Ben ik ook absoluut met je eens en ik dacht dit ook te zeggen. Mijn reactie was ook een reactie op cornelia die onder andere zegt:Hier ben ik het niet helemaal mee eens, daar de Schrift ons leert dat wij wel degelijk kunnen weten of wij uitverkozen zijn, of niet. enz.
De leer van de uitverkiezing mag niet lijden tot de twijfel zou ik wel uitverkoren zijn. Ik weet namelijk dat ons dit in bepaalde "vrijzinnige" kringen wordt verweten. Voor ons geldt de oproep van bekering.Met zulke voorbeelden bewerk je alleen maar eeuwige en dus verdoemelijke twijfel. Er staat nergens in de Bijbel, dat ik me af moet vragen of ik wel uitverkoren ben. Er staat T I G keer in de Bijbel, dat ik me moet bekeren.
En zeker, dan mag het tot troost zijn dat de verkiezing van eeuwigheid is en tot in eeuwigheid. Vast ligt in God, om het bloed van christus wil. Want als het aan ons zelf ligt of als er iets van ons bij moet, dan is het voor eeuwig verloren.
Maar ik geloof dat we het dan redelijk eens zijn. Valt me nog niet tegen:)
Ik wil hierop nog reageren, maar dat lukt even niet op dit moment. Maar volgens mij heeft dat even te maken met consequenties van supra of infra's ofwel boven of benedenval-drijvers.Het knelpunt zit m echter in het feit dat God, naar menselijke logica, eerst heeft verkozen, en daarna pas Jezus gezonden heeft. Een mogelijk antwoord (maar dat is eigenlijk een circelredenering), is dat de uitverkiezing tegelijk gegaan zou zijn met de zending van Christus, met andere woorden: God had de mensen lief, omdat Christus voor ze gestorven was, en God zond Christus, omdat Hij besloten had dat er sommigen zalig zouden worden. Maargoed, de echte reden waarom God mensen heeft uitverkozen ten leve is iets waar wij met ons beperkte verstand niet bij kunnen