Het blijft toch je kind

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Isala »

Gemengde gevoelens én herkenning bij het lezen van dit topic.

Ik ben zo'n kind dat een christelijke opvoeding kreeg, en toch afweek.
Maar uit genade door Hem opgezocht.
Hora est!
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

Hendrien schreef:
Erik1960 schreef:
Hendrien schreef:
refo schreef:Die verwijzing naar psalm 89 en spreuken als 'wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen' hebben al veel voor kortsluiting gezorgd en de kerkverlating versneld.
Mensen verlieten God en van smart was geen sprake, integendeel.
Ja, maar dan komt het na dit leven, wordt dan gezegd. Maar als het ene niet waar is, zou dat ook wel eens niet waar kunnen zijn.

Onze boodschap werkt averechts. Bij volgzame kinderen gaat het misschien goed en dan denken we dat de wereld voor andere mensen óók zo maakbaar is. En zo krijg je ook kortsluiting tussen ouders onderling.
Bedankt @refo, voor je post. Het is een eenzame en moeilijke strijd als je kinderen andere wegen gaan.
Als ik vragen mag, waardoor voel jij je hierin gesteund?
Omdat veel refo’s denken dat het “maakbaar” is en het toch echt aan de ouders ligt als kinderen andere wegen gaan. Gelukkig nuanceert @refo dit.
Daarin kan ik je helemaal volgen. Ik was benieuwd naar waar jij je steun in vond in die eenzame en moeilijke strijd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ararat »

Isala schreef:Gemengde gevoelens én herkenning bij het lezen van dit topic.

Ik ben zo'n kind dat een christelijke opvoeding kreeg, en toch afweek.
Maar uit genade door Hem opgezocht.
Wat mooi Isala! Voor jou geldt dus wellicht wat meer: "Het blijven toch mijn ouders"
Misschien wil je - met inachtneming van je privacy- een paar do's en don'ts voor ouders delen vanuit jouw perspectief?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Van Ewijk »

@Erik1960: Ik zou me er niet druk om maken.
Vooral niet als het een kroeg in een vertrouwde omgeving is.
Per slot van rekening kan ik me zonder inspanning tal van andere werkplaatsen bedenken die veel en veel erger zijn.
Maarten Luther was trouwens zelf ook een graag geziene gast in het bierhuis.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Marck »

Ook voor mij als vader van enkele volwassen kinderen die redelijk verschillen mbt hun relatie tot geloof en kerk een herkenbaar verhaal en thema.
De ene keer overheerst hier zorgen, schuldgevoel en verdriet, de andere keer dankbaarheid en verwondering.
merel
Berichten: 10003
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door merel »

Mijn ouders tobben met hetzelfde probleem. Zij merken ook dat het kind, ondanks onttrekken van de kerk, niet los is van God en het geloof.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ararat »

merel schreef:Mijn ouders tobben met hetzelfde probleem. Zij merken ook dat het kind, ondanks onttrekken van de kerk, niet los is van God en het geloof.
Ik denk dat God niet los is van het kind van je ouders. :)
Misschien is dat kind zelfs gedoopt en heeft God gezegd: "als het aan Mij ligt, ben jij Mijn kind"!
merel
Berichten: 10003
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door merel »

Ararat schreef:
merel schreef:Mijn ouders tobben met hetzelfde probleem. Zij merken ook dat het kind, ondanks onttrekken van de kerk, niet los is van God en het geloof.
Ik denk dat God niet los is van het kind van je ouders. :)
Misschien is dat kind zelfs gedoopt en heeft God gezegd: "als het aan Mij ligt, ben jij Mijn kind"!
Dat kind is inderdaad is gedoopt en God houdt het (nog) vast.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Charles »

huisman schreef:
DDD schreef:Hoe zou je dat snoeien zien als je kinderen 35 zijn?

