De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik vraag me eigenlijk af of het wel waar is. Op zondag mag je niet met de rolstoel naar de kerk? Ik kan het me niet voorstellen. Ook geen oppas dan waarschijnlijk, want kinderwagens en buggy's kunnen ook niet. (de oplossing is dan natuurlijk: baby mee in de draagdoek en gewoon voeden in de kerk).
Ja het is waar Dodo. Baby's die gedoopt moeten worden, worden in een deken gewikkeld meegenomen, voeden in de kerk is absoluut not done. Baby wordt trouwens vlak voor de besprenkeling de kerk in gedragen en kort daarna weer uit.
Het is inmiddels niet overal meer zo. In de jaren 60 en 70 kwam het vaker voor nog.

Maar niet alleen wielen zijn omstreden, ook een gouden trouwring mocht niet altijd, wel een gouden horloge.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door -DIA- »

Even nuchter, oke?

Goed, dan zal ik een stukje praktijk vertellen, een stukje van een praktijk die vrijwel verdwenen is. Ik schijn helaas te laat geboren te zijn en voor sommigen is het misschien jammer dat ik nog mag(!) leven.

Het was in de jaren '30 toen mijn grootouders en mijn ouders onder het gehoor van de Waarheid kwamen. In ons dorp heerste echt een vijandelijke stemming als het er op aankwam, als het ging over het 'fijne Rijssen'. Wij werden dan ook in het dorp als spelbrekers beschouwd toen we het niet langer hielden in de Ned. Herv. Kerk aldaar.

Dat was dan het modern-godsdienstige dorp.

Nu de behoudend christelijke stad in die dagen.

Zoals gezegd gingen mijn ouders (en de hele familie van vaders kant ging mee) in Rijssen naar de kerk. Eerst nog Hervormd, want dat was al een heel groot verschil met onze woonplaats. Er was nog een redelijk behoudende Gereformeerde Bond. Maar goed, we werden toch op den duur naar de Gereformeerde Gemeenten toegetrokken. Vooral onder de predikanten ds. Vreugdenhil en Lamain. Toen was het beslist. We konden (noch wilden) meer terug.
Maar de toestand, het leven in die tijd was totaal anders als nu. Men leefde ook echt als een afgezonderd volk. Toen wij (nu spreek ik over mijzelf) in 1967 in Rijssen kwamen viel meteen het verschil op: Als kind dachten we: Wat zien ze er hier "achterlijk" uit. Het was een duidelijk onderscheid. Mocht dat? Ik meen van wel. Wat zou er tegen zijn?

Voorbeelden. Ik weet dat mijn ouders nooit de Rijssenaren wilden ergeren. Ze gingen met een rijtuig (koets met paard) naar Rijssen. De koets werd buiten Rijssen gestald, want in Rijssen zou het als een zondagsontheiliging worden aangemerkt als we op zondag met de koets door de stad zouden rijden. Vandaar... Later is er veel veranderd. Ook wat de zondag betreft. Zo schilden we op zaterdagavond altijd de aardappels, zodat dat niet op zondag hoefde. Dat was toen in brede kring gewoon! Was dat wettisch? Nee, want dat was toen algemeen zo, men zag de zondag als een dag apart.

Ik denk dat we meer bezwaar kunnen maken tegen een veelvoudig en onnodig autogebruik op zondag dan dat we uit principe lopend naar de kerk gaan. Toen in Rijssen de Noorderkerk werd gebouwd (1955) werd er geen fietsenstalling bijgebouwd. Men ging er toen nog van uit dat iedereen lopend naar de kerk kwam. Later is dan alles wel veel ruimer geworden. Nu is er een parkeerplaats en een grote fietsenstalling onder de kerk. Het is maar een voorbeeld hoe zaken verschuiven.
Kinderen speelden op zondag niet buiten, in tegenstelling tot nu. Was dat wettisch op principieel? Ik denk het laatste, hoewel er ook altijd meelopers zijn.

Als we zo terugdenken moeten de Gereformeerde Gemeenten wel echt heel extreem zijn geweest, tot bij sektarische af. Dit concluderend uit de reacties die nu over deze principes worden gezegd. Is er iets tegen het vasthouden aan de sabbatrust? Neen, tenzij het een lege huls wordt en een last wordt om de zondag te houden. We lezen dat die mensen er in oude tijden ook al waren: Wanneer zal de sabbat voorbij zijn? (weet zo de Schriftplaats niet uit mijn hoofd). Daar wordt wel afkeurend gesproken over een losse sabbatsviering.

