audiofragment interview Mr Bart en Den Uil

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Orckie

Het is helemaal geen nieuwe gestalte om te stellen dat een ieder die ingeleid wordt in de noodzaak van Christus' lijden en sterven zal ervaren een vijand van het kruis te zijn. Het is ook bepaald niet onschriftuurlijk.
Ik hoop en vertrouw dat ds. Moerkerken het nog steeds leert.
In dit geval ben ik het best wel met je eens, Orckie. Het is een vernedering om te aanvaarden dat Jezus voor onze zonden aan het kruis moest worden genageld. En daar willen van onszelf niet aan. We zijn, als ik het zo mag noemen, van onszelf zo rooms als de pest: eerst onze eigen werken en dan een beetje van Jezus.......
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

het kan wel zijn dat dit voorkomt. Het is alleen onjuist om het positief te waarderen. Als een stand die iedereen moet meemaken. Als het ' ergeren ' zonde is, is dit niet iets wat Gods Geest werkt.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door refo
het kan wel zijn dat dit voorkomt. Het is alleen onjuist om het positief te waarderen. Als een stand die iedereen moet meemaken. Als het ' ergeren ' zonde is, is dit niet iets wat Gods Geest werkt.
nee, het ergeren zit ons in het bloed, zoals Lecram terecht opmerkt.
Maar Gods Geest gaat ons er aan ontdekken.
Het is een nadere gang.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Orckienee, het ergeren zit ons in het bloed, zoals Lecram terecht opmerkt.
Maar Gods Geest gaat ons er aan ontdekken.
Het is een nadere gang.
Wat is een nadere gang Orckie?

een nadere gang is als je iets geleerd hebt in het geestelijk leven wat je voorheen niet wist. In de bijbel lezen we ook over "naderbij gebracht worden". en over "de zaligheid is u nu nader dan toen ge eerst geloofd hebt" (Rom 13: 11).
Als het geloof in oefening is, en er hemels onderwijs genoten mag worden, dan is er opwas in de kennis vd genade. Dan zijn er nadere gangen (nauw verbonden aan de standen vh genadeleven).
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Orckienee, het ergeren zit ons in het bloed, zoals Lecram terecht opmerkt.
Maar Gods Geest gaat ons er aan ontdekken.
Het is een nadere gang.
Wat is een nadere gang Orckie?

een nadere gang is als je iets geleerd hebt in het geestelijk leven wat je voorheen niet wist. In de bijbel lezen we ook over "naderbij gebracht worden". en over "de zaligheid is u nu nader dan toen ge eerst geloofd hebt" (Rom 13: 11).
Als het geloof in oefening is, en er hemels onderwijs genoten mag worden, dan is er opwas in de kennis vd genade. Dan zijn er nadere gangen (nauw verbonden aan de standen vh genadeleven).
'Opwas in de kennis vd genade' is niet synoniem voor 'standen in de genade', maar daar zouden we nog over gaan discussieren als iemand de artikelen van ds Moerkerken online had, toch?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Tja, wie A zegt......

Hoeveel gangen moet ik dan weten en kennen en doorgegaan zijn? Is er ook een hoofdgang? Is er volgorde in de gangen die ik moet gaan?

Ik lees wel van: Handelingen 14:22 Versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods.

Rhodé

er was toch een topic standen in het genadeleven?
De artikel van ds. Moerkerken zijn inderdaad afdoende duidelijk.
Of anders zijn zeer lezenswaardige boekje "Bethel en Pniel".
warm aanbevolen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Tja, wie A zegt......

Hoeveel gangen moet ik dan weten en kennen en doorgegaan zijn? Is er ook een hoofdgang? Is er volgorde in de gangen die ik moet gaan?

Ik lees wel van: Handelingen 14:22 Versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods.

Rhodé

er was toch een topic standen in het genadeleven?
De artikel van ds. Moerkerken zijn inderdaad afdoende duidelijk.
Niet voor iedereen, soms roept het meer vraagtekens op dan dat het antwoorden geeft.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Orckienee, het ergeren zit ons in het bloed, zoals Lecram terecht opmerkt.
Maar Gods Geest gaat ons er aan ontdekken.
Het is een nadere gang.
Wat is een nadere gang Orckie?

een nadere gang is als je iets geleerd hebt in het geestelijk leven wat je voorheen niet wist. In de bijbel lezen we ook over "naderbij gebracht worden". en over "de zaligheid is u nu nader dan toen ge eerst geloofd hebt" (Rom 13: 11).
Als het geloof in oefening is, en er hemels onderwijs genoten mag worden, dan is er opwas in de kennis vd genade. Dan zijn er nadere gangen (nauw verbonden aan de standen vh genadeleven).
'Opwas in de kennis vd genade' is niet synoniem voor 'standen in de genade', maar daar zouden we nog over gaan discussieren als iemand de artikelen van ds Moerkerken online had, toch?
idd. zijn volgens ds Moerkerken beide zaken niet gelijk en m.i. kan de tekst uit Rom. niet [mis][ge]bruikt worden om een standenleer te verdedigen.
Verder, waar leest Orcie "naderbij gebracht worden"? Ik kon het zo gauw niet vinden. Misschien een aan deze zin gelieerde tekst?

[Aangepast op 10/3/04 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

deze al gelezen?
~~Soli Deo Gloria~~
cobra

Bericht door cobra »

kan iemand mij het bestandje geven zodat ik het programma kan beluisteren?
Plaats reactie