financiering SGP

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23981
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Volgens mij heb je gewoon iets tegen de SGP.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Refo,
Als de 2e kamer een afspiegeling is van de NL bevolking dan is het nodig dat 'wij' daar de SGP hebben zitten. Anders zijn we niet vertegenwoordigd.
Zolang de SGP de verkiezingsdrempel haalt, is zij inderdaad terecht vertegenwoordigd in de politiek. Bovendien, jouw redenering volgend, moet er subiet een moslimpartij komen, omdat anders de moslims niet in de Kamer zijn vertegenwoordigt. Ik bedoel maar, als ik mij het beste kan vinden in een CU of CDA-programma, terwijl ik uit de GerGem kom, dan zal ik daar op stemmen en mij op die manier ook vertegenwoordigd zien in de Tweede Kamer, en niet door de SGP, hoewel ik een groot deel van hun beginselen kan onderschrijven…..
Dan mag de dominee zeggen dat we het beste SGP kunnen stemmen, maar dat wisten we allang. Fijn bevestigend, daar houen we toch van.
Nou, nee, want daar was ik het nou net niet mee eens als lid van een GerGem.
Het zou me verbazen als een predikant dat niet zou doen. Net zoals hij niet wil dat we naar het café gaan, mag hij zeggen dat we niet CDA, PvdA etc mogen stemmen. Dan blijft de SGP over.
Dan ben ik zeker volgens jou censurabel als ik bijvoorbeeld niet stem op de SGP? (Gelukkig maar hebben we in Nederland geheime verkiezingen, maar dat terzijde) Immers, je stelt het stemmen op één van de andere partijen in de Tweede Kamer gelijk met naar de kroeg gaan….
Komt 'onze' vertegenwoordiging in gevaar dan zullen we wat geld moeten ophoesten. Desnoods met een collecte. Lijkt me logisch.
Tuurlijk, degenen die zich verbonden weten met de partij mag van mij best langs de deur gaan. Grote kans dat ik er dan wat in doet ook. Maar niet als er een kerkcollecte wordt gehouden.
En de SGP mag voor onze kerkbouw stemmen. Graag zelfs.
En dan natuurlijk ook voor een moskee. Immers, je hebt een eed afgelegd op een Grondwet die je gebiedt godsdiensten gelijk te behandelen, en niet “te weren en uit te roeien”….
Wat een onzin allemaal. Wat de SGP doet, doet ze met het raadplegen van de Schrift. Dus dat zijn de mensen waar je op moet stemmen.
Dat vind jij. Anderen verschillen daarover van mening. Zo zijn er die vinden dat de SGP een te hard individualistisch economisch beleid nastreeft, en voelen zich wat meer thuis bij de socialere CU. Beide partijen zeggen zich geïnspireerd te weten door de Bijbel, dus zeg het maar…. Overigens: het merendeel van de programma’s is niet geïnspireerd vanuit de Bijbel, maar is een kwestie van zakelijke argumentatie (bijv. het economische gedeelte).

[quote[Ik zou het kwalijk nemen als hij dat niet zou zeggen. Wat weer niet wil zeggen dat iedere preek een politieke moet zijn.[/quote]
Kun je dat onderbouwen vanuit de Schrift??

Gr.,
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens mij heb je gewoon iets tegen de SGP.
Nee hoor, maar ik heb jaren geleden op Bijbelse gronden de overstap gemaakt van SGP naar GPV/ChristenUnie en daarom word ik weleens wat kriegel als de SGP wordt gepresenteerd als Steunt Gods Patrij. (vergeef me a.u.b. de uitdrukking, maar zo komt het wel erg vaak over. Ik ben ook niet origineel, hij is van Ds. Velema).

Hooguit staat de SGP voor een interpretatie van Gods Woord, maar heeft zeker niet de Bijbel in haar broekzak.

90 procent van mijn familie stemt SGP en dat zijn allemaal hele fijne mensen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23981
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Je draaft een beetje door.
Maar dat geeft niet hoor.

Sommige dingen snijden hout, maar het meeste is gewoon onzin. SGP en kerk hangen nauw samen. SGP en Moskee bepaald niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door refo
Je draaft een beetje door.
Maar dat geeft niet hoor.
Tegen wie heb je het nu precies?
Sommige dingen snijden hout, maar het meeste is gewoon onzin.
Prima, maar kom dan met argumenten. Die zie ik helaas niet...
SGP en kerk hangen nauw samen. SGP en Moskee bepaald niet.
Nee, maar bijvoorbeeld AEL en Moskee bepaald wel. En over een dergelijk voorbeeld had ik het.....

