Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?Posthoorn schreef:Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb.Johannes S schreef:Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?Posthoorn schreef:Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Maar voor mij is de uitleg van het NT leidend. In Romeinen 11 lees ik dat zolang de volheid van de heidenen ingaat - dat is wat nú gebeurt - zolang zal er ook een overblijfsel van Israël zalig worden. De 'rest die behouden zal worden'. Ook bij Israël gaat het om de 'zaligheid der zielen', 1 Petr. 1:9.
Er is enorm veel gespeculeerd over de profetieën, maar als we de lijn van het NT vasthouden, is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wat het boek Daniël betreft, vind ik de 'nieuwere' uitleg, waarin steeds de komst van Antiochus Epifanes centraal staat als type van de antichrist, het meest verhelderend.
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Hier en daar zijn wel wat mensen (geweest) die zich ook erin verdiept hebben.Posthoorn schreef:Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb.Johannes S schreef:Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?Posthoorn schreef:Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Maar voor mij is de uitleg van het NT leidend. In Romeinen 11 lees ik dat zolang de volheid van de heidenen ingaat - dat is wat nú gebeurt - zolang zal er ook een overblijfsel van Israël zalig worden. De 'rest die behouden zal worden'. Ook bij Israël gaat het om de 'zaligheid der zielen', 1 Petr. 1:9.
Er is enorm veel gespeculeerd over de profetieën, maar als we de lijn van het NT vasthouden, is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wat het boek Daniël betreft, vind ik de 'nieuwere' uitleg, waarin steeds de komst van Antiochus Epifanes centraal staat als type van de antichrist, het meest verhelderend.
Zie hier bijvoorbeeld: http://theologienet.nl/israeltoekomst.html#mobachius
Of de interpretatie altijd 100% juist/zuiver is is wat anders, maar het leefde wel bij ze.
Als ik het woord vv-leer laat vallen is de mogelijkheid aanwezig dat we verzanden in koude harten.
Daarom wil ik graag alleen naar de inhoud kijken.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Je wilt geen discussie, zei je gisteren. Prima wat mij betreft, maar ik laat wel even weten dat ik je visie op Israël voor 95% niet deel. Jij weet dat wel, maar anderen niet altijd. En omdat je hier toch je visie gaat weergeven, zeg ik het ook maar evenPosthoorn schreef:Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb.Johannes S schreef:Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?Posthoorn schreef:Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Maar voor mij is de uitleg van het NT leidend. In Romeinen 11 lees ik dat zolang de volheid van de heidenen ingaat - dat is wat nú gebeurt - zolang zal er ook een overblijfsel van Israël zalig worden. De 'rest die behouden zal worden'. Ook bij Israël gaat het om de 'zaligheid der zielen', 1 Petr. 1:9.
Er is enorm veel gespeculeerd over de profetieën, maar als we de lijn van het NT vasthouden, is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wat het boek Daniël betreft, vind ik de 'nieuwere' uitleg, waarin steeds de komst van Antiochus Epifanes centraal staat als type van de antichrist, het meest verhelderend.
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Inderdaad heb ik gezegd niet zo veel zin te hebben in deze discussie. Anderzijds voel ik mij toch gedrongen wat tegengeluid te laten horen in deze topic, temeer daar niemand anders dit doet.
Daarbij zal ik indien nodig een discussie zeker niet uit de weg gaan.
Daarbij zal ik indien nodig een discussie zeker niet uit de weg gaan.
