Red het Basisonderwijs!

claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door claus »

Laat a.u.b. nu ook onze SGP haar mond over dit onderwerp eens goed opendoen in de Tweede Kamer. Ze hoeven toch niet in alles blindelings de regering te volgen? Het moet onze fractie toch iets doen dat juist ook ons eigen reformatorisch onderwijs hierdoor erg getroffen gaat worden. Al jarenlang is en wordt het onderwijs getroffen door verregaande bezuinigingen. Waaom niet eerlijk verdelen en die grootverdieners eens aanpakken? Dan heb je enorm veel geld over voor het onderwijs. Het is niet goed voor het kind dat duidelijk aangepast onderwijs dringend nodig heeft, maar evenmin voor alle andere kinderen in de groep. Het heeft vrijwel altijd een negatief patroon. En...dan onze leerkrachten. 't Is droevig dat dit nu weer voor de deur staat. Moet alles dan wegbezuinigd worden? VVD pakt al de jaren door altijd de meest zwakken uit de samenleving als het gaat om bezuinigen. Nooit de sterke en meest draagkrachtigen. Dat moet ons als christenen toch ter harte gaan. CDA waait met de wind mee waarmee het regeert, maar de SGP dient een krachtig 'nee' NU te laten horen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Mara »

JALP schreef:
Mara schreef:Vroeger was niet alles beter, maar de leraar was MEESTER en bracht zijn kennis over.
Volgens mij was hij/zij aan veel minder regels gebonden en bracht met de liefde van het hart de kinderen van alles bij.
Althans, zo herinner ik mij dat.
Nu herinneren onze kinderen zich heel andere dingen :ouin
Kinderen moeten steeds eerder naar school, de zgn NUL groep, sorry, maar ik geloof niet dat het onderwijs er beter van wordt.
Mogen kindjes nog gewoon bij hun moeder blijven en dingetjes spelenderwijs leren ??
Of is het meteen, hup, in het diepe en zwemmen maar.
Het gaat zgn. over kinderen met een taal -achterstand, dus : buitenlandse kinderen, maar ja, dat is natuurlijk weer een besmet woord.
Ik heb soms het gevoel dat kinderen nog amper zorgeloze kinderen mogen zijn, maar meteen vanaf de peutertijd MOETEN leren.
Geen goede zaak !
Wil je best wel eens e.e.a. leren over hoe het werkt op een basisschool! Vroeger zei de meester... Dat kind, o dat is dom. Tegenwoordig hebben we tenminste handvatten om een kind verder te helpen.
En die groep 0: er is nix verplicht (is zelfs niet gesubsidieerd).
Niks moeten leren...
Ik heb een poosje in de medezeggenschapsraad gezeten en mijn man jarenlang in de ouderraad.
Wij hebben idd wel onze mening positief moeten bijstellen, want we zagen dat het personeel er heel wat problemen bij heeft gekregen, t.o.v vroeger.
De directeur zou dolgraag een paar dagen in de week lesgeven, maar hij komt er gewoon niet aan toe. Nu valt hij alleen af en toe in voor een zieke.
Dat klopt dan toch ook niet ?? De scholen worden zo groot, met soms nog 1 od 2 dependances.
Terug naar de kleinere school, waar iedereen elkaar kent. En weg met die leerfabrieken waar je je kind smorgens om 8 uur dumpt en smiddags aan het einde weer ophaalt. In de file voor het schoolplein :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Afgewezen »

Zita schreef:ik ben natuurlijk al vreeslijk oud, dus ik kan vertellen hoe het lang geleden ging: een meester die tegelijkertijd hoofd was. Hij had één middag vrij voor zijn hoofdelijke bezigheden. Dan viel zijn vrouw in. Hij had twee klassen onder zijn hoede, met in totaal tweeenveertig leerlingen. En bij hem heb ik in twee jaar verschrikkelijk veel geleerd. Ondanks dat hij er eentje was van het autoritaire type, dat koning in eigen klas was, frontaal lesgaf en alles deed wat de hedendaagse didactische boekwerken verbieden. Er was geen kind dat van school ging zonder het metrieke stelsel tot en met de centi-are te beheersen. Iedereen kon procentrekenen. D'tjes en t'tjes werden geoefend tot je er groen van zag. En ik vond het nog een aardige man ook.
Ach ja, de goeie, ouwe tijd. Geen honderdduizend parttime juffen en een 'directeur' die alleen nog maar administratief werk doet.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Ander »

