Hervormd denken

Michaels
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Hervormd denken

Bericht door Michaels »

Bij hervormd denken moeten wij denk ik terug naar de tijd toen gereformeerd denken is ontstaan. Dat was bij de Afscheiding van 1834, die uiteindelijk leidde tot het ontstaan van zelfstandige gereformeerde kerken naast de Nederlandse Hervormde Kerk.

In de Hervormde Kerk van Ulrum stond toen de predikant Hendrik de Cock. Zijn theologische opvattingen onderscheidden zich niet van de toen gangbare liberaal-protestantse visie, dat wil zeggen een visie die optimistisch gestemd was over de mogelijkheden van de mens zelf om een positieve bijdrage te leveren aan zijn lot en meer in het bijzonder aan zijn zaligheid.

Maar een gemeentelid van De Cock namelijk Klaas Pieters Kuipinga die er van overtuigd was dat mensen zelf onmachtig waren, van nature geneigd tot alle kwaad, van uit zichzelf tot niets goeds instaat en zeker niet in staat om zelf ook maar het geringste bij te dragen aan hun zaligheid. Kuipinga zei: ‘Indien ik ook maar één zucht tot mijn zaligheid moest bijbrengen, dan was het voor eeuwig verloren.

Hier is nog veel meer over te schrijven maar ik denk dat hier duidelijk is het onderscheid van Hervormd denken t.o.v. van Gereformeerd denken.

Hervormd denken heeft een liberale inslag waarin vrijheid centraal staat dit in tegenstelling van Gereformeerd denken.
Henk J
Berichten: 2656
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hervormd denken

Bericht door Henk J »

Volgens mij maak je een onderscheid tussen Hervormd en Gereformeerd denken wat er niet is. Hervormd denken is Gereformeerd denken, de Hervormde kerk wortelt immers in de Reformatie en had in haar grondslag ook de 3 algemene belijdenisgeschriften als de 3 gereformeerde belijdenisgeschriften. Dat er in de NHK helaas ruimte was voor vrijzinnigheid betekent niet dat Hervormd denken ruimte geeft aan vrijzinnigheid. Wat in tegenspraak is met de 6 eerder genoemde belijdenisgeschriften valt niet onder Hervormd denken.
Michaels
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Hervormd denken

Bericht door Michaels »

Henk J schreef: 22 mei 2024, 10:20 Volgens mij maak je een onderscheid tussen Hervormd en Gereformeerd denken wat er niet is. Hervormd denken is Gereformeerd denken, de Hervormde kerk wortelt immers in de Reformatie en had in haar grondslag ook de 3 algemene belijdenisgeschriften als de 3 gereformeerde belijdenisgeschriften. Dat er in de NHK helaas ruimte was voor vrijzinnigheid betekent niet dat Hervormd denken ruimte geeft aan vrijzinnigheid. Wat in tegenspraak is met de 6 eerder genoemde belijdenisgeschriften valt niet onder Hervormd denken.
Ik begrijp je standpunt maar je vermengt het Hervormd denken met het Gereformeerd denken wat er van oorsprong eigenlijk altijd al is geweest, dus ook voor de Afscheiding van 1834. Maar De Afscheiding van 1834 geeft naar mijn mening duidelijk weer waar het knelpunt zit namelijk kan je zelf iets toedoen tot je zaligheid? Hervormd zegt ja. Gereformeerd zegt nee.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4189
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hervormd denken

Bericht door Maanenschijn »

Michaels schreef:
Henk J schreef: 22 mei 2024, 10:20 Volgens mij maak je een onderscheid tussen Hervormd en Gereformeerd denken wat er niet is. Hervormd denken is Gereformeerd denken, de Hervormde kerk wortelt immers in de Reformatie en had in haar grondslag ook de 3 algemene belijdenisgeschriften als de 3 gereformeerde belijdenisgeschriften. Dat er in de NHK helaas ruimte was voor vrijzinnigheid betekent niet dat Hervormd denken ruimte geeft aan vrijzinnigheid. Wat in tegenspraak is met de 6 eerder genoemde belijdenisgeschriften valt niet onder Hervormd denken.
Ik begrijp je standpunt maar je vermengt het Hervormd denken met het Gereformeerd denken wat er van oorsprong eigenlijk altijd al is geweest, dus ook voor de Afscheiding van 1834. Maar De Afscheiding van 1834 geeft naar mijn mening duidelijk weer waar het knelpunt zit namelijk kan je zelf iets toedoen tot je zaligheid? Hervormd zegt ja. Gereformeerd zegt nee.
Het lijkt er op dat je een labeltje hangt aan een theologische richting of opvatting, wat in werkelijkheid geen verschil maakt. Zowel binnen de Hervormde Kerken als de Gereformeerde Kerken heeft een liberale (als jij het benoemt) stroming vorm gekregen. Waarbij het Gereformeerde denken veel meer de eigen exclusiviteit heeft benadrukt. Overigens niet ingezien dat binnen die exclusiviteit de afwijking van de Gereformeerde leer, zoals ook verwoordt in de belijdenisgeschriften onverminderd doorging/doorgaat.

