Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marius »

Hendrikus schreef:
Marius schreef:
Marieke schreef: Wat red je daar dan precies mee met die laatste twee aanpassingen?
In ieder geval niet dat organisten beter gaan harmoniseren. Als een organist dat niet kan/niet beheerst, dan kan hij dat ook niet als hij opeens ritmisch of "met een originele toonladder gaat spelen"
Nee, dan moet hij/zij ook gewoon uit een koraalboek spelen, voldoende keuze, van WHZwart, via Worp, via Sanderman, via van Dijk, via Drent etc.

Maar die aanpassingen(ongedaan maken van aanpassingen) zijn bedoeld als tip voor de gemeentezang.
In veel koraalboeken worden de psalmen ook niet volgens de kerktoonsoorten geharmoniseerd. Van Dijk is een voorbeeld van een koraalboek dat onmiskenbaar gemaakt is door iemand die zelf niet in de ritmische gemeentezangpraktijk zit. Zijn zettingen zijn wel ritmisch genoteerd, maar ze zitten vol met gealtereerde akkoorden die in de niet-ritmische gemeentezangbegeleiding door sommigen worden gebruikt. Bij ritmisch zingen werkt dat niet.

In het recent verschenen koraalboek van Den Toom worden de ingeslopen verhogingen genormaliseerd en wordt de correcte notatie er als een klein gedrukte toevoeging boven gezet.

Dus is het belangrijk dat de organist verstand en kennis van zaken heeft.
Onder andere om het juiste koraalboek uit te kiezen.

Zoals uit de reactie hieronder blijkt is ejvl in ieder geval een organist die weet wat hij doet. :super
Laatst gewijzigd door Marius op 20 feb 2012, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door ejvl »

Peter Molenaar, Dick Sanderman, Goudimel en vast nog wel meer.
Goede correcte notaties en goed zingbaar.
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marius »

ejvl schreef:Peter Molenaar, Dick Sanderman, Goudimel en vast nog wel meer.
Goede correcte notaties en goed zingbaar.

Goudimel is ook een voorbeeld van iemand die in de tijd van het ontstaan van die melodien het boek maakte. Hij past het beste bij de bedoelde stijl.

'In goede harmonie' van Bert Matter en Peter MOlenaar is ook gebaseerd op de harmonisatie van Goudimel
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

Marius schreef:
ejvl schreef:Peter Molenaar, Dick Sanderman, Goudimel en vast nog wel meer.
Goede correcte notaties en goed zingbaar.

Goudimel is ook een voorbeeld van iemand die in de tijd van het ontstaan van die melodien het boek maakte. Hij past het beste bij de bedoelde stijl.

'In goede harmonie' van Bert Matter en Peter MOlenaar is ook gebaseerd op de harmonisatie van Goudimel
Hoho, de zettingen van Goudimel zijn koorzettingen, die zijn niet bedoeld om op orgel te spelen.
Dat maakt een heel verschil. Voor orgelzettingen uit die tijd moet je eerder kijken naar iemand als Samuel Mareschal.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Zita »

Nog even over de kostenafweging: als ik een superdeluxe reis zou boeken, zou ik me inderdaad afvragen of dit verantwoord is en of het terecht is om dit geld wel uit te geven aan mijn eigen lol en niet aan de lijdende mensheid. Ik vraag me bij de aanschaf van een orgel van een miljoen af hoe een kerkenraad die afweging maakt. Een dergelijk orgel is blijkbaar meer tot eer van God dan zorg voor de naaste. Dat wilde ik even weten, da's alles.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door ejvl »

En weer een update :OO3
De onbekende psalmmelodieën sluiten niet aan bij ons aangeboren muzikale gevoel en zullen dus nooit „harten treffen”, betoogt Wouter Schalkoort . Om deze psalmen weer gezongen te laten worden, zijn begrijpelijke melodieën nodig.

Terecht stelt L. M. P. Scholten (RD 16-2 en 18-2) dat het probleem van de onbekende psalmen niet zozeer in de tekst zit, maar in de melodie. Dat Scholten niet de eerste is met een dergelijke mening blijkt uit het artikel ”De melodieen van de psalmen” (RD 17-2).

