Er buiten geplaatst

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Dus als je heden ten dage van iemand hoort die zo snel de zekerheid des geloofs heeft, vraag dan maar eens gerust of deze persoon er ook iets van kent van "er buiten gezet te zijn".
Ik mis toch wel wat, Orc. Je vergeet te vragen of we alle heilsfeiten hebben meegemaakt, of we in de vierschaar zijn geweest, of we door recht zijn verlost, of we buiten en in de poort zijn geweest, of we met David van de 10 toonbroden hebben gegeten, of we met Rachel hebben uitgeroepen "hoe ben ik aldus?", of we met Jakob met ons hoofd op een steen hebben geslapen, enz. enz. enz.

Misschien zijn er creatieve geesten die er nog veel meer kunnen verzinnen.

Ik ben iedere keer weer blij dat ik niet meer zulke kolder hoor in de prediking.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
:pu:pu

dit topic gaat over er buiten geplaatst worden (Pim probeert daar een wending aan te geven door op een uitspraak die zijdelings aangehaald werd voort te borduren), en daarin konden we gewoon bij de voorbeelden blijven die ik genoemd had. En als het over dat wildbraad gaat, ging het me niet over snelheid, maar over de cruciale kenmerken, zoals buitengeplaatst worden, en die waren er wel degeljk bij de Samaritaanse vrouw, hoe snel het ook ging.
Ho vriend. De vraag door die predikant werd gesteld hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden? Gaat het dan over de snelheid of niet? het gebruik van de term wildbraad zegt niets over de kenmerken dunkt me. Of misschien kan jij daar een exegese van geven? Nee, het centrale in de door jou aangehaalde vraag is spoedig. En daarom vind ik het een zwaar beroerde vraag, die ik ook in de bijbel niet terug vind.
Dus als je heden ten dage van iemand hoort die zo snel de zekerheid des geloofs heeft, vraag dan maar eens gerust of deze persoon er ook iets van kent van "er buiten gezet te zijn".
O ja? En hoe lang moeten we er buiten gezet zijn? Blijkbaar moet dat een hele poos, want iemand mag niet snel tot de zekerheid des geloofs komen. Je moet echt die lezingen over bevinding maar eens beluisteren!. Je geloofsbevinding hangt af van karakter, cultuur, omgeving, etc.... Er zijn maar een paar tobbers in de bijbel en de tobberijen zijn grotendeels terug te voeren op hun karakter (tenminste het karakter wat je af kan leiden uit hoe de bijbel ons de personen schildert).
Eens Pim.

En ik kan inderdaad een ieder aanraden die lezingen eens te beluisteren op PrekenWeb. Ik vind ze indrukwekkend goed.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door PimHo vriend. De vraag door die predikant werd gesteld hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden? Gaat het dan over de snelheid of niet? het gebruik van de term wildbraad zegt niets over de kenmerken dunkt me. Of misschien kan jij daar een exegese van geven? Nee, het centrale in de door jou aangehaalde vraag is spoedig. En daarom vind ik het een zwaar beroerde vraag, die ik ook in de bijbel niet terug vind.
Die vraag staat wél letterlijk in de Bijbel, dus misschien moet je dan beter zoeken.

[Aangepast op 23/7/04 door Majorca]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door PimHo vriend. De vraag door die predikant werd gesteld hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden? Gaat het dan over de snelheid of niet? het gebruik van de term wildbraad zegt niets over de kenmerken dunkt me. Of misschien kan jij daar een exegese van geven? Nee, het centrale in de door jou aangehaalde vraag is spoedig. En daarom vind ik het een zwaar beroerde vraag, die ik ook in de bijbel niet terug vind.
Die vraag staat wél letterlijk in de Bijbel, dus misschien moet je dan beter zoeken.
Dus we mogen gewoon een tekst nemen en die toepassen zoals het ons uitkomt? Dan kan ik er nog wel meer verzinnen.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ik ben het met je eens pim
want iemand mag niet snel tot de zekerheid des geloofs komen.
maar in de bijbel staat, oftewel: de Here zegt:
HEDEN! (dat is dus NU, IN DEZE SECONDE)indien gij Mijn stem hoort... verhardt uw hart niet, maar laat u leiden...
HEDEN
NU
BINNEN 3 TELLEN
dat is snel...?
Er zijn maar een paar tobbers in de bijbel en de tobberijen zijn grotendeels terug te voeren op hun karakter
en die zogenaamde 'tobberijen' zijn in concreto heel vaak: ZONDE
nl de zonde van het ONGELOOF