Gaan we de oude tijd verheerlijken? Beslist niet in alles, maar dit alleen als illustratie hoe iets wat heel gewoon was kan verworden tot in de ogen van buitenstaanders als sektarisch. Dit moet ook niet beschouwd worden als een in alles goedkeuren van wat er in vrije gemeenten gebeurt. Daar heerst vaak ook geen goede kerkelijke orde, maar laten we het daar nu even niet over hebben. Het gaat me om aan te tonen dat wat eerder normaal was door mensen die veranderen en losser gaan denken, als sektarisch wordt gezien. Ik geloof dat we daar ook mensen mee treffen voor wie dit nog een punt van principe is. Laat ze dan vrij!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Voorbeelden. Ik weet dat mijn ouders nooit de Rijssenaren wilden ergeren. Ze gingen met een rijtuig (koets met paard) naar Rijssen. De koets werd buiten Rijssen gestald, want in Rijssen zou het als een zondagsontheiliging worden aangemerkt als we op zondag met de koets door de stad zouden rijden. Vandaar... Later is er veel veranderd. Ook wat de zondag betreft. Zo schilden we op zaterdagavond altijd de aardappels, zodat dat niet op zondag hoefde. Dat was toen in brede kring gewoon! Was dat wettisch? Nee, want dat was toen algemeen zo, men zag de zondag als een dag apart.
Zo bijzonder was het niet hoor DIA, mijn vader reed ook beslist nooit op zondag, al ging het niet zo ver dat moeder de kinderwagen niet mocht meenemen.
Wij mochten als kind dus niet op de fiets naar de kerk.
Moeder braadde tot op het laatst op zaterdag het vlees, kookte soep, schilde de aardappels, en dat gebeurde bij vriendinnetjes thuis ook zo.
Eind jaren 60 kwam voor het eerst op zondag de dominee met een auto naar de kerk, een gedeelte van de kerkgangers die het zagen, draaiden zich om en gingen naar huis.
Wat toen misschien als "streng" werd betiteld, is nu wettisch, en dat heeft een nare bijklank zo.
Een aantal jaren geleden waren wij op vakantie in Drenthe en gingen naar de kerk in Staphorst, de auto parkeerden wij buiten de bebouwde kom en liepen met de kerkgangers naar het kerkgebouw. Wij vinden het vanzelfsprekend om dit te respecteren.
Op Urk evenzo, al is dit inmiddels wel verwaterd.
Ik ervaarde dat als fijn, met een grote groep medekerkgangers, heel anders dan nu, men stapt nu individueel op de fiets of duikt zijn auto in.
Laatst liepen wij naar huis en werden we ingehaald door de gastpredikant die snel door moest naar zijn volgende preekbeurt.
Ik heb het gevoel dat in deze dorpen op zondag meer de rust wordt ervaren, in de stad heb je helemaal geen zondagsrust meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door DDD »

@DIA:

Dank. Ik ben het met je eens dat er veel verandert in de loop van de tijd. En ook dat niet iedere verandering een verbetering is. Maar dat mensen er ouderwets bijlopen zie ik niet als een aanbeveling, noch als een bijbels principe. En dat mensen niet met wielen naar de kerk zouden mogen, ook niet.

En gelukkig zijn er zeker nog mensen die lopend naar de kerk gaan, terwijl ze door de weeks zouden fietsen. Maar dat zijn geen wezenlijke zaken, al vloeien ze wel uit wezenlijke principes voort.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door Panny »

Zaken rond zondagsheiliging is heel plaats en tijdsgebonden.
Het is ook heel lastig er een goede mening over te vormen vind ik.
De zondag is nooit hetzelde geweest als de sabbat. Ook in de eerste eeuwen na Christus kwamen de Christenen meestal samen op de zondagochtend maar moesten daarna nog gewoon werken.
In de brieven van de apostelen is over de zondag ook niet meer te lezen dan dat de gemeente samenkwamen.
Aan de andere kant is de zevende dag bij de schepping als rustdag geheiligd.
Ik ben in verschillende Aziatische kerken geweest. Dan ga je na de dienst uit beleefdheid met de voorganger mee ergens in een restaurantje iets eten.

Maar het lijkt me goed als een moderator dit onderwerp afsplitst.
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door ejvl »

Als principes maar uit liefde gedaan worden en niet als wettisch.
En niet per definitie iemand veroordelen die meent dat het anders ligt met dezelfde bijbel en grondslag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door Tiberius »

Panny schreef:Maar het lijkt me goed als een moderator dit onderwerp afsplitst.
:garde
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:
Dank. Ik ben het met je eens dat er veel verandert in de loop van de tijd. En ook dat niet iedere verandering een verbetering is. Maar dat mensen er ouderwets bijlopen zie ik niet als een aanbeveling, noch als een bijbels principe. En dat mensen niet met wielen naar de kerk zouden mogen, ook niet.

