Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn'

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17631
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Zita schreef:
huisman schreef:
Terri schreef:Je durft wel zeg, 'toontje', toneelspel' , ik vind dit laster, temeer daar je zelf zegt hem niet te kennen en kom je toch zo snel met zo'n vernietigend oordeel?
Sorry, ik vind je enorm veranderd, een tijd terug was je stabiel en evenwichtig in je postings, maar wat er toch is gebeurd?......
Is gewoon mijn oordeel en juist omdat ik deze predikant niet ken is het geen laster. Ik ben niet veranderd het forum wel helaas.

Nog even inhoudelijk over mijn kritiek op de voordracht. Als bij ons een student zo'n voordracht zou hebben werd hem dat snel afgeleerd. Staat namelijk de boodschap in de weg.

Ik begrijp trouwens ook wel dat dit wordt uitvergroot door het zo close in beeld brengen van deze predikant.

Misschien kan iemand zijn naam openbaren?
Het is ds Van Campen uit de Maranathakerk. En ik stel voor dat we het op een constructieve wijze over de inhoud hebben.
Bedankt voor deze openbaring :huhu Ik zou graag over de inhoud spreken maar dat gaat nu niet meer lukken.
Helaas moet ik zo gaan werken. Maar er zijn vast wijzere forummers die een begin kunnen maken met een zorgvuldige exegese van Jeremia 31:18 en de omliggende verzen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Terri schreef:Je durft wel zeg, 'toontje', toneelspel' , ik vind dit laster, temeer daar je zelf zegt hem niet te kennen en kom je toch zo snel met zo'n vernietigend oordeel?
Sorry, ik vind je enorm veranderd, een tijd terug was je stabiel en evenwichtig in je postings, maar wat er toch is gebeurd?......
Is gewoon mijn oordeel en juist omdat ik deze predikant niet ken is het geen laster. Ik ben niet veranderd het forum wel helaas.

Nog even inhoudelijk over mijn kritiek op de voordracht. Als bij ons een student zo'n voordracht zou hebben werd hem dat snel afgeleerd. Staat namelijk de boodschap in de weg.

Ik begrijp trouwens ook wel dat dit wordt uitvergroot door het zo close in beeld brengen van deze predikant.

Misschien kan iemand zijn naam openbaren?
Dus als je kwaad spreekt over iemand die je niet kent zou het geen laster zijn. Dat is mijns inziens niet juist. Onjuist kwaad spreken is altijd laster, of je nu verstand van zaken hebt of niet.

Los daarvan begrijp ik niet zo goed waarom iemand geen kritiek op de voordacht van een dominee zou mogen hebben. Al zie ik niet zo in wat er mis is met zijn voordracht.

Tenslotte lijkt zijn boodschap mij zuiver gereformeerd. Dat staat trouwens los van de exegese van de betreffende afzonderlijke tekst. Die uitleg is overigens op geen enkele manier in strijd met de kanttekeningen.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Martijn »

Leerling schreef:
Martijn schreef:
Leerling schreef:Zeker kan ik dat, maar beantwoordt nu eerst mijn vraag/oproep maar.
Het zo makkelijker zijn om op in te gaan als ik het wel zou weten. Gaat het om de uitleg van het vers, de vertaling? Of de opmerkingen met betrekking tot hyper calvinisten ed?
Allebei de zaken kloppen niet! Dus ik zou zeggen succes met bewijzen.

@refo. Dat kan ook van de andere kant gezegd worden: Het zal wel een gevalletje zijn 'ik ben het ermee eens, dus is het Bijbels'
Ik zou ook tegen je kunnen zeggen succes met bewijzen dat deze zaken niet kloppen....Je roept alleen maar dat het niet klopt en verder kom je nergens mee.

Wat betreft de vertaling van het gedeelte van vers 18 over "Bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn" ik ben de grondtalen niet machtig maar ik kom wel meerdere keren tegen dat het niet helemaal juist vertaald is. Onder andere deze:
Misschien zegt u: Ik kan me niet bekeren, dat moet God toch doen. Weet u, telkens opnieuw lees je in de Bijbel de oproep tot bekering. Ook al in het Oude Testament, waar de Here het volk Israel voortdurend oproept tot bekering. Nooit wordt eraan toegevoegd dat je dat niet kunt. Laat de oproep staan. Bekeer u! En zeker, het is genade van God, wanneer Hij door Zijn Geest bekering in ons leven werkt.

