Doop en geloof

ahuibers

Bericht door ahuibers »

Hoe kan je dat doen dan?

Ik wil dat helemaal niet.
Ik wil het zelf allemaal kunnen.
Natuurlijk zeg ik dat niet maar diep in mijn hart is dat wel zo.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Zo zie je maar weer dat de doop niet overschat en ook niet onderschat mag worden. Door de doop ben je niet automatisch een kind van God.
God wil wel werken binnen het verbond van de doop.

Anton, ik snap je wel wat je zegt. Natuurlijk willen we allemaal in hemel komen, maar het gaat erom of we ook bereid zijn om met de zonden te breken die je eigenlijk steeds weer doet. En of je je leven in Gods dienst wilt besteden.
Het woordje berouw of spijt, volgens mij zit daar ook nog wel verschil tussen gevoelsmatig.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Door de doop ben je automatisch een kind van God.
Waar bazeer je dit op?
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Bourdon

Ik ben het met je eens dat God vergeving schenkt. We hebben inderdaad berouw omdat de Heilige Geest in ons hart werkt, net zoals Hij het geloof in ons hart werkt.
Laten we dit inderdaad vasthouden. Als het begin niet uit God is, dan kan het heel mooi geloof lijken, maar is het niets. "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke."
Dit neemt onze verantwoordelijkheid niet weg, want God eist van ons toch geloof.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door ahuibers
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Door de doop ben je automatisch een kind van God.
Waar bazeer je dit op?
Sorry was het woordje "niet" vergeten.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
ahuibers

Bericht door ahuibers »

okay,
Dan is het goed
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Oorspronkelijk gepost door Bourdon

Ik ben het met je eens dat God vergeving schenkt. We hebben inderdaad berouw omdat de Heilige Geest in ons hart werkt, net zoals Hij het geloof in ons hart werkt.
Laten we dit inderdaad vasthouden. Als het begin niet uit God is, dan kan het heel mooi geloof lijken, maar is het niets. "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke."
Dit neemt onze verantwoordelijkheid niet weg, want God eist van ons toch geloof.


Helemaal mee eens. Dit bedoel ik ook, maar bij mij is er een lang verhaal voor nodig, voor ik iets duidelijk heb:#
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Het ging in deze toppic over kinderlijk geloof.

wat verstaan jullie daar concreet onder ?

hoe leggen jullie dat je kinderen uit ?
Bidt er maar iedere avond om?
wanneer en hoe krijgen ze antwoord dan, vertel je dat er ook bij ?

Mijn zoontje van vier zei gisteren nog : Mam, ik hou wel heel veel van de Heere Jezus, maar ik doe ook stoute dingen .

Gelukkig mag ik dan zeggen : ook als je veel van de Heere Jezus houdt, doe je,( helaas) , nog wel verkeerde dingen.
maar als je dat eerlijk aan Hem vertelt, dan is het goed. Dan vergeeft Hij het.

Of laatst :
We hadden het over de gevangenis.
Nou, zei hij, het is toch niet erg om in de gevangenis te zitten, dan is de Heere Jezus bij je !

Kijk, dát vind ik kinderlijk geloof, grenzenloos vertrouwen, zonder voorwaarden of bedenkingen, op je hemelse Vader.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Ik denk overigens dat de titel Geloof en doop zou moeten heten,

maar dat terzijde, da's een discussie apart.
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
Het ging in deze toppic over kinderlijk geloof.

wat verstaan jullie daar concreet onder ?

hoe leggen jullie dat je kinderen uit ?
Bidt er maar iedere avond om?
wanneer en hoe krijgen ze antwoord dan, vertel je dat er ook bij ?

Mijn zoontje van vier zei gisteren nog : Mam, ik hou wel heel veel van de Heere Jezus, maar ik doe ook stoute dingen .

Gelukkig mag ik dan zeggen : ook als je veel van de Heere Jezus houdt, doe je,( helaas) , nog wel verkeerde dingen.
maar als je dat eerlijk aan Hem vertelt, dan is het goed. Dan vergeeft Hij het.

Of laatst :
We hadden het over de gevangenis.
Nou, zei hij, het is toch niet erg om in de gevangenis te zitten, dan is de Heere Jezus bij je !