En gelukkig zijn er zeker nog mensen die lopend naar de kerk gaan, terwijl ze door de weeks zouden fietsen. Maar dat zijn geen wezenlijke zaken, al vloeien ze wel uit wezenlijke principes voort.
Of ouderwets het juiste woord was geloof ik niet. We spraken over de jaren 60. In onze geboorteplaats droegen meisjes broeken en kort haar. Wat voor ons als kinderen "ouderwets" overkwam was de haardracht en de kleding (geen broeken voor meisjes). Of dat nu ECHT ouderwets is geloof ik dus ook weer niet. Wel wordt me ook weer duidelijk dat je hier werkelijk woordje op een goudschaaltje moet wegen...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door Pimpelmees »

ejvl schreef:Als principes maar uit liefde gedaan worden en niet als wettisch.
En niet per definitie iemand veroordelen die meent dat het anders ligt met dezelfde bijbel en grondslag.
Dat zijn mooie zalvende woorden. Maar toch zei je juist in je vorige post zonder onderbouwing dat je het rolstoel-standpunt "nogal extreem" vond. Is dat niet in strijd met jouw laatste zin hierboven?
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door ejvl »

Waarom?
Ik vind het extreem. Dat is een mening. Ik ben het er ook absoluut niet mee eens.
Ik veroordeel ze echter niet in de zin dat het per definitie fout is. Mits ze het niet uit wetticisme doen.
Net zo min als Aziaten die uit de kerk naar een restaurant gaan. Of Afrikanen die zingen met dans en trommels in kerken.
Laatst gewijzigd door ejvl op 04 jul 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Pimpelmees »

@ejvl:
Dank voor je reactie. Ik kon wel uitpuzzelen wat jouw zinnen waren.
Maar kijk uit met reacties sturen via Tapatalk. Dat programma zorgt er voor dat op de gewone site de quotes door elkaar gehusseld worden. Nu heb ik ineens jouw zalvende woorden geschreven. Of wilde je mij die woorden in de mond leggen? :)
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door ejvl »

O sorry. Ik had het gelezen dat het fout ging. Ik zal het aanpassen :)
CvdW
Berichten: 2988
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door CvdW »

Hervormd Lokaal in Capelle aan den IJssel is een behoudende groep. Ze helpen elkaar.
De leer zoals die te vinden is in de Bijbel, verklaart bij Calvijn en uitgedragen door bijvoorbeeld ds. Du Marchie staan ze voor. Dit is een geheel andere leer dan bij de Ger. Gem. (Je bent wedergeboren, maar kent Christus niet - Of het begint met Christus niet). Bij de Ger. Gem. leert men een veronderstellende wedergeboorte.
Wij hebben er doordeweeks gekerkt. Het standpunt van de 'wielen' is begrijpelijk binnen het kleine land Nederland. Laten de kerkmensen het goede voorbeeld geven, door de auto niet te gebruiken op zondag. Voor de natuur is het goed en voor de mens ook, scheelt weer enkele zonden.
Online
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Martijn »

CvdW schreef:Hervormd Lokaal in Capelle aan den IJssel is een behoudende groep. Ze helpen elkaar.
De leer zoals die te vinden is in de Bijbel, verklaart bij Calvijn en uitgedragen door bijvoorbeeld ds. Du Marchie staan ze voor. Dit is een geheel andere leer dan bij de Ger. Gem. (Je bent wedergeboren, maar kent Christus niet - Of het begint met Christus niet). Bij de Ger. Gem. leert men een veronderstellende wedergeboorte.
Wij hebben er doordeweeks gekerkt. Het standpunt van de 'wielen' is begrijpelijk binnen het kleine land Nederland. Laten de kerkmensen het goede voorbeeld geven, door de auto niet te gebruiken op zondag. Voor de natuur is het goed en voor de mens ook, scheelt weer enkele zonden.
Waar in de bijbel vindt u het standpunt van de 'wielen'? In dit topic kwam ook ter sprake dat mensen met een rolstoel op zondag daar dan niet naar de kerk kunnen omdat een rolstoel niet geduwd mag worden. Als je niet kunt lopen en dus afhankelijk bent van een rolstoel kun je niet naar kerk. Ik vindt het nogal een extreem standpunt.
Ook de opmerking dat het voor de mens weer enkele zonden scheelt snap ik niet zo goed
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10514
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Weekdiensten [2]

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik vraag me eigenlijk af of het wel waar is. Op zondag mag je niet met de rolstoel naar de kerk? Ik kan het me niet voorstellen. Ook geen oppas dan waarschijnlijk, want kinderwagens en buggy's kunnen ook niet. (de oplossing is dan natuurlijk: baby mee in de draagdoek en gewoon voeden in de kerk).
Ja het is waar Dodo. Baby's die gedoopt moeten worden, worden in een deken gewikkeld meegenomen, voeden in de kerk is absoluut not done. Baby wordt trouwens vlak voor de besprenkeling de kerk in gedragen en kort daarna weer uit.
Het is inmiddels niet overal meer zo. In de jaren 60 en 70 kwam het vaker voor nog.

Maar niet alleen wielen zijn omstreden, ook een gouden trouwring mocht niet altijd, wel een gouden horloge.
Die deken kan ik mij niet herinneren. Ik ben er wel geweest, maar toen werden doopdiensten doordeweeks gehouden. Kinderwagens, fietsen en andere wielen waren dan geen probleem.
Wat eerder werd gezegd over internet klopt niet voor de gezinnen die ik ken. Ze waren juist behoorlijk vooruitstrevend op digitaal gebied. In 1997 hadden nog maar weinig gezinnen internet thuis, maar het HL-gezin waar ik veel kwam had het wel.
Gesloten