ellende eerst

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Toch hebben ze zich knap ellendig gevoelt vanwege de grootheid van hun kwaad tegen God. En daarom hadden ze behoefte aan Jezus de Zaligmaker.
Waar staat dat Matthijs?
Onderzoekt de Schrift en je ziet dat Jezus zondaren nodigt tot Hem en dat Hij zondaren zocht. Maar we zijn toch zondaren? Geen mens van nature vindt zichzelf een zondaar en daarom heeft ook geen mens behoefte om verlost te worden van hun pak met zonde. Jezus is toch gekomen voor zondaren? Of niet dan? Ik lees van de tollenaar die zijn zonden en schuld belijdt voor God. Laat die man gerechtvaardigd naar huis gaan.... En die farizeeer? Die wilde geen zondaar voor God worden net als jij en ik, net als Paulus en als welk mens dan ook op deze aardbol van nature. We willen geen zondaar zijn voor God, daarom geven we God de schuld (denk aan Eva) dat wij zo zijn, want als we schuldenaar worden voor God, dan is dat een werk van de Geest! En wat is Zijn werk? Ik meende ook van overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel..... Geen mens wordt daarmee overgeslagen...

Maar wie is het die een mens doet wedergeboren worden? Christus door de Geest Gods. Christus is er al vanaf het begin in de wedergeboorte...........
jacob

Bericht door jacob »

ik denk dat de discussie nu al is beland waar wim voor vreesde.

He lijkt me allemaal vrij zinloos, een en ander ik m.i. nu voldoende behandeld hier.

misschien is het verstandiger om eens over de vruchten van het geloof te spreken. Want daaruit zal blijken hoe het met de wortel gesteld is.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Graag een reactie, Orc.

Waar staat dat Levi eerst diep zijn ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat Johannes eerst diep zijn ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat Lydia eerst diep haar ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat de Samaritaanse vrouw eerst diep haar ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat de hoofdman bij het kruis eerst diep zijn ellende doorleefd heeft?
Waar staat dat ik zeg dat dit van elke bijbelse persoon opgetekend is?
Hoe lees jij de bijbel: als een receptenboek?

Zijn de woorden die de Heere Jezus sprak niet algemeen geldend: die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn?

Waarom vertroebel je de discussie steeds zo? Ik wil in dit topic nadenken over de ellendekennis als noodzakelijk voorafgaand aan kennis der verlossing. Ik wil daarbij nagaan hoe de reformatoren en nadere reformatoren of puriteinen daarover gesproken hebben. Maar jij begint steeds over iets anders. Waarom?

Lees dit stuk van Calvijn eens goed:


"Welk begin moeten wij maken om deelgenoten te zijn van het eeuwige heil dat aangebracht is door de Zoon van God, namelijk dat wij weten hoe ellendig onze toestand is, en dat dit niet maar is om er een zekere vluchtige inbeelding van te hebben, maar dat wij bedroefd zijn met zulk een treurigheid dat wij verlegen zijn voor God tot aan een haten van onszelf en verfoeien van onszelf. Wanneer wij zo onze rechters zijn, dan zullen wij door God vrijgesproken worden. Wanneer wij zo dood zullen zijn in onszelf, dan zullen wij ons leven vinden in Jezus Christus." (Calvijn, Institutie)
Majorca

Bericht door Majorca »

let wel, het gaat in dit topic niet over hoe diep, daar is al een topic over. Ik heb dat dus ook niet aangegeven, hoe diep, maar gewoon 'diep' gezegd. Met andere woorden het moet niet een oppervlakkige inbeelding zijn - zie citaat Calvijn.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Orc, je geeft geen reactie, je stelt alleen nog meer vragen waardoor de discussie vertroebelt.

Gebruik jij 1 zin van Luther als receptenboek?

Je wilt helemaal niet nadenken en nagaan. Je wil gewoon weten of we het eens zijn ja of nee. Als je geen discussie wilt, start dan een poll.

Ik geef je nog 1 kans om te reageren op mijn vraag, anders wil ik niet verder discussieren.
ik weet niet wat voor antwoord jij wilt? Ik heb al gezegd dat niet van elke persoon die in de bijbel staat opgetekend is welke weg de Heere met hem/haar is gegaan. Van de samaritaanse vrouw heb ik elders (zie topic buitenstaander) genoeglijk aangetoond dat zij aan haar ellende is ontdekt geworden, voordat er plaats was voor Christus in haar hart. Van de moordenaar aan het kruis wordt ons duidelijk beschreven dat hij de straf billijkt in het toevallen van Gods recht.
Je moet Schrift met Schrift vergelijken, dat is het eerste basisprincipe in de exegese, beste Rhode, en niet zomaar hier en daar wat wegplukken en er je eigen uitleg aan geven. En als we de verschillende Schriftplaatsen vergelijken, is de conclusie onontkoombaar dat de Heere eerst ontdekt aan onze ellende, voor er plaats is voor Christus. Zie Joh. 16 over het werk van de Geest. Lees Rom. 3. Zie de geschiedenis van Efraim. Lees wat Jeremia hier over geschreven heeft. Ezechiel beschrijft zelfs als belofte "zij zullen een walging hebben aan zichzelf". In Lev. wordt omschreven dat eerst men eerst een welbehagen zal hebben in de straf van onze ongerechtigheid alvorens het heil in Christus te zien. Psalm 51 omschrijft heel duidelijk het werk van Gods Geest in het hart, ook bij vernieuwing (want David wist uiteraard in aanvang al van de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid).

Maar jij bent het dus ten principale niet met Luther en Calvijn eens?

Ik heb jouw vraag beantwoord, nu jij klip en klaar mijn vraag!
Majorca

Bericht door Majorca »

is beantwoord, zie hieronder
Majorca

Bericht door Majorca »

Rhodé,

ik constateer bij jou een heel ander geluid dan bij Luther en Calvijn.
Mag ik zeggen dat je van het reformatorisch spoor af ben, of vind je dat te ver gaan?
Reformatorisch betekent toch, in de lijn van de Reformatie en haar vertegenwoordigers?
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Rhodé,

ik constateer bij jou een heel ander geluid dan bij Luther en Calvijn.
Mag ik zeggen dat je van het reformatorisch spoor af ben, of vind je dat te ver gaan?
Reformatorisch betekent toch, in de lijn van de Reformatie en haar vertegenwoordigers?
Reageer nou effe inhoudelijk wil je? :sni
ik weet niet wat bij jou inhoudelijk betekent, Rhode, daar zul je ook wel je geheel eigen uitleg van hebben. Maar ik constateer, en dat is toch de kern van de discussie alhier, dat Luther en Calvijn in zeer krachtige bewoordingen gesteld hebben dat een zondaar ontdekt zal worden aan zijn ellende, aan zijn doodstaat van nature, aan zijn Godonterende zondige natuur, alvorens hij tot Christus zal komen. Ik heb daar bewijs van gegeven. Jij hebt geen enkel inhoudelijk bewijs gegeven dat dit niet zou kloppen. Je hebt wel suggestief opgemerkt dat die citaten selectief zijn of wat dan ook. Makkelijke manier om je er van af te maken. Dit is wat Luther en Calvijn gezegd hebben. Toon maar eens aan dat ze het tegenovergestelde beweerd hebben!

Kortom je bent niet erg inhoudelijk, en geeft wel blijk van een onreformatorische visie. Ik hoop dat je Luther en Calvijn eens echt gaat lezen, en bij zult draaien. Let wel, zij geven telkens een Bijbelse onderbouwing! Dus die vind je dan meteen ook!
Plaats reactie