Sommige musici zijn de mening toegedaan dat 16e-eeuwse melodieën op een 16e-eeuwse wijze vertolkt moeten worden. Organisten en gemeenten moet daarom leren hoe deze melodieën gespeeld en gezongen moeten worden. Onbekende melodieën worden door herhaling bekende melodieën, stellen zij. Anderen zijn van mening dat deze melodieën ritmisch gezongen moeten worden. Psalmen zoals 148 en 149 wonnen immers aan populariteit toen het ritmisch zingen bredere acceptatie vond in ons land.

De onberijmde psalmen zijn onder de inspiratie van Gods Geest gedicht tot eer van de Heere en tot opbouw van Zijn gemeente. De meeste gemeenteleden zijn ‘ongeletterd’ in muzikale vraagstukken. Desondanks dienen zij het uitgangspunt te zijn om een constructief antwoord te krijgen op het probleem dat Scholten schetst. Voor hen zijn deze psalmen immers bedoeld.

Majeur en mineur De Heere heeft de mens aangeboren muzikale eigenschappen gegeven om te horen wat voor tonen er klinken (relatief gehoor) en ook wanneer deze tonen klinken (maatgevoel). Dat deze eigenschappen zijn aangeboren, is recent wetenschappelijk aangetoond. Zonder deze eigenschappen zijn wij zelfs niet in staat om gezamenlijk te zingen of te musiceren. Het relatief gehoor stelt ons in staat om een psalmmelodie te zingen en ons maatgevoel wanneer of in welk tempo we die moeten zingen. Omdat gehoor en maatgevoel onlosmakelijk gekoppeld zijn, dienen psalmmelodieën een herkenbare melodie én een herkenbaar ritme te hebben.

Het is niet toevallig dat psalmen zoals 42, 68 en 118, maar ook 86 en 130 tot de meest gezongen psalmen behoren. Oude modi zoals jonisch en dorisch worden door de gemiddelde kerkganger gevoelsmatig zo veel als mogelijk naar ‘blijde’ majeur en ‘droevige’ mineur toonsoorten vertaald. De bekende melodieën komen gevoelsmatig het dichtst in de buurt van de majeur- en de mineurtoonsoorten. De onbekende psalmmelodieën helemaal niet.

Onbekende melodieën ritmisch gaan zingen is veelal ook geen afdoende oplossing. „Niet alle berijmde psalmen van 1773 zijn geschikt om ritmisch te zingen, de berijmers zijn ervan uitgegaan dat het niet gebeurde”, aldus dr. J. Smelik. Ook ritmisch gezongen psalmen zijn vaak niet in overeenstemming met het aangeboren maatgevoel en de ritmes die men in de westerse cultuur gewend is. Het aangeboren maatgevoel heeft een ongekend sterke verwachting wat betreft ritme. Bijna alle bekende geestelijke liederen hebben een structuur van meestal vier tellen per maat en twee of vier maten per regel. Is die symmetrische orde afwezig, dan klopt een melodie gevoelsmatig dus niet meer. Het zal geen verrassing zijn dat deze symmetrische orde vooral in onbekende psalmmelodieën geheel afwezig is.

Historische concessies Bij alle onbekende psalmmelodieën zien we een muzikaal gezien fatale combinatie: de melodie en het ritme zijn niet conform de aangeboren muzikaliteit van gemeenteleden. We moeten dus helaas concluderen dat de onbekende psalmmelodieën wel aan te leren zijn, maar nooit stichtelijk zullen worden en „harten kunnen treffen.” Dat musici al jaren vruchteloos debatteren over kerkmuziek is in dit licht niet vreemd. Indien we deze, door de Heere gegeven, aangeboren muzikale eigenschappen negeren in ons bezinnend en uitvoerend bezig zijn, zal het een discussie zonder einde blijven. Kerkmuziek en psalmen blijven dan een bron van onenigheid in plaats van een middel ter meerdere eer en glorie van God.

Wellicht kan het debat op een hoger niveau gebracht worden wanneer er bezinning in gang wordt gezet over psalmmelodieën die op een waardige manier aansluiten bij de aangeboren muzikale vermogens van kerkgangers. De historische concessies die je daarvoor muzikaal aan de melodieën zou moeten doen, zijn principieel gezien van ondergeschikt belang. Uiteindelijk moet het namelijk niet om de kerkmuziek gaan, maar om de te zingen tekst.