en dat is de ergste zonde

'en de Heilige Geest gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid en van oordeel: van ZONDE OMDAT ZE IN MIJ NIET GELOVEN...
jajaja.
Dat weet ik allemaal wel.
Het ging mij niet zozeer om de snelheid, maar om de vraag of iemand meteen Jezus aanneemt, of dat er ook een noodzakelijke kennis van eigen ellende buiten God en Jezus moet zijn. Het plaatsmakende werk dus. Of te wijl, ben je er eerst ook eens buiten gezet?
In de praktijk zal dit overigens best met snelheid te maken kunnen hebben. Mensen die het zo snel allemaal hebben maar die niets kunnen vertellen over zonde-ontdekking en het toevallen van Gods recht als een veroordeelde, die mogen daar best een vraagteken bij zetten.

En die vraag over wildbraad moet dan gesteld worden aan diegenen die niets kunnen vertellen over hun levend gemis [dit geldt dus niet iedereen zoals hier al een beetje badinerend gesteld werd "iedereen is zondaar"] maar levend, dat wil zeggen, in overtuiging.

Mensen, ik bespeur ontzettend veel onkunde.

Lees de Bijbel. Lees eens godzalige verklaarders. Want je eigen verstand is zo beneveld en verduisterd. Je kunt wel denken dat jij met je verstand de Bijbel in één keer doorziet, en dat jouw inzicht zo doorslaggevend is, maar dan ontken je toch veel Bijbelse waarheden, o.a. dat we blind zijn. Nee vraag om Gods licht, en lees bijvoorbeeld eens de Engelse puriteinen. Wat zul je dan tegenkomen: dat ze allemaal stellen dat een zondaar eerst ontwaakt wordt, in zijn geweten, vóórdat hij tot Christus komt. Hij wordt dan overtuigd van zonden. En de praktijk der godzaligheid wijst simpelweg uit dat dit bij de meesten niet allemaal in één uurtje plaatsvind (ellende, verlossing en dankbaarheid). En als de Geest kennelijk zo behaagt te werken in die gelovigen, moeten wij dat dan anders gaan voorschrijven?

Laat degenen die het hier niet mee eens zijn mij eens een puritein of andere oudvader noemen die dit niet leert, met een bewijs graag. Dan kunnen we zinvol verder praten.

En mensen die alle oudvaders en Reformatoren van tafel vegen, zoals anemoon lijkt te doen, om vervolgens op hun eigen vluchtige interpretatie van de Bijbel af te gaan (niet gehinderd door enige theologische kennis of van de grondtaal) die moeten maar oppassen. De Heere werkt in de lijn der geslachten en in de lijn van de geordende kerk. Zoals elders opgemerkt is ook de canon met dit gezag opgesteld. Als je dat gezag zomaar aan de kant schuift en inruilt voor je eigen beperkte en bekrompen verstand, zou ik maar eens goed oppassen. Alsof de hele Reformatorische traditie met alle genade die de Heere daar in verheerlijkt heeft er niet toe zou doen, en ik eventjes opnieuw het wiel uit ga vinden! Kom nou.