Gr.,
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23981
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wie de schoen past...
Als de 2e kamer een afspiegeling is van de NL bevolking dan is het nodig dat 'wij' daar de SGP hebben zitten. Anders zijn we niet vertegenwoordigd.
Zolang de SGP de verkiezingsdrempel haalt, is zij inderdaad terecht vertegenwoordigd in de politiek. Bovendien, jouw redenering volgend, moet er subiet een moslimpartij komen, omdat anders de moslims niet in de Kamer zijn vertegenwoordigt. Ik bedoel maar, als ik mij het beste kan vinden in een CU of CDA-programma, terwijl ik uit de GerGem kom, dan zal ik daar op stemmen en mij op die manier ook vertegenwoordigd zien in de Tweede Kamer, en niet door de SGP, hoewel ik een groot deel van hun beginselen kan onderschrijven…..
Dat is theorie. Als GG kun je je niet vinden in programma;s van andere partijen. Misschien nog een beetje in de CU, maar een ijsje op zondag?
Er hoeft niet 'subiet een moslimpartij te komen'. WIJ gaan stemmen en WIJ worden vertegenwoordigd. Als de moslims dat willen dan kan dat.

(ze zullen het alleen zonder subsidie moeten doen :D )
(en ik zeg ook niet dat ik het toejuich)
Dan mag de dominee zeggen dat we het beste SGP kunnen stemmen, maar dat wisten we allang. Fijn bevestigend, daar houen we toch van.
Nou, nee, want daar was ik het nou net niet mee eens als lid van een GerGem.
Dat is nou wel duidelijk. Maar dat is vooral ingegeven door je vreemde politieke voorkeur. Je geweten spreekt gelukkig nog. :D
Het zou me verbazen als een predikant dat niet zou doen. Net zoals hij niet wil dat we naar het café gaan, mag hij zeggen dat we niet CDA, PvdA etc mogen stemmen. Dan blijft de SGP over.
Dan ben ik zeker volgens jou censurabel als ik bijvoorbeeld niet stem op de SGP? (Gelukkig maar hebben we in Nederland geheime verkiezingen, maar dat terzijde) Immers, je stelt het stemmen op één van de andere partijen in de Tweede Kamer gelijk met naar de kroeg gaan….
Je draaft weer door. Maar inderdaad is het gek als een Gergemmer iets anders stemt. En inderdaad is dat net zoeits als de kroeg. Maar dat vnden andere gergemmers weer niet erg. Jij gelukkig wel.
:D
Komt 'onze' vertegenwoordiging in gevaar dan zullen we wat geld moeten ophoesten. Desnoods met een collecte. Lijkt me logisch.
Tuurlijk, degenen die zich verbonden weten met de partij mag van mij best langs de deur gaan. Grote kans dat ik er dan wat in doet ook. Maar niet als er een kerkcollecte wordt gehouden.
Verbondenheid breng je tot uitdrukking. Je euro aan de deur gaat ten koste van de euro in een andere collectezak. 't Maakt niet uit.
:D

En de SGP mag voor onze kerkbouw stemmen. Graag zelfs.
En dan natuurlijk ook voor een moskee. Immers, je hebt een eed afgelegd op een Grondwet die je gebiedt godsdiensten gelijk te behandelen, en niet “te weren en uit te roeien”….
Als iemand de logica ziet? Ik niet. Nou wil je weer helemaal niet stemmen.

Wat een onzin allemaal. Wat de SGP doet, doet ze met het raadplegen van de Schrift. Dus dat zijn de mensen waar je op moet stemmen.
Dat vind jij. Anderen verschillen daarover van mening. Zo zijn er die vinden dat de SGP een te hard individualistisch economisch beleid nastreeft, en voelen zich wat meer thuis bij de socialere CU. Beide partijen zeggen zich geïnspireerd te weten door de Bijbel, dus zeg het maar…. Overigens: het merendeel van de programma’s is niet geïnspireerd vanuit de Bijbel, maar is een kwestie van zakelijke argumentatie (bijv. het economische gedeelte).
En dat sluit elkaar uit?
Ik zou het kwalijk nemen als hij dat niet zou zeggen. Wat weer niet wil zeggen dat iedere preek een politieke moet zijn.
Kun je dat onderbouwen vanuit de Schrift??

