Wat betreft de vraag, natuurlijk zijn er criteria waaraan noodzakelijk voldaan moet worden. In de preek moet de Bijbel voluit als Gods Woord gezien worden, bijvoorbeeld.
Maar verder zou ik maar niet teveel criteria aanleggen. Want misschien komt er in de preek wel een heel andere Bijbelse invalshoek om de hoek, en is hij op basis van het lijstje al verdacht gemaakt.
Ik las pas nog een preek over een gedeelte uit Psalm 119, waarin heel helder werd opgemerkt dat in Psalm 119 de schuldbelijdenis geen grote plaats heeft, en in veel gedeelten zelfs helemaal ontbreekt. Wel spreekt de hele Psalm over de liefde tot God en Zijn inzettingen. Wil je dan recht doen aan deze Psalm, dan zal dat in je preek dus ook een grote plaats moeten hebben.
Waaraan dient een preek te voldoen ( gesplitst uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Waaraan dient een preek te voldoen ( gesplitst uit Gereformeerde Gemeenten)
"Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen."huisman schreef: ↑17 sep 2024, 10:23 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden. Ik heb het topic niet gevolgd dus ik neem aan dat deze tekst al talloze keren is langsgekomen als antwoord op de topicvraag.
Verder 2 Tim 4 : 2-4 . Denk dat vers 3 in 2024 met velen die de ene gemeente verwisselen voor de andere wel tot nadenken zou moeten stemmen.
Ben je zelf ooit van kerk veranderd? Hoe bezie jij dan voor jezelf deze tekst? Ik zie dit is niet per se als een veroordeling van iedereen die van kerk wisselt, maar eerder een oproep om zorgvuldig te zijn en ervoor te zorgen dat de leer en praktijk van een kerk trouw zijn aan de Bijbel, in plaats van te kiezen voor wat comfortabel of populair is. Een kerk kan ongezond kan worden, dat zij zullen zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
Misschien iets voor een afslitsing naar andere topic.
Ik deel wat Spurgeon zegt: "Geen Christus in uw preek, meneer? Ga dan naar huis en preek nooit meer totdat u iets hebt dat het waard is om te preken."
“Het motto van alle ware dienaren van God moet zijn: ‘Wij prediken Christus; en Hem gekruisigd.’ Een preek zonder Christus erin is als een brood zonder meel erin. Geen Christus in uw preek, meneer? Ga dan naar huis, en preek nooit meer totdat u iets hebt dat het prediken waard is.”
[7/9/1876; preek nr. 2899]
“Christus weglaten? O mijn broeders, het is beter de preekstoel volledig weg te laten. Als een man één preek kan houden zonder de naam van Christus erin te noemen, zou dat zijn laatste moeten zijn, zeker de laatste preek waar een christen naar zou moeten gaan luisteren.”
[datum onbekend; preek nr. 768]
“Laat Christus weg uit de prediking en u zult niets bereiken. Adverteer het dan maar overal in Londen, meneer Bakker, dat u brood maakt zonder meel; zet het in elke krant: ‘Brood zonder meel,’ en u kunt snel uw winkel sluiten, want uw klanten zullen zich haasten naar andere handelaren. … Een preek zonder Christus als begin, midden en einde is een vergissing in conceptie en een misdaad in uitvoering. Hoe groots het taalgebruik ook mag zijn, het zal slechts drukte om niets zijn als Christus er niet is. En ik bedoel met Christus niet alleen Zijn voorbeeld en de ethische voorschriften van Zijn leer, maar Zijn verzoenend bloed, Zijn wonderbaarlijke voldoening voor de menselijke zonde, en de grote leer van ‘geloof en leef.’”
[23/10/1881; preek nr. 1625]
Voor hem moet Christus altijd het hart van de boodschap zijn, aangezien alle Schrift uiteindelijk naar Christus wijst. Of je nu preekt uit het Oude of Nieuwe Testament, een preek moet de mensen naar Jezus Christus leiden, naar Zijn werk en Zijn persoon.
“Het motto van alle ware dienaren van God moet zijn: ‘Wij prediken Christus; en Hem gekruisigd.’ Een preek zonder Christus erin is als een brood zonder meel erin. Geen Christus in uw preek, meneer? Ga dan naar huis, en preek nooit meer totdat u iets hebt dat het prediken waard is.”
[7/9/1876; preek nr. 2899]
“Christus weglaten? O mijn broeders, het is beter de preekstoel volledig weg te laten. Als een man één preek kan houden zonder de naam van Christus erin te noemen, zou dat zijn laatste moeten zijn, zeker de laatste preek waar een christen naar zou moeten gaan luisteren.”
[datum onbekend; preek nr. 768]
“Laat Christus weg uit de prediking en u zult niets bereiken. Adverteer het dan maar overal in Londen, meneer Bakker, dat u brood maakt zonder meel; zet het in elke krant: ‘Brood zonder meel,’ en u kunt snel uw winkel sluiten, want uw klanten zullen zich haasten naar andere handelaren. … Een preek zonder Christus als begin, midden en einde is een vergissing in conceptie en een misdaad in uitvoering. Hoe groots het taalgebruik ook mag zijn, het zal slechts drukte om niets zijn als Christus er niet is. En ik bedoel met Christus niet alleen Zijn voorbeeld en de ethische voorschriften van Zijn leer, maar Zijn verzoenend bloed, Zijn wonderbaarlijke voldoening voor de menselijke zonde, en de grote leer van ‘geloof en leef.’”
[23/10/1881; preek nr. 1625]
Voor hem moet Christus altijd het hart van de boodschap zijn, aangezien alle Schrift uiteindelijk naar Christus wijst. Of je nu preekt uit het Oude of Nieuwe Testament, een preek moet de mensen naar Jezus Christus leiden, naar Zijn werk en Zijn persoon.
Ik zeg : ‘tot nadenken zou moeten stemmen’ . Daar zit m.i. geen veroordeling in maar wel een vermaan om ons gedrag rondom kerkgang o.a. te toetsen aan deze tekst.Arja schreef: ↑17 sep 2024, 12:12"Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen."huisman schreef: ↑17 sep 2024, 10:23 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden. Ik heb het topic niet gevolgd dus ik neem aan dat deze tekst al talloze keren is langsgekomen als antwoord op de topicvraag.
Verder 2 Tim 4 : 2-4 . Denk dat vers 3 in 2024 met velen die de ene gemeente verwisselen voor de andere wel tot nadenken zou moeten stemmen.
Ben je zelf ooit van kerk veranderd? Hoe bezie jij dan voor jezelf deze tekst? Ik zie dit is niet per se als een veroordeling van iedereen die van kerk wisselt, maar eerder een oproep om zorgvuldig te zijn en ervoor te zorgen dat de leer en praktijk van een kerk trouw zijn aan de Bijbel, in plaats van te kiezen voor wat comfortabel of populair is. Een kerk kan ongezond kan worden, dat zij zullen zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
Misschien iets voor een afslitsing naar andere topic.
Ik ben op zeer jonge leeftijd ( 6 jaar) door mijn ouders meegenomen uit de GKv naar de CGK. Dat ben ik nog alleen ben wel van links via midden naar rechts opgeschoven binnen de CGK…..en ik ben zeker niet vreemd aan kittelachtig van gehoor te zijn.
…en dat is zonde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.