In een aantal bijdragen en linkjes hierboven/onder is al weergegeven wat het Hervormde denken (de eenheid in de verscheidenheid en het leedwezen van de afwijking van de Gereformeerde leer en afwijkende leden) is. Dat lijkt mij voldoende onderbouwd en in tegenspraak met jouw stelling (die ik verder nog nergens ben tegengekomen) en die te ontkrachten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hervormd denken

Bericht door Herman »

De term hervormd is natuurlijk aan verandering onderhevig. Dus hervormd in 1834 is inderdaad liberaal-vrijzinnig. Maar in 1950 betekent dat iets heel anders. Klassiek hervormd is ook een term die je toe zou kunnen passen op ds. Exalto of ds. A. Vroegindewij, bepaald geen vrijzinnige mannen. Klassiek heeft ook de notie van orthodox in zich.
Henk J
Berichten: 2656
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hervormd denken

Bericht door Henk J »

Michaels schreef: 22 mei 2024, 10:53 Ik begrijp je standpunt maar je vermengt het Hervormd denken met het Gereformeerd denken wat er van oorsprong eigenlijk altijd al is geweest, dus ook voor de Afscheiding van 1834. Maar De Afscheiding van 1834 geeft naar mijn mening duidelijk weer waar het knelpunt zit namelijk kan je zelf iets toedoen tot je zaligheid? Hervormd zegt ja. Gereformeerd zegt nee.
Hervormd zegt nergens ja op die stelling. Hervormd stamt van Hervormen en komt dus voort uit de Reformatie, daar werd deze vraag niet met ja beantwoord. Ook de belijdenisgeschriften die geldend waren in de Hervormde kerk beantwoorden deze vraag met nee.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hervormd denken

Bericht door Adagio »

Sommige mensen denken rooms. Bij Luther kon maar zo een paap uit zijn hart springen, meende hij.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2189
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hervormd denken

Bericht door Arja »

Adagio schreef: 22 mei 2024, 13:54 Sommige mensen denken rooms. Bij Luther kon maar zo een paap uit zijn hart springen, meende hij.
Daarmee wees Luther toch op de neiging van de mens om op zichzelf en eigen werken te vertrouwen voor zijn redding, in plaats van volledig op Christus' genade te steunen?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2189
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hervormd denken

Bericht door Arja »

Als je hervormd was, dan hoor je bij de kerk van Jan Rap en zijn maat. Dat werd algemeen gezegd. Het komt van wat een dominee ooit zei: Al Gods volk gaat met mij mee, Jan Rap en zijn maat blijven achter', toen hij de Hervormde Kerk verliet. Volgens de Waarheidsvriend is dat een legitimerende legende van de Confessionele Vereniging.

Hervormd denken is gelinkt aan het ideaal van de volkskerk, waarin iedereen welkom is, ook de minder kerkelijke mensen. Dit vormt een wezenlijk onderdeel van het hervormd denken over kerk-zijn.
Michaels
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Hervormd denken

Bericht door Michaels »

Henk J schreef: 22 mei 2024, 11:51
Michaels schreef: 22 mei 2024, 10:53 Ik begrijp je standpunt maar je vermengt het Hervormd denken met het Gereformeerd denken wat er van oorsprong eigenlijk altijd al is geweest, dus ook voor de Afscheiding van 1834. Maar De Afscheiding van 1834 geeft naar mijn mening duidelijk weer waar het knelpunt zit namelijk kan je zelf iets toedoen tot je zaligheid? Hervormd zegt ja. Gereformeerd zegt nee.
Hervormd zegt nergens ja op die stelling. Hervormd stamt van Hervormen en komt dus voort uit de Reformatie, daar werd deze vraag niet met ja beantwoord. Ook de belijdenisgeschriften die geldend waren in de Hervormde kerk beantwoorden deze vraag met nee.
Ik had het niet over de Hervorming in de16e eeuw die de Rooms-katholieke kerk wilde verbeteren maar over De Afscheiding van 1834 waar officieel de gereformeerde leer is ontstaan.
Plaats reactie