Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18007
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 06 jan 2024, 13:39
MGG schreef: 06 jan 2024, 13:31
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:35
huisman schreef: 06 jan 2024, 11:30

Dat laatste is toch ook voor een groot deel het werk van de Taakgroep/commissie Kerk-zijn. Zij halen bij de classis ook de gevoelens, zorgen en ‘hoe nu verder’ besprekingen op. Dat komt ook op de GS.
Persoonlijk zie ik weinig meerwaarde in een convent maar ik laat mij verrassen. Trouwens hoe wil je een vergadering van 300/400 mensen zo leiden zodat een ieder zich gehoord voelt?
Dat laatste kan inderdaad nog wel eens een probleem zijn.
Wat ik begreep is dat ze in groepen uiteen gaan en daarna plenair bespreken, of iets dergelijks.
Of een soort peilingen, waarbij ze weten hoe zaken in de betreffende gemeente liggen.
Bijvoorbeeld:
- vrouwen wel of niet in het ambt toestaan?
- indien ja: is dat een reden om te vertrekken uit de CGK? Of een reden voor splitsing van het kerkverband?
- indien nee: idem
- enz.

Zo kan je aardig de richting van de gemeenten peilen.
Nu is dat vanwege de onevenredige afvaardiging op de synodes moeilijk in te schatten.
Wel van de gemeenten, maar niet van de leden. Net als bij 'normale' afvaardiging zijn leden van kleine gemeenten sterk vertegenwoordigd.
Dat ben ik met je eens, maar is in ieder geval al beter dan de synode.
Toch proef ik hier de drang naar een democratische besluitvorming. Prof. Dr. W van ‘t Spijker schreef over de afgoderij van de democratie. Ook in de kerk.
Prachtig artikel uit 1978. Als je prof.dr. W van ‘t Spijker hebt gekend hoor je hem als het ware spreken.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ebf49f6405


De kerk wordt geregeerd middels de ambten. Niet door democratische besluitvorming.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8535
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef: 06 jan 2024, 13:14
Tiberius schreef:Het 'hervormde kerkbesef': ik lees dat hier vaker. Kan iemand eens uitleggen wat dat precies inhoudt? En hoe dat zich verhoudt tot het 'afgescheiden kerkbesef'?
Dat is moeilijk te omschrijven, maar het is denk ik meer de volkskerk, waar er een eenheid is, in verscheidenheid. In de dorpskerk waar ons gezin lid was trof je dames in stemmig zwart met hoed en hoogblond geverfd met broek. Beiden onder de zelfde prediking. Elkaar vinden in het gemeente-zijn met ruimte en tolerantie voor verschillen.

De HHK is dat helaas deels kwijt, maar heeft daar toch wel een deel van behouden. Dat is ook wat gemeente afhankelijk. Toch meen ik dat men in de HHK goed met verschillen om kan gaan. Zowel dr. De Vries als dr. Vd Brink zijn HHK, in HHG kerken waar de kerstboom naast de preekstoel staat zijn preken behoudende dominees. Twee of drie verbonden zijn welkom. Enz.
Had gedacht dat de evangelisch-luthersen niet meer kerkdiensten hielden, laat maar
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 06 jan 2024, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18007
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 06 jan 2024, 13:33 Maar in de meer gematigde CGK-gemeenten zal je toch ook wel steeds meer verschillen hebben in hoe mensen kleden/denken over geloofszaken ( oude vrouwtjes vs de rest om even plat te zeggen) En binnen de BhP-kring zou je toch ook nog wel mensen hebben die meer GG-achtig denken en mensen die meer aan de kant van de Bond binnen PKN zitten?
Zouden er gemeenten zijn waar geen verschillen zijn over hoofd en bijzaken? Ik zie hier regelmatig bijdragen van mensen die tot een degelijke GG behoren maar standpunten verdedigen die meer behoren bij de linkerkant van de CGK. En zij zullen echt niet de enigen zijn in hun gemeenten.
Wij zijn een mondig en eigenwijs gezelschapje geworden. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8535
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef: 06 jan 2024, 13:57
Geytenbeekje schreef: 06 jan 2024, 13:33 Maar in de meer gematigde CGK-gemeenten zal je toch ook wel steeds meer verschillen hebben in hoe mensen kleden/denken over geloofszaken ( oude vrouwtjes vs de rest om even plat te zeggen) En binnen de BhP-kring zou je toch ook nog wel mensen hebben die meer GG-achtig denken en mensen die meer aan de kant van de Bond binnen PKN zitten?
Zouden er gemeenten zijn waar geen verschillen zijn over hoofd en bijzaken? Ik zie hier regelmatig bijdragen van mensen die tot een degelijke GG behoren maar standpunten verdedigen die meer behoren bij de linkerkant van de CGK. En zij zullen echt niet de enigen zijn in hun gemeenten.
Wij zijn een mondig en eigenwijs gezelschapje geworden. :OO3
Jij zal het binnen de CGK beter weten dan ik :hum
Online
DDD
Berichten: 29999
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