Iemand denkt misschien aan de woorden in Jeremia 31:18: ‘Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.’ Toch is het niet terecht om een beroep op dit vers te doen. Het gaat in Jeremia 31 over Israel, wat van God was afgedwaald. Gods straffen waren over het volk heengekomen. Dan klinkt de roep ‘Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.’ Zo staat het in de HSV en ook in de SV. Deze woorden komen we trouwens ook tegen in Klaagliederen 5:21.

Wanneer ik de grondtekst goed bekijk, dringt zich een andere betekenis aan mij op, dan er vaak aan wordt gegeven. Het is zeker ook een gebed: ‘Laat mij terugkeren, zodat ik zal terugkeren.’ Het volk was afgedwaald van God, zoals ook een gelovige kan wegdwalen van God. In die zin lees ik dit vers.

God is het volk tegen gekomen, heeft het gestraft. Dan klinkt de roep van het volk: ‘Laat ons tot U terugkeren, zodat wij zullen terugkeren.’ Zo kan ook een gelovige, bij wie het geloofsleven is verflauwd, die misschien wel in zonde is gevallen, tot God roepen: ‘Here, doe mij tot U terugkeren, zodat ik tot U zal terugkeren.’

Het volgende vers van Jeremia 31 zegt dan, in de HSV: ‘Want nadat ik bekeerd was, heb ik berouw gekregen.’ Het woord bekering heeft hier in de grondtekst meer de betekenis: tot inkeer komen. Misschien is het ook voor u nodig deze weg te gaan. De Here verlangt ernaar ook u genadig te zijn.
In het citaat gaat het ook al over de oproep tot bekering. Ik reageerde met mijn eerdere posting op een posting waarin een student oproept om maar veel te bidden om een bekering en dat er dan nog een kans is dat je dan bekeerd wordt. Is dat de juiste prediking volgens jou Leerling? Ik heb hierboven expres het stukje er bijgevoegd waarin het gaat over de oproep tot bekering. Ik kan me daar helemaal in vinden. Verder kom ik die oproep in mijn bijbel ook tegen: Johannes de Doper: 'Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. De Heere Jezus zelf begint zijn prediking ook met deze zelfde worden. Waar lees ik daar dat we er maar veel om moeten bidden? Het is mijns inziens een actieve oproep. Petrus antwoord de toehoorders na zijn toespraak dat zij zich moeten bekeren en zicht laten dopen tot vergeving van zonden, niet bid maar veel om bekering! Johannes zegt in zijn brief dat het gebod van de Heere is dat we geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus. Ook weer een actieve oproep.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Martijn »

huisman schreef:
Terri schreef:Je durft wel zeg, 'toontje', toneelspel' , ik vind dit laster, temeer daar je zelf zegt hem niet te kennen en kom je toch zo snel met zo'n vernietigend oordeel?
Sorry, ik vind je enorm veranderd, een tijd terug was je stabiel en evenwichtig in je postings, maar wat er toch is gebeurd?......
Is gewoon mijn oordeel en juist omdat ik deze predikant niet ken is het geen laster. Ik ben niet veranderd het forum wel helaas.

Nog even inhoudelijk over mijn kritiek op de voordracht. Als bij ons een student zo'n voordracht zou hebben werd hem dat snel afgeleerd. Staat namelijk de boodschap in de weg.

Ik begrijp trouwens ook wel dat dit wordt uitvergroot door het zo close in beeld brengen van deze predikant.

Misschien kan iemand zijn naam openbaren?
Zou jij hem dat dan afleren? Als het niet in straatje Huisman past dan deugt het niet? Zo kom je tenminste wel over.

Misschien eerst maar eens een aantal preken luisteren van deze predikant voor je een mening vormt en een oordeel velt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17631
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Martijn schreef:
huisman schreef:
Terri schreef:Je durft wel zeg, 'toontje', toneelspel' , ik vind dit laster, temeer daar je zelf zegt hem niet te kennen en kom je toch zo snel met zo'n vernietigend oordeel?
Sorry, ik vind je enorm veranderd, een tijd terug was je stabiel en evenwichtig in je postings, maar wat er toch is gebeurd?......
Is gewoon mijn oordeel en juist omdat ik deze predikant niet ken is het geen laster. Ik ben niet veranderd het forum wel helaas.