[Aangepast op 23/7/04 door Majorca]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door PimHo vriend. De vraag door die predikant werd gesteld hoe hebt gij het wildbraad zo spoedig gevonden? Gaat het dan over de snelheid of niet? het gebruik van de term wildbraad zegt niets over de kenmerken dunkt me. Of misschien kan jij daar een exegese van geven? Nee, het centrale in de door jou aangehaalde vraag is spoedig. En daarom vind ik het een zwaar beroerde vraag, die ik ook in de bijbel niet terug vind.
Die vraag staat wél letterlijk in de Bijbel, dus misschien moet je dan beter zoeken.
Waar dan? Dan kunnen we ons eens buigen over jouw exegese.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca

Mensen, ik bespeur ontzettend veel onkunde.

Lees de Bijbel. Lees eens godzalige verklaarders. Want je eigen verstand is zo beneveld en verduisterd. Je kunt wel denken dat jij met je verstand de Bijbel in één keer doorziet, en dat jouw inzicht zo doorslaggevend is, maar dan ontken je toch veel Bijbelse waarheden, o.a. dat we blind zijn. Nee vraag om Gods licht, en lees bijvoorbeeld eens de Engelse puriteinen. Wat zul je dan tegenkomen: dat ze allemaal stellen dat een zondaar eerst ontwaakt wordt, in zijn geweten, vóórdat hij tot Christus komt. Hij wordt dan overtuigd van zonden. En de praktijk der godzaligheid wijst simpelweg uit dat dit bij de meesten niet allemaal in één uurtje plaatsvind (ellende, verlossing en dankbaarheid). En als de Geest kennelijk zo behaagt te werken in die gelovigen, moeten wij dat dan anders gaan voorschrijven?

Laat degenen die het hier niet mee eens zijn mij eens een puritein of andere oudvader noemen die dit niet leert, met een bewijs graag. Dan kunnen we zinvol verder praten.

En mensen die alle oudvaders en Reformatoren van tafel vegen, zoals anemoon lijkt te doen, om vervolgens op hun eigen vluchtige interpretatie van de Bijbel af te gaan (niet gehinderd door enige theologische kennis of van de grondtaal) die moeten maar oppassen. De Heere werkt in de lijn der geslachten en in de lijn van de geordende kerk. Zoals elders opgemerkt is ook de canon met dit gezag opgesteld. Als je dat gezag zomaar aan de kant schuift en inruilt voor je eigen beperkte en bekrompen verstand, zou ik maar eens goed oppassen. Alsof de hele Reformatorische traditie met alle genade die de Heere daar in verheerlijkt heeft er niet toe zou doen, en ik eventjes opnieuw het wiel uit ga vinden! Kom nou.
Majorca, waar ga ik in de bijdragen in deze topic scheef met de Refomatorische traditie?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Pim,

Mijn stelling is dat een ziel, voordat hij tot Christus getrokken wordt,
1) iets gaat zien van zijn eigen onreinheid, ellende en walgelijkheid [oftewijl dat hij voor God niet kan bestaan] en 2) toch ook het verlangen krijgt om tot Christus te gaan, om verzoend met God te zijn, en dus "bij God te horen".
Als je het hiermee eens bent, dan ben je het met me eens dat iemand er buiten gezet wordt (ofwel zichzelf als buitenstaander ziet of voelt), in de beleving (want bovenstaande gebeurt niet onbewust, het gaat niet buiten je om), voordat hij tot Christus komt. Want die twee punten houden niets meer en niets minder in dan "er buiten gezet zijn". (ik ben weleens bang, en wordt hier op OSW daar keer op keer in bevestigd, dat velen de tale Kanaäns niet begrijpen, wel de klanken kennen, maar niet de betekenis).

Dus onderschrijf je het bovenstaande, dan onderschrijf je dat iemand er buiten gezet wordt (in zijn beleving!), alvorens tot Christus te komen.

Onderschrijf je het niet (en die suggestie heb je meermaals gewekt) dan ben je in regelrecht conflict met de Reformatorische, Nader-Reformatorische en Puriteinse traditie.