Gr.,
Dat kun jezelf wel denk ik. Een prediker wijst op eeuwige en tijdelijke dingen. Als je als redikant merkt dat de gemeenteleden in een verkiezingsweek gaan zondigen door CDA te stemmen, dan mag hij waarschuwen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23981
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens mij heb je gewoon iets tegen de SGP.
Nee hoor, maar ik heb jaren geleden op Bijbelse gronden de overstap gemaakt van SGP naar GPV/ChristenUnie en daarom word ik weleens wat kriegel als de SGP wordt gepresenteerd als Steunt Gods Patrij. (vergeef me a.u.b. de uitdrukking, maar zo komt het wel erg vaak over. Ik ben ook niet origineel, hij is van Ds. Velema).

Hooguit staat de SGP voor een interpretatie van Gods Woord, maar heeft zeker niet de Bijbel in haar broekzak.

90 procent van mijn familie stemt SGP en dat zijn allemaal hele fijne mensen.
Veel CU-ers zijn afgehaakt. Waarom? Omdat de RPF als tegenhanger van het CDA is opgericht. En nu een lijsttrekker 'het ijsje op zondag' noemde. Toen dachten velen: "nou, dan kunnen we net zo goed weer CDA stemmen. Is voor Balkenende ook goed."
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Refo,
Als GG kun je je niet vinden in programma;s van andere partijen.
Daar ben ik het dus niet met je eens.
Misschien nog een beetje in de CU, maar een ijsje op zondag?
Staat dat in het programma van de CU?
Er hoeft niet 'subiet een moslimpartij te komen'. WIJ gaan stemmen en WIJ worden vertegenwoordigd. Als de moslims dat willen dan kan dat.
Iedereen die stemt, wordt vertegenwoordigd. Dus ook als je als GerGemmer op D66 zou stemmen! Ik bedoel: partijen vertegenwoordigen individuen/burgers en geen organisaties of kerken!!
Maar dat is vooral ingegeven door je vreemde politieke voorkeur.
Ik heb mijn politieke voorkeur nog niet eenmaal te kennen gegeven, dacht ik….
Je draaft weer door. Maar inderdaad is het gek als een Gergemmer iets anders stemt. En inderdaad is dat net zoeits als de kroeg.
Tss…..
Maar dat vnden andere gergemmers weer niet erg. Jij gelukkig wel.
Ja, mijn geweten spreekt nog ;)
Verbondenheid breng je tot uitdrukking.
Zeker, en daarom vind ik het ook niet erg als de subsidie wordt afgeschaft. Net zo min ik dat erg vind dat verschillende verenigingen geen subsidies meer krijgen. Dan zal blijken hoever de betrokkenheid zich echt uitstrekt.
Je euro aan de deur gaat ten koste van de euro in een andere collectezak. 't Maakt niet uit.
Natuurlijk niet, alleen is het voor mij een principekwestie.

Als iemand de logica ziet? Ik niet. Nou wil je weer helemaal niet stemmen.
Huh? Ik vind het een plicht van iedereen om te gaan stemmen! We hebben de democratie niet voor niets zo zwaar bevochten toch? Dat je m’n logica niet snapt, begrijp ik niet. Jij zei: “De SGP mag voor onze kerkbouw stemmen”. Daarop zei ik: zeker, maar dan moeten ze consequent zijn en ook voor moskeeën stemmen, omdat je als politicus de eed op de grondwet hebt afgelegd die gelijke behandeling van godsdiensten gebiedt.
En dat sluit elkaar uit?
Nee, daarom is er ruimte voor onderlinge verschillen en zou ik iemand die op de CU o.i.d. stemt geen zondaar willen noemen….
Dat kun jezelf wel denk ik. Een prediker wijst op eeuwige en tijdelijke dingen. Als je als redikant merkt dat de gemeenteleden in een verkiezingsweek gaan zondigen door CDA te stemmen, dan mag hij waarschuwen.
Nee, dat kan ik niet, omdat in mijn bijbelversie (die van de GBS) nergens staat beschreven hoe de Nederlander anno 2005 zich moet gedragen in een verkiezingsweek. Maar als jij er één weet houd ik me aanbevolen!