huisman schreef: 06 jan 2024, 13:52
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 13:39
MGG schreef: 06 jan 2024, 13:31
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:35
Dat laatste kan inderdaad nog wel eens een probleem zijn.
Wat ik begreep is dat ze in groepen uiteen gaan en daarna plenair bespreken, of iets dergelijks.
Of een soort peilingen, waarbij ze weten hoe zaken in de betreffende gemeente liggen.
Bijvoorbeeld:
- vrouwen wel of niet in het ambt toestaan?
- indien ja: is dat een reden om te vertrekken uit de CGK? Of een reden voor splitsing van het kerkverband?
- indien nee: idem
- enz.

Zo kan je aardig de richting van de gemeenten peilen.
Nu is dat vanwege de onevenredige afvaardiging op de synodes moeilijk in te schatten.
Wel van de gemeenten, maar niet van de leden. Net als bij 'normale' afvaardiging zijn leden van kleine gemeenten sterk vertegenwoordigd.
Dat ben ik met je eens, maar is in ieder geval al beter dan de synode.
Toch proef ik hier de drang naar een democratische besluitvorming. Prof. Dr. W van ‘t Spijker schreef over de afgoderij van de democratie. Ook in de kerk.
Prachtig artikel uit 1978. Als je prof.dr. W van ‘t Spijker hebt gekend hoor je hem als het ware spreken.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ebf49f6405


De kerk wordt geregeerd middels de ambten. Niet door democratische besluitvorming.
Met alle respect voor prof. Van 't Spijker, maar dit is wel een wat eenzijdige benadering, ook kerkhistorisch. En niet alleen in de afgescheiden kerken, maar ook al vanaf Calvijn.

Er is wel degelijk een lijn tussen het protestantisme en de opkomst van de democratie én andersom.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10556
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Orchidee »

HHR schreef:
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 13:23
HHR schreef: 06 jan 2024, 12:41
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:40 Omdat de HHK op veel plaatsen een soort GG-light is geworden vanwege de instroom van veel GG'ers, die het niet konden vinden in de prediking van de GG.
Zij nemen de vraagstukken van de GG mee naar die HH-gemeenten.
Die sfeer vind je niet terug in de CGK-gemeenten aan der rechterzijde.

Welke vraagstukken bedoel je dan?

(Ik herken het niet in de gemeenten die ik ken.)
Vrouwen met broeken, vrouwen zonder hoed in de kerk, verschillende vertalingen, enz.
Die vragen spelen net zozeer in CGK gemeenten ter rechterzijde..
Ligt er denk ik ook aan uit welk gezin of uit welke familie je komt.
Velen van mijn familie en voorouders waren/zijn lid van de Cgk (Alphen aan de Rijn) en dragen de vrouwen gewoon ook broeken en bijna niemand meer een hoofdbedekking.
Er werd daar nooit krampachtig over gedaan.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
TSD
Berichten: 2315
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door TSD »

