Oud Geref. Gem. laten student toe

machiel
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 dec 2005, 12:27

Bericht door machiel »

astroguy schreef:
Klaio schreef:
MV schreef:
De GGiN opleiding duurt 2 jaar!
En hoe lang duurt de opleiding van de GGiN Buiten Verband?
Hebben ze daar ooit een student gehad sedert het ontstaan in 1980? Dus ik denk niet dat daar ooit is over nagedacht hoe lang de opleiding zou moeten duren.
Er wordt genoeg nagedacht en nog meer gebeden, terwijl de uitkomst aan de HEERE wordt overgelaten
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Misschien is "Bidt en Werkt" een vruchtbaarder methode?
limosa

Bericht door limosa »

Ik ken Van Veen niet maar te zijner tijd zal ik wel gaan luisteren.

Met 55 jaar niet de jongste meer maar ik denk dat het een voordeel is dat een predikant iets weet van wat er "buiten" gebeurt. Verder is Ds. Kort, één van de predikanten bij wie Van Veen z'n opleiding krijgt, van Hervormde komaf en heeft dus wel een uitgebreide opleiding genoten. Daarvan zal hij in het onderwijs aan Van Veen wel het nodige door kunnen geven.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Unionist schreef:
Lizzy schreef:Wat een blijdschap...wordt hier verspreidt.

Mwah ik las het met gemengde gevoelens als je hem persoonlijk kent.
Komt hij bij jullie vandaan, Lizzy? De OGG in Benthuizen komt toch uit de GG voort? En Hazerswoude lijkt mij onder Benthuizen te vallen.
Ja klopt helemaal Unionist!! Er is hier een scheuring geweest waardoor de OGG dus is ontstaan in Benthuizen. Die tijd is niet iets om trots op te zijn en over uit te wijden.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klaio schreef:
Kaw schreef:
memento schreef:
Mwah ik las het met gemengde gevoelens als je hem persoonlijk kent.
Mja, gelukkig maakt God uit wie Hij roept, en wie niet....
En screent de kerk nog wat na. :wink:
Ik denk dat je beter kunt zeggen dat het curatorium uitmaakt wie er geroepen wordt/is. :(

En om dat dan direct op God te betrekken, gaat mij eerlijk gezegd een beetje te ver.
Inderdaad :) Misschien had God dit kerkgenootschap best meer predikanten willen geven.... alleen werkten ze zelf een beetje tegen... bijvoorbeeld. Dat iemand wordt toegelaten.... kan je niet alleen terugvoeren op Gods roepen en kiezen, maar wel degelijk ook op de selectie van een curatorium, die mensen die door God geroepen zijn zouden kunnen afwijzen (of het gebeurt weet ik niet, doe ik dus ook geen uitspraken over.) Het gevaar is wel dat je, als je zo redeneert, ieder die ergens predikant is als geroepene en gekozene kan gaan bestempelen... Er bestonden vroeger ware en valse profeten en er bestaan nu ook ware voorgangers en valse herders... dus laten we in ieder geval niet zo kortzichtig zijn iedere voorganger "waar" te noemen omdat die voorganger is.... ook niet binnen bepaalde kerkverbanden. Of iemand waar is of niet kan je door zijn gedrag en woorden wel zien.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Marnix schreef:
Klaio schreef:
Kaw schreef:
memento schreef: Mja, gelukkig maakt God uit wie Hij roept, en wie niet....
En screent de kerk nog wat na. :wink:
Ik denk dat je beter kunt zeggen dat het curatorium uitmaakt wie er geroepen wordt/is. :(

En om dat dan direct op God te betrekken, gaat mij eerlijk gezegd een beetje te ver.
Inderdaad :) Misschien had God dit kerkgenootschap best meer predikanten willen geven.... alleen werkten ze zelf een beetje tegen... bijvoorbeeld. Dat iemand wordt toegelaten.... kan je niet alleen terugvoeren op Gods roepen en kiezen, maar wel degelijk ook op de selectie van een curatorium, die mensen die door God geroepen zijn zouden kunnen afwijzen (of het gebeurt weet ik niet, doe ik dus ook geen uitspraken over.) Het gevaar is wel dat je, als je zo redeneert, ieder die ergens predikant is als geroepene en gekozene kan gaan bestempelen... Er bestonden vroeger ware en valse profeten en er bestaan nu ook ware voorgangers en valse herders... dus laten we in ieder geval niet zo kortzichtig zijn iedere voorganger "waar" te noemen omdat die voorganger is.... ook niet binnen bepaalde kerkverbanden. Of iemand waar is of niet kan je door zijn gedrag en woorden wel zien.
Hoewel ik ook denk dat de OGGN best wat meer predikanten kunnen gebruiken, is een zekere terughoudendheid in aanvaarding van alles wat maar denkt een roeping te hebben wel op zijn plaats. Helaas heeft de geschiedenis bewezen dat er genoeg figuren rondliepen die zich aanmelden voor onderzoek, en bij niet toelating elders proberen of gewoon een eigen gemeente beginnen. En dan later toch dominee af worden wegens allerlei problemen. En die problemen waren te voorzien, daarom werden ze niet toegelaten in de eerste plaats. Helaas blijkt ook hier dat mensen hun eigen grenzen niet altijd kennen.

