Grieks-orthodexe kerk hekelt winnaar Songfestival

Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

edit
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Olfie schreef:Ik ervaar alleen zelf ook zo dat het hart zo arglistig kan zijn. Ik voor mij ben dan ook geen voorstander van gospel, omdat er mi. het gevaar in zit dat we naar gospel luisteren omdat de muziek veel 'relaxter' is.. de boodschap wordt al zo gauw ondergeschikt gemaakt aan de muziek en de maker van de muziek.. hoe vaak zie en hoor je niet dat het publiek gillend en fluitend uit hun dak gaan bij het zien of horen van de eerste klanken... juichen ze dan tot Gods eer? komen ze om de boodschap in de muziek te horen of om de bewuste zanger/groep te zien of horen?
Misschien wel het laatste, maar ze horen de boodschap daarom nog wel. Wil het feit dat sommigen in het publiek zo reageren dan zeggen dat het middel niet goed is.... of dat je dat soort publiek het evangelie maar niet moet brengen? Bij bijvoorbeeld de jongerendag wordt zo'n argument ook vaak gebruikt.... maar het gaat er niet om hoe die mensen naar zo'n optreden toegaan, het gaat er om hoe ze er weer vandaan komen. Ik snap je aversie tegen Gospel dus totaal niet. Dat de boodschap eerder ondergeschikt raakt aan de muziek lijkt me zwaar subjectief omdat dit puur afhangt van de muzieksmaak van de luisteraar.
Maar ik denk wel dat er een bepaalde grens zit in met wat voor muziek je God kunt loven.. het evangelie moet niet in een jasje gestoken worden om haar doel te bereiken.. De boodschap moet hoe hard het soms kan klinken in de volle omvang verkondigd worden.. God werkt tenslotte door woord en Geest, en niet door de dragers van het woord.. we zijn zo snel geneigd om te denken dat het evangelie aantrekkelijker of toegankelijker wordt door haar drager.. mi. een verkeerde gedachte.
God werkt ook door muziek heen... en de vormen, die ondergeschikt zijn aan en in dienst staan van de inhoud mogen best op het publiek aangepast worden. Ook in de bijbel zijn hier talloze voorbeelden van... denk bijvoorbeeld aan de theatervorm die Ezechiel gebruikt (H4 en 5) of aan Paulus op de Areopagus. Dit hoeft helemaal niet ten koste van de volle omvang van het evangelie te zijn... het kan juist ondersteunend werken, er voor zorgen dat de ZELFDE boodschap beter overkomt.
Maar dat deze act op zich buiten alle grenzen gaat lijkt me duidelijk. Leuk filmpje wat ik pas zag... kun je een popsong noemen waarin opgeroepen wordt maagd te blijven voor het huwelijk??
stel ik zelf de vraag erbij weet iemand songs waarbij opgeroepen wordt om een of meerder geboden te houden?
Ehm.. was Britney Spears niet degene die aangaf maagd te willen blijven tot haar huwelijk... Volgens mij is het in ieder geval niet gelukt. Toch zijn er genoeg gospelsongs, ook in de top-40, waarin bijbelse principes worden doorgegeven. Denk bijvoorbeeld eens aan Mary Mary, Kanye West en U2.
Als ik nu bedenk... zou er een geestelijke begeerte kunnen zijn naar 'lege' muziek? Zou de Geest Gods een begeerte wekken om met 'lege' zaken bezig te zijn?
Of zou het meer uit vleselijke begeerten komen?
Hoe verklaren we dan 'het vlees te kruisigen'?
Je mag genieten van dingen. Het vlees kruisigen houdt niet in dat je geen popmuziek of Wibi Soejardi meer luistert bijvoorbeeld... wel dat je keuzes maakt, sommige dingen niet luistert.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Toch zou ik me maar verre houden van gospelmuziek.