Willem schreef:Vanmorgen een goed verhaal van de Minister op Radio 1 over de voorgenomen bezuinigingen in het BaO. Een aantal opmerkingen van openingsposter komen hier toch wel door in een ander daglicht te staan.
Een petitie met als titel "redhetbassisonderwijs" dient m.i. eerder opgevat te worden als een ordinair gevecht om geld dan dat het primair de belangen van het kind vooropzet. Men kan van mening verschillen hoe om te gaan met uitval en rugzakjes en of de klassen in het speciaal onderwijs groter zullen worden maar de suggestie dat deze bezuingingen de ondergang van het BaO veroorzaakt zodat er "reddingsacties" moeten komen is te zot voor woorden. Op deze manier hol je enkel het efffect van petities uit en je eigen geloofwaardigheid.

Dus idd wat Refo zegt, Hup aan je werk!

ps. en dat geneuzel over 40 uur werk en 36 uur betaalt is uiteraard een nogal dubieuze methode. Hebben we het over salaris dan nemen we het jaarsalaris bruto + de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zoals b.v. pesioensregelingen, financiering vervolgopleidingen en vrije dagen, flexibiliteit etc. En dan gaan we vergelijken.
Ik ben leerkracht in groep 8 in het speciaal basisonderwijs. Ik zie de problemen die genoemd worden ook niet zo. Ik gá voor mijn werk maar 's avonds, in het weekend en in de vakanties doe ik echt niks voor school. Het SBO behoeft dan ook wat minder voorbereiding maar ik ben blij met mijn baan. Ik kan er wat leuke vrijwilligersdingen naast doen, ben lekker veel thuis voor mijn kindertjes en verdien riant.

Wat wel over moet zijn is die vergader-, bijscholing- en cursusdrang. Wat Zita zegt is me uit het hard gegrepen: ik geef frontaal les (met veel ruimte voor zelfstandig werken zodat ik wat rapporten kan bijwerken en administratie kan doen en het forum bij kan houden :hum), ben loeistreng maar er is een opperbeste sfeer in mijn klas. We weten wat we aan elkaar hebben, af en toe loop ik over de tafels of gooi ik met water maar wanneer ik mijn hand opsteek is het stil en wordt er knetterhard gewerkt.

Ik heb een fantastische baan en zeg ook: hup, aan je werk!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
Willem schreef:Vanmorgen een goed verhaal van de Minister op Radio 1 over de voorgenomen bezuinigingen in het BaO. Een aantal opmerkingen van openingsposter komen hier toch wel door in een ander daglicht te staan.
Een petitie met als titel "redhetbassisonderwijs" dient m.i. eerder opgevat te worden als een ordinair gevecht om geld dan dat het primair de belangen van het kind vooropzet. Men kan van mening verschillen hoe om te gaan met uitval en rugzakjes en of de klassen in het speciaal onderwijs groter zullen worden maar de suggestie dat deze bezuingingen de ondergang van het BaO veroorzaakt zodat er "reddingsacties" moeten komen is te zot voor woorden. Op deze manier hol je enkel het efffect van petities uit en je eigen geloofwaardigheid.

Dus idd wat Refo zegt, Hup aan je werk!

ps. en dat geneuzel over 40 uur werk en 36 uur betaalt is uiteraard een nogal dubieuze methode. Hebben we het over salaris dan nemen we het jaarsalaris bruto + de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zoals b.v. pesioensregelingen, financiering vervolgopleidingen en vrije dagen, flexibiliteit etc. En dan gaan we vergelijken.
Ik ben leerkracht in groep 8 in het speciaal basisonderwijs. Ik zie de problemen die genoemd worden ook niet zo. Ik gá voor mijn werk maar 's avonds, in het weekend en in de vakanties doe ik echt niks voor school. Het SBO behoeft dan ook wat minder voorbereiding maar ik ben blij met mijn baan. Ik kan er wat leuke vrijwilligersdingen naast doen, ben lekker veel thuis voor mijn kindertjes en verdien riant.

Wat wel over moet zijn is die vergader-, bijscholing- en cursusdrang. Wat Zita zegt is me uit het hard gegrepen: ik geef frontaal les (met veel ruimte voor zelfstandig werken zodat ik wat rapporten kan bijwerken en administratie kan doen en het forum bij kan houden :hum), ben loeistreng maar er is een opperbeste sfeer in mijn klas. We weten wat we aan elkaar hebben, af en toe loop ik over de tafels of gooi ik met water maar wanneer ik mijn hand opsteek is het stil en wordt er knetterhard gewerkt.