Daarom het is goed dat er op toegezien word.
Atze
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik ken ook heel wat namen die het bij de GG geprobeerd hebben en later bij de NHK en waarvan ik verzucht:: Hadden ze hem maar aangenomen bij ons.

Mensen als Dr. C.A. van der Sluys bijvoorbeeld...
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

en Prof. de Reuver...
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Unionist schreef:Ik ken ook heel wat namen die het bij de GG geprobeerd hebben en later bij de NHK en waarvan ik verzucht:: Hadden ze hem maar aangenomen bij ons.

Mensen als Dr. C.A. van der Sluys bijvoorbeeld...
Natuurlijk. Allemaal waar en ik wil ook niet beweren dat de OGGN altijd goed met het afwijzen. Ik ken ook predikanten die het eerst bij de GG geprobeerd hebben en bij de OGGN predikant werden EN andersom. Het is al jaren bekend dat afgewezenen bij de GG vaak terecht kwamen bij de NHK. We hoeven maar de diverse discussies elders in dit forum er maar op na te slaan.
We moeten natuurlijk wel beseffen dat al deze namen dus toen ze overgingen naar de NHK eerst wel hun studies moesten doen, vaak dus de Universiteit van Utrecht. En dat is iets wat juist bij de OGGN/GG/GGN niet vereist is. Daar wordt dus veel meer gekeken naar de aanwezige singuliere gaven. En ja als je die niet hebt dan is er een probleem. Maar overigens wees juist ds Kersten er in de jaren 1920 op dat in de GG toen nog de uitzondering, nl predikant worden volgens art. 8 KO, regel was geworden. En dat wilde hij weer veranderen door een theologische opleiding te beginnen. Die kwam er toen ook in 1927 in Rotterdam. Maar de tegenstand in de GG tegen zo'n opleiding was bepaald niet gering. Men wilde geen wat genoemd werd fabrieksdominees, maar alleen predikanten die van de Geest geleerd waren. Of ze daarnaast nog iets wisten deed er soms nauwelijks nog iets toe. En ds Kersten ging juist daar tegen in.
Atze
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

astroguy schreef:
Unionist schreef:Ik ken ook heel wat namen die het bij de GG geprobeerd hebben en later bij de NHK en waarvan ik verzucht:: Hadden ze hem maar aangenomen bij ons.

Mensen als Dr. C.A. van der Sluys bijvoorbeeld...
Natuurlijk. Allemaal waar en ik wil ook niet beweren dat de OGGN altijd goed met het afwijzen. Ik ken ook predikanten die het eerst bij de GG geprobeerd hebben en bij de OGGN predikant werden EN andersom. Het is al jaren bekend dat afgewezenen bij de GG vaak terecht kwamen bij de NHK. We hoeven maar de diverse discussies elders in dit forum er maar op na te slaan.
We moeten natuurlijk wel beseffen dat al deze namen dus toen ze overgingen naar de NHK eerst wel hun studies moesten doen, vaak dus de Universiteit van Utrecht. En dat is iets wat juist bij de OGGN/GG/GGN niet vereist is. Daar wordt dus veel meer gekeken naar de aanwezige singuliere gaven. En ja als je die niet hebt dan is er een probleem. Maar overigens wees juist ds Kersten er in de jaren 1920 op dat in de GG toen nog de uitzondering, nl predikant worden volgens art. 8 KO, regel was geworden. En dat wilde hij weer veranderen door een theologische opleiding te beginnen. Die kwam er toen ook in 1927 in Rotterdam. Maar de tegenstand in de GG tegen zo'n opleiding was bepaald niet gering. Men wilde geen wat genoemd werd fabrieksdominees, maar alleen predikanten die van de Geest geleerd waren. Of ze daarnaast nog iets wisten deed er soms nauwelijks nog iets toe. En ds Kersten ging juist daar tegen in.
En terecht :)

T|ja, als kerken te streng zijn met het aannemen van predikanten maken ze het zichzelf misschien lastiger dan nodig... de vraag is natuurlijk op welke criteria ze beoordeeld worden, wat de redenen zijn iemand af te wijzen of aan te nemen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ik vind de term 'van de Geest geleerd' een gevaarlijke: het geeft de persoon in kwestie een hogere status (net als de paus, die ex cathedra kan spreken).