Herman schreef: 06 jan 2024, 13:11
TSD schreef: 06 jan 2024, 12:04 En om dan terug te komen op CGK/HHK: Wat ik zelf mee krijg is dat in de rechterflank van CGK beide klinkt, maar in de HHK het verklaren van het werk van de Heilige Geest onder druk staat, inderdaad "GG light", zoals Tiberius dat noemt. Ik zou mezelf daarom gemiddeld genomen in de HHK veel minder snel thuis voelen ten opzichte van de rechterflank van de CGK. (Overigens pieker ik er niet over om de GG te verlaten, voor de goede orde :D )
Volgens mij staat het verklarende van het werk van de Heilige Geest in de HHK niet onder druk. De rechterkant is minimaal twee keer zo groot als de groep van BhP, om het zo te zeggen. 20 gemeentes om 10. Misschien zit ik mis, maar dat is wel mijn inschatting. Daarnaast is er meer grensverkeer. De CGK ken ik de BHP als bastion gemeentes met een zeer beperkt uitnodigingsbeleid. In de HHK zie ik dat er veel makkelijker over de grens van de eigen ligging heen beroepen worden uitgebracht, of voorgangers worden gevraagd.
Mogelijk heb je gelijk en heb ik onvoldoende zicht op het geheel van de HHK om mijn gevoel te staven. Ik ken vooral veel gemeenten die - zogezegd - vol zijn gestroomd met ex-GG'ers. Ik merk dat in die kerken ook de prediking een ander accent heeft gekregen, ook in de tijd (achterliggende 10-15 jaar).

Ik denk ook niet dat er veel GG'ers overkomen naar de duidelijke rechterflank van de HHK?
Philip
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Philip »

Geytenbeekje schreef: 06 jan 2024, 13:33 Maar in de meer gematigde CGK-gemeenten zal je toch ook wel steeds meer verschillen hebben in hoe mensen kleden/denken over geloofszaken ( oude vrouwtjes vs de rest om even plat te zeggen) En binnen de BhP-kring zou je toch ook nog wel mensen hebben die meer GG-achtig denken en mensen die meer aan de kant van de Bond binnen PKN zitten?
De verschillen zijn in de hervormde kerk niet per se groter (maar vaak wel), de manier van omgaan met die verschillen is anders. Ik ben gewend aan 'dominees' die de meest basale geloofsartikelen loochenen. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik - en veel hervormden met mij - met wat verbazing naar de discussie in de CGK kijken. Waarom sluiten de gemeenten die de vrouw in het ambt willen zich niet gewoon aan bij de NGK? Vaak zijn het toch al fusiegemeenten. En wat denkt BhP te bereiken met deze discussie? Je houdt het toch niet tegen in die gemeenten en het leidt tot ruzie.

Ook binnen de plaatselijke gemeente speelt dat. Regelmatig zitten wijken van verschillende richting bij elkaar in één gemeente.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 2185
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ararat »

huisman schreef: 06 jan 2024, 11:45
Psalm schreef: 06 jan 2024, 11:33
huisman schreef: 06 jan 2024, 11:19Ik ben een drieverbonder tot in mijn tenen. De verschillen komen het duidelijkst zichtbaar tijdens doopdiensten.
Hoe komen die verschillen tussen GG en CGK tot uiting dan? En hoe zie jij daar de invloed van de twee- en drieverbonden op?
Bij de leer van de drieverbonden (lelijk woord) is er geen vraag of de beloften van het genadeverbond ook aan de dopeling zijn toegezegd. Zij zijn immers voluit verbondskind (H.C. vr en antw. 74) . Om dan niet in de valkuil van Abraham Kuiper te vallen (en trouwens ook van dr vd Brink) is het wel belangrijk om Bijbels te benadrukken dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Verder dat er tussen de toezegging en de vervulling van de beloften het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest zit. Hij maakt overtuigend plaats voor Christus in de weg van ellende, verlossing en dankbaarheid. In de weg van wedergeboorte, bekering en geloof.
Ik lees hierboven geen zaken die ik niet hoor bij de HHG-predikanten die zondags bij ons voorgaan. Bij ons wordt de kanselruil overigens ook in de praktijk toegepast.
Maar onze gemeente is Zeeuws en dus niet Veluws. :)
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Psalm »