Ik heb een fantastische baan en zeg ook: hup, aan je werk!
.... ik ben jaloers op je!! Ooit hoop ik ook zo mijn eigen klasje te hebben (groep 8 lijkt mij zo leuk!!)
Maar vooralsnog past een opleiding nog niet in mijn drukke leventje. Nog een jaartje wachten en dan alles weer eens opnieuw bekijken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Ander »

JolandaOudshoorn schreef:
Ander schreef:
Willem schreef:Vanmorgen een goed verhaal van de Minister op Radio 1 over de voorgenomen bezuinigingen in het BaO. Een aantal opmerkingen van openingsposter komen hier toch wel door in een ander daglicht te staan.
Een petitie met als titel "redhetbassisonderwijs" dient m.i. eerder opgevat te worden als een ordinair gevecht om geld dan dat het primair de belangen van het kind vooropzet. Men kan van mening verschillen hoe om te gaan met uitval en rugzakjes en of de klassen in het speciaal onderwijs groter zullen worden maar de suggestie dat deze bezuingingen de ondergang van het BaO veroorzaakt zodat er "reddingsacties" moeten komen is te zot voor woorden. Op deze manier hol je enkel het efffect van petities uit en je eigen geloofwaardigheid.

Dus idd wat Refo zegt, Hup aan je werk!

ps. en dat geneuzel over 40 uur werk en 36 uur betaalt is uiteraard een nogal dubieuze methode. Hebben we het over salaris dan nemen we het jaarsalaris bruto + de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zoals b.v. pesioensregelingen, financiering vervolgopleidingen en vrije dagen, flexibiliteit etc. En dan gaan we vergelijken.
Ik ben leerkracht in groep 8 in het speciaal basisonderwijs. Ik zie de problemen die genoemd worden ook niet zo. Ik gá voor mijn werk maar 's avonds, in het weekend en in de vakanties doe ik echt niks voor school. Het SBO behoeft dan ook wat minder voorbereiding maar ik ben blij met mijn baan. Ik kan er wat leuke vrijwilligersdingen naast doen, ben lekker veel thuis voor mijn kindertjes en verdien riant.

Wat wel over moet zijn is die vergader-, bijscholing- en cursusdrang. Wat Zita zegt is me uit het hard gegrepen: ik geef frontaal les (met veel ruimte voor zelfstandig werken zodat ik wat rapporten kan bijwerken en administratie kan doen en het forum bij kan houden :hum), ben loeistreng maar er is een opperbeste sfeer in mijn klas. We weten wat we aan elkaar hebben, af en toe loop ik over de tafels of gooi ik met water maar wanneer ik mijn hand opsteek is het stil en wordt er knetterhard gewerkt.

Ik heb een fantastische baan en zeg ook: hup, aan je werk!
.... ik ben jaloers op je!! Ooit hoop ik ook zo mijn eigen klasje te hebben (groep 8 lijkt mij zo leuk!!)
Maar vooralsnog past een opleiding nog niet in mijn drukke leventje. Nog een jaartje wachten en dan alles weer eens opnieuw bekijken.
Leuk, de deeltijdpabo. Heb ik ook gedaan, met veel moeders die net uit de kinderen waren. Aanbevolen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Zita »

Ander schreef: Wat Zita zegt is me uit het hard gegrepen:
nu de d's en de t's nog, dan is Zita ook weer tevreden.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Ander »

Zita schreef:
Ander schreef: Wat Zita zegt is me uit het hard gegrepen:
nu de d's en de t's nog, dan is Zita ook weer tevreden.
Aaarggg, daar heb ik ook zo'n hekel aan, maar zat ik er goed naast ja. Maar toch is wat je zei me uit het hart gegrepen!
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door JALP »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:[Over de nul-groep: is wat je hier noemt niet een klein misverstandje? Bij ons althans: de 0-groep is voor iedereen die 4 jaar is geworden, maar een beetje "ongelukkig" in het jaar, bijvoorbeeld in december. Die gaat dus niet eerder naar school dan een 4-jarige die in juli jarig is en dan direct in groep 1 start.