Wanneer gebruikgemaakt zou worden van onze aangeboren muzikale vaardigheden, zou dat het zingen van álle psalmen ten goede komen. Net zoals we een Nederlandse berijming nodig hebben omdat wij het Oudfrans van de Geneefse psalter niet verstaan, zou een verstaanbare muzikale taal van nut kunnen zijn om de gemeente meer de mogelijkheid te bieden de Heere te aanbidden en eren met Zijn eigen woorden.

De auteur is kerkorganist, muziekdocent en lid van de commissie eredienst en organist van de Hersteld Hervormde Kerk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:En weer een update :OO3
De onbekende psalmmelodieën sluiten niet aan bij ons aangeboren muzikale gevoel en zullen dus nooit „harten treffen”, betoogt Wouter Schalkoort . Om deze psalmen weer gezongen te laten worden, zijn begrijpelijke melodieën nodig.

Terecht stelt L. M. P. Scholten (RD 16-2 en 18-2) dat het probleem van de onbekende psalmen niet zozeer in de tekst zit, maar in de melodie. Dat Scholten niet de eerste is met een dergelijke mening blijkt uit het artikel ”De melodieen van de psalmen” (RD 17-2).

Sommige musici zijn de mening toegedaan dat 16e-eeuwse melodieën op een 16e-eeuwse wijze vertolkt moeten worden. Organisten en gemeenten moet daarom leren hoe deze melodieën gespeeld en gezongen moeten worden. Onbekende melodieën worden door herhaling bekende melodieën, stellen zij. Anderen zijn van mening dat deze melodieën ritmisch gezongen moeten worden. Psalmen zoals 148 en 149 wonnen immers aan populariteit toen het ritmisch zingen bredere acceptatie vond in ons land.

De onberijmde psalmen zijn onder de inspiratie van Gods Geest gedicht tot eer van de Heere en tot opbouw van Zijn gemeente. De meeste gemeenteleden zijn ‘ongeletterd’ in muzikale vraagstukken. Desondanks dienen zij het uitgangspunt te zijn om een constructief antwoord te krijgen op het probleem dat Scholten schetst. Voor hen zijn deze psalmen immers bedoeld.

Majeur en mineur De Heere heeft de mens aangeboren muzikale eigenschappen gegeven om te horen wat voor tonen er klinken (relatief gehoor) en ook wanneer deze tonen klinken (maatgevoel). Dat deze eigenschappen zijn aangeboren, is recent wetenschappelijk aangetoond. Zonder deze eigenschappen zijn wij zelfs niet in staat om gezamenlijk te zingen of te musiceren. Het relatief gehoor stelt ons in staat om een psalmmelodie te zingen en ons maatgevoel wanneer of in welk tempo we die moeten zingen. Omdat gehoor en maatgevoel onlosmakelijk gekoppeld zijn, dienen psalmmelodieën een herkenbare melodie én een herkenbaar ritme te hebben.

Het is niet toevallig dat psalmen zoals 42, 68 en 118, maar ook 86 en 130 tot de meest gezongen psalmen behoren. Oude modi zoals jonisch en dorisch worden door de gemiddelde kerkganger gevoelsmatig zo veel als mogelijk naar ‘blijde’ majeur en ‘droevige’ mineur toonsoorten vertaald. De bekende melodieën komen gevoelsmatig het dichtst in de buurt van de majeur- en de mineurtoonsoorten. De onbekende psalmmelodieën helemaal niet.

Onbekende melodieën ritmisch gaan zingen is veelal ook geen afdoende oplossing. „Niet alle berijmde psalmen van 1773 zijn geschikt om ritmisch te zingen, de berijmers zijn ervan uitgegaan dat het niet gebeurde”, aldus dr. J. Smelik. Ook ritmisch gezongen psalmen zijn vaak niet in overeenstemming met het aangeboren maatgevoel en de ritmes die men in de westerse cultuur gewend is. Het aangeboren maatgevoel heeft een ongekend sterke verwachting wat betreft ritme. Bijna alle bekende geestelijke liederen hebben een structuur van meestal vier tellen per maat en twee of vier maten per regel. Is die symmetrische orde afwezig, dan klopt een melodie gevoelsmatig dus niet meer. Het zal geen verrassing zijn dat deze symmetrische orde vooral in onbekende psalmmelodieën geheel afwezig is.