De meeste artiesten beperken zich namelijk niet tot gospel maar gaan ook breder, waardoor je makkelijk verder glijdt.
Er zit een grote kloof tussen de wereld van de popmusici en die van het geloof. Dingen worden gecombineerd die niet samen kunnen gaan.

Daarnaast wordt er in de gospelmuziek vaak een appel op de vermogens van de mens gedaan: verstand, wil en gevoel. Vermogens, waarvan we belijden, dat ze door de zonde verdorven zijn. Vooral het gevoel is heel sterk aanspreekbaar door muziek.

Overigens is het beroep op Gods geboden door de gospelartiesten op zich positief te waarderen. Alleen moet je je afvragen, waarop dit beroep inspeelt. Meestal is dat ook weer het gevoel.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tiberius schreef:Toch zou ik me maar verre houden van gospelmuziek.
Inderdaad, Evangeliemuziek is verschrikkelijk natuurlijk. :roll:
Daarnaast wordt er in de gospelmuziek vaak een appel op de vermogens van de mens gedaan: verstand, wil en gevoel. Vermogens, waarvan we belijden, dat ze door de zonde verdorven zijn.
Bij een waar Christen zijn deze zaken vernieuwd.

Tiberius, het lijkt me beter om alle Gospelmuziek niet op 1 grote hoop te gooien met U2, etc.
Laatst gewijzigd door Pim op 23 mei 2006, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Daarnaast wordt er in de gospelmuziek vaak een appel op de vermogens van de mens gedaan: verstand, wil en gevoel. Vermogens, waarvan we belijden, dat ze door de zonde verdorven zijn. Vooral het gevoel is heel sterk aanspreekbaar door muziek.
Hoe zie jij menselijke communicatie voor je als we geen beroep mogen doen op het verstand en gevoel? Moeten we afstand doen van rgumentatie en inleving? Ik vind dit een eigenaardig argument.

Ik zou inspelen op het gevoel maar niet zo categorisch afkeuren. Veel preken zitten ook vol met pathos. Is dat dan ook fout?
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Ter info een vraag van refoweb met betrekking tot muziek en gospel:

Vraag:


Ik kan me niet voorstellen dat gospelliederen en opwekkingsliederen verkeerd zouden zijn. Jullie kijken naar de muziekstijl/-melodie eromheen, maar God luistert naar de tekst. De melodie is om het voor ons herkenbaar te maken. Bijvoorbeeld in de Oud Gereformeerde Gemeenten zingen ze zo traag dat je aan het eind van de zin al niet meer weet wat het eerste woord was. Is dat dan goed? Nee toch? En jullie moeten niet zeggen dat dit best meevalt, want mijn vriend zit in de Oud Ger. Gem., dus ik weet waar ik het over heb. Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des HEEREN hand. Mooi toch?

Antwoord:

Als het gaat om het zingen dan wekt de Bijbel ons op om de Heere te loven met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. Kolossenzen 3:16. “Zingende de Heere met aangenaamheid in uw hart”, staat er nog bij in die Bijbeltekst. De Heere legt Zijn oor bij ons hárt en niet bij onze mond. En zuivere stem bij een ongelovig hart is de Heere een gruwel. Een mooi gospellied gezongen met een onbekeerd hart eveneens! Verstaat gij wat gij zingt? Als ik Psalm 116:1 zing: “God heb ik lief”, meen ik dat? Dat geldt evengoed voor een opwekkingslied als: “Mijn Jezus ik houd van U”, is dat dan ook echt zo in mijn hart?

De inhoud oftewel de tekst is van groot belang. Komen de woorden overheen met het getuigenis van de Heilige Schrift? Dat is de maatstaf: is het naar het Woord wat ik zing. Gaat het over de God van de Bijbel en de Christus der Schriften? Dan zal er in de liederen die ik zing iets klinken van mijn zonde, maar ook vooral van Gods grote genade. Klacht en jubel. Strijd en overwinning. Mijn verlorenheid en Gods verlossend handelen in Zijn Zoon Jezus Christus. Dat mag bezongen worden in allerlei toonaarden. Dat is een wonder. Genade Gods hoe loof ik u, voor redding onverdiend!