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Je legt heel mooi aan Samanthi uit wat "dat recht" betekent in "Sion zal door recht verlost worden". Want dat vroeg ze. Je legt "dat recht" uit uit door te zeggen dat God gerechtigheid eist van de mens en gaat verlossen door Jezus. En dat het ook zo gaat in de persoonlijke besnijdenis van het hart.Johannes S schreef:Ik vind dit een vreemde reactie met tegenstrijdigheden die ik niet goed begrijp @Arja.Arja schreef:Ik denk dat je daar achter kunt komen door de tekst in het verband te lezen. Ik kan dat wat jij schrijft er niet erin lezen, Johannes. Als zijn het op zich wel een Bijbelse waarheden die je opschrijft. Maar ze komen niet op uit de tekst.Johannes S schreef:Gods recht tegenover de onrecht van een mens. God eist gerechtigheid van de mens en gaat verlossen door Jezus. Het principe zoals het met het volk Israël als volk geschiedt, zo geschiedt ook de persoonlijke besnijdenis van het hart en wedergeboorte. Bekering, door de benauwdheid en verdrukking heen ingaan>>>een verslagen hart, en dan verlossing. Zie Kolossenzen 2, Galaten 2:15-21, Romeinen 6... Ondergaan, in het zondegraf liggen, en opstaan in een nieuw leven. De Doop met de Heilige Geest. Dat wordt achteraf gesymboliseerd door de doop met water.samanthi schreef:
Weet je wat dat inhoudt dat recht?
Ik vertelde je dat niet in die tekst lees. Ook niet in de context overigens. Op wat voor manier is is de ballingschap van de Joden en hun terugkeer een voorbeeld van de persoonlijke besnijdenis van het hart?
Maar ik lees nu dat je deze tekst uit Jesaja niet naar voren wilde halen. Je had hem eigenlijk al weggehaald en weer teruggezet omdat Samanthi er op reageerde. Dus sorry dat ik me zo op de tekst uit Jesaja richtte.
Mijn blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Ik zelf vind deze teksrerg mooi slaan op het recht van God.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Romeinen 11 spreekt oa over een opwekking uit de doden en over het opnieuw ingeënt worden van de natuurlijke takken. Dat wijst duidelijk aan dat er ook in déze bedeling (onder het NT) er verandering optreedt aangaande Israël, aangeduid als de bekering van Israël. De apostel Paulus spreekt niet over een zaak die er in zijn tijd al was, maar als iets dat hij nog verwachtte. (Dit even contra Posthoorn. Niet dat ik overigens de hele discussie met Posthoorn ga herhalen. Maar ook ik wil het graag wel duidelijk hebben dat ik met haar hier verschil.)
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Heel mooi. Dat haalde ik ook aan in mijn stukje (scroll heel ver naar beneden) Daarnaast lees ik graag Jesaja 53.samanthi schreef:Ik zelf vind deze teksrerg mooi slaan op het recht van God.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
En deze tekst: Want zo'n Hogepriester betaamt ons [hebben wij nodig]: heilig, zonder zonde, onbesmet, afgescheiden van de zondaren ..." (Hebreeën 7 vers 26)
Mijn blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
On-topic graag. Nu lopen er twee discussies door elkaar heen.
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Wil je helpen. Wat is nu precies de hoofd-discussie?eilander schreef:On-topic graag. Nu lopen er twee discussies door elkaar heen.
Mijn blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Overigens gaan de 70 jaarweken naar mijn overtuiging niet over een toekomstige antichrist. Het gast daar over de Vorst Messias. Hij trad op in de helft van de 70e jaarweek, wat tijdrekenkundig letterlijk vervuld is. Andere profetieën van Daniël gaan deels wel over de antichrist. Ik haal daar echter niet allerlei theorieën uit over de eindtijd, zoals bij sommigen gebruikelijk. In dit opzicht ben in het dus wél met Posthoorn eens.
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Die gaat over "Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israël?"Arja schreef:Wil je helpen. Wat is nu precies de hoofd-discussie?eilander schreef:On-topic graag. Nu lopen er twee discussies door elkaar heen.
Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Ja erg mooi, alleen Hij heeft alles volbrachte, niet voor vrienden, maar voor schuldige vijanden.Arja schreef:Heel mooi. Dat haalde ik ook aan in mijn stukje (scroll heel ver naar beneden) Daarnaast lees ik graag Jesaja 53.samanthi schreef:Ik zelf vind deze teksrerg mooi slaan op het recht van God.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
En deze tekst: Want zo'n Hogepriester betaamt ons [hebben wij nodig]: heilig, zonder zonde, onbesmet, afgescheiden van de zondaren ..." (Hebreeën 7 vers 26)
Dat is het wonder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?