Historische concessies Bij alle onbekende psalmmelodieën zien we een muzikaal gezien fatale combinatie: de melodie en het ritme zijn niet conform de aangeboren muzikaliteit van gemeenteleden. We moeten dus helaas concluderen dat de onbekende psalmmelodieën wel aan te leren zijn, maar nooit stichtelijk zullen worden en „harten kunnen treffen.” Dat musici al jaren vruchteloos debatteren over kerkmuziek is in dit licht niet vreemd. Indien we deze, door de Heere gegeven, aangeboren muzikale eigenschappen negeren in ons bezinnend en uitvoerend bezig zijn, zal het een discussie zonder einde blijven. Kerkmuziek en psalmen blijven dan een bron van onenigheid in plaats van een middel ter meerdere eer en glorie van God.

Wellicht kan het debat op een hoger niveau gebracht worden wanneer er bezinning in gang wordt gezet over psalmmelodieën die op een waardige manier aansluiten bij de aangeboren muzikale vermogens van kerkgangers. De historische concessies die je daarvoor muzikaal aan de melodieën zou moeten doen, zijn principieel gezien van ondergeschikt belang. Uiteindelijk moet het namelijk niet om de kerkmuziek gaan, maar om de te zingen tekst.

Wanneer gebruikgemaakt zou worden van onze aangeboren muzikale vaardigheden, zou dat het zingen van álle psalmen ten goede komen. Net zoals we een Nederlandse berijming nodig hebben omdat wij het Oudfrans van de Geneefse psalter niet verstaan, zou een verstaanbare muzikale taal van nut kunnen zijn om de gemeente meer de mogelijkheid te bieden de Heere te aanbidden en eren met Zijn eigen woorden.

De auteur is kerkorganist, muziekdocent en lid van de commissie eredienst en organist van de Hersteld Hervormde Kerk.
Dubieus verhaal. Dat majeur en mineur de mens ingeschapen zouden zijn, is lariekoek. Tot in de 16e eeuw had niemand ooit van majeur en mineur gehoord.
Ook het verhaal over het aantal tellen en maten per regel is onjuist. Ja, wanneer je 't hebt over 19e eeuwse kerkliederen kom je er wel mee weg, maar wie wat verder weg in de hymnologische historie duikt, ziet al heel snel dat dit verhaal niet opgaat.
Ik zou wel eens willen weten waar Schalkoort die citaten van Smelik vandaan haalt. Maak me sterk dat Smelik hier ofwel uit z'n verband is getrokken, ofwel verkeerd is begrepen.
Nee, dit blinkt niet uit door deskundigheid.
~~Soli Deo Gloria~~
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door GJdeBruijn »

de melodie en het ritme zijn niet conform de aangeboren muzikaliteit van gemeenteleden.
Die is leuk. Welke gemeenteleden gaat het om? Die met een muzikale smaak en ontwikkeling? Of gemeenteleden zonder smaak en met vooral voorkeur voor muziek uit het plafond van de supermarkt?.
Calvijn had nooit professionals aan moeten trekken voor de psalmen maar het aan de eerste de beste hofnar of straat-entertainer moeten overlaten. Want dat spreekt het volk aan. Ambacht, kunst en goede smaak inwisselen voor aangeboren muzikaliteit. Terug naar het niveau van de kleuterschool.
Dat is wat het artikel uiteindelijk stelt.

:)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

GJdeBruijn schreef:
de melodie en het ritme zijn niet conform de aangeboren muzikaliteit van gemeenteleden.
Die is leuk. Welke gemeenteleden gaat het om? Die met een muzikale smaak en ontwikkeling? Of gemeenteleden zonder smaak en met vooral voorkeur voor muziek uit het plafond van de supermarkt?.
Calvijn had nooit professionals aan moeten trekken voor de psalmen maar het aan de eerste de beste hofnar of straat-entertainer moeten overlaten. Want dat spreekt het volk aan. Ambacht, kunst en goede smaak inwisselen voor aangeboren muzikaliteit. Terug naar het niveau van de kleuterschool.
Dat is wat het artikel uiteindelijk stelt.

