Wat is actuele prediking?

Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: 11 jan 2024, 20:17
Gewoonte, bijvoorbeeld. Tis natuurlijk complexer dan dit alles. Maar jij komt uit Elspeet, dus jij zou dat toch wel zeker moeten weten?
Dus jij suggereert dat men in Elspeet, en vergelijkbare gemeenschappen, naar de kerk gaat vanwege de sociale druk? Dat geldt wellicht voor een aantal, maar om nu iedereen of een meerderheid over die kam te scheren gaat wat ver.

Ik veronderstel dat mensen die naar de kerk gaan in God geloven. En dat is wat voor mij een christen definieert, geloof in God.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef: 11 jan 2024, 20:24
Geytenbeekje schreef: 11 jan 2024, 20:17
Gewoonte, bijvoorbeeld. Tis natuurlijk complexer dan dit alles. Maar jij komt uit Elspeet, dus jij zou dat toch wel zeker moeten weten?
Dus jij suggereert dat men in Elspeet, en vergelijkbare gemeenschappen, naar de kerk gaat vanwege de sociale druk? Dat geldt wellicht voor een aantal, maar om nu iedereen of een meerderheid over die kam te scheren gaat wat ver.

Ik veronderstel dat mensen die naar de kerk gaan in God geloven. En dat is wat voor mij een christen definieert, geloof in God.
Ah op die manier. Ik dacht dat jij het had over wedergeboren christenen, zo las ik het tenminste.
Nee, atheïsten zou je niet veel zien in de kerk uit sociale druk.
Michaels
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Michaels »

gewist
Laatst gewijzigd door Michaels op 12 jan 2024, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 11 jan 2024, 20:05
Job schreef: 11 jan 2024, 18:20
Dit vind ik een realistische vraag. Ik denk dat in veel rechts-reformatorische kerken de nadruk in de preek ligt op: hoe word ik überhaupt een christen.
Waarom zou je naar de kerk gaan als je geen christen bent? Bij dergelijke prediking zou ik ook elders mijn heil zoeken.
Alhoewel ik geloof dat je welbewust naar de bekende weg vraagt, wil ik deze vraag niet onbeantwoord laten. We komen er om christen te worden in de diepste zin van het woord. Voor het eerst in de wedergeboorte en elke keer opnieuw in de dagelijkse bekering.

Wanneer je alleen kerk houdt met mensen die het al zijn, christenen, in de gearriveerde zin van het woord, dan hoef je het inderdaad alleen nog maar over actuele dingen te hebben.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Bertiel
Berichten: 4736
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Bertiel »

Wat schrijf jij op als er naar je overtuiging wordt gevraagd en je hebt de opties atheïst, christen of islamiet?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 11 jan 2024, 21:16 Wat schrijf jij op als er naar je overtuiging wordt gevraagd en je hebt de opties atheïst, christen of islamiet?
Vanzelfsprekend christen, met een gebed in mijn hart.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef: 11 jan 2024, 21:16 Wat schrijf jij op als er naar je overtuiging wordt gevraagd en je hebt de opties atheïst, christen of islamiet?
Atheïsten en moslims mogen niet komen op het forum :huhu
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4195
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Bertiel schreef: 11 jan 2024, 21:16 Wat schrijf jij op als er naar je overtuiging wordt gevraagd en je hebt de opties atheïst, christen of islamiet?
Vanzelfsprekend christen, met een gebed in mijn hart.
Een voorzichtige vraag: waarom gebed?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 11 jan 2024, 22:38
Job schreef:
Bertiel schreef: 11 jan 2024, 21:16 Wat schrijf jij op als er naar je overtuiging wordt gevraagd en je hebt de opties atheïst, christen of islamiet?
Vanzelfsprekend christen, met een gebed in mijn hart.
Een voorzichtige vraag: waarom gebed?
Omdat ik mezelf helaas regelmatig als atheïst leer kennen. Ik zie dit mezelf schrijven, het komt erg vroom over mogelijk, maar het is helaas realiteit.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4195
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Maanenschijn schreef: 11 jan 2024, 22:38
Job schreef:
Bertiel schreef: 11 jan 2024, 21:16 Wat schrijf jij op als er naar je overtuiging wordt gevraagd en je hebt de opties atheïst, christen of islamiet?
Vanzelfsprekend christen, met een gebed in mijn hart.
Een voorzichtige vraag: waarom gebed?
Omdat ik mezelf helaas regelmatig als atheïst leer kennen. Ik zie dit mezelf schrijven, het komt erg vroom over mogelijk, maar het is helaas realiteit.
Ik zou er graag eens met je over doorpraten, maar denk dat het te persoonlijk wordt voor een forum.