Enne.... onze kinderen gaan errug graag naar school. Ik vind ook dat op onze school nog mensen zitten met liefde voor het vak! En wat mij bijzonder trof de afgelopen jaren: toen er een kind met het syndroom van Down gewoon naar onze school kon gaan, heeft het hele team z'n best gedaan om hem zo lang mogelijk daar te houden. Met alle extra inspanningen die daarbij horen!
Kortom: bezuinigen hierop is niet goed.
Nee nee, geen misverstandje !!
Er is nu een proef gaande, met kinderen vanaf 3 jaar. En ik zie het nog wel gebeuren, vanaf 2 en een half jaar !
1 van onze kinderen is hoog begaafd, heeft een heel hoog IQ, maar hij ging gewoon op zn 4e naar school, kon toen al lezen, schrijven, puzzels van 500 stukjes leggen, maar ik heb hier niets van gezegd tegen de juf. Ze kwam er zelf achter.
Hij fietste moeiteloos de basisschool door, had nimmer lager dan een 8, maar op het gymnasium MOEST hij leren en kwam toen pas eigenlijk in de problemen, hij had nooit geleerd om te leren, het kwam hem aanwaaien en eigenlijk bleef dat toch wel zo.
En nu tijdens zijn studie op de uni gaat het eigenlijk nog steeds zo, maar ik zie nooit een uitdaging voor hem.
Ik houd hem altijd voor hoeveel talenten hij heeft, maar hij vindt het eigenlijk een beetje vanzelfsprekend !
Maar het is niet altijd een Zegen !
En dan zie ik onze Bovenmeester, voor elk kind had hij aparte aandacht, kwam een paar maanden voor het afscheid, met onze ouders praten, dat het toch wel nuttig en nodig was dat Jantje of Marietje naar die en die school zou gaan.
De man had zoveel liefde (passie zouden we tegenwoordig zeggen) voor het vak en niets was hem teveel en idd, soms werd zelfs zijn vrouw ingeschakeld.
Waar haalde de man de tijd vandaan ?? Maar hij had niet met de ingewikkelde regels van tegenwoordig te maken.
Hij was BOVENMEESTER, HOOFDONDERWIJZER, Hoofd der School, tegenwoordig: manager van een school + dependance :fi
Dit laatste is bij ons nog steeds praktijk! Iedereen die van groep 8 af gaat, krijgt thuis bezoek van de directeur met advies voor vervolgonderwijs.
(Ik zeg dit allemaal niet om de gesignaleerde problemen te ontkennen, maar wel om aan te geven dat het niet alleen maar met "ingewikkelde regels van tegenwoordig" te maken heeft. Het kan dus nog steeds zo!)
Bijzonder !! Is het soms een "dorpsschool"?
Toen onze oudste op het basisonderwijs zat, kwam de juf nog 1 x per jr op huisbezoek.
Bij de 2e was het 1 x in alle 8 jaar, bij de volgende helemaal niet meer.
Ik heb het idee dat een meester of juf vroeger veel meer de achtergrond van het kind wisten.
Nu kan dat wellicht toevallig nog, maar veel juffen wonen 15 of 20 kilometer verderop, zien jou alleen met brengen en halen en 10 minutenavond.
En dan heb je nog de klassen die te maken hebben met 3 juffen !!
Ik vind het allemaal niet zo bevorderlijk voor de rust en continuiteit.
Wat een onzin dat ze vroeger alles beter wisten. Tot voor kort deden wij ook nog huisbezoeken. Dit werd al snel een gezellig praatje met koffie. Het ligt onder andere aan de ouders of de leerkrachten genoeg weten over een kind.

Enneh... die 3 juffen... dat hoop ik toch niet... bij ons maximaal 2. En eigenlijk vind ik het zelf nog goed ook. Stel je voor dat je één leerkracht hebt (zoals ik zelf op de lagere school) en het niet echt lekekr klikt tussen kind en leerkracht... dan zit je een jaar lang met probleem...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Red het Basisonderwijs!

Bericht door Mara »

Helaas wel, 3 juffen :fi
Voor kinderen die onrustig worden van veranderingen, is dat heel vervelend.
Ik heb er geen moeite mee als de kleuterjuf op 1 dag wordt vervangen door een parttimer, dat gebeurde op de lagere school van onze kinderen.
Onze kinderen hadden geen problemen met een verschillende juf of meester voor de klas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie