Leerling schreef:Martijn schreef:Leerling schreef:Zeker kan ik dat, maar beantwoordt nu eerst mijn vraag/oproep maar.
Het zo makkelijker zijn om op in te gaan als ik het wel zou weten. Gaat het om de uitleg van het vers, de vertaling? Of de opmerkingen met betrekking tot hyper calvinisten ed?
Allebei de zaken kloppen niet! Dus ik zou zeggen succes met bewijzen.
@refo. Dat kan ook van de andere kant gezegd worden: Het zal wel een gevalletje zijn 'ik ben het ermee eens, dus is het Bijbels'
Ik zou ook tegen je kunnen zeggen succes met bewijzen dat deze zaken niet kloppen....Je roept alleen maar dat het niet klopt en verder kom je nergens mee.
Wat betreft de vertaling van het gedeelte van vers 18 over "Bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn" ik ben de grondtalen niet machtig maar ik kom wel meerdere keren tegen dat het niet helemaal juist vertaald is. Onder andere deze:
Misschien zegt u: Ik kan me niet bekeren, dat moet God toch doen. Weet u, telkens opnieuw lees je in de Bijbel de oproep tot bekering. Ook al in het Oude Testament, waar de Here het volk Israel voortdurend oproept tot bekering. Nooit wordt eraan toegevoegd dat je dat niet kunt. Laat de oproep staan. Bekeer u! En zeker, het is genade van God, wanneer Hij door Zijn Geest bekering in ons leven werkt.
Iemand denkt misschien aan de woorden in Jeremia 31:18: ‘Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.’ Toch is het niet terecht om een beroep op dit vers te doen. Het gaat in Jeremia 31 over Israel, wat van God was afgedwaald. Gods straffen waren over het volk heengekomen. Dan klinkt de roep ‘Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.’ Zo staat het in de HSV en ook in de SV. Deze woorden komen we trouwens ook tegen in Klaagliederen 5:21.
Wanneer ik de grondtekst goed bekijk, dringt zich een andere betekenis aan mij op, dan er vaak aan wordt gegeven. Het is zeker ook een gebed: ‘Laat mij terugkeren, zodat ik zal terugkeren.’ Het volk was afgedwaald van God, zoals ook een gelovige kan wegdwalen van God. In die zin lees ik dit vers.
God is het volk tegen gekomen, heeft het gestraft. Dan klinkt de roep van het volk: ‘Laat ons tot U terugkeren, zodat wij zullen terugkeren.’ Zo kan ook een gelovige, bij wie het geloofsleven is verflauwd, die misschien wel in zonde is gevallen, tot God roepen: ‘Here, doe mij tot U terugkeren, zodat ik tot U zal terugkeren.’
Het volgende vers van Jeremia 31 zegt dan, in de HSV: ‘Want nadat ik bekeerd was, heb ik berouw gekregen.’ Het woord bekering heeft hier in de grondtekst meer de betekenis: tot inkeer komen. Misschien is het ook voor u nodig deze weg te gaan. De Here verlangt ernaar ook u genadig te zijn.
In het citaat gaat het ook al over de oproep tot bekering. Ik reageerde met mijn eerdere posting op een posting waarin een student oproept om maar veel te bidden om een bekering en dat er dan nog een kans is dat je dan bekeerd wordt. Is dat de juiste prediking volgens jou Leerling? Ik heb hierboven expres het stukje er bijgevoegd waarin het gaat over de oproep tot bekering. Ik kan me daar helemaal in vinden. Verder kom ik die oproep in mijn bijbel ook tegen: Johannes de Doper: 'Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. De Heere Jezus zelf begint zijn prediking ook met deze zelfde worden. Waar lees ik daar dat we er maar veel om moeten bidden? Het is mijns inziens een actieve oproep. Petrus antwoord de toehoorders na zijn toespraak dat zij zich moeten bekeren en zicht laten dopen tot vergeving van zonden, niet bid maar veel om bekering! Johannes zegt in zijn brief dat het gebod van de Heere is dat we geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus. Ook weer een actieve oproep.