Laten we de dingen nou eens zo helder op tafel leggen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Pim,

Mijn stelling is dat een ziel, voordat hij tot Christus getrokken wordt,
1) iets gaat zien van zijn eigen onreinheid, ellende en walgelijkheid [oftewijl dat hij voor God niet kan bestaan] en 2) toch ook het verlangen krijgt om tot Christus te gaan, om verzoend met God te zijn, en dus "bij God te horen".
Als je het hiermee eens bent, dan ben je het met me eens dat iemand er buiten gezet wordt (ofwel zichzelf als buitenstaander ziet of voelt), in de beleving (want bovenstaande gebeurt niet onbewust, het gaat niet buiten je om), voordat hij tot Christus komt. Want die twee punten houden niets meer en niets minder in dan "er buiten gezet zijn".
Hier ben ik het gewoon mee eens, maar zie een toelichting in mijn afsluitende alinea.
(ik ben weleens bang, en wordt hier op OSW daar keer op keer in bevestigd, dat velen de tale Kanaäns niet begrijpen, wel de klanken kennen, maar niet de betekenis).
Snap precies wat je bedoelt, maar probeer me te oefenen in het gebruiken van hedendaags en begrijpelijk taalgebruik. Stel je voor dat ik nog eens iets mag doen in de evangelisatie en/of het zendingswerk. Dan zou ik daar abracadabra spreken......
Dus onderschrijf je het bovenstaande, dan onderschrijf je dat iemand er buiten gezet wordt (in zijn beleving!), alvorens tot Christus te komen. Onderschrijf je het niet (en die suggestie heb je meermaals gewekt) dan ben je in regelrecht conflict met de Reformatorische, Nader-Reformatorische en Puriteinse traditie.

Laten we de dingen nou eens zo helder op tafel leggen.


Leg jij nou eens helder op tafel waar ik die suggestie gewekt heb. Je bent een beetje suggestief aan het discussieren nu.

Je komt met een hoop bombarie binnen over de snelheid (binnen de kortste keren) van het tot kennis van Christus c.q. zekerheid des geloofs komen. En nu komt dat helemaal niet meer in je stelling terug?!?! Je moet deze posting eens vergelijken met je openingsposting, waarmee je menigeen (bewust?) in het harnas jaagt. Dus het feit dat ik het met je laatst geponeerde stelling eens ben zegt nog niets over het feit dat ik het nog steeds niet met je openingsposting eens ben (waarna de discussie is ontstaan). Ik ageer nog steeds tegen uitspraken over de 'snelheid' van het komen tot Christus.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Het spijt me anemoon, maar je opent nu wel een heel persoonlijk gerichte aanval, die je niet onderbouwt.

Laat mij eens zien waar ik uitspreek dat ik aan jouw geloof twijfel?
Dat heb ik nergens gezegd.

Wel dat jij de oudvaders van tafel veegt, en dat doe je in onderstaande posting notabene nog eens een keer!

Ook heb ik gezegd dat mensen voor zichzelf een vraagteken moeten plaatsen bij een geloof wat alles meent te bezitten, maar niets kent van de bevindelijke doorleving van het stuk der ellende. Als jij meent dat dat voor jou van toepassing is, trek je daar maar conclusies uit, maar ik heb niemand met naam of toenaam veroordeeld.
Die stellingen van mij zijn overigens ook bij Luther en Calvijn te vinden. Dus als je de reformatoren kennelijk wel hoog houdt, wil ik je wel een paar citaten geven, van bijv. Calvijn die zegt dat iemand zich eerst moet verfoeien vanwege zijn zonden, en een walging moet hebben van zichzelf 'vóór hij tot Christus zal komen.

Dát heb ik bedoeld, steeds, en dat heb jij bestreden.
Majorca

Bericht door Majorca »

anemoon, in het topic Hallelujah! ging het net weer zo goed tussen ons;
jammer dat je dat op zo'n schandalige en onvolwassen manier moet verknallen.
Plaats reactie