Nog even inhoudelijk over mijn kritiek op de voordracht. Als bij ons een student zo'n voordracht zou hebben werd hem dat snel afgeleerd. Staat namelijk de boodschap in de weg.

Ik begrijp trouwens ook wel dat dit wordt uitvergroot door het zo close in beeld brengen van deze predikant.

Misschien kan iemand zijn naam openbaren?
Zou jij hem dat dan afleren? Als het niet in straatje Huisman past dan deugt het niet? Zo kom je tenminste wel over.

Misschien eerst maar eens een aantal preken luisteren van deze predikant voor je een mening vormt en een oordeel velt.
Het was gewoon een subjectief oordeel. Ik zag een predikant met twee duimen in zijn vestzakje die mij ging vertellen dat de " gereformeerden" er toch wel ver naast zitten.....en oeps ik sta op ( zeer) lange tenen van forummers die zelf nooit zoiets zullen doen :bobo ( behalve als ze bv DIA aanvallen)

Samenvatting: Deze predikant lijkt te neigen naar de leer van Saumur . Wij moeten bewegen en dan beweegt God.
Gode zij dank is het anders!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Martijn »

huisman schreef:
Martijn schreef:
huisman schreef:
Terri schreef:Je durft wel zeg, 'toontje', toneelspel' , ik vind dit laster, temeer daar je zelf zegt hem niet te kennen en kom je toch zo snel met zo'n vernietigend oordeel?
Sorry, ik vind je enorm veranderd, een tijd terug was je stabiel en evenwichtig in je postings, maar wat er toch is gebeurd?......
Is gewoon mijn oordeel en juist omdat ik deze predikant niet ken is het geen laster. Ik ben niet veranderd het forum wel helaas.

Nog even inhoudelijk over mijn kritiek op de voordracht. Als bij ons een student zo'n voordracht zou hebben werd hem dat snel afgeleerd. Staat namelijk de boodschap in de weg.

Ik begrijp trouwens ook wel dat dit wordt uitvergroot door het zo close in beeld brengen van deze predikant.

Misschien kan iemand zijn naam openbaren?
Zou jij hem dat dan afleren? Als het niet in straatje Huisman past dan deugt het niet? Zo kom je tenminste wel over.

Misschien eerst maar eens een aantal preken luisteren van deze predikant voor je een mening vormt en een oordeel velt.
Het was gewoon een subjectief oordeel. Ik zag een predikant met twee duimen in zijn vestzakje die mij ging vertellen dat de " gereformeerden" er toch wel ver naast zitten.....en oeps ik sta op ( zeer) lange tenen van forummers die zelf nooit zoiets zullen doen :bobo ( behalve als ze bv DIA aanvallen)

Samenvatting: Deze predikant lijkt te neigen naar de leer van Saumur . Wij moeten bewegen en dan beweegt God.
Gode zij dank is het anders!!
Het gaat mij om de manier waarop je direct maar een oordeel velt. Nu komt er ook weer een kwalificatie bij.
Je komt behoorlijk arrogant over huisman. Je hebt met veel tamtam je afscheid aangekondigd en nu ben je terugkomen sluipen om zo af en toe op iets te reageren waarvan jij vindt dat het een dwaling is.
Eerder werd al gesproken over laster, ik vind ook dat je dat doet gezien je nieuwe kwalificatie en je deze predikant niet schijnt te kennen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Graag inhoudelijk, mensen, en niet op de persoon.
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wim Anker »

Over welke link/preek gaat het nu eigenlijk? Ik zag een yt naar Dhr. Bunt, naar ev. van Dooijenweerd maar b.v. geen verwijzing naar ds. van Campen.

Waar reageert @Huisman nu op? Kan iemand dat aangeven?
ejvl
Berichten: 5782
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Over welke link/preek gaat het nu eigenlijk? Ik zag een yt naar Dhr. Bunt, naar ev. van Dooijenweerd maar b.v. geen verwijzing naar ds. van Campen.

