op de muziekafdeling.

https://www.orgelnieuws.nl/lindenberg-r ... -failliet/
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12447
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Bekend terrein ja. :D Ik heb er nog (kleine stukken van) koraalboeken gecorrigeerd.
Plaats reactie