huisman schreef: 06 jan 2024, 11:45Bij de leer van de drieverbonden (lelijk woord) is er geen vraag of de beloften van het genadeverbond ook aan de dopeling zijn toegezegd. Zij zijn immers voluit verbondskind (H.C. vr en antw. 74) . Om dan niet in de valkuil van Abraham Kuiper te vallen (en trouwens ook van dr vd Brink) is het wel belangrijk om Bijbels te benadrukken dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Verder dat er tussen de toezegging en de vervulling van de beloften het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest zit. Hij maakt overtuigend plaats voor Christus in de weg van ellende, verlossing en dankbaarheid. In de weg van wedergeboorte, bekering en geloof.
Ja, maar hoe wordt dat concreet vorm gegeven als een kind of jongere zegt dat hij de verbondsbekoften aanneemt? In jouw theologie kan dat niet zomaar. Dus ik ben benieuwd. En worden de kinderen voor ware gelovigen gehouden?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18007
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 06 jan 2024, 17:14
huisman schreef: 06 jan 2024, 11:45Bij de leer van de drieverbonden (lelijk woord) is er geen vraag of de beloften van het genadeverbond ook aan de dopeling zijn toegezegd. Zij zijn immers voluit verbondskind (H.C. vr en antw. 74) . Om dan niet in de valkuil van Abraham Kuiper te vallen (en trouwens ook van dr vd Brink) is het wel belangrijk om Bijbels te benadrukken dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Verder dat er tussen de toezegging en de vervulling van de beloften het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest zit. Hij maakt overtuigend plaats voor Christus in de weg van ellende, verlossing en dankbaarheid. In de weg van wedergeboorte, bekering en geloof.
Ja, maar hoe wordt dat concreet vorm gegeven als een kind of jongere zegt dat hij de verbondsbekoften aanneemt? In jouw theologie kan dat niet zomaar. Dus ik ben benieuwd. En worden de kinderen voor ware gelovigen gehouden?
Het komen tot een waar geloof is niet aan een kerkverband of leer gebonden. In mijn theologie kan inderdaad niets zomaar. Wij zijn immers dood in misdaden en zonden. Dat heft de doop en het verbond niet op. Gods Geest maakt de zondaar levend en dan wordt hij een zondaar voor God (ellende) Zo komt er plaats voor de Zaligmaker (verlossing). Daar wordt de schuldverslagenheid verdiept en de kennis van Christus wordt geboren.
Die verbroken zondaar mag Gods beloften aangrijpen. Het is voor hem dus geen misschientje.

Kinderen worden niet voor ware gelovige gehouden. Wij houden het bij het klassieke doopformulier . Dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom kinderen des toorns zijn, zodat ze alleen door een nieuwe geboorte in het Rijk Gods kunnen komen.

De wijze hoe jij spreekt over het aannemen van de beloften is wat kil en lijkt enkel een menselijke beslissing. Begrijp je dat ik dat niet kan rijmen met bijvoorbeeld DL 3&4 art 12 (wedergeboorte)?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Psalm »

huisman schreef: 06 jan 2024, 17:39Het komen tot een waar geloof is niet aan een kerkverband of leer gebonden. In mijn theologie kan inderdaad niets zomaar. Wij zijn immers dood in misdaden en zonden. Dat heft de doop en het verbond niet op. Gods Geest maakt de zondaar levend en dan wordt hij een zondaar voor God (ellende) Zo komt er plaats voor de Zaligmaker (verlossing). Daar wordt de schuldverslagenheid verdiept en de kennis van Christus wordt geboren. Die verbroken zondaar mag Gods beloften aangrijpen. Het is voor hem dus geen misschientje.

Kinderen worden niet voor ware gelovige gehouden. Wij houden het bij het klassieke doopformulier . Dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom kinderen des toorns zijn, zodat ze alleen door een nieuwe geboorte in het Rijk Gods kunnen komen.