Door ze nog steeds aan te spreken als ze in leer of leven zouden struikelen. M.i. houdt het vaderschap niet op bij een bepaalde leeftijd.
Ik las in een korte levensbeschrijving van A.W. Pink dat zijn vader hem bleef waarschuwen. Pink was 22, woonde nog thuis en bewoog zich in occulte kringen. Zn vader bleef altijd op net zolang tot Pink thuis was. Hij ontving hem dan en gaf hem altijd een Bijbeltekst mee. Eén van die teksten was het middel tot de omkering van Pink.
merel
Berichten: 10003
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door merel »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Met het gevaar dat alles wordt betrokken op deze ene case toch wat gedachten van mij.
Goed dat je dit vooraf zegt.
huisman schreef:Dat liefde tot onze kinderen onvoorwaardelijk is komt ook tot uiting in waarschuwingen en vermaningen. Als ik in de opvoeding alles had goedgekeurd wat mijn kinderen zich hadden voorgenomen had ik ze niet lief gehad. Paradoxaal maar waar.
Een Eli houding wordt door de HEERE veroordeeld. Verder moet de opvoeding in het teken staan van ons jawoord bij de doop uitgesproken voor de HEERE en Zijn gemeente.
Of je de christelijke opvoeding kunt vergelijken met alleen een zaadje planten waag ik te betwijfelen. Er moet ook gesnoeid en bemest worden. Onkruid gewied enz.
Dat alles ingebed in liefde, geborgenheid en een echt veilig thuis bieden.
Ben het met je eens dat opvoeden niet alleen uit ‘toe maar’-roepen bestaat. Je kunt ook niet bij iemand die pijn heeft een paracetamol aan de deur plakken en dan verwachten dat het beter wordt. Naar mijn mening is het wel zo, dat snoeien, bemesten en wieden naarmate ze ouder worden voor de ouders-alleen steeds lastiger wordt. “It takes a village to raise children” zeggen de Britten dan. Hoe zie jij dat?
De mate van invloed die ouders hebben veranderd met de levensfase van de kinderen.
0-4. Alleen de ouders
4-12. Ouders en juf of meester.
13-21+ Vrienden, leerkrachten, predikant, ouders.
Daarna hangt het sterk af van waar ze dan staan. Onze getrouwde kinderen met hun kinderen staan absoluut open voor snoeien, bemesten en wieden.
Opvoeden blijft mensenwerk waarbij fouten gemaakt worden, als het fundament maar is echte liefde die ze nimmer overheeft voor een leven buiten God in Christus Jezus.
Wat zou jij doen als een van je kinderen andere keuzes maakt en God en kerk links liet liggen? Ga je dan welke keer over het geloof beginnen of wacht je de kansen af?
HersteldHervormd
Berichten: 6256
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door HersteldHervormd »

Van Ewijk schreef:@Erik1960: Ik zou me er niet druk om maken.
Vooral niet als het een kroeg in een vertrouwde omgeving is.
Per slot van rekening kan ik me zonder inspanning tal van andere werkplaatsen bedenken die veel en veel erger zijn.
Maarten Luther was trouwens zelf ook een graag geziene gast in het bierhuis.
Toen had je alleen nog geen popmuziek enzo.
De openheid van Erik is wel te waarderen, alleen vraag ik me ook wel af of je als ouders er achter kan staan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Framboos »

Ararat schreef:
merel schreef:Mijn ouders tobben met hetzelfde probleem. Zij merken ook dat het kind, ondanks onttrekken van de kerk, niet los is van God en het geloof.
Ik denk dat God niet los is van het kind van je ouders. :)
Misschien is dat kind zelfs gedoopt en heeft God gezegd: "als het aan Mij ligt, ben jij Mijn kind"!
Bijzondere doopvisie
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Geytenbeekje »

Framboos schreef:
Ararat schreef:
merel schreef:Mijn ouders tobben met hetzelfde probleem. Zij merken ook dat het kind, ondanks onttrekken van de kerk, niet los is van God en het geloof.
Ik denk dat God niet los is van het kind van je ouders. :)
Misschien is dat kind zelfs gedoopt en heeft God gezegd: "als het aan Mij ligt, ben jij Mijn kind"!
Bijzondere doopvisie
Ik geloof dat jouw dominee die gedachte ook leert, maar dan er andere woorden aanhangt, maar wat wel (ongeveer) hetzelfde betekend.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Framboos »

Geytenbeekje schreef:
Framboos schreef:
Ararat schreef:
merel schreef:Mijn ouders tobben met hetzelfde probleem. Zij merken ook dat het kind, ondanks onttrekken van de kerk, niet los is van God en het geloof.
Ik denk dat God niet los is van het kind van je ouders. :)
Misschien is dat kind zelfs gedoopt en heeft God gezegd: "als het aan Mij ligt, ben jij Mijn kind"!
Bijzondere doopvisie
Ik geloof dat jouw dominee die gedachte ook leert, maar dan er andere woorden aanhangt, maar wat wel (ongeveer) hetzelfde betekend.
Dat geloof ik niet
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ararat »

Framboos schreef:
Ararat schreef: Ik denk dat God niet los is van het kind van je ouders. :)
Misschien is dat kind zelfs gedoopt en heeft God gezegd: "als het aan Mij ligt, ben jij Mijn kind"!
Bijzondere doopvisie
Nee hoor, zie doopformulier
Framboos schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik geloof dat jouw dominee die gedachte ook leert, maar dan er andere woorden aanhangt, maar wat wel (ongeveer) hetzelfde betekend.
Dat geloof ik niet
Jammer.
Plaats reactie