Want impliciet zeg je best het één en ander. Ook wel herkenbaar.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien een idee @Job om een nieuwe e-mailadres aan te maken en deze toe te voegen aan je refoforumaccount, zodat je wel anoniem kan blijven maar wel persoonlijk kan mailen met mensen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 11 jan 2024, 22:45
Job schreef:
Maanenschijn schreef: 11 jan 2024, 22:38
Job schreef:
Vanzelfsprekend christen, met een gebed in mijn hart.
Een voorzichtige vraag: waarom gebed?
Omdat ik mezelf helaas regelmatig als atheïst leer kennen. Ik zie dit mezelf schrijven, het komt erg vroom over mogelijk, maar het is helaas realiteit.
Ik zou er graag eens met je over doorpraten, maar denk dat het te persoonlijk wordt voor een forum.

Want impliciet zeg je best het één en ander. Ook wel herkenbaar.
Hallo Maanenschijn, bedankt voor je voorzichtige wijze van schrijven. Wat ervaar jij als impliciet eraan? Mogelijk kan ik nog iets verduidelijken. Ik heb soms best wel last van atheïstische gedachten. God weg willen denken uit mijn leven, zelf de touwtjes terugpakken ten diepste. Heilloos natuurlijk. Maar op een moment dat ik moet kiezen tussen christenzijn en atheisme, zou ik daar wel met schaamte aan denken en onwillekeurig gelijk mijn handen vouwen om om vergeving en voor het vervolg om bewaring te vragen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Job »

Geytenbeekje schreef: 11 jan 2024, 22:47 Misschien een idee @Job om een nieuwe e-mailadres aan te maken en deze toe te voegen aan je refoforumaccount, zodat je wel anoniem kan blijven maar wel persoonlijk kan mailen met mensen.
Hey Geytenbeekje, persoonlijk voel ik daar niet zoveel behoefte toe, mensen mogen me hier van alles vragen. Datgene waar ik mogelijk geen antwoord op kan geven, daar wordt een natuurlijke grens aan het contact gegeven. Het blijven hier toch onbekenden uiteindelijk.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29028
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door DDD »

Ik vind actueel zijn maar een ondergeschikt aspect in goede prediking, al is het wel belangrijk dat prediking voldoende tijdbetrokken is.

In een ander draadje heb ik al uiteengezet wat volgens mij goede prediking is, en ik vind het persoonlijk geen goed idee om daar één aspect uit te lichten, behalve dan om tot verdere verheldering van het thema te komen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Job »

Job schreef: 11 jan 2024, 22:56
Maanenschijn schreef: 11 jan 2024, 22:45
Job schreef:
Maanenschijn schreef: 11 jan 2024, 22:38
Een voorzichtige vraag: waarom gebed?
Omdat ik mezelf helaas regelmatig als atheïst leer kennen. Ik zie dit mezelf schrijven, het komt erg vroom over mogelijk, maar het is helaas realiteit.
Ik zou er graag eens met je over doorpraten, maar denk dat het te persoonlijk wordt voor een forum.

Want impliciet zeg je best het één en ander. Ook wel herkenbaar.
Hallo Maanenschijn, bedankt voor je voorzichtige wijze van schrijven. Wat ervaar jij als impliciet eraan? Mogelijk kan ik nog iets verduidelijken. Ik heb soms best wel last van atheïstische gedachten. God weg willen denken uit mijn leven, zelf de touwtjes terugpakken ten diepste. Heilloos natuurlijk. Maar op een moment dat ik moet kiezen tussen christenzijn en atheisme, zou ik daar wel met schaamte aan denken en onwillekeurig gelijk mijn handen vouwen om om vergeving en voor het vervolg om bewaring te vragen.
Maanenschijn, bij het teruglezen van mijn reactie zie ik dat ik nog niet volledig ben geweest. Misschien is het in andermans ogen overconcientieus maar als ik iets mag en moet belijden, zoals in het voorbeeld dat ik moet aangeven dat ik christen ben, dan stijgt er bijna vanzelf een gebed op: máák me vandaag ook (weer) een christen Heere, levend uit U. Het voelt niet als vanzelf om te zeggen dat ik christen ben, in de ware betekenis van het Woord dan: Christus het centrum van mijn leven. Uiteraard ben ik sowieso wel uitwendig christen, maar wat heb je aan een naampje?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Plaats reactie