De wijze hoe jij spreekt over het aannemen van de beloften is wat kil en lijkt enkel een menselijke beslissing. Begrijp je dat ik dat niet kan rijmen met bijvoorbeeld DL 3&4 art 12 (wedergeboorte)?
1. Mijn vraag ging over een kind of een jongere die aangeeft dat hij Gods beloften wil aannemen en in Hem wil geloven. Zo iemand kan vaak nog niet duidelijk spreken over schuldverslagenheid, verbrokenheid en andere soorten ondervindingen. Wat zou jij tegen een kind of jongere zeggen die dus de beloften van God wil aannemen en in Hem wil geloven?

2. Hoe ga jij om met het dankzegging? Het klopt dat de kinderen van nature kinderen des toorns zijn. Maar het dankgebed luidt:

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt. Wij bidden U ook, door Hem uw lieven Zoon, dat Gij deze gedoopte kinderen met uw Heiligen Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijke en godzalig opgevoed worden, en in den Heere Jezus Christus wassen en toenemen; opdat zij uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid, die Gij hun en ons allen bewezen hebt, mogen bekennen, en in alle gerechtigheid, onder onzen enigen Leraar, Koning en Hogepriester, Jezus Christus, leven, en vromelijk tegen de zonde, den duivel en zijn ganse rijk strijden en overwinnen mogen, om U, en uw Zoon Jezus Christus, mitsgaders den Heiligen Geest, den enigen en waarachtigen God, eeuwiglijk te loven en te prijzen. Amen.

3. Nee, ik snap niet wat er kil is aan mijn post.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18007
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 06 jan 2024, 18:03
huisman schreef: 06 jan 2024, 17:39Het komen tot een waar geloof is niet aan een kerkverband of leer gebonden. In mijn theologie kan inderdaad niets zomaar. Wij zijn immers dood in misdaden en zonden. Dat heft de doop en het verbond niet op. Gods Geest maakt de zondaar levend en dan wordt hij een zondaar voor God (ellende) Zo komt er plaats voor de Zaligmaker (verlossing). Daar wordt de schuldverslagenheid verdiept en de kennis van Christus wordt geboren. Die verbroken zondaar mag Gods beloften aangrijpen. Het is voor hem dus geen misschientje.

Kinderen worden niet voor ware gelovige gehouden. Wij houden het bij het klassieke doopformulier . Dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom kinderen des toorns zijn, zodat ze alleen door een nieuwe geboorte in het Rijk Gods kunnen komen.

De wijze hoe jij spreekt over het aannemen van de beloften is wat kil en lijkt enkel een menselijke beslissing. Begrijp je dat ik dat niet kan rijmen met bijvoorbeeld DL 3&4 art 12 (wedergeboorte)?
1. Mijn vraag ging over een kind of een jongere die aangeeft dat hij Gods beloften wil aannemen en in Hem wil geloven. Zo iemand kan vaak nog niet duidelijk spreken over schuldverslagenheid, verbrokenheid en andere soorten ondervindingen. Wat zou jij tegen een kind of jongere zeggen die dus de beloften van God wil aannemen en in Hem wil geloven?

2. Hoe ga jij om met het dankzegging? Het klopt dat de kinderen van nature kinderen des toorns zijn. Maar het dankgebed luidt:

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt. Wij bidden U ook, door Hem uw lieven Zoon, dat Gij deze gedoopte kinderen met uw Heiligen Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijke en godzalig opgevoed worden, en in den Heere Jezus Christus wassen en toenemen; opdat zij uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid, die Gij hun en ons allen bewezen hebt, mogen bekennen, en in alle gerechtigheid, onder onzen enigen Leraar, Koning en Hogepriester, Jezus Christus, leven, en vromelijk tegen de zonde, den duivel en zijn ganse rijk strijden en overwinnen mogen, om U, en uw Zoon Jezus Christus, mitsgaders den Heiligen Geest, den enigen en waarachtigen God, eeuwiglijk te loven en te prijzen. Amen.