:)
Als de HHK het moet hebben van dit soort adviezen, vrees ik het ergste.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Upquark »

Een nogal technische discussie, die ik niet of nauwelijks kan volgen. Echter, ik vraag mij simpelweg af wat nu het probleem is met bijvoorbeeld psalm 10:

[youtube]tWEIa2O57mo[/youtube]

Zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit een geweldig mooie melodie. Toegegeven, hier meerstemmig gezongen, maar dan nóg.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

Upquark schreef:Een nogal technische discussie, die ik niet of nauwelijks kan volgen. Echter, ik vraag mij simpelweg af wat nu het probleem is met bijvoorbeeld psalm 10:


Zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit een geweldig mooie melodie. Toegegeven, hier meerstemmig gezongen, maar dan nóg.
Er is geen probleem.
Sommige mensen maken alleen een probleem...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Upquark schreef:Een nogal technische discussie, die ik niet of nauwelijks kan volgen. Echter, ik vraag mij simpelweg af wat nu het probleem is met bijvoorbeeld psalm 10:


Zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit een geweldig mooie melodie. Toegegeven, hier meerstemmig gezongen, maar dan nóg.
Er is geen probleem.
Sommige mensen maken alleen een probleem...
Inderdaad. Zoals Helma zei: gewoon veel oefenen. Dat doen wij ook. In de kerk en thuis. En dat is maar PKN, die opwekking en gezangen ook niet schuwen (behalve dan in de eredienst :) ) Dus voor een rechtse (O)GG(iN) moet dat geen probleem zijn. ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Mister »

Vervolg hierop stond gisteren in het RD:
Organiseer open en eerlijk gesprek over probleem onbekende psalmen
28-02-2012 20:16

Allerlei oplossingen worden er aangedragen voor het ”probleem van de onbekende psalmen”. Ds. M. van Reenen pleit voor een open en eerlijk gesprek over het onderwerp.

Oud-GBS-directeur L. M. P. Scholten heeft zich kwetsbaar opgesteld met het voorstel over psalmmelodieën dat hij gedaan heeft in De Wachter Sions, en later toegelicht in de krant (RD 16-2 en RD 18-2).

Zijn voorstel bracht nogal wat toetsenborden in beweging. Niet zozeer van gemeenteleden die vrezen iets vertrouwds te verliezen. Daarvoor geniet Scholten te veel vertrouwen. Het waren nu, in de krant en op internet, vooral organisten die de oplossing van de oud-GBS-directeur bestreden.

Uit dit alles blijkt hoezeer de psalmen leven. Blijkbaar zijn er velen wie de toekomst van de psalmzang ter harte gaat. En dat is goed, want het betaamt ons psalmen aan te heffen. Blijkbaar zijn er ook velen die bezorgd zijn over de toekomst van de psalmzangpraktijk. Ook dat is goed. We moeten de ogen niet sluiten voor problemen.

Oplossing

Wel valt mij in de huidige discussie iets op: velen hebben de oplossing al klaar. De een onderzoekt alvast mogelijkheden voor herziening, de ander pleit voor integrale invoering van de berijming gemaakt door ds. C. J. Meeuse, een derde meent dat het (ritmisch) zingen van complete psalmen dé oplossing is. De oplossing ligt volgens de een in het gezin (samen zingen), volgens een ander bij de predikant (meer onbekende verzen opgeven) en volgens een derde bij de organist (professioneel begeleiden).

Van dit alles gaat de suggestie uit dat het probleem eenvoudig en eenduidig is. De veelheid aan aangedragen oplossingen maakt echter duidelijk dat dit geenszins het geval is. Niet slechts de inhoud is de beperkende factor, want waarom zingen we Psalm 75:1 vaak en Psalm 112:1 nauwelijks?

Niet slechts verouderd taalgebruik is het probleem, want is Psalm 81:12 nu qua woordkeuze echt veel toegankelijker dan Psalm 83:1? Niet slechts de melodieën vormen de bottleneck, want waarom zingen we Psalm 108 wel en Psalm 60 zelden?

Sweellinck

Opmerkelijk vond ik, zowel in de krant als op internet, de reactie van diverse organisten. Een vakbekwame organist in combinatie met een alle psalmen minnende predikant zou de problemen nagenoeg uit de wereld helpen, concluderen zij.

Het streven van organisten naar behoud van álle psalmmelodieën is begrijpelijk. Ik zou hun echter toch, in alle voorzichtigheid, willen vragen iets dichter bij de gemeente te gaan staan. Een kleinere gemeente is allang blij als er voldoende organisten zijn. Dat sommige speellieden mogelijk wat ‘amateuristisch’ zijn, neemt men dan graag voor lief.