Gezangen en gospel en opwekkingsliederen hoeven zeker niet perse verkeerd te zijn, maar in de Psalmen zingen we God Zijn eigen Woord toe. Dat hoeft niet eerst getoetst te worden aan het Woord, want het ís Gods Woord. Zuiver als goud, zonder enige vermenging met menselijke dwaalleringen.
Voor lofzangen en geestelijke liederen geldt wel dat ze Bijbels getoetst moeten worden. Ik moet weten wat ik zing en dat wat ik zing ook naar Gods woord en tot Zijn eer is. In Engeland en Amerika heb ik in orthodoxe kerken zowel psalmen als prachtige hymns gezongen, die door en door Bijbels waren. Bovendien, als je de achtergrond van liederen onderzoekt, dan krijgen liederen nog meer diepte. Dat geldt van een gezang als: Vaste Rots van mijn behoud, en van Wat de toekomst brenge moge. Van liederen als: God enkel licht en Jezus die Mijn ziel bemint of Op het Godslam rust mijn ziele, Beveel gerust uw wegen. En vele, vele andere gezangen.

Nu valt er over de melodie en het ritme en het tempo wel een en ander te zeggen. Dat is ook afhankelijk van persoonlijke smaak en van gemeentelijke gewoonten. Twee dingen moeten we goed onthouden:

1. De heiligheid is voor Gods huis tot sieraad en tot eer. Niet álle muzieksoorten en stijlen passen daarbij. Muziek kan je gemoedsgesteldheid en je gedrag beïnvloeden. Ieder muziekstijl heeft een bepaalde uitwerking. Ze wil in combinatie met de tekst vaak wat teweeg brengen bij de luisteraar/ zanger(es). Dit mag niet enkel emotie/gevoel zijn, maar vooral geloof en Gods lof vanwege Zijn grootheid en onverdiende goedheid.

2. Dat geldt ook de manier van zingen. Er is zoiets als waardigheid voor het huis van God. Hoewel ik geen precieze regelgeving op dit gebied wil toepassen, hoort het geheel wel te strekken tot de eer van God. Dat geldt voor alle gewijde liederen die ik zing, persoonlijk of in gemeenteverband. Het zingen met aandacht en ontzag is een wezenlijk iets.

Verder zou ik met klem willen zeggen dat een geestelijke gemeente een gemeente is waar gemeenteleden elkaar in liefde verdragen. Ook wat betreft het wat en hoe van het zingen. Laten we elkaar niet minachten of veroordelen als de één graag alleen psalmen zingt en de ander ook graag gezangen en opwekkingsliederen. Het sluipt er zo snel in dat we elkaar belachelijk gaan vinden, of ouderwets of super modern. Dat is beslist niet van Gods Geest. Al wat gij doet of zegt of zingt, doet het ter ere van God en al wat niet uit geloof is, is ten diepste zonde. Hoe mooi of meeslepend een psalm/lied ook kan zijn. Waar hart en mond vervuld is met zijn lof, daar wil God wonen. Geloven uit zich in het loven van de Heere.

En alle ware lofprijzing komt uit een oprecht hart. God ziet geen lofprijzing aan waar het hart in ontbreekt. Opwekkingsliederen kunnen heel mooi zijn, zeker als het Bijbels gehalte hoog is, maar waar ik boven alles naar uitzie is een echte opwekking. Dan hoor je zondaars snikken omdat ze hun verloren toestand voor God zien, daar hoor je ook verloste zondaars juichen over het heil door God ook voor hem/haar bereid. Wie verlost is van de hel en verzekerd van de hemel, gekocht door Jezus’ bloed en vervuld met de Geest, o, die kan niets anders doen dan God grootmaken.

