Ik was deze zomer in Bosnië; daar kun je goed zien wat de Ottomaanse overheersing europa heeft gebracht: oorlog, agressie, haat en achterdocht. Nog nooit voelde ik me zo buitenlander. Het waren aardige mensen hoor, maar geen europeanen. (en ook geen Turken trouwens want Bosnië ligt wel in europa.)
Nee, Turkije kan geen lid worden van de EU. Niet omdat ik mijn Turkse buurman niet mag (die mag ik wel), en ook niet omdat ik mijn Turkse bakker niet waardeer (want zijn brood is heerlijk), maar omdat het nooit europeanen zijn geweest. europa staat al sinds mensenheugenis tegenover Turkije. Dat betekent niet dat we geen goede relaties kunnen opbouwen, maar het betekent al evenmin dat we het land aan onze eu-boezem hoeven te klemmen. Cultuur, ras, godsdienst, geschiedenis: niets ademt europa in dat land. Dat geeft niks, zijn ze ook niet miderwaardig om, maar het zijn gewoon geen europeanen. sorry.
Trouwens, als we de bijbel erbij willen halen: Toen noemde men Turkije nog Klein-Azië. Dat lijkt me duidelijk genoeg.
overigens, met mijn Bosnië-verhaal wilde ik ook nog een ander dillema aansnijden: als religie en cultuur de maatstaf is, horen Alblanië, Bosnie-Hercegovina, Macedonië en delen van Servie dan ook niet bij europa? principieel vraagjen...
OSW referendum over Turkije en EU
Ja, dit is waarschijnlijk de kernvraag, Arend, daar heb je gelijk in. Wat is de maatstaf om iemand Europeaan te noemen? Zelf denk ik dat geografie het enige criterium is dat enigszins objectief toegepast kan worden. Als ik rondloop in vanouds streng-katholieke gebieden voel ik ook een heel ander 'levensgevoel' dan in Nederland. Zelf heb ik in een eerdere post Griekenland al genoemd. Daar ben ik nog nooit geweest, maar de (godsdienst)geschiedenis van dat land loopt ook niet bepaald parallel aan die van West-Europa, eerder met die van Servie en de rest van de Balkan, behalve dan de communistische overheersing. Wat zijn precies de overeenkomsten tussen Polen, Griekenland en Nederland die maken dat die landen allemaal 'Europees' zijn? En wat zijn de gezamenlijke verschillen met Albanie of Turkije dat die landen er niet bij zouden horen? Welke objectieve criteria kunnen we aanleggen over cultuur? M.i. zijn alle culturen die (historisch) in Europa voorkomen Europees. Maar ik houd me aanbevolen voor ideeen van anderen.
[Aangepast op 14/9/04 door David J]
[Aangepast op 14/9/04 door David J]