Bovendien helpt professionaliteit niet afdoende, blijkt wel uit de praktijk. Al zouden alle organisten in staat zijn om zich zuiver aan de kerktoonsoorten te houden, dan nog zal dit er niet toe leiden dat alle psalmmelodieën voor het gemiddelde gemeentelid vertrouwd worden.

Ook zij die klassieke of geestelijke muziek luisteren (afgezien van Sweelinckliefhebbers) zijn immers gewend aan mineur- en majeurzettingen en niet aan kerktoonsoorten.

Trouwens, zelfs het veel geroemde isoritmische koraalboek van de Rijssense organist Dick Sanderman past het voorspel van Psalm 33 en zelfs de koraal van Psalm 24 aan van dorisch naar mineur.

Kortom, er is een veelheid aan oorzaken van het feit dat veel psalmen niet gezongen worden 
en andere onbegrepen blijven. 
We doen er goed aan dit als gereformeerde gezindte gezamenlijk te bespreken. Met gezamenlijk bedoel ik concreet álle gebruikers van ‘1773’: gemeenteleden, 
predikanten en organisten; van links tot rechts (om het voor 
het gemak zo te zeggen).

Van belang is dat we bij zo’n gesprek niet van tevoren de oplossing klaar hebben, maar (uiteraard binnen de grenzen van Schrift en belijdenis en trouw aan het voorgeslacht) ook niet bij voorbaat oplossingen uitsluiten. Wellicht blijkt er geen gezamenlijke oplossing mogelijk; maar dan hebben we er in elk geval naar gezocht.

Gevoelig

Wordt er dan niet te veel afgepraat? Dat gevaar bestaat, maar het gevaar is er óók dat we te weinig echt samen praten. En trouwens, iedere zondag worden er tienduizenden psalmen gezongen door honderdduizenden gemeenteleden. Over zoiets belangrijks mogen we het toch wel even sámen hebben?

Het beleggen van een dergelijke bijeenkomst, laat staan het vinden van een oplossing, zal niet gemakkelijk zijn. Maar het komt er nu wel op aan wat voor ons zwaarder weegt: onze gevoeligheden en progressieve of conservatieve voorkeuren, of het verlangen om de psalmen te bewaren voor het nageslacht.

De auteur is predikant van de hersteld hervormde gemeente te Ederveen en Andelst-Zetten e.o.

http://www.refdag.nl/opinie/organiseer_ ... n_1_625963
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marieke »

Mister schreef:Vervolg hierop stond gisteren in het RD:
Organiseer open en eerlijk gesprek over probleem onbekende psalmen
28-02-2012 20:16

Allerlei oplossingen worden er aangedragen voor het ”probleem van de onbekende psalmen”. Ds. M. van Reenen pleit voor een open en eerlijk gesprek over het onderwerp.

Oud-GBS-directeur L. M. P. Scholten heeft zich kwetsbaar opgesteld met het voorstel over psalmmelodieën dat hij gedaan heeft in De Wachter Sions, en later toegelicht in de krant (RD 16-2 en RD 18-2).

Zijn voorstel bracht nogal wat toetsenborden in beweging. Niet zozeer van gemeenteleden die vrezen iets vertrouwds te verliezen. Daarvoor geniet Scholten te veel vertrouwen. Het waren nu, in de krant en op internet, vooral organisten die de oplossing van de oud-GBS-directeur bestreden.

Uit dit alles blijkt hoezeer de psalmen leven. Blijkbaar zijn er velen wie de toekomst van de psalmzang ter harte gaat. En dat is goed, want het betaamt ons psalmen aan te heffen. Blijkbaar zijn er ook velen die bezorgd zijn over de toekomst van de psalmzangpraktijk. Ook dat is goed. We moeten de ogen niet sluiten voor problemen.

Oplossing

Wel valt mij in de huidige discussie iets op: velen hebben de oplossing al klaar. De een onderzoekt alvast mogelijkheden voor herziening, de ander pleit voor integrale invoering van de berijming gemaakt door ds. C. J. Meeuse, een derde meent dat het (ritmisch) zingen van complete psalmen dé oplossing is. De oplossing ligt volgens de een in het gezin (samen zingen), volgens een ander bij de predikant (meer onbekende verzen opgeven) en volgens een derde bij de organist (professioneel begeleiden).