Ik hoop van harte dat de woorden van Psalm 66:8 je niet vreemd zullen zijn: Ik sloeg heilbegerig het oog naar boven. Ik riep de Heer ootmoedig aan. Ik mocht met mond én hárt Hem loven Hem die alleen mij bij kon staan.
Laatst gewijzigd door Eva op 23 mei 2006, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

bedoel je "die je elke zondag hoort" of "die ik elke zondag hoor"?

want daar kon nog weleens verschil in zitten.

Maar als antwoord op jouw vraag: Komt een beetje in de buurt? Opwekking 125]

En Opwekking 369 ?
Laatst gewijzigd door Unionist op 23 mei 2006, 15:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Unionist schreef:Opwekking 125
Prachtig lied!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9600
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

mayflower schreef:
Sandra McCracken (beste Hymn Cd die ik heb!)

http://www.sandramccracken.com/index.htm?inc=albums
Dat is trouwens de vrouw van Derek Webb, ze heeft ook het een en ander aan muziek heeft geschreven voor Caedmon's Call.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Kortom: die muziek is er genoeg.

Maar ja, welke muziek straalt iets uit van Gods heiligheid? Als ik een countrygospel cd van Wim Pols of een cd voor volwassenen van Elly en Rikkert draai, valt me vaak de eerbied op. Dat heb ik vaak niet bij massale gemeentezang met bovenstem uit de Bovenkerk in Kampen of uit de Visafslag op Urk.

Veel mensen leggen als criterium aan: als ik het mooi vind, is het goed. Daarom omarmen ze de meest goddeloze klassieke muziek en verwerpen de meest Bijbelse popmuziek. Maar ook daar geldt: God ziet het hart aan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Adorote

Bericht door Adorote »

Pim schreef:
Unionist schreef:Opwekking 125
Prachtig lied!!

Inderdaad , een prachtig lied niets mis nee in tegendeel zelfs.!!!!!


Trouwens waar gaat deze draad nog over, het verzand weer in het gebruikelijke wel of niet goed en niet goed naar gelang de hoek waar uit men komt ,zou zeggen niet doen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Loop eens op de Wegwijs of in een refoboekhandel en pak willekeurig 100 cd's. Rubriceer de liederen eens op de 3 stukken. Wel stuk overheerst?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Toch zou ik me maar verre houden van gospelmuziek.

De meeste artiesten beperken zich namelijk niet tot gospel maar gaan ook breder, waardoor je makkelijk verder glijdt.
Er zit een grote kloof tussen de wereld van de popmusici en die van het geloof. Dingen worden gecombineerd die niet samen kunnen gaan.
Noem eens voorbeelden? Ik ken genoeg gospelartiesten die toegewijd christen zijn in hun hele leven en dat met hun baan kunnen combineren.
Daarnaast wordt er in de gospelmuziek vaak een appel op de vermogens van de mens gedaan: verstand, wil en gevoel. Vermogens, waarvan we belijden, dat ze door de zonde verdorven zijn. Vooral het gevoel is heel sterk aanspreekbaar door muziek.
Als dat goed gebruikt wordt is daar niks mis mee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Trouwens waar gaat deze draad nog over, het verzand weer in het gebruikelijke wel of niet goed en niet goed naar gelang de hoek waar uit men komt ,zou zeggen niet doen.
Vind je? :wink:
Marnix schreef:Noem eens voorbeelden?
Dan kan de tekst wellicht tot Gods eer zijn, maar de muziek is daarmee niet in overeenstemming. Of, zoals ds. Van Campen het iets lager in deze thread uitdrukt: De heiligheid is voor Gods huis tot sieraad en tot eer. Niet álle muzieksoorten en stijlen passen daarbij.
Waarbij ik wel realiseer, dat de grens bij ieder net weer iets anders zal zijn.
Plaats reactie