Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Het kabinet gaat 'vallen'

Ja
20
48%
Nee
16
38%
Weet ik niet
6
14%
 
Totaal aantal stemmen: 42

DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door DDD »

Ja, maar dat vind ik dus helemaal niet vanzelfsprekend, bijvoorbeeld bij Syrische vluchtelingen, of zelfs mensen uit Afrika.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1478
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Jeremiah »

Henk J schreef:Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit een geregisseerde val is waar Rutte bewust op aangestuurd heeft. Asiel is een thema wat leeft in de VVD en waar hij over onder vuur ligt. Tegelijkertijd zijn er nieuwe opkomende partijen die mogelijk groter worden of al zijn dan de VVD, te denken valt aan BBB, de combi PvdA/GL en wat doet Omtzigt?
Door te vallen over asiel neemt hij de BBB wind uit de zeilen, de BBB heeft nog geen helder asielstandpunt en zal in haar standpunt waarschijnlijk niet strenger worden dan de VVD. Op asiel heeft Rutte concurrentie van de PVV en Ja21, niet echt partijen die hem overtreffen, terwijl de BBB juist sterker is dan de VVD als het gaat om stikstof. Maar dat thema omzeilt Rutte. PvdA/GL zijn nog niet klaar voor verkiezingen, een gezamenlijke lijst is nog geen abc'tje, daar moet eerst over vergaderd worden en de neuzen staan in die partijen nog niet dezelfde kant op. Een gevaar kan zijn als Timmermans een gezamenlijke lijst aanvoert maar dat is allerminst zeker. En ook Omtzigt is er nog niet klaar voor. Dus door te focussen op asiel en de verkiezingen vroeg te laten komen heeft Rutte meer kans op een grote VVD. Dat geeft mij geen goed gevoel. En het is een kras op het blazoen van Rutte als 'probleemoplosser' en de man die juist de verbinding zocht en problemen oploste.
Qua stikstof ben ik wel blij met de val van het kabinet. Het vertrouwen in de sector richting Adema was al niet heel denderend en Van der Wal kan zich beter niet bij boeren laten zien. Er was beleid voorgesteld waarbij de bewindspersonen totaal niet overzagen welke rampzalige gevolgen dit kan hebben voor de sector en met een toekomstperspectief waar alleen ideële ambtenaren in geloven. Ik hoop dat na de verkiezingen de BBB dat een stuk beter kan gaan doen.
Deels waar. Maar Rutte kon ook niet anders, moest van zn achterban echt wat aan de asielinstroom doen.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 08 jul 2023, 00:14 Ja, maar dat vind ik dus helemaal niet vanzelfsprekend, bijvoorbeeld bij Syrische vluchtelingen, of zelfs mensen uit Afrika.
Geen CU stemmen dan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10668
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Ad Anker »

Ik krijg vanmorgen de Trouw in de bus en die kopt: 'Hoog spel van Rutte laat iedereen in chagrijn en verwarring achter'.

Waarom niet: 'stugge Schouten breekt door sociaal en niet-realistisch te blijven dromen.' Of: 'Kaag moet snel nadenken: ga ik als lijsttrekker mijn partij zien halveren?'

Rutte vangt nu de klappen op. En Schouten/Kaag krijgen de credits. Een middenkabinet, regels uit Brussel, het ligt allemaal zo eenvoudig niet. Maar goed, we gaan het zien.

En Job, je meedogen jegens mij als zou ik dingen niet zien is behoorlijk laatdunkend.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: 08 jul 2023, 07:23 Ik krijg vanmorgen de Trouw in de bus en die kopt: 'Hoog spel van Rutte laat iedereen in chagrijn en verwarring achter'.

Waarom niet: 'stugge Schouten breekt door sociaal en niet-realistisch te blijven dromen.' Of: 'Kaag moet snel nadenken: ga ik als lijsttrekker mijn partij zien halveren?'

Rutte vangt nu de klappen op. En Schouten/Kaag krijgen de credits. Een middenkabinet, regels uit Brussel, het ligt allemaal zo eenvoudig niet. Maar goed, we gaan het zien.

En Job, je meedogen jegens mij als zou ik dingen niet zien is behoorlijk laatdunkend.
Ik begrijp het oprecht niet.