Van dit alles gaat de suggestie uit dat het probleem eenvoudig en eenduidig is. De veelheid aan aangedragen oplossingen maakt echter duidelijk dat dit geenszins het geval is. Niet slechts de inhoud is de beperkende factor, want waarom zingen we Psalm 75:1 vaak en Psalm 112:1 nauwelijks?

Niet slechts verouderd taalgebruik is het probleem, want is Psalm 81:12 nu qua woordkeuze echt veel toegankelijker dan Psalm 83:1? Niet slechts de melodieën vormen de bottleneck, want waarom zingen we Psalm 108 wel en Psalm 60 zelden?

Sweellinck

Opmerkelijk vond ik, zowel in de krant als op internet, de reactie van diverse organisten. Een vakbekwame organist in combinatie met een alle psalmen minnende predikant zou de problemen nagenoeg uit de wereld helpen, concluderen zij.

Het streven van organisten naar behoud van álle psalmmelodieën is begrijpelijk. Ik zou hun echter toch, in alle voorzichtigheid, willen vragen iets dichter bij de gemeente te gaan staan. Een kleinere gemeente is allang blij als er voldoende organisten zijn. Dat sommige speellieden mogelijk wat ‘amateuristisch’ zijn, neemt men dan graag voor lief.

Bovendien helpt professionaliteit niet afdoende, blijkt wel uit de praktijk. Al zouden alle organisten in staat zijn om zich zuiver aan de kerktoonsoorten te houden, dan nog zal dit er niet toe leiden dat alle psalmmelodieën voor het gemiddelde gemeentelid vertrouwd worden.

Ook zij die klassieke of geestelijke muziek luisteren (afgezien van Sweelinckliefhebbers) zijn immers gewend aan mineur- en majeurzettingen en niet aan kerktoonsoorten.

Trouwens, zelfs het veel geroemde isoritmische koraalboek van de Rijssense organist Dick Sanderman past het voorspel van Psalm 33 en zelfs de koraal van Psalm 24 aan van dorisch naar mineur.

Kortom, er is een veelheid aan oorzaken van het feit dat veel psalmen niet gezongen worden 
en andere onbegrepen blijven. 
We doen er goed aan dit als gereformeerde gezindte gezamenlijk te bespreken. Met gezamenlijk bedoel ik concreet álle gebruikers van ‘1773’: gemeenteleden, 
predikanten en organisten; van links tot rechts (om het voor 
het gemak zo te zeggen).

Van belang is dat we bij zo’n gesprek niet van tevoren de oplossing klaar hebben, maar (uiteraard binnen de grenzen van Schrift en belijdenis en trouw aan het voorgeslacht) ook niet bij voorbaat oplossingen uitsluiten. Wellicht blijkt er geen gezamenlijke oplossing mogelijk; maar dan hebben we er in elk geval naar gezocht.

Gevoelig

Wordt er dan niet te veel afgepraat? Dat gevaar bestaat, maar het gevaar is er óók dat we te weinig echt samen praten. En trouwens, iedere zondag worden er tienduizenden psalmen gezongen door honderdduizenden gemeenteleden. Over zoiets belangrijks mogen we het toch wel even sámen hebben?

Het beleggen van een dergelijke bijeenkomst, laat staan het vinden van een oplossing, zal niet gemakkelijk zijn. Maar het komt er nu wel op aan wat voor ons zwaarder weegt: onze gevoeligheden en progressieve of conservatieve voorkeuren, of het verlangen om de psalmen te bewaren voor het nageslacht.

De auteur is predikant van de hersteld hervormde gemeente te Ederveen en Andelst-Zetten e.o.

http://www.refdag.nl/opinie/organiseer_ ... n_1_625963
Ik geloof dat ik tot nu toe het nog het meest eens ben met het opiniestuk van Jan Wisse
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Zita »

Ds Van Reenen heeft er soms wat mee te kampen dat hij zo genuanceerd wil zijn dat er uiteindelijk geen sterk verhaal overblijft (dat gaat overigens niet op voor zijn preken, hoor). Zo ook in dit opinie-artikel. Hij zegt eigenlijk niks, behalve dat we niet te ongenuanceerd moeten praten en niet te stellig moeten zijn. Dat vormt bij mij geen opinie.
Plaats reactie