Ik zou een dominee beoordelen op zijn uitleg en toepassing van het Woord en er dan op vertrouwen dat hij - als hij dat zegt - een roeping heeft.

Wat vinden jullie?
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

rekcor schreef:Ik vind de term 'van de Geest geleerd' een gevaarlijke: het geeft de persoon in kwestie een hogere status (net als de paus, die ex cathedra kan spreken).

Ik zou een dominee beoordelen op zijn uitleg en toepassing van het Woord en er dan op vertrouwen dat hij - als hij dat zegt - een roeping heeft.

Wat vinden jullie?
Dat is precies waar destijds ds Kersten dus ook tegen in verweer kwam en voor hem alreeds velen van de afgescheidenen. In die dagen liepen er velen rond als oefenaar al dan niet geroepen door een gemeente. Ondanks het feit dat er oefenaars waren die goed werk verrichten in een tijd van een grote dominee schaarste, moest uiteindelijk toch vastgesteld worden dat de ongebreidelde oefenzucht meer kwaad dan goed deed. Van de oefenaars werd uiteindelijk verwacht dat zij zich zouden aanmelden bij de kerkelijke vergaderingen voor onderzoek. Zo konden ze dan evt als predikant op art. 8 KO aangenomen worden. ZIe ook 1 Cor 14:37,38

In wezen kunnen we een doperse trek zien in deze oefenaars die van de geest geleerd zijn. Immers er is een directe (onmiddelijke) verbintenis verondersteld tussen de geest en zo'n prediker. En dat terwijl de Schrift toch duidelijk leert dat God gekend wil worden door het lezen van zijn Woord. Zegt Paulus niet in Gal 1:8 al komt er een engel uit de hemel een evangelie verkondigen afwijkend van wat wij U verkondigd hebben, hij zij vervloekt.

Ook de NGB art 7 zegt dat in deze de Heilige Geschriften genoegzaam zijn.
Atze
Q!

Bericht door Q! »

Van Veen trekt zich terug als student OGG

RD Vandaag

BARNEVELD - P. van Veen uit Hazerswoude heeft zich „bij nadere beslissing” teruggetrokken als student van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Dat maakte het kerkelijk bureau van de Oud Gereformeerde Gemeenten te Barneveld maandagmorgen bekend. De commissie van onderzoek binnen het kerkverband heeft inmiddels het aan Van Veen verleende proponentschap ingetrokken.

De commissie zegt in een verklaring dat Van Veen „na ampele overwegingen en gesprekken tot de overtuiging is gekomen dat hij verkeerde toepassingen heeft gemaakt en daardoor een onjuiste beslissing heeft genomen door zich aan te melden.” De kerkenraden zijn in een brief van het terugtreden van Van Veen in kennis gesteld. Vorige maand werd bekend dat Van Veen, met ingang van maart, preekconsent was verleend.

De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland worden op dit moment gediend door zes predikanten en proponent Th. L. Zwartbol uit Alblasserdam. Op de komende classisvergaderingen wordt een beslissing genomen over de toelating en beroepbaarstelling van Zwartbol als lerend ouderling.
Q!

Bericht door Q! »

De commissie zegt in een verklaring dat Van Veen „na ampele overwegingen en gesprekken tot de overtuiging is gekomen dat hij verkeerde toepassingen heeft gemaakt en daardoor een onjuiste beslissing heeft genomen door zich aan te melden.”
Dit begrijp ik niet. Dan heeft het curatorium toch ook een onjuiste beslissing genomen door hem aan te nemen?
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Q! schreef:
De commissie zegt in een verklaring dat Van Veen „na ampele overwegingen en gesprekken tot de overtuiging is gekomen dat hij verkeerde toepassingen heeft gemaakt en daardoor een onjuiste beslissing heeft genomen door zich aan te melden.”
Dit begrijp ik niet. Dan heeft het curatorium toch ook een onjuiste beslissing genomen door hem aan te nemen?
Tja, hadden ze dat niet aan zien komen dan?
Atze
Plaats reactie