Waar reageert @Huisman nu op? Kan iemand dat aangeven?
Op deze, geplaatst door Martijn.
https://www.youtube.com/watch?v=1aqt8Oa ... e=youtu.be
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Over welke link/preek gaat het nu eigenlijk? Ik zag een yt naar Dhr. Bunt, naar ev. van Dooijenweerd maar b.v. geen verwijzing naar ds. van Campen.

Waar reageert @Huisman nu op? Kan iemand dat aangeven?
Op deze, geplaatst door Martijn.
https://www.youtube.com/watch?v=1aqt8Oa ... e=youtu.be
Maar @Zita zegt toch dat het ds. van Campen is waar @Huisman op reageert? (dat isnu net mijn verwarring hieromtrent)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1479
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeremiah »

---knip--- Niet in een lopende discussie maar via pb aub.
ejvl
Berichten: 5782
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:
ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Over welke link/preek gaat het nu eigenlijk? Ik zag een yt naar Dhr. Bunt, naar ev. van Dooijenweerd maar b.v. geen verwijzing naar ds. van Campen.

Waar reageert @Huisman nu op? Kan iemand dat aangeven?
Op deze, geplaatst door Martijn.
https://www.youtube.com/watch?v=1aqt8Oa ... e=youtu.be
Maar @Zita zegt toch dat het ds. van Campen is waar @Huisman op reageert? (dat isnu net mijn verwarring hieromtrent)
Martijn plaatste deze Youtube Link als zijnde dat dit bijbelser zou zijn als wat @Mulder poste. Dit plaatste hij op 2 mei, dat is dezelfde youtube link als ik neerzette, en dat is een fragment van ds van Campen.
@Leerling zei dat dit compleet onbijbels is, daar heeft @Huistman ook e.a op gereageerd.
De discussie gaat dus over een fragment van ds MM van Campen of dit bijbels is of onbijbels.
https://www.youtube.com/watch?v=1aqt8Oa ... e=youtu.be
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Het lijkt mij handig als @huisman gewoon even zelf reageert waar hij het over heeft.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Over welke link/preek gaat het nu eigenlijk? Ik zag een yt naar Dhr. Bunt, naar ev. van Dooijenweerd maar b.v. geen verwijzing naar ds. van Campen.

Waar reageert @Huisman nu op? Kan iemand dat aangeven?
Op deze, geplaatst door Martijn.
https://www.youtube.com/watch?v=1aqt8Oa ... e=youtu.be
Aantal dwalingen worden wel terecht genoemd.
De hyperclavinisten vinden de oproep tot geloof en bekering onbijbels omdat dat zou betekenen dat een mens zich kan bekeren en zelf geloof kan wekken.

Sommigen menen als je er maar vaak om bidt dan moet God het wel geven, maar vaak bidden is nooit een grond, slecht Gods genadige ontferming.

In de KJV spreekt men bij Jer31v18 over "turn" omdraaien, omkeren... bekeren.
Die vertaling die de predikant aanhaalt American Standard Version uit 1901?
Is in ieder geval niet geheel onverdacht.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:
ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Over welke link/preek gaat het nu eigenlijk? Ik zag een yt naar Dhr. Bunt, naar ev. van Dooijenweerd maar b.v. geen verwijzing naar ds. van Campen.

Waar reageert @Huisman nu op? Kan iemand dat aangeven?
Op deze, geplaatst door Martijn.
https://www.youtube.com/watch?v=1aqt8Oa ... e=youtu.be
Maar @Zita zegt toch dat het ds. van Campen is waar @Huisman op reageert? (dat isnu net mijn verwarring hieromtrent)
Martijn plaatste deze Youtube Link als zijnde dat dit bijbelser zou zijn als wat @Mulder poste. Dit plaatste hij op 2 mei, dat is dezelfde youtube link als ik neerzette, en dat is een fragment van ds van Campen.
@Leerling zei dat dit compleet onbijbels is, daar heeft @Huistman ook e.a op gereageerd.
De discussie gaat dus over een fragment van ds MM van Campen of dit bijbels is of onbijbels.
https://www.youtube.com/watch?v=1aqt8Oa ... e=youtu.be
Maar onder deze video staat toch John Brunt? Is dat dan niet de spreker?
Plaats reactie