Gr.,
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23981
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik ga wat belangrijkers doen. Draaf niet zo door.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door refo
Dan mag de dominee zeggen dat we het beste SGP kunnen stemmen, maar dat wisten we allang.
Als men het toch al weet, waarom dan zeggen dat de beste keuze de SGP is?
Het zou me verbazen als een predikant dat niet zou doen. Net zoals hij niet wil dat we naar het café gaan, mag hij zeggen dat we niet CDA, PvdA etc mogen stemmen. Dan blijft de SGP over.
Niet op een andere partij dan de SGP mogen stemmen? Ik vraag mij af in hoeverre mensen zelf een afweging kunnen maken als dit zou worden gesteld. Ieder is toch verantwoordelijk voor zijn eigen stem? Of moet men aan de dominee verantwoording afleggen. Uiteindelijk zal men aan God verantwoording moeten afleggen.
En de SGP mag voor onze kerkbouw stemmen. Graag zelfs. Maar dat is een theoretische situatie. Ze hebben zelf geld nodig.
Dat mogen ze doen, maar ik vind het nog steeds vreemd dat vele gemeenteraadsleden van de SGP verhinderen dat er een moskee wordt gebouwd. Vrijheid van godsdienst is niet iets wat enkel is gereserveerd voor SGP-ers.

Overigens ben ik van mening dat het wel zal los lopen, en dat de SGP vrouwen als nog toelaat als lid met gelijke rechten.

Wanneer dit SGP dit niet zou doen, dan zullen ze verder marginaliseren en radicaliseren en uiteindelijk verdwijnen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1228392

In ieder geval kunnen we onze oude sokken en spaarvarkens alvast gaan afstoffen als onze nationale dictatrix haar zin krijgt.
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Ik ben bang van niet Sabra.. Deze uitspraak als die doorzet kan het wel is zijn dat de rechterflank in de SGP de kont tegen de krib gooit.
Daar ben ik ook absoluut van overtuigd. De SGP zal een korte tijd herleven omdat men nu zich halsstarrig gaat opstellen.
Het heel thema over de positie van de vrouw niet meer ter discussie wil stellen.
Gisteravond bij NOVA werd Christian van Bemmel geïnterviewd. Daarin kwam naar voren dat onderzoek onder SGP-jongeren heeft uitgewezen dat 2/3 van hen niets tegen heeft op vrouwenlidmaatschap.
Ik heb het van de week al opgemerkt. en zag de opmerking ook op de SGP site staan. Laat de SGP dit eerst intern oplossen het is al een interne discussie.
Wederom ben ik het met je eens, echter dit is toch een duidelijk teken dat de SGP dit standpunt moet heroverwegen.
Het resultaat van de tuinbroek dames van de clara wichmann stichting is dat er nu een tegenreactie bij vele SGPers is ontstaan. Jammer als men afgewacht had was het lidmaatschap van de vrouw binnen de SGP vanzelf opgelost en was er een volwaardig lidmaatschap geweest binnen enkele jaren.. Nu kan het wel is zijn dat de discussie over is..
Dat zou jammer zijn. In principe handelt de Nederlandse overheid volgens de rechter in strijd met het VN Vrouwenverdrag. Gisteren in Barend en Van Dorp pleitte zelfs iemand voor het terugbetalen van alle subsidie sinds de rectificatie van dit verdrag door de Tweede Kamer. Je moet niet vergeten dat dit al geruime tijd geleden is gebeurd.

Bij Barend en Van Dorp was de dagelijkse stelling zelfs: 'De SGP moet verboden worden'. Toen heb ik maar een mailtje naar hen gestuurd, dat een dergelijke ongenuanceerde stelling echt niet kan.
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
In ieder geval kunnen we onze oude sokken en spaarvarkens alvast gaan afstoffen als onze nationale dictatrix haar zin krijgt.
Het is natuurlijk vrij logisch dat wanneer de SGP niet langer overheidssteun krijgt, dat ook andere organisatie gekort zullen worden.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Het is jammer voor de SGP dat het zo verlopen is. Nu zal in de discussie altijd meespreken dat je het nu doet onder druk van dit vonnis. Trouwens van wat ik nu las van de voorzitter Kolijn wordt ik ook niet vrolijk. Hij neigt naar wel lid kunnen worden, maar niet gekozen kunnen worden als vrouw. Weer een compromis, het blijft dan sukkelen. Wees in ieder geval duidelijk. Als de bijbel zegt dat het niet kan, dan is het klaar. Maar geen halfbakken compromissen. Maar dan ook geen vrouwelijke directieleden, of vrouwen die beslissingen kunnen nemen in wat voor organisatie dan ook. Dan denk ik aan vrouwen in leidinggevende posities in ziekenhuizen. Kun je als vrouw dan wel arts wezen, politie, noem maar op. Of is dat heel wat anders? Jaren geleden was er een vrouwelijke directeur bij het RD, mevr. Wilbrink nooit enige discussie geweest. Het is wel ja of nee.
Plaats reactie