Kijk, dát vind ik kinderlijk geloof, grenzenloos vertrouwen, zonder voorwaarden of bedenkingen, op je hemelse Vader.
Dat versta ik ook onder kinderlijk geloof. Daar hadden we het in het begin over. Maar ik geloof dat we een beetje zijn verder gedwaald naar vergeving en wedergeboren zijn e.d.
Het ging ook niet persé over kinderlijk geloof. Maar over geloof en doop op zich. Dat kinderlijke kwam erbij met betrekking tot het avondgebed.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

En de bekering is geen moment in je leven, maar een proces. Elke dag opnieuw. Wanneer je eerst een bekering moet hebben gehad is het toch geen genade meer?
De bekering is wel een moment in je leven. En daarna vindt de dagelijkse bekering plaats, elke dag opnieuw. Maar als die eerste bekering er niet is, bouwen we op een zandgrond.
De genade van God is beschikbaar voor iedereen die het gelooft, en niet voor een selecte groep die een bijzondere ervaring hebben gehad.
In deze opmerking klinkt iets door van weerstand tegen de bevinding. Ja, de genade God is ten diepste wel voor een selecte groep, namelijk door God uitgeselecteerd. Niet op grond van iets in degenen die het betreft, maar uit vrijmachtig welbehagen. En ja, die groep heeft wel een bijzondere ervaring nodig. Zou het belangrijkste in ons leven, de bekering tot God, ongemerkt aan ons voorbijgaan? Dat geloof je toch zelf niet?
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
En de bekering is geen moment in je leven, maar een proces. Elke dag opnieuw. Wanneer je eerst een bekering moet hebben gehad is het toch geen genade meer?
De bekering is wel een moment in je leven. En daarna vindt de dagelijkse bekering plaats, elke dag opnieuw. Maar als die eerste bekering er niet is, bouwen we op een zandgrond.
Zou het belangrijkste in ons leven, de bekering tot God, ongemerkt aan ons voorbijgaan? Dat geloof je toch zelf niet?
Dus als je geen datum en plaats kunt aanwijzen in je leven klopt er iets niet?
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
En de bekering is geen moment in je leven, maar een proces. Elke dag opnieuw. Wanneer je eerst een bekering moet hebben gehad is het toch geen genade meer?
De bekering is wel een moment in je leven. En daarna vindt de dagelijkse bekering plaats, elke dag opnieuw. Maar als die eerste bekering er niet is, bouwen we op een zandgrond.
Zou het belangrijkste in ons leven, de bekering tot God, ongemerkt aan ons voorbijgaan? Dat geloof je toch zelf niet?
Dus als je geen datum en plaats kunt aanwijzen in je leven klopt er iets niet?

Waarom altijd naar de bekende weg vragen... natuurlijk is er niet altijd een duidelijk moment aan te wijzen... het zaad kan ook in stilheid vallen... bijzondere ervaringen zijn er echter wel... men wordt een droefheid naar God gewaar die er nooit van tevoren geweest is. Die droefheid is al een bijzondere ervaring!!!

Maar nu nog even dit...
Gods genade is ten diepste beperkt tot een selecte groep mensen.... Gods genade is er voor een iegenlijk die gelooft... deze beide klanken moeten allebei vernomen worden! En ze vloeken ook niet met elkaar....

Maar hoe moet het dan:
onvoorwaardelijk aanbod van genade -> er kan gezegd worden is er genade voor U en voor jou -> Gods genade is er voor iedereen (en niet voor een selecte groep)

voorwaardelijk aanbod van genade -> Gods genade is er voor een iegenlijk die gelooft -> geloof is een gave Gods die Hij alleen aan Zijn uitverkoren zal en wil schenken -> genade is er dus zowel voor een iegenlijk die gelooft als voor een selecte/verkoren groep beide termen kunnen gebruikt worden

geen aanbod van genade -> God maakt door middel van Zijn Woord (gepredikt door Zijn dienarten) de weg van zaligheid (genade) bekend, prijst deze aan, spoort mensen aan daarin te wandelen -> de weg der zaligheid (genade) is die van bekering en geloof -> Gods Geest werkt in de uitverkoren een droefheid naar God en dus de begeerte om deze weg te gaan bewandelen en geeft ze daartoe ook het vermogen in Zijn Kracht -> Gods genade is er voor een iegenlijk die gelooft en Gods genade is er voor een selecte beperkte groep

Welke van deze 3 koersen moet ik volgen?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
En de bekering is geen moment in je leven, maar een proces. Elke dag opnieuw. Wanneer je eerst een bekering moet hebben gehad is het toch geen genade meer?
De bekering is wel een moment in je leven. En daarna vindt de dagelijkse bekering plaats, elke dag opnieuw. Maar als die eerste bekering er niet is, bouwen we op een zandgrond.
Zou het belangrijkste in ons leven, de bekering tot God, ongemerkt aan ons voorbijgaan? Dat geloof je toch zelf niet?
Dus als je geen datum en plaats kunt aanwijzen in je leven klopt er iets niet?
Zouden de mensen die door de Heere Jezus genezen waren, een 'datum en plaats' hebben kunnen aanwijzen? Ik denk het wel.
Zou het in het geestelijk leven dan anders gaan?
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Niet zo kortzichtig... zijn ook wel andere voorbeelden aan te halen... tijd en datum bij Johannes de Doper (in zijn persoonlijke leefwereld dan)?
Plaats reactie