3. Nee, ik snap niet wat er kil is aan mijn post.
1. Deze discussie hoort niet in dit topic. Dacht dat ik in topic Hyperdordt was :)
2. Vanavond ben ik niet meer in de gelegenheid uitgebreid te reageren.
3. Jammer dat het gebed na de doop nog uitgelegd moet worden. Als je nu eens verder leest waar jouw vetgedrukte zin stopt. Dus bij de woorden. Wij bidden U enz. Lees een betrouwbare verklaring van ons doopformulier en dit gebed. Als er dan nog vragen overblijven wil ik die maandag beantwoorden .
4. Kan mij niet voorstellen dat jij denkt dat de doop zelf de genade instort. Is dit dan jouw volgorde? Kinderen des toorns- teken van de doop- Wedergeboren kinderen Gods.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JanRap
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door JanRap »

Psalm schreef: 06 jan 2024, 18:03
huisman schreef: 06 jan 2024, 17:39Het komen tot een waar geloof is niet aan een kerkverband of leer gebonden. In mijn theologie kan inderdaad niets zomaar. Wij zijn immers dood in misdaden en zonden. Dat heft de doop en het verbond niet op. Gods Geest maakt de zondaar levend en dan wordt hij een zondaar voor God (ellende) Zo komt er plaats voor de Zaligmaker (verlossing). Daar wordt de schuldverslagenheid verdiept en de kennis van Christus wordt geboren. Die verbroken zondaar mag Gods beloften aangrijpen. Het is voor hem dus geen misschientje.

Kinderen worden niet voor ware gelovige gehouden. Wij houden het bij het klassieke doopformulier . Dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom kinderen des toorns zijn, zodat ze alleen door een nieuwe geboorte in het Rijk Gods kunnen komen.

De wijze hoe jij spreekt over het aannemen van de beloften is wat kil en lijkt enkel een menselijke beslissing. Begrijp je dat ik dat niet kan rijmen met bijvoorbeeld DL 3&4 art 12 (wedergeboorte)?
1. Mijn vraag ging over een kind of een jongere die aangeeft dat hij Gods beloften wil aannemen en in Hem wil geloven. Zo iemand kan vaak nog niet duidelijk spreken over schuldverslagenheid, verbrokenheid en andere soorten ondervindingen. Wat zou jij tegen een kind of jongere zeggen die dus de beloften van God wil aannemen en in Hem wil geloven?

2. Hoe ga jij om met het dankzegging? Het klopt dat de kinderen van nature kinderen des toorns zijn. Maar het dankgebed luidt:

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt. Wij bidden U ook, door Hem uw lieven Zoon, dat Gij deze gedoopte kinderen met uw Heiligen Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijke en godzalig opgevoed worden, en in den Heere Jezus Christus wassen en toenemen; opdat zij uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid, die Gij hun en ons allen bewezen hebt, mogen bekennen, en in alle gerechtigheid, onder onzen enigen Leraar, Koning en Hogepriester, Jezus Christus, leven, en vromelijk tegen de zonde, den duivel en zijn ganse rijk strijden en overwinnen mogen, om U, en uw Zoon Jezus Christus, mitsgaders den Heiligen Geest, den enigen en waarachtigen God, eeuwiglijk te loven en te prijzen. Amen.

3. Nee, ik snap niet wat er kil is aan mijn post.
@Huisman schreef: Gods Geest maakt de zondaar levend en dan wordt hij een zondaar voor God. Stel dat ik dat eens wil nazoeken in de Schrift waar vind ik dat dan, of waar vind ik dit in de Drie formulieren van Enigheid? Laten we toch in alle deze discussies proberen ons schriftuurlijk uit te drukken de de woorden te gebruiken die onze vaderen ons in de formulieren en de belijdenissen hebben aangereikt. Hoe kan iemand nu zondaar zijn en dan zondaar worden? Er staat in Joh.5:25 SV:Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Het is dus nog veel erger met de mens dan u schrijft. God zoekt geen levendgemaakte zondaren op maar dode zondaren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6737
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 06 jan 2024, 18:473. Jammer dat het gebed na de doop nog uitgelegd moet worden. Als je nu eens verder leest waar jouw vetgedrukte zin stopt. Dus bij de woorden. Wij bidden U enz. Lees een betrouwbare verklaring van ons doopformulier en dit gebed. Als er dan nog vragen overblijven wil ik die maandag beantwoorden.
Ja, leg maar eens uit dat er wat anders bedoeld wordt dan er staat. :hum
Plaats reactie