Heb je de vergadering voor werkwijze gezien vorige week? Jorritsma, VVD-boegbeeld? Konkelen, draaien, liegen. Het is het handelsmerk geworden. Betonrot, waarbij politiek boven mensen is gaan prevaleren.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Framboos »

Ad Anker schreef: 07 jul 2023, 22:08 Rutte gaat voor Rutte V. En terecht. Hopelijk lukt dat met BBB en nog wat rechts.

Ik vind het gemompel dat Rutte weg moet altijd een beetje flauw. Nu ook weer.
Inderdaad, mee eens. Als je de media moet geloven, vind iedereen dat rutte weg moet, al jaren. En toch wordt z'n partij iedere keer zo groot dat hij als premier door mag. Blijkbaar doet hij toch iets goed... In vergelijking met de rest van de wereld is Nederland de afgelopen 12 jaar een van de meest welvarende en stabiele landen..
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: 08 jul 2023, 07:23 Ik krijg vanmorgen de Trouw in de bus en die kopt: 'Hoog spel van Rutte laat iedereen in chagrijn en verwarring achter'.

Waarom niet: 'stugge Schouten breekt door sociaal en niet-realistisch te blijven dromen.' Of: 'Kaag moet snel nadenken: ga ik als lijsttrekker mijn partij zien halveren?'

Rutte vangt nu de klappen op. En Schouten/Kaag krijgen de credits. Een middenkabinet, regels uit Brussel, het ligt allemaal zo eenvoudig niet. Maar goed, we gaan het zien.

En Job, je meedogen jegens mij als zou ik dingen niet zien is behoorlijk laatdunkend.
Trouw is een linkse krant, niet verwonderlijk dat de redactie het in de schoenen van Rutte schuift. Ik denk persoonlijk dat Rutte hier juist relatief sterker uitkomt. Hij heeft immers zijn poot stijf gehouden op een voor zijn achterban belangrijk punt.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Ambtenaar »

Framboos schreef: 08 jul 2023, 07:36

Inderdaad, mee eens. Als je de media moet geloven, vind iedereen dat rutte weg moet, al jaren. En toch wordt z'n partij iedere keer zo groot dat hij als premier door mag. Blijkbaar doet hij toch iets goed... In vergelijking met de rest van de wereld is Nederland de afgelopen 12 jaar een van de meest welvarende en stabiele landen..
Het zou goed zijn om na 13 jaar een andere premier te krijgen, ik zie enkel geen alternatief. En de achterban van de VVD wordt niet of nauwelijks geraakt door alle crises. Dus de stemmen zullen grotendeels wel blijven.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10668
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Ad Anker »

Framboos schreef: 08 jul 2023, 07:36
Ad Anker schreef: 07 jul 2023, 22:08 Rutte gaat voor Rutte V. En terecht. Hopelijk lukt dat met BBB en nog wat rechts.

Ik vind het gemompel dat Rutte weg moet altijd een beetje flauw. Nu ook weer.
Inderdaad, mee eens. Als je de media moet geloven, vind iedereen dat rutte weg moet, al jaren. En toch wordt z'n partij iedere keer zo groot dat hij als premier door mag. Blijkbaar doet hij toch iets goed... In vergelijking met de rest van de wereld is Nederland de afgelopen 12 jaar een van de meest welvarende en stabiele landen..
Precies. Eens.

@Job, ik heb Jorritsma gezien. Vind dat wel boeiend. Omtzigt in de slachtofferrol, Jorritsma in de politieke rol. Al weet ik er te weinig van om er de negatieve (mag dat wel zo?) kwalificaties aan te geven.

Ik gun het CDA veel. Ik voorzie wel problemen voor die partij. Omtzigt moet nu snel nadenken wat hij wil.

Zou Mona Keijzer geen goede lijsttrekker zijn voor het CDA?
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 08 jul 2023, 08:03
Framboos schreef: 08 jul 2023, 07:36
Ad Anker schreef: 07 jul 2023, 22:08 Rutte gaat voor Rutte V. En terecht. Hopelijk lukt dat met BBB en nog wat rechts.

Ik vind het gemompel dat Rutte weg moet altijd een beetje flauw. Nu ook weer.
Inderdaad, mee eens. Als je de media moet geloven, vind iedereen dat rutte weg moet, al jaren. En toch wordt z'n partij iedere keer zo groot dat hij als premier door mag. Blijkbaar doet hij toch iets goed... In vergelijking met de rest van de wereld is Nederland de afgelopen 12 jaar een van de meest welvarende en stabiele landen..
Precies. Eens.

@Job, ik heb Jorritsma gezien. Vind dat wel boeiend. Omtzigt in de slachtofferrol, Jorritsma in de politieke rol. Al weet ik er te weinig van om er de negatieve (mag dat wel zo?) kwalificaties aan te geven.

Ik gun het CDA veel. Ik voorzie wel problemen voor die partij. Omtzigt moet nu snel nadenken wat hij wil.

Zou Mona Keijzer geen goede lijsttrekker zijn voor het CDA?
Omtzigt is slachtoffer. Ik vind het knap dat hij weer functioneert. Menig mens had het psychisch niet getrokken.

Het CDA heeft al jaren geen duidelijk verhaal en geen stemkanon als leider. Daarbij komt nog dat het CDA vaak regeert, maar moeite heeft om duidelijk te presenteren wat hun bereikt hebben.
Philip
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Philip »

Ik ben eerlijk gezegd benieuwd wat het programma van Omtzigt wordt. Zijn stemgedrag in de Tweede Kamer schiet alle kanten op. Hij heeft samen met de Partij voor de Dieren een aantal amendementen over dierenwelzijn ingediend die behoorlijk ver gingen. Over asiel stemt hij dan weer met de BBB mee.

Het is dan de vraag hoe groot de boerenaanhang echt is. Een groot deel is ook anti-Rutte en kiest daarom voor de BBB. Er zijn peilingen die suggereren dat Omtzigt de BBB leeg trekt tot op ongeveer 10 zetels.
Wim Anker
Berichten: 3971
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Wim Anker »

Vandaag in RD artikel over Leerplicht. Ambtenaar: "Ik denk b.v. aan vluchtelingengezinnen die een poosje naar land van herkomst willen om familie te ontmoeten omdat het daar tijdelijk rustiger is".

:bobo

Het land uit en er nooit meer in!
Philip
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Philip »

Wim Anker schreef: 08 jul 2023, 09:40 Vandaag in RD artikel over Leerplicht. Ambtenaar: "Ik denk b.v. aan vluchtelingengezinnen die een poosje naar land van herkomst willen om familie te ontmoeten omdat het daar tijdelijk rustiger is".

:bobo

Het land uit en er nooit meer in!
Fijn als je huis kapotgeschoten is en er tekorten zijn aan alles. Dan kun je prima vanuit Nederland even naar Oost-Oekraïne met een koffer vol boodschappen en medicijnen voor de familie, maar terugkeren is echt een ander verhaal.

En nee, Syriërs en Afghanen gaan heus niet op familiebezoek. Dat mag ook niet van Nederland.
Wim Anker
Berichten: 3971
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Wim Anker »

Philip schreef: 08 jul 2023, 09:47
Wim Anker schreef: 08 jul 2023, 09:40 Vandaag in RD artikel over Leerplicht. Ambtenaar: "Ik denk b.v. aan vluchtelingengezinnen die een poosje naar land van herkomst willen om familie te ontmoeten omdat het daar tijdelijk rustiger is".

:bobo

Het land uit en er nooit meer in!
Fijn als je huis kapotgeschoten is en er tekorten zijn aan alles. Dan kun je prima vanuit Nederland even naar Oost-Oekraïne met een koffer vol boodschappen en medicijnen voor de familie, maar terugkeren is echt een ander verhaal.

En nee, Syriërs en Afghanen gaan heus niet op familiebezoek. Dat mag ook niet van Nederland.
Bij de ellende in Soedan afgelopen maanden werden alle NL'ers teruggehaald. Dat waren, voor het overgrote deel geboren Soedanezen die daar weer "woonden".
En ja, Afghanen deden het ook heel veel.

En Oekrainers die het geld en de middelen hebben om te reizen en hulp te bieden kunnen beter daar wonen en helpen. Die komen daar ook niets te kort.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 08 jul 2023, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3971
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Wim Anker »

Natuurlijk moet Rutte weg. Er is voor hem maar 1 reden om het kabinet te laten vallen en dat is premier blijven.

Daarom nu en daarom